اگر خلبان نبودید دوست داشتید چه‌کاره شوید؟

اگر خلبان نبودید دوست داشتید چه‌کاره شوید؟

هم‌اكنون ۲۰۰۰ خلبان جوان كشور یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها كار می‌كنند.این خلبان‌های جوان ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند. هر كدام از این خلبانان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه كرده‌اند تا در مدت 2 سال گواهینامه خلبانی بگیرند.

کد : 1924
تاریخ انتشار : يکشنبه 22 فروردين 1395
print
نظرات : 0
اگر خلبان نبودید دوست داشتید چه‌کاره شوید؟

روزنامه «دنیای خودرو»-امیرآرش فرخ: تیتر این مطلب سوالی بود که از یکی از خلبانان و مهمانداران  با‌سابقه پرسیدم! قاطعانه پاسخ داد اگر دوباره متولد شوم باز هم  دوست داشتم خلبان شوم!...خلبانی را با هیچ شغل دیگری عوض نمی‌کنم! وقتی از رضایت مالی او از شغلش پرسیدم نگاه معناداری کرد. انگار سوال بی‌ربطی پرسیده باشم؛ گویی از آغاز ورودش به این حرفه تا امروز عشق به شغلش به او اجازه فکر جدی و ارزیابی مقایسه‌گرانه‌ای را نسبت به این مساله نداده است. 
موضوع حقوق و دستمزد خلبانان و مهمانداران شایعات زیادی را به همراه دارد. اگر از کودکان بپرسید می‌خواهید چه كاره شوید، بسیاری از آنها می‌گویند: خلبان. با وجود این، نباید فكر كرد در ایران تمام كسانی كه موفق به گذراندن دوران خلبانی و كسب مدرك در این زمینه شده‌اند به آرزوی خود یعنی در دست داشتن سكان هواپیماهای غول‌پیكر دست یافته‌اند. مردادماه سال گذشته بود كه یکی از كاپیتان‌های معروف ایرانی گفت: هم‌اكنون ۲۰۰۰ خلبان جوان كشور یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها كار می‌كنند. به گفته ایشان این خلبان‌های جوان ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند. به گفته او هر كدام از این خلبانان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه كرده‌اند تا در مدت 2 سال گواهینامه خلبانی بگیرند. وی با تاكید بر اینكه این خلبانان سرمایه‌های ملی هستند، بیان كرد: خلبانان هواپیمای مسافری پس از ۵ سال آموزش باید ۱۵ سال كمك خلبان باشند و بعد از ۲۰ سال خلبان می‌شوند. در‌حال حاضر خلبانان جوان كشور به دلیل نبود متولی استخدام در این حرفه یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها كار می‌كنند. با این وضعیت و با توجه به اینکه هنوز بحث‌ها درباره لزوم تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی كشور كه فرسوده و خطرناك دانسته شده‌اند ادامه دارد، در این راستاعضو هیات ‌مدیره انجمن خلبانان ایران نسبت به پریدن خلبانان ایرانی و همكاری آنها با ایرلاین‌های خارجی هشدار داده است. 

انگیزه های ماندن و پریدن
یک عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران در مصاحبه اخیر خود با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از كشور وجود دارد. وی با اشاره به تشدید انگیزه خروج خلبانان ایرانی از كشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یكم (کاپیتان) و كمك خلبان در كشور فعالیت دارند كه از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کاپیتان هستند و بیش از ۴ هزار ساعت پرواز كرده‌اند. 
حقوق كم و ناوگان نامناسب در كشور موجب شده است خلبانان ایرانی به‌ویژه جوانان در حال حاضر در كشورهای تركیه، هند، امارات، قطر و سایر كشورهای همسایه و اروپایی فعالیت كنند. كمك‌خلبان در یك كشور همسایه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار حقوق ثابت دارد در حالی كه برخی ایرلاین‌های ایرانی حقوق ۳ میلیون تومانی به خلبانان پرداخت می‌كنند؛ در این شرایط انگیزه جوانان برای فعالیت در كشور كاهش می‌یابد. عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان كشور در این زمینه می‌گوید: بخش عمده‌ای از حقوق خلبانان در كشور ما به ساعات پرواز خلبان در ماه بستگی دارد. در این شرایط قطعا تعداد ناوگان یك ایرلاین در حقوق خلبان موثر است چراكه اگر تعداد ناوگان ایرلاینی كم باشد، تعداد پروازهای آن نیز كم است و این امر كاهش حقوق خلبان شركت هواپیمایی مربوط را در پی دارد. 
حقوق پایه كمك‌خلبان در ایرلاین‌های دولتی به‌طور میانگین حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.  با توجه به اینكه تعداد پرواز این ایرلاین‌ها كم است حقوق یك كمك‌خلبان در ماه گاهی حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. البته این حقوق ثابت و بدون در نظر گرفتن ساعات پرواز در ایرلاین‌های خصوصی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است. میانگین حقوق خلبانان ایرانی در ماه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است و بر اساس آمار جمع‌آوری شده خلبانان از ابتدای انقلاب در ۳ یا ۴ مقطع كشور را ترك كردند و در ایرلاین‌های كشورهای خارجی مشغول فعالیت شدند كه علت عمده‌ تصمیم آنها دریافت حقوق كم بود. 
عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان كشور با بیان اینكه حدود ۱۰۰خلبان ایرانی در كشورهای خارجی فعالیت می‌كنند، اظهار كرد: حقوق خلبانان در سایر كشورها تقریبا در یك نرخ مشخص است و اختلاف بین حقوق خلبانان در این كشورها ناچیز است !  

خلبانی، هزینه و فایده
با توجه به اینکه برای آموزش به كمك‌خلبان كه به خلبان یكم ارتقا یابد حدود یك میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین باید به این حرفه به چشم یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد؛ از طرفی یك خلبان جوان ایرانی با وجود تعصبی كه روی كشور خود دارد متاسفانه برای دریافت حقوق بیشتر به امارات یا دیگر کشورها می‌رود تا در ایرلاین‌های این كشور فعالیت كند. 
همان‌طور که گفته شد خلبانان و مهمانداران به‌واسطه نیاز به کنترل اعصاب و آرامش  باید کاملا بی‌دغدغه زندگی کنند و علاوه‌بر این ارزش کاری که ایشان انجام می‌دهند، بسیار زیاد است و همچنین هزینه  زندگی آنها  به دلیل هزینه زیاد حفظ سلامتی کامل، بیش از دیگران است. 
حداقل حقوق خلبانان در دنیا ۵۰۰۰ دلار است. این رقمی است که آریاتور افغانستان به خلبانان کم‌تجربه‌اش می‌دهد. متاسفانه در کشور ما این مبلغ ۳۰۰۰ دلار است که آن هم  با افزایش صددرصدی در سال ۸۲ به این رقم رسیده است. در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه سرهنگ‌تمام با ۲۰ سال سابقه تنها یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرند،  در حالی که ۱۵۰۰۰ دلار پایه حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است!
اغلب افراد وقتی کلمه خلبان و مهماندار را می‌شنوند، یاد ترس از سقوط هواپیما می‌افتند؛ خلبانان  و مهمانداران فرشتگانی هستند  که در شرایط نامتعادل و غیرعادی، توانایی مدیریت بحران دارند و در عین حال که قدرت تعقل، تفکر و خونسردی‌شان را تا لحظه مرگ حفظ می‌کنند، باید توانایی مدیریت در لحظات بحرانی را هم داشته باشند و بهترین تصمیم را در کوتاه‌ترین زمان بگیرند.
زندگی یک خلبان و مهماندار   شرایط خاصی دارد که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه‌ریزی شده و نظامی‌وار خلاص شوی. توصیه می‌شود حتما در مورد انتخاب این شغل با خلبانان صحبت کنید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اگر خلبان نبودید دوست داشتید چه‌کاره شوید؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو