گفت‌و‌گو با تنها راننده ایرانی که یک قدم تا فرمول‌یک فاصله دارد

بیا بالا قهرمان

کد : 1914
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1395
print
نظرات : 0
بیا بالا قهرمان

روزنامه «دنیای خودرو»-پگاه طوسی : «من تحقق رویاهای پدرم بودم. حدودا 16 سال پیش بود که پدرم اتومبیل باگی را با رویاهایی که در سرداشت، ماهرانه ساخت. اما هرگز تصور نمی‌کرد که پرش من با این اتومبیل مسیر تحقق رویاهایش را تا این اندازه کوتاه کند. پرشی که با 7 متر ارتفاع و 30 متر طول در پیست اتومبیلرانی شاندیز شروع و هم‌اکنون با شرکت در مسابقات فرمول‌یک جهان به اوج خود نزدیک می‌شود.» کوروش محمدخانی26 ساله و متولد مشهد است. او به‌عنوان اولین شرکت‌کننده ایرانی در مسابقات فرمول‌یک جهان شناخته می‌شود. کوروش تحت حمایت‌ها و تشویق‌های پدر پا به‌عرصه اتومبیلرانی گذاشت و البته بسیار سریع نیز پیشرفت کرد. 

استارت در 10 سالگی
کوروش محمدخانی اولین رکورد خود را در 10 سالگی در پرش با اتومبیل دست‌ساز پدرش به ثبت رساند و همه را متعجب کرد. این رکورد البته دوسال بعد از آن تنها به دست خودش جابه‌جا شد و توانست پرشش را 30 متری کند. رکوردی که هنوز به دست هیچ نوجوانی شکسته نشده است. او درباره سایر افتخارات خود گفت: «14 سالم بود که برای اولین‌بار در مسابقات قهرمانی کارتینگ کشور شرکت کردم. با این که در مقایسه با بقیه حریفانم سن کمتری داشتم، اما توانستم نایب قهرمان کشور شوم. این اتفاق برای شروع کار نتیجه امیدوارکننده‌ای بود.»

آینده‌ای درخشان
کوروش محمدخانی که رویاهایی فراتر از آنچه یک نوجوان در ذهن دارد، در سر می‌پروراند، در اواخر 16 سالگی از مشهد مسیر انگلستان را در پیش گرفت و راهی این کشور شد تا این بار در میادین جهانی، برای ورزش ایران افتخارآفرینی کند. وی در توضیح به این که در انگلستان چه مراحلی را طی کرده است، گفت: «انگلستان را برای این انتخاب کردم که این کشور به دلیل توانایی و امکاناتی که در پرورش استعدادهای اتومبیلرانی دارد، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای صاحب‌سبک در دنیای اتومبیلرانی فرمول‌یک است.
با ورودم به انگلستان، کارم را در مدرسه و پیست سیلوراستون شروع کردم و با پشت سرگذاشتن یک دوره آموزش حرفه‌ای، در امتحاناتی که از تمام دانش‌آموختگان گرفتند، به‌عنوان دانش‌آموخته ممتاز معرفی شدم. اینکه من توانستم به عنوان یک ایرانی در این سطح حاضر شوم و توانایی‌های خودم را به آنها نشان دهم، برایشان خیلی جالب بود. از آن زمان بود که حساب ویژه‌ای برایم باز کردند و مطمئن بودند که آینده درخشانی خواهم داشت.»

پرچم ایران بالای سکوی قهرمانی
کسب چند دوره قهرمانی در مسابقات فرمولافوردـ رده پایه اتومبیلرانی جهانی ـ و صعود به مرحله فرمول رنو، کسب چند عنوان قهرمانی در فرمول رنو، حضور بین 20 راننده برتر جهان در سال ۲۰۰۸ و دعوت به رقابت‌های قبل از آغاز فرمول‌یک هند در سال۲۰۱۱ و کسب مقام سوم ازجمله مواردی است که در پرونده کوروش محمدخانی وجود دارد. وی درباره کسب این عناوین افتخار‌آفرین که مسیری پر‌پیچ‌و‌خم را همراه داشته است، گفت: «با گذشت زمان، به تجربیاتم به‌عنوان راننده ایرانی فرمول‌یک افزوده شد. قهرمانی من در مسابقات فرمولا در اروپا به‌عنوان راننده ایرانی رنو موجب شد فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و فدراسیون اتومبیلرانی هند در آیین افتتاحیه پیست فرمول‌یک هند از من و 19 اتومبیلران آینده‌دار فرمول‌یک دعوت کنند، تا در مسابقه‌ای که بیشتر پیش‌مسابقه فرمول‌یک بود، شرکت کنم. من نیز مانند تمام مسابقاتی که تاکنون در آن شرکت داشتم، در این مسابقه هم با نام و پرچم ایران وارد پیست مسابقه شدم. این در حالی بود که به دلیل دیر صادر شدن ویزا نتوانسته بودم در پیست محل مسابقه تمرین داشته باشم و به همین دلیل عنوان سومی را کسب کردم. در این میان بیشتر خوشحال بودم که بیش از 130 هزار تماشاگر حاضر در محل مسابقه و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سطح دنیا شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم کشورم بودند.»
کوروش محمدخانی با قاطعیتی تمام در برابر پیشنهادهایی که تاکنون از سایرکشورها برای شرکت در مسابقات با پرچم کشورهای دیگر داشته، نه  گفته است و در این باره گفت: «با وجود اینکه چند پیشنهاد داشتم، اصلا حتی نمی‌خواهم در این مورد فکر کنم. تاکنون در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده‌ام، با نام و پرچم ایران بوده است و هیچ‌وقت‌ حاضر نخواهم شد با پیشنهادهایی که می‌شود، ذهنم را مشغول کنم؛ دوست دارم با پرچم کشورم روی سکوی قهرمانی فرمول‌یک بالا بروم.»

GP3مقدمه‌ای برای حضور در فرمول‌یک
سری مسابقات معتبر GP3 طراحی شده است تا استعدادهای جوان و آینده داران مسابقات رانندگی فرمول‌یک شانس خودنمایی و عرض‌اندام داشته باشند. رانندگان جوان برای توسعه مهارت‌های رانندگی خودروی پیست‌های مخصوص مسابقات GP2  و فرمول‌یک اقدام به تمرین و مسابقه می‌کنند. تقویم مسابقات GP3 بر اساس زمان‌بندی مسابقات فرمول‌یک تنظیم می‌شود، به طوری‌که این مسابقات قبل از آغاز مسابقات اصلی فرمول‌یک در همان پیست اصلی برگزار می‌شود تا رانندگان جوان تجربه‌ای ناب برای رانندگی در فرمول‌یک را احساس کنند. هرسال سه نفر از چهار قهرمان رویدادهایGP3که امتیازهای لازم را کسب کنند و قادر به دریافت سوپرلایسنس شوند، تبدیل به یک راننده تمام‌وقت فرمول‌یک می‌شوند.

سوپرلایسنس نشان صلاحیت رانندگان
سوپرلایسنس اصطلاحی است که برای مجوز ورود به فرمول‌یک استفاده می‌شود. مجوزی که نشان می‌دهد راننده مورد نظر، صلاحیت و شایستگی حضور در مسابقات فرمول‌یک را دارد. این لایسنس(مدرک) دو قسمت دارد؛ یکی قوانین الزام‌آور برای ورزشکار و دوم توانایی حرفه‌ای‌اش برای رسیدن به مسابقات. یعنی راننده در تست‌هایی شرکت می‌کند و نمره‌ای به دست می‌آورد که اگر این نمره، A باشد قسمتی از مجوز حضور را به دست می‌آورد و همچنین باید کد ورزشی فیا (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) را برای مسابقات به دست بیاورد. کد ورزشی فیا سلسله قوانین۱۷ فصلی مربوط به مسابقات اتومبیلرانی است. به‌ طور مثال راننده‌ای که می‌خواهد در فرمول‌یک شرکت کند، باید در مسابقات یک کلاس پایین‌تر مقام‌های بالایی به دست بیاورد؛ یعنی راننده‌ای که بتواند در مسابقات فرمول ۲ در ۲ سال، ۵ بار بین مقام اول تا سوم قرار گیرد، می‌تواند لایسنسAحضور در مسابقات را داشته باشد. البته شرایط دیگری هم برای حضور در مسابقات، به‌صورت استثنا وجود دارد. به هر حال راننده‌ای که بتواند این دو مرحله را رد کند، مورد تست قرار می‌گیرد و با رای کار‌شناسان مجوز حضور را به دست می‌آورد. در واقع کسی که این شرایط را داشته باشد، مورد توجه تیم‌ها قرار می‌گیرد. 
داشتن حداقل ۱۸سال سن، داشتن گواهی‌نامه رانندگی، طی حداقل مسافت۳۰۰کیلومتر با خودروی سال‌های اخیر مسابقات فرمول‌یک و کسب حداقل۴۰ امتیاز از سری‌های پایین‌تر مسابقات فرمول، از جمله شرایط دریافت سوپرلایسنس است.

26 فروردین آغاز مسابقات فرمول‌یک
به گفته کوروش محمدخانی تمرینات و مسابقات فرمول‌یک، دارای هشت مرحله است که اولین مرحله آن 26 فروردین سال جاری است و آبان ماه گذشته مرحله یا تست نهایی فرمول‌یک برگزار شد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بیا بالا قهرمان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو