کارشناسان در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو»

تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 شعار است

درباره این گفته‌ها و تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 برخی کارشناسان معتقدند در حد شعار است و این اقدام به این زودی امکان‌پذیر نیست.

کد : 1912
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1395
print
نظرات : 0
تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 شعار است

روزنامه «دنیای خودرو»-سارا غضنفری : معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه افزایش تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال 94بر اساس تولید یک میلیون و سیصدو پنجاه هزار دستگاه خودرو خبر داد. محسن صالحی‌نیا گفت: در سال 95 برای صنعت خودرو در چند محور برنامه داریم. به‌طور خلاصه یکی در رابطه با افزایش تولید نسبت‌به سال گذشته و دیگری در ارتباط با تحویل نیاز مشتریان، جایگزینی خودروهای فرسوده و نیز صادرات بیشتر معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اضافه کرد: علاوه‌بر این، پارامترهای کیفی در صنعت خودرو چه به لحاظ اجزا و مجموعه‌های به‌کار برده شده و چه به لحاظ شاخص‌ها و ویژگی‌های کلانی که خودروها دارند، برنامه‌های کیفی‌سازی مختلف توسط شرکت تعریف شده و در حال پیاده‌سازی است. به گفته وی  علاوه‌بر این برنامه‌ها که در رابطه با کیفی‌سازی و افزایش تولید و افزایش عمر ساخت داخل و برنامه‌های حمایتی و ایجاد همکاری‌های مشترک قطعه‌سازی است، چیزی که مسلما بعد از رفع تحریم‌ها داریم، همکاری با خودروسازان بزرگ بین‌المللی است. صالحی‌نیا ادامه داد: همکاری شرکت‌های ایران با طرف‌های خارجی شروع شده است و یکی از شرکت‌های ما با بزرگ‌ترین شرکتی که از قبل با ما همکاری داشته قرارداد جوینت ونچر امضا کرده و مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره آن شکل گرفته است. وی اظهار کرد: قبلا پلت‌فرم مشترک تعریف‌شده و همان پلت‌فرم قرار است با شرکت داخلی ما برای تولید سایر محصولات به ‌کار رود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرد: از یکی، دو ماه پایانی سال جاری می‌توانیم محصولات جوینت‌ونچر را در بازار داخلی ببینیم که از لحاظ عمر ساخت داخل، صادرات به نسبت 30 درصد و کیفیت، در سطحی است که قابل عرضه به صورت برند و همچنین توسعه‌ای برای ایجاد فیس‌لیفت جدید روی آن پلت‌فرم برای سایر محصولات است. صالحی‌نیا تصریح کرد: در وزارتخانه هدف‌گذاری کرده‌ایم به هر میزان که ارز مصرف می‌کنیم، به همان میزان ارزآوری داشته باشیم. وی با اشاره به همکاری شرکت‌های بین‌المللی گفت: سال گذشته بعد از رفع محدودیت‌های بین‌المللی شرکت‌های بین‌المللی به کشور آمدند و بازدید و مذاکره کردند و در زمینه‌های مختلفی اعم از تجهزات نیروگاهی و تجیزات الکترونیک و پتروشیمی و فولاد و بسیاری موارد حضور شرکت‌ها برای همکاری و فروش تکنولوژی و ماشین‌آلات و.. بوده است. اغلب مذاکرات پرفشار و منجر به امضای قرارداد، رایزنی،  ارزیابی و... شده‌ است. صالحی‌نیا افزود: قراردادها در زمینه خودرو؛ توربین‌های کلاسf، تجهیزات فولاد، تجهیزات پزشکی و.. نهایی شده‌اند و اجرایش حتما به شرایط و توافق‌های بین‌المللی بستگی دارد و آثارشان را به مرور ملاحظه خواهیم کرد. 
اما درباره این گفته‌ها و تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 برخی کارشناسان معتقدند در حد شعار است و این اقدام به این زودی امکان‌پذیر نیست. دکتر سیدعلی جزایری، مدیر گروه خودروی دانشگاه خواجه‌نصیر به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این موضوع که در ایران‌خودرو و سایپا سرمایه‌گذاری قوی داریم فراتر از این گفته‌هاست. در خودروسازی ظرفیت‌سازی انجام شده ولی آیا این ظرفیت‌سازی می‌تواند جامعه عمل به خود بپوشاند، بحث دیگری است. اتفاقاتی که در کشور در زمان تحریم و پساتحریم رخ داد مشکلات عدیده‌ای به‌وجود آورده است. در مورد پساتحریم می‌دانیم مشکلات بانکی در آن حدی که صحبتش را می‌کنند حل نشده است. یعنی مسائل بانکی آن‌طور که شاید و باید حل نشده، آمریکایی‌ها اعمال نفوذ کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند مسائل بانکی آن طوری که دلخواه است حل شود. در واقع یک‌سری مشکلات گشایش اعتبار وجود دارد و بر هیچ‌کس پوشیده نیست، با این که می‌گویند مسائل سوئیفت و گشایش اعتبار حل شده، در حد حرف است و در واقعیت عملی نشده و این روند زمان‌بر است و حتی خود آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند علاقه‌مند نیستید این مسائل با سرعت انجام پذیرد.»

تولید خودرو به این سرعت امکان‌پذیر نیست
 این استاد دانشگاه تاکید می‌کند:«مسائلی که در دولت قبلی در کشور رخ داد این بود که ظرفیت‌سازی از صنعت خودرو حذف شداست و حل این موضوع یک قضیه زمان‌بر است. قطعه‌سازی ما دچار مشکلات عدیده، فقط دچار مشکل مالی و گشایش اعتبار نیست؛ تامین نیروی انسانی، تجهیز قطعه‌ساز مهم است. قطعه‌سازهای ما ظرفیت قطعه‌سازی‌شان را از دست داده‌اند و این موضوعی نیست که یک‌شبه حل شود، شاید بتوانند قطعه بسازند، اما قطعات کیفی نخواهد بود. شاید به قطعه‌سازها فشار بیاوریم قطعه بسازند ممکن است قطعات غیرکیفی بسازند و مشکلات عدیده ثانویه در صنعت خودرو ایجاد ‌شود. وقتی این مسائل را کنار یکدیگر بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که بعید است چنین صحبتی در سال جدید به وقوع بپیوندد.» این کارشناس تاکید می‌کند:« ظرفیت خودروسازی انجام پذیرفته، اما خودروسازی قطعه می‌خواهد. یک‌سری قطعاتی وجود دارد که ساختش در داخل امکان‌پذیر نیست و اساس توجیه اقتصادی ندارد که در داخل ساخته شود، در نتیجه باید برایش گشایش اعتبار صورت گیرد. اتفاقی که پس از برجام رخ داد، این است که نفت می‌فروشیم و ارز آن را می‌گیریم که نقطه‌ قوت ماست، اما با این ارز نمی‌توانیم گشایش ‌اعتبار کنیم، چون اجازه نمی‌دهند. این صحبت به نظر من به دلیل مشکلات بانکی و نابود شدن قطعه‌سازان در دولت قبل به این زودی امکان‌پذیر نیست.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 شعار است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو