سایه سنگین مرگ بر سفرهای نوروزی

جاده‌های ایران، در صدر خطرناک‌ترین جاده‌های جهان

درحال‌حاضر، 6 هزار نقطه مرگبار در شبکه جاده‌ای کشور وجود دارند. آمارها حاکی از آن است بسیاری از راننده‌های ایرانی موضوع ایمنی را جدی نمی‌گیرند و از قوانین پیروی نمی‌کنند.

کد : 1891
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1395
print
نظرات : 1
جاده‌های ایران، در صدر خطرناک‌ترین جاده‌های جهان

روزنامه «دنیای خودرو»-محمد امین ناطقیان : اگرچه تعطیلات نوروز، ایامی سراسر نشاط و فرح‌بخش برای مسافران در ایام تعطیلات به‌شمار می‌رود، اما سوانح و تصادفات جاده‌ای گاه می‌توانند این ایام خاطره‌انگیز را تبدیل به وحشتناک‌ترین خاطرات دوران زندگی کنند. سرنوشت بسیاری از هموطنان‌مان در یک تصادف، به سادگی هرچه‌تمام تباه می‌شود و نیروهای کارآمد، جوان و پرانرژی جامعه که در بهترین سال‌های بهره‌وری عمر خود به سر می‌برند، به راحتی جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند یا تمام عمر خود را در معلولیت جسمی و ذهنی به سر می‌برند.  
زیان‌هایی که سوانح و تصادفات جاده‌ای  به بدنه انسانی جامعه وارد می‌کند، در بسیاری مواقع با تلفات انسانی از «هشت سال جنگ تحمیلی» مقایسه می‌شود و همین مقایسه، عمق فاجعه را در مواردی چون نبود ایمنی جاده‌های کشور، نبود استاندارد خودروهای ساخت داخل و نبود فرهنگ رانندگی در کشور به‌خوبی  تبیین می‌کند. اگرچه نوروز اصلی‌‌ترین و طولانی‌ترین تعطیلات برای ایرانیان و فرصتی بسیار مناسب برای گشت‌وگذار و مسافرت است، اما میزان بیشتر سفرها نیز، خطر بروز تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد. در این رابطه با احمد خوشنودی، کارشناس حمل‌و‌نقل به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

شرایط جاده‌های کشور برای سفرهای نوروزی 95 را در مقایسه با سال‌های گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟
سازمان جهانی سلامت (WHO) در گزارش سال 2012 خود، جاده‌های ایران را از نظر ایمنی، خطرناک‌ترین جاده‌های جهان توصیف می‌کند، زیرا بیشترین آمار مرگ در جاده‌ها را به خود اختصاص می دهد. اگرچه این گزارش مربوط به حدود چهار سال قبل است اما  آمار موجود نشان می‌دهد شرایط تغییر نکرده و ایران همچنان درصدر آمار مرگ در تصادفات جاده‌ای در جهان قرار دارد.  طبق آمارهای جمعیتی در جهان، جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی که  تصادفات جاده‌ای ایران سهم دو درصدی در تصادف‌های جاده‌ای جهان دارد.

عمده‌ترین دلیل سوانح را چه می‌دانید؟
برای پاسخ به این پرسش بهتر است به آمار رئیس پلیس راهور ناجا استناد کنیم. سردار مهری عمده‌ترین علل تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز را «عدم توجه به جلو»، «عدم رعایت سرعت مطمئنه»، «سبقت غیرمجاز» و «خستگی و خواب‌آلودگی» اعلام کرده‌اند. بر اساس این آمار، در سال 84 بیش از 27 هزار نفر در اثر تصادفات کشته می‌شدند، اما امروز شاهد کاهش بیش از 10 هزار نفر هستیم. تلفات جاده‌ای 10 ماهه اول سال 94، چهارده هزار نفر برآورد شده است.
نکته جالب این که تلفات سوانح جاده‌ای، در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، تعداد تلفات جاده‌ای سالانه باید 10 درصد کاهش پیدا می‌کرد. این برنامه با پایان سال ۹۴ به پایان رسید. برنامه ششم توسعه نیز به تبعیت از برنامه قبلی تصادفات جاده‌ای را مورد هدف قرار داده است که طبق آن تصادفات جاده‌ای باید30 درصد کاهش پیدا کنند. 
از سوی دیگر، در ده سال اخیر پلیس‌راه ایران، قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌تری ازجمله اجباری‌کردن استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، بستن کمربند ایمنی و … را اعمال کرده و همچنین جریمه‌های رانندگی را افزایش داده است. اما این تدابیر نیز تاکنون نتوانسته‌اند به‌طور موثر بر آمار تلفات ناشی از تصادفات تاثیر بگذارند.

سوانح نوروزی با کاهش روبه‌رو شده‌اند یا افزایش؟
بر اساس گزارش پزشک‌قانونی در نوروز1393، تعداد 1084 نفر جان خود را در جاده‌های کشور از دست دادند که از این میان 94 نفر در محورهای خوزستان، 93 در محورهای فارس، 71 تن در محورهای خراسان رضوی و 71 تن نیز در محورهای استان تهران بر اثر تصادف‌های جاده‌ای کشته شدند. در حالی‌که در نوروز 92،  تعداد 1227 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اگر این آمار را با تعداد تلفات جاده‌ای سال قبل آن مقایسه کنیم، متوجه کاهش تعداد افرادی که در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند، می‌شویم. طبق آخرین آمار، سوانح جاده‌ای در سال 95 با کاهش 4درصدی روبه‌رو شده است!
بسیاری کارشناسان، نامناسب بودن جاده‌های ایران، به‌ویژه جاده‌های برون‌شهری را یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای می‌دانند. درحال‌حاضر، 6 هزار نقطه مرگبار در شبکه جاده‌ای کشور وجود دارند. آمارها حاکی از آن است بسیاری از راننده‌های ایرانی موضوع ایمنی را جدی نمی‌گیرند و از قوانین پیروی نمی‌کنند. برخی راننده‌ها تصور می‌کنند تنها در حضور پلیس مجبور به رعایت این قوانین هستند و خود را بی‌نیاز از رعایت اصول ایمنی می‌دانند. دکتر علی انصاری، استاد دانشگاه اکستر بریتانیا در سفر به ایران رانندگی نمی‌کند. او می‌گوید: «من این ریسک را نمی‌کنم. اگرچه جاده‌های ایران وضعیت خوبی ندارند، اما فرهنگ رانندگی هم تعریفی ندارد.»
از سوی دیگر، کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل نیز در افزایش تصادفات جاده‌ای و علاوه‌بر آن در افزایش تلفات تصادفات نقش بسزایی دارد. پراید، پرفروش‌ترین خودرو در کشور، یکی از بی‌کیفیت‌ترین خودروها بوده که بارها در مورد استفاده از آن هشدار داده شده است. گزارش‌های رسمی در سال‌های گذشته نشان می‌دهند بیشترین سهم تصادفات جاده‌ای مربوط به خودروی پراید با 24.10 درصد است و موتورسیکلت با 15 درصد، پژو مدل 405 با 11.92 درصد، وانت پیکان با 6.85 درصد، سمند با 5.15 درصد، وانت نیسان با 4.99 درصد، پیکان با 4.99 درصد و در آخر کامیون‌های سنگین با 4.62 درصد، بیشترین سهم از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
کارشناس
ارسال شده در در 04/05/2016 19:08:05

بسیار کارشناسانه و عالی بود متاسفانه مردم ما همونطور که نوشتید هنوز فرهنگ رانندگی رو ندارند و این تاسف باره

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو