نایب‌رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» خبر داد:

عرضه قطعات کارکرده به‌جای نو در تعمیرگا‌ه‌های خودروهای سنگین

متاسفانه در برخی تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین، بوش‌ تراشکاری‌شده موتورهای کارکرده را به‌عنوان بوش سیلندر نو در موتور در حال تعمیر جای می‌دهند، مثلا بوش خودروهای اسکانیا پس از تراشکاری در بنز 10 تن استفاده می‌شود. اتحادیه تراشکاران باید این‌کار برای اعضای خود ممنوع کند.

کد : 1916
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1395
print
نظرات : 0
عرضه قطعات کارکرده به‌جای نو در تعمیرگا‌ه‌های خودروهای سنگین

روزنامه «دنیای خودرو»-فرانک آقاصفی : در سالی که گذشت، قطعه‌سازان به‌ویژه فعالان حوزه کاروتجاری با مشکلات بسیاری مواجه بودند، مشکلاتی که برخی از آن‌ها در صنایع ایران دیرینه و همه‌گیر است و برخی دیگر نیز ویژه این صنف از فعالان صنعتی است و آن‌ها را در معرض تعدیل نیرو و تعطیلی قرار داده است. از سوی دیگر سال گذشته میزان موجودی لوازم یدکی و قطعات قاچاق و تقلبی در بازار بالا رفت و مشکل‌ساز شد و قطعات ضایعاتی تراشکاری‌شده هم به‌عنوان قطعه نو سر از تعمیرگاه‌ها درآورد! در این خصوص گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با احمدرضا رعنایی، نایب‌رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

با راهی که ما در صنعت خودرو پیمودیم، در عرصه سواری کره‌ای‌ها و در عرصه سنگین ترک‌ها از ما جلو زدند و دارای خودروهایی با برند ملی و برخوردار از کیفیت و قیمت صادراتی شدند. چرا ما در این دو عرصه به‌ویژه در حوزه سنگین تا این اندازه از رقبا عقب مانده‌ایم؟
این وضعیت از نبود مدیریت کلان در سیستم خودروسازی سرمنشأ می‌گیرد. در واقع اراده لازم در مدیران وجود ندارد و مدیریت صنعت خودروسازی در بخش کاروتجاری تحت نظر بخش خصوصی نیستند. تولید این خودروها زیر نظر بخش دولتی انجام می‌شود. بخشی از شرایط فعلی خودروسازی نتیجه تصدی‌گری دولت بر این صنعت طی سال‌های گذشته‌ است و دولت هم برنامه‌ای اصولی در این زمینه پایه‌ریزی نکرده است. البته از سال گذشته مسیر این صنعت کمی تغییر پیدا کرده است و چنان‌چه این مسیر طی شود، در آینده می‌توانیم شاهد بهبود این صنعت باشیم و خودروسازان بزرگی مانند ولوو، اسکانیا، مان و بنز روی خودروسازی ایران سرمایه‌گذاری کنند و علاوه بر آن تکنولوژی را هم با خود به ایران بیاورند. در نتیجه به مرور زمان با ورود این خودروسازان به سیستم، تکنولوژی ساخت قطعات یدکی بین قطعه‌سازان داخلی بالا برود تا با دسترسی به تیراژ بالا، بتوانیم برای منطقه قطعاتی با کیفیت بالا تولید کنیم.

چه چشم‌اندازی را در سال جدید برای قطعه‌سازی پیش‌بینی می‌کنید؟
وجود سود بانکی بالا، کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری و نداشتن سرمایه در گردش برای قطعه‌سازان، سال 94 را به یک سال نه‌چندان مناسب برای این صنعت تبدیل کرد. اکثر قطعه‌سازان ظرفیت تولید بسیار پایینی داشتند و در پایان سال با کاهش نیرو مواجه شدند. اگر دولت از این صنعت حمایت جدی انجام ندهد و سودهای هدایت‌شده بانکی با سود‌های پایین را برای قطعه‌سازان در نظر نگیرد و یارانه مغفول‌مانده بخش صنعت را پرداخت کند، عملا نمی‌توانیم در منطقه فعالیت داشته باشیم. کشورهایی که در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی پیشرفته‌اند، از تسهیلات بانکی مناسب و حمایت‌های دولتی در گام‌های اول برخوردار شده‌اند. مثلا جنرال‌موتورز در آمریکا پیش از آغاز دوره اوباما، ورشکست و برای مدتی تعطیل شد. تنها موضوعی که این خودروسازی و زیرمجموعه‌های آن را دوباره زنده کرد، عزم ملی و حمایت هدفمند و گسترده دولتی بود و این مجموعه دوباره به عرصه تولید برگشت و نیروی کار خود را احیا کرد. در ایران هم این اتفاق رخ داده و در نقطه عطفی قرار داریم که اگر این حمایت صورت نگیرد، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی برای همیشه وابسته خواهد ماند.

با توجه به روند کند برجام، تاثیر آن را روی صنعت چگونه می‌بینید؟
اگر برجام با همین روند کند، پیش برود تاثیر بسیار ضعیفی را خواهد داشت. یعنی نوشداروی پس از مرگ سهراب می‌شود. کسانی که مقاوم‌تر هستند، شاید با همین اندک حمایت کمی بیشتر ماندگار شوند اما کسانی که ضعیف‌تر هستند، حتما در این روند با مشکل مواجه خواهند شد.

با این‌که بازار لوازم یدکی خودروهای کاروتجاری ما از قطعات چینی و هندی تقریبا اشباع شده است اما افراد بسیاری برای تهیه همین قطعات چینی دچار مشکل هستند و ادعا می‌کنند نمونه تقلبی قطعات چینی درجه یک هم در بازار فراوان است و آن‌ها را برای خرید با مشکل مواجه ساخته است. چه کسانی مسئول این رویداد هستند و راه‌حل مقابله با آن چیست؟
در این زمینه دو متولی وجود دارد؛ اول این‌که قطعات وارداتی باید براساس یک استاندارد وارد شوند که سازمان استاندارد باید آن را در اختیار داشته باشد و روی قطعاتی که وارد کشور می‌شوند، این استانداردها را بررسی کند. موضوع دوم این‌که قسمتی از قطعات خارجی وارداتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. در درجه اول سازمان مبارزه با قاچاق کالا باید از واردات این‌گونه کالاها جلوگیری کند. در درجه دوم اتحادیه صنف لوازم یدکی‌فروش و هم تعزیرات باید به رصد فروشگاه‌ها بپردازند تا کالاهایی که از مبادی وارداتی و با تاییدیه استاندارد وارد نشده‌اند، اجازه فروش پیدا نکنند. اتحادیه مکانیسین شهر نیز باید به اعضای خود اعلام کند از خرید قطعات یدکی بی‌هویت که مبادی ورود آن‌ها مشخص نیست و از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، خودداری کنند. علاوه بر تمام این‌ها باید شرایطی را فراهم آورد تا شکایت مشتری به صورت جدی از طریق تعزیرات پیگیری شود. از سوی دیگر باید سودجویانی که به واردات کالای قاچاق می‌پردازند، تحت فشار قرار گیرند.

قطعات خودرو به‌ویژه در بخش سنگین که ابعاد حوادثشان هم بزرگ‌تر است، رابطه مستقیمی با جان و مال مردم دارند و نباید به راحتی قاچاق آن‌ها را ندیده گرفت...
قطعات به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از قطعات بسیار سریع روی جان مردم تاثیر می‌گذارند، مانند قطعات سیستم ترمز، جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو و فرمان. دسته دوم قطعاتی هستند که به‌صورت تدریجی جان مردم را می‌گیرند و شامل قطعات موتوری هستند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند. این قطعات زمان استفاده در موتور خودرو، آلودگی هوا را به‌شدت بالا می‌برند و موتور را به استاندارد در نظرگرفته‌شده نمی‌رساند. فردی هم که این هزینه را متحمل شده، طبیعی است که مجدد روی موتور هزینه نکند. از این رو چند سالی با همین وضعیت سپری می‌شود، غافل از این‌که آلایندگی بسیاری را با خود به همراه دارد و محیط‌زیست به خطر می‌افتد. این شرایط نیازمند یک کار جمعی است و باید انجمن قطعه‌سازان، اتحادیه صنف قطعات یدکی، وزارت صنایع، سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست با یکدیگر همکاری کنند تا هم از واردات کالاهای قاچاق و بدون استاندارد و هم از تولید قطعات غیراستاندارد در کارخانه‌هایی که امکانات آزمایشگاهی لازم برای بررسی تولیدات خود را ندارند، جلوگیری شود و این کارخانه‌ها ملزم به استفاده از امکانات لازم شوند.

آیا مورد ویژه‌ای هست که در این زمینه قابل طرح باشد؟
من طی مطالعه‌ای که در زمینه بوش سیلندر موتور یعنی محفظه اصلی انفجار و احتراق موتور انجام دادم، جویای علت روغن‌سوزی موتورهای تازه‌تعمیر شدم و با تحقیقاتی که در سراسر ایران انجام دادم دریافتم که میل‌لنگ‌تراش‌ها و تراش‌کارها از بوش‌ موتور خودروهای دیگر استفاده می‌کنند و با یک تراش‌کاری آن را به‌عنوان قطعه بوش سیلندر نو در موتور در حال تعمیر جای می‌دهند. از آنجا که این بوش سیلندر 4 یا 5 سال در یک موتور دیگر استفاده شده است، از لحاظ ساختاری دچار تغییراتی شده و دیگر قابلیت لازم برای کار مجدد را ندارد. این موضوع باعث می‌شود که موتور با فرار روغن، روغن‌سوزی و بدسوزی روبه‌رو شود و محیط‌زیست را آلوده می‌کند که مرگ تدریجی جامعه را به همراه خواهد داشت. این مورد را باید اتحادیه مکانیسین‌ها، استاندارد و محیط‌زیست به‌طور جدی به تراشکاری‌ها ابلاغ کنند تا از بوش کارکرده در موتور دیگری استفاده نشود. برای مثال اندازه پیستون یک موتور 91 است، زمانی که در این موتور کارایی خود را از دست می‌دهد، آن را از موتور خارج می‌کنند و با تراشی به اندازه 2 میل، از آن به عنوان بوش نو در موتوری با اندازه پیستون 93 استفاده می‌کنند. این قطعه از نظر اندازه مشکلی ندارد اما از آنجا که مدت‌ها تحت تنش‌های حرارتی بوده، کارایی لازم خود را از دست داده است. به دلیل تراشی هم روی آن اعمال شده، ظاهری نو دارد و مشتری هم متوجه این فرسودگی نمی‌شود. در میل‌لنگ‌تراشی‌هایی که مراجعه کردم، دیدم که بوش‌های کارکرده از ضایعاتی‌ها خریداری و در آنجا جمع‌آوری شده است و در موتور خودروهایی استفاده می‌شوند که برای تعمیر به آن‌جا آورده می‌شوند. این موضوع بیشتر در زمینه خودروهای کاروتجاری دیده می‌شود. برای مثال بوش خودروهای اسکانیا بعد از تراشکاری در بنز 10 تن استفاده می‌شود.

هیچ نظارتی روی عملکرد این تراشکاری‌ها و میل‌لنگ‌تراشی‌ها وجود ندارد؟ کدام بخش مسئول نظارت بر عملکرد آن‌هاست؟
متاسفانه هیچ نظارتی روی عملکرد آن‌ها وجود ندارد. اتحادیه تراشکارهای هر شهری موظف است روی عملکرد این کارگاه‌ها نظارت داشته باشد. این موضوع را نه‌تنها در تهران بلکه در تمام ایران مشاهده کردم. این وضعیت متاسفانه به یک اپیدمی تبدیل و راهی برای سودجویی برخی از افراد شده است. این موضوع به‌عنوان یک نمونه در این‌جا مطرح می‌شود اما روی قطعات دیگر هم مصداق دارد و نیازمند پیگیری بسیار جدی از طرف سازمان‌های مسئول است.

از آن‌جا که ضرر قطعات تقلبی به طور مستقیم متوجه قطعه‌سازان می‌شود، آیا انجمن قطعه‌سازان برای حل این مشکل و جلوگیری از واردات قطعات تقلبی قدمی برداشته است؟
از سال گذشته یک رایزنی را با اتحادیه صنف قطعات یدکی شروع کرده‌ایم و یک جلسه هم با اتاق اصناف در پایان سال داشته‌ایم. قرار است در این زمینه جلسه مشترکی با استاندارد، محیط‌زیست و سازمان مبارزه با کالای قاچاق برگزار شود. از سوی دیگر انجمن بررسی‌های لازم را از تولیدکنندگان خود به عمل می‌آورد تا بتواند استانداردها و ابزارآلات لازم جهت تولید قطعه را به آنها ابلاغ کند تا در صورت تولید قطعه غیراستاندارد از روند تولید جلوگیری شود. در واقع وظیفه انجمن در مرحله اول ارائه آگاهی و توان علمی به تولیدکنندگان است و در مرحله دوم باید با معرفی آن‌ها به سازمان‌های ذیربط، در جهت استانداردسازی گام بردارد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید عرضه قطعات کارکرده به‌جای نو در تعمیرگا‌ه‌های خودروهای سنگین
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو