ب‌ام‌و i8، سراپا تناقض

چیزی که دیده می‌شد، قیمت‌گذاری تا دو میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خودرویی 150 هزار دلاری یا 700 هزار درهمی ‌بود. وقتی از واردکنندگان این خودروها می‌پرسیدید که مگر قیمت این خودرو چقدر گران است؟ در جواب می‌گفتند این یک خودروی خاص است یا با مجوز خاص وارد شده و این است تناقض پنجم! 

کد : 1930
تاریخ انتشار : يکشنبه 22 فروردين 1395
print
نظرات : 2
ب‌ام‌و i8، سراپا تناقض

روزنامه «دنیای خودرو»-حسین دلاور: کمپانی ب‌ام‌و آلمان، در صنعت خود افتخاری به نام i8 دارد. خودرویی که درباره آن  تحقیقات گسترده صورت گرفت و سرانجام در سال 2015 محصولی متفاوت ارائه شد. ب‌ام‌و به دلیل تکنولوژی و خلاقیتی که برای i8 خرج کرده است، همیشه به خود می‌بالد و آن را جزو افتخارات خود ‌می‌داند. ولی همین i8، می‌تواند افتخاراتی دیگر را برای ب‌ام‌و رقم بزند. همین که محصولی جدید از یک کمپانی، قوانین یک کشور را نقض می‌کند و پس از چند ماه تایید می‌شود، خود افتخاری است که بسیار عجیب می‌نماید! حال برای چه می‌گوییم تناقض؟! 
اردیبهشت سال 94، خودرویی به گمرک شهید باهنر بندرعباس می‌رسد که در اوج لوکس بودن، موتور 1/5 لیتری دارد و طبق قوانین هم می‌تواند ترخیص شود و هم نمی‌تواند! طبق قوانین گمرکی، ورود خودروهای لوکس به‌ داخل کشور ممنوع و از طرفی معیار لوکس بودن، موتور بالای 2500 سی‌سی است. در نتیجه آمدن i8، اولین تناقض قوانین ما را در سال 94 رقم زد. در همان زمان بود که i8 در ایران به‌عنوان خودرویی بسیار خاص تلقی می‌شد و در صفحات اینستاگرام کاربران خارجی، عکس‌هایی را می‌دیدیم که گویا دیدن یک i8 در غرب، افتخار به حساب می‌آید. ولی در ایران، هر روز خبر می‌آمد که فلان تعداد i8 به گمرک رسیده است. دومین تناقض هم اینجا شکل گرفت چرا این خودروی خاص، در این حجم واردات به کشور آمده است؟! آن روزها می‌گفتند اگر i8 به خاطر موتور 5/1 لیتری ترخیص هم شود، به دلیل عدم وجود خدمات پس از فروش (خدمات تعمیرات موتورهای هیبرید ب‌ام‌و که هنوز هم به ایران راه نیفتاده است)، اجازه عرضه در بازار را نمی‌گیرد. هنوز کلام منعقد نشده بود که ترخیص i8ها یکی پس از دیگری آغاز و ورود آن‌ها بلامانع اعلام شد. این جا بود که تناقض سوم را هم دیدیم! داستان جالب از وقتی شروع شد که قیمت این خودرو پشت شیشه نمایشگاه‌داران دیده می‌شد. مبنا بر این بود که i8 خودرویی هیبرید است که در حالت ورود قانونی، تعرفه واردات بین صفر تا 8 درصد را دارد. چیزی که دیده می‌شد، قیمت‌گذاری تا دو میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خودرویی 150 هزار دلاری یا 700 هزار درهمی ‌بود. وقتی از واردکنندگان این خودروها می‌پرسیدید که مگر قیمت این خودرو چقدر گران است؟ در جواب می‌گفتند این یک خودروی خاص است یا با مجوز خاص وارد شده و این است تناقض پنجم! زمانی که اعلام می‌شود مجوز خاص به کسی داده نمی‌شود، برخی واردکنندگان این خودرو، از مجوز خاص صحبت می‌کنند و دوره‌ای که پایه عملکردهای قوانین ثابت است، خبرهایی می‌رسد که گویا i8 قوانین خاص واردات دارد! طنز واردات ب‌ام‌و i8 از آنجایی شروع می‌شد که ‌این خودرو وارد شد، مجوز ترخیص گرفت و در نمایشگاه‌ها به فروش گذاشته شد، ولی مجوز پلاک را دریافت نکرد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند باید i8ها ایران را ترک کنند. اگر خودرویی وارد شده است، چرا اجازه پلاک شدن ندارد؟! در همین حال و هوا بودیم که i8ها از ایران می‌روند و آسفالت‌های ایرانی را لمس نمی‌کند که ناگهان یکی از آن‌ها پلاک شد. سپس دومی، سومی، چهارمی ‌و هم‌چنان ادامه دارد! خودرویی لوکس که ورودش ممنوع بود و خدمات نداشت و قرار بر این بود که از ایران خارج نشود، ناگهان شماره‌گذاری آن آغاز شد. 
روند ورود و شماره‌گذاری i8 به قدری جالب است که شاهد بودیم فعالیت کمپانی ب‌ام‌و بعد از عرضه‌ این خودرو کمرنگ شد. زیرا تمام کادر اجرایی این برند آلمانی نشسته بودند تا سرنوشت i8 را در ایران ببینند. کمپانی ب‌ام‌و می‌تواند عجایب هفت‌گانه جهان را به هشت‌گانه تبدیل کند و داستان i8 را به عنوان هشتمین عجایب جهان برای نسل‌های بعد به یادگار بگذارد. نکته جالب‌تر این است که هنوز هیچ مرجع قانونی روند شماره‌گذاری این خودرو را اعلام نکرده است و نگفته سرانجام ‌این همه تناقض با کدام ماده قانونی از بین می‌رود؟!
با توجه به شرایط جدید اقتصادی و روابط سیاسی جدید، در صورت تلاش خودروسازان جهانی و فعالیت قانون‌گذاران ایرانی، احتمالا در سال‌های آینده شاهد داستان‌های مهیج‌تری نسبت به i8 خواهیم بود. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
mk
ارسال شده در در 04/16/2016 17:40:02

خوب این واسه همه روشنه که قانون فقط واسه مردم جامعس. مردم عادی البته. وگرنه واسه بزرگان و دست اندر کاران که قانون یه چیز الکیه. هر جور تو پاچه ملت بره مهم نیست. فقط پول تو جیب بعضیا بره. خوبه نمیتونن دست تو مقدسات ببرن وگرنه یه ایه اضافه میشد که بزرگان کشور میتونن هر غلطی بکنن و مردم باید لال شوند.

profileimage
نیما
ارسال شده در در 04/11/2016 18:11:44

صد در صد پشت واردات این خودرو اقا زاده ای کله گنده ای چیزی هست ک همه قوانین رو نقض میکنه...وقتی ملت ب زور پول جمع میکنن تا فرغونی ب نام پراید بخرن ی عده بدون تلاش زیاد و از راه های نامشروع خودرو وارد میکنن و پول های هنگفتی ب جیب میزنن...و این یعنی عقب افتادگی یک ملت و یک کشور

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو