موفقیت بی‌سابقه تسلا3 چه پیغامی داشت؟

درس‌های تسلا برای خودروسازان بزرگ جهانی

توجه به محیط‌زیست  و مصرف سوخت و بالا بردن سلامتی اجتماع  از جمله عواملی است که در یک جامعه سبب انتخاب چنین محصولی می‌شود، وگرنه باید پذیرفت در جامعه‌ای مانند ایالات متحده با بالاترین توان خرید که خرید کالایی مثل خودرو، آن هم خودروهای با کیفیت روز، امری راحت است. قطعا بیشتر افرادی که تسلا3 را خریده‌اند، دارای یک خودروی بنزینی نیز هستند.

کد : 1900
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 فروردين 1395
print
نظرات : 1
درس‌های تسلا برای خودروسازان بزرگ جهانی

روزنامه «دنیای خودرو»-بابک صدرایی : شاید این روزها خبر فروش 250هزار دستگاهی خودروی تسلا 3، یکی از داغ‌ترین خبرهای دنیای خودرو باشد که قطعا نیازمند تحلیل از دو بعد مشتری و محصول است.
چنین حجم فروشی تنها در 2 روز آن هم نه در غول‌های بزرگ خودروسازی چون جنرال‌موتورز یا فورد بلکه برای خودرویی تمام‌الکترونیکی حتی برای غول‌های بزرگ این صنعت نیز چیزی شبیه رویاست.
ابتدا از بعد محصول باید ذکاوت و درک نیاز مدیران تسلا را ستود که توانستند این‌گونه تاثیرگذار باشند و ذائقه بازار را این‌گونه تغییر دهند.  از سوی دیگر از خلأ موجود در بازار خودروهای برقی و تنوع آنها استفاده و خودرویی زیبا و کاربردی خلق کنند که هم از لحاظ قیمت و ارزش و هم از بعد ویژگی‌های محصول دارای حرف‌های فراوان‌ است.
شاید هیچ‌کدام از خودروسازان بزرگ حتی پیش‌بینی چنین موفقیتی را از برندی که ‌چندان بزرگ نیست و تنها به تولید خودروهای برقی مشغول است، نداشتند.
آری، تولید یک محصول با ویژگی‌های خاص و مناسب که حرف جدیدی را داشته باشد، می‌تواند سرنوشت یک شرکت را تغییر دهد و از امروز بزرگان این صنعت در مناسبات خود تسلا را به ‌عنوان رقیبی جدی و خطرناک خواهند شناخت.
اما سوال اصلی این است که چرا تسلا این چنین موفق شد؟
واقعیت این است که امروز همه تولیدکنندگان دنبال به دست آوردن تکنولوژی هستند ، ولی چگونگی استفاده و
کاربرد آن است که برنده را مشخص می‌کند.
تولید یک محصول کاربردی با ظاهری زیبا و خاص در کنار ویژگی‌های متمایز فنی و برطرف کردن مهم‌ترین دغدغه خریداران خودروهای برقی که همان دوام بیشتر شارژ باتری است، در کنار درک صحیح خواسته مشتری منجر به چنین موفقیت کم‌نظیری شد.
به‌راستی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ در سطح جهان با بودجه‌های کلان تبلیغات نتوانستند به چنین موفقیتی دست یابند و اینجاست که باید ایمان آورد هرگاه محصولی با ویژگی خاص و متمایز بسازیم، در کنار تبلیغات صحیح و هدفمند، این ویژگی خود محصول است که بازار را برای آن می‌سازد و گاهی بهترین تبلیغ همان متمایز بودن و ارزشمند بودن کالا در ازای بهای پرداختی شماست.
اما از بعد مشتری و فرهنگ مصرف نیز این موضوع قابل بررسی است، چراکه نشان از بلوغ فکری  در جامعه مصرفی کشورهای غربی دارد.
توجه به محیط‌زیست  و مصرف سوخت و بالا بردن سلامتی اجتماع  از جمله عواملی است که در یک جامعه سبب انتخاب چنین محصولی می‌شود، وگرنه باید پذیرفت در جامعه‌ای مانند ایالات متحده با بالاترین توان خرید که خرید کالایی مثل خودرو، آن هم خودروهای با کیفیت روز، امری راحت است. قطعا بیشتر افرادی که تسلا3 را خریده‌اند، دارای یک خودروی بنزینی نیز هستند. این اتفاق حاوی یک پیام است که در جوامع صنعتی ذائقه و ارزش‌گذاری مشتریان در حال تغییر است و حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یک ارزش به شمار می‌رود و شاید خودروهای جذاب و پر‌مصرف در آینده تنها در آخر هفته‌ها در خیابان‌ها دیده  شوند، قطعا اگر بسیاری از شرکت‌ها نکته‌های این اتفاق را نگیرند در آینده باید خداحافظی  تلخی را با بازار داشته باشند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
سعید
ارسال شده در در 04/06/2016 11:08:38

ای کاش زمینه ورود واستفاده از چنین ماشین هایی برای ما هم فراهم شود ،علی الخصوص برای شهرهای بزرگ که آلودگی هوا معزل بزرگیه

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو