سیمبُل، سَمبُلی ارزان

کد : 192
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 مرداد 1394
print
نظرات : 0
سیمبُل، سَمبُلی ارزان رونمایی محصول جدید رنو از جانب نگین‌خودرو در قالب ارزان¬ترین محصول این شرکت علتی شد تا ما به تازهواردترین رنو، یعنی «Symbol» بپردازیم و در قالب یک کلاس تئوری به کالبدشکافی آن مشغول شویم.
دنیای خودرو / حسین دلاور: رنو سیمبُل جزء ارزان¬ترین محصولات رنو محسوب می¬شود. نسل اول رنو سیمبل به آخرین لحظات قرن بیستم بر می¬گردد و بازه عرضه¬¬ی بین 1999 تا 2008 میلادی را دارد. نسل دوم آن در سال¬های 2008 تا 2013 به بازار آمد و نسل سوم آن در سال 2012 در نمایشگاه اتومبیل استانبول با کالبد داچیا لوگان جدید رونمایی شد. این جزو معدود دفعاتی بود که رنو محصولی از داچیا را رسماً با برند خود در سطح جهانی مطرح می¬کرد. اما این کار بی‌حکمت نیست. زیرا شرکت رنو از همان اول سیمبل را برای بازارهایی با توان مالی کم درنظر گرفته بود و داچیا هم که زیر مجموعه رنو به‌حساب می¬آید، سال¬هاست که محصولی با این مشخصات تولید می¬کند و برای کاهش هزینه¬ها و کسب درآمد بیشتر، فرصت خوبی بود که پلتفرم لوگان2 را برای کشورهایی که برند رنو جای پای محکمی دارد، خرج کنند و داچیا لوگان را برای بازارهای انحصاری شرکت داچیا درنظر بگیرند. لوگان سری اول برای فروش بهتر در ایران با برند رنو عرضه شد تا سابقه رنو باعث استقبال مردمی شود.
رنو سیمبل مشخصات فنی و رفاهی کاملا مشابه با داچیا لوگان را دارد و تنها در فرم جلو پنجره و سپر و لوگو با لوگان متفاوت است. باید این مسئله را همیشه گوشه ذهن خود داشت که داچیا لوگان جدید و سیمبل به مراتب از تندر90 زیباتر است و راحت‌‌تر قابل درک شده و می¬شود گفت که دیگر داچیا لوگان و رنو سیمبل مثل تندر90 زشت خطاب نمی¬شوند. طراحی زیبا در داخل خودرو و صفحه کیلومتر دیگر شایسته یک خودرویی با نام و نشان اروپایی است و طراحی در جلو و عقب خودرو بسیار متعادل‌تر شده. طبق گفته مدیریت نگین‌خودرو، جناب آقای حسینی، سه نسخه از سیمبل به ایران می¬آید که هر سه به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند و قیمتی در بازه 68 تا 75 میلیون تومان را دارند. این خودرو هفتاد میلیون تومانی به موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ مجهز است که قادر به تولید 105 اسب بخار و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. همین اطلاعات ساده اولیه نشان می¬دهد که در رنو سیمبل جدید هم از همان موتور تندر90 که فناوری 10 سال پیش را دارد استفاده می¬شود و موتور K4M 690 برای این خودرو در نظر گرفته شده است و با بازبینی¬هایی، مقرون به‌صرفه¬تر شده است. گیربکس این خودرو در ایران از نوع 4دنده اتوماتیک تیپترونیک است که باز این گیربکس ما را بیشتر یاد همان تندر90 اتومات خودمان می¬اندازد. سیستم ترمز و نگهداری این خودرو در جلو دیسکی و در عقب کاسه¬ای است و با سیستم ABS و EBD کنترل بهتر را راننده فراهم می¬کند. سیمبل در ایران با 2 کیسه هوا عرضه می¬شود. البته داچیا ساندور که نسخه هاچ‌بک این خودرو و لوگان MCV که نسخه استیشن سیمبل به حساب می¬آید با ایربگ جانبی سرنشینان جلو قابل سفارش است. در بهترین شرایط، لوگان 4 ایربگ در تست‌های تصادف2014 موسسه EURONCAP توانست 4ستاره ایمنی را دریافت کند. یعنی سیمبلی که قرار است به ایران بیاید در بهترین شرایط 4 ستاره ایمنی را با خود به همراه می¬آورد که باز هم با توجه به دو ایربگ بودنش، بعید است. البته جناب حسینی در پاسخ به این سوال که «چرا سیمبل 4 ایربگ را برای افزایش ایمنی سرنشینان وارد نمی¬کنید؟» گفتند: سیمبل 2 ایربگ هم ایمنی خوبی دارد و یکی از پاورمترهای ایمنی استفاده از مواد خام مناسب و فناوری طراحی خوب است که رنو-داچیا در طراحی این اتاق رعایت کرده است و اگر کشش و میل بازار به نسخه 4 ایربگ احساس شود، حتما نسخه 4 ایربگ هم به سبد انتخابی مشتریان اضافه می¬شود. ¬
ابعاد سیمبل بسیار نزدیک به تندر90 موجود است. به طوری که فاصله محور چرخ¬ها تنها 4 میلی‌متر با هم اختلاف دارد. فضای کابین این خودرو و لوگان نسل جدید مشابه با تندر90 است و حجم صندوق 510 لیتری¬ای مثل تندر90 دارد. فضای سرنشینان عقب سیمبل همچنان مثل تندر90 دلباز و خوب است، با این تفاوت که صندلی¬های عقب بهتر از نسل اول لوگان طراحی شده‌اند. طراحی فضای کابین و قرارگیری دکمه¬ها با اینکه باز هم طبق رسم رنو جایگیری نامأنوسی دارند، ولی نسبت به قبل شکیل¬تر و در دسترسی بهتری قرار گرفته¬اند.
ارزان¬ترین محصول وارداتی رنو در ایران امکانات رفاهی معمولی دارد. شیشه¬ها و آینه¬های برقی و مه¬شکن جلو و عقب از امکانات متداول هر خودرو معمولی و ارزان است. تفاوت امکاناتی سیمبل با تندر90، سیستم کروزکنترل و لیمیتد سرعت و مانیتور 7 اینچی با قابلیت اتصال USB و iPod و کنترل از پشت فرمان، سنسور پارک عقب، تهویه اتوماتیک و دیلایت است که سیمبل نگین خودرو اضافه¬تر دارد.
مصرف سوخت سیمبل به طور ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر 7.1 لیتر است که به نسبت مناسب به‌نظر می¬رسد. البته سیمبل با توجه به اتومات بودن کمی نسبت به دنده¬ای¬ها مصرف شهری بالاتری دارد، اما در جاده‌ها مصرف را تا نزدیک صدی 6 پایین می¬آورد. حداکثر سرعتی که این ماشین می¬تواند به طور رسمی به آن برسد 185 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت ثبت رکورد 12 ثانیه¬ای را برای شتاب صفر تا صد دارد.
شرکت نگین‌خودرو اعلام کرده است که برای این محصول اصطلاحا ارزان 5 سال یا 150.000 کیلومتر کارکرد گارانتی درنظر گرفته است و با توجه به اینکه تشابه فنی بسیار زیادی با تندر90 دارد، می¬شود گفت که به نسبت اکثر وارداتی تامین قطعات راحت‌تر و کم‌دردسرتری دارد. ولی نکته قابل تامل برای همگان در هر جایگاهی این است که چرا نمی¬شود ارزان¬ترین خودرو رنو را در ایران ارزان خطاب کرد؟!... مسلما رنو سیمبل نسل جدید همان تندر90 خودمان است که روزی قرار بود خودرویی ارزان باشد و این روزها قیمتی نزدیک به 48 میلیون تومان را برای نسخه اتوماتیک E2 آن اعلام می¬کنند. با توجه به اینکه رنو سیمبل از نظر فنی و اتاق همان تندر90 محسوب می¬شود که امکاناتی به روزتر دارد، آیا ارزش پرداخت حداقل 22 میلیون تومان بیشتر نسبت به تندر90 اتومات را دارد؟ خودرویی که برای بازارهای کشورهای در حال توسعه هم ارزان محسوب می¬شود، آیا برای مردم ما هم ارزنده و ارزان محسوب می¬شود؟ با توجه به اینکه رنو سیمبل نسبت به رقبایی مانند آسا بسترن B50F، جیلی امگراند7 اتوماتیک، زوتی Z300، لیفان 820، جک S5 در یک بازه قیمتی قرار می¬گیرد و از نظر فنی، رفاهی و ایمنی از رقبا عقب‌تر است، می-تواند فروش خوبی داشته باشد؟ شاید پاسخ شما این باشد که رنو سیمبل به هر حال با برندی معتبر و اروپایی عرضه می¬شود که به مراتب اعتبار و خیال جمعی بیشتری نسبت به چینی¬ها دارد. البته که بررسی-ها و مقایسه¬های جهانی سیمبل با رقبایی مثل تویوتا یاریس، هوندا City و هیوندای اکسنت حاکی از آن است که رنو توانسته از برکت داچیا به جاهای خوبی برسد و خودرویی به صرفه را به بازارهای مشخص شده تحویل دهد. ولی این مسئله را به یاد بیاوریم که این خودرو مانند چینی¬ها برای کشورهای در حال توسعه طراحی شده و در کشورهای توسعه‌یافته بازار آنچنانی¬ای ندارد و حتی خط تولید سیمبل هم در سایت¬های اختصاصی رنو قرار نگرفته و روی خط تولید داچیا قرار دارد. سیمبل و لوگان در سایت¬های رومانی، مراکش، ترکیه، روسیه، برزیل و رنو الجزایر سرهم‌بندی می¬شوند و نسخه¬ای که در تهران رونمایی شد، نام Marocco یا مراکش روی آن حک شده بود.
ولی همیشه فروش یک خودرو را منطق افراد خریدار تشکیل می¬دهد. یکی از این منطق¬ها درک درست از شرایط قیمتی این خودرو است. این خودرو در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بین 38.500 الی 39.900 درهم به فروش می¬¬رسد و در بازارهای جهانی برای سیمبل قیمت حدودی 11.200 یورو اعلام می¬شود. با اطلاع داشتن از قیمت ارز و احتساب هزینه¬ی گمرک، شماره‌گذاری، باربری، بیمه، گارانتی و حاشیه سود شرکت قیمت احتمالی 70 میلیون تومان غیرقابل باور نیست و با توجه به اقتصاد مملکت تقریبا قابل پیش‌بینی است و متعارف به حساب می¬آید. از طرفی خیلی از مشتریان که تا به امروز نمی¬توانستند زیر بار زور خودروهای چینی بروند، با خیال به مراتب راحت‌تری می¬توانند به سراغ سیمبل رفته و از انتخاب خود راضی باشند. اگر برای قیمت‌گذاری مبنای رقابتی داشته باشیم، رنو سیمبل با توجه به جک J5 اتوماتیک و ولیکس C30 و ام‌وی‌ام 550 اتوماتیک به مراتب ارزش قیمتی بیشتری دارد و اگر به سال گذشته برگردیم و عرضه بسترن B50 (موتور 1.6 لیتری و ظاهر قدیمی) را با قیمت 67 تومان بخاطر بیاوریم، سیمبل 70 میلیونی ارزنده به‌حساب می¬آید. ولی از طرفی با توجه به اینکه فقط از نظر امکاناتی و ظاهری با تندر90 اتومات تفاوت دارد، شاید بیشتر 22 میلیونی برای یک تندر90 بزک شده و آپشنال کمی زیاد باشد.
به هر حال در این رکود بازار شاید سیمبل، سَمبُلی از موفقیت فروش باشد و بتواند آب حیات را از رودخانه چینی¬ها به دریای برندهای معتبر جهانی بریزد.
در حاشیه مراسم رونمایی، فرمی میان حاضرین پخش شد تا به 5 سوال پاسخ دهند کارشناس فنی روزنامه دنیای خودرو با نگرشی منصفانه پاسخ این سوال¬ها را در اینجا مطرح کرده است.
سوال اول: نقاط قوت خودرو از نظر شما چیست؟
پاسخ کارشناس فنی: برند معتبر اروپایی- گیربکس اتوماتیک- موتور کم‌مصرف- سهولت در امر تامین قطعات نسبت به دیگر رقبا با توجه به داشتن مشخصات مشترک با تندر90
سوال دوم: نقاط ضعف این خودرو از دید شما چه مواردی می¬تواند باشد؟
پاسخ کارشناس: فناوری موتور و گیربکس قدیمی- نبود پارامترهای روز ایمنی مانند ESP، ایربگ جانبی- ناقص بودن برخی امکانات مانند نبود دوربین عقب در کنار مانیتور 7اینچی و نبود سانروف که این روزها مردم ما بسیار می‌پسندند- تشابه بسیار زیاد با تندر90 که باعث شک و شبهه برای مردم از نظر قیمتی می¬شود.
سوال سوم: رقبای این خودرو در ایران چه مدل¬هایی خواهد بود؟
پاسخ کارشناس: جک J5 اتوماتیک- MVM 550AT- آسا بسترن B50F- جیلی امگراند7 اتوماتیک- زوتی Z300- چانگان EADO
سوال چهارم: دلایل انتخاب این رقبا برای سیمبل از نظر شما چیست؟
پاسخ کارشناس: هم بحث قیمتی و هم بحث کلاس‌بندی خودرو از نظر شاسی و فنی
سوال پنجم: قیمت پیشنهادی شما برای این خودرو چگونه است؟
پاسخ کارشناس: شکی در این نیست که سیمبل می¬فروشد. اما چه تعداد و با چه حجم از استقبالی؟!... شاید با قیمت 63 میلیون تومان بتواند بازار خودروهایی مثل جک J5 که این روزها فروش خوبی را دارد بگیرد.
سوال ششم: گروه مشتریان هدف این خودرو چه کسانی می¬توانند باشند؟
پاسخ کارشناس: مسلماً افرادی که خودروهای چینی را قبول ندارند و به برند رنو علاقه دارند.
سوال هفتم: شرایط پیشنهادی برای این خودرو از نگاه شما چیست؟
پاسخ کارشناس: نقدی- اقساطی- اعتباری
پیشنهادات (پیشنهاد کارشناس فنی روزنامه): با داشتن سابقه¬ی عرضه تندر90 در ایران می¬توان گفت که رنو سیمبل خودرویی شایسته است. تنها بحث بر سر قیمت آن است که باید قابل باور برای مردم بشود تا دامنه خریداران را شکل بدهد. رده قیمتی 50 تا 70 میلیون تومانی بازار ما جنگل مخوف است که هر برند تازه‌واردی در آن چادر زده. بهتر است به‌جای اینکه بازه قیمتی خاص رنو سیمبل را ایجاد کنیم، در بازه قیمتی خودرویی پرفروش و رقیب وارد شویم و سیمبل را عرضه کنیم تا هم بیشتر شناخته شود و هم بهتر بفروشد. درست زمانی که در تاریکی شب جنگل، بهتر است برای در امان ماندن از تباهی، در کنار چادر بزرگتر و پرجمعیت¬تر اطراق کنیم تا ظلمات شب را به فجر صبح برسانیم و در روشنایی جانپناهی امن برای خود پیدا کنیم.











برجسب ها : دنا

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سیمبُل، سَمبُلی ارزان
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو