نمایشگاههای کوچک در ویترین های خانگی

ماکت‌های 6 میلیون تومانی

شروع قیمت‌ها از 85 هزار تومان است اما قیمت برخی ماکت‌ها به 6 میلیون تومان هم می‌رسد. 

کد : 1932
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 فروردين 1395
print
نظرات : 0
ماکت‌های 6 میلیون تومانی

روزنامه «دنیای خودرو»-پگاه طوسی: آدم بزرگ‎ها همه چیز را مال خود می‌کنند، حتی اسباب‌بازی‌های بچه‌ها را؛ فقط خوی و خصلت کودکی را ندارند و آن را با هیچ‌کس قسمت نمی‌کنند و در هیچ بازی شرکت نمی‌کنند، فقط از پشت شیشه‌های ویترین به تن و قد و بالای ماکت‌های ماشین نگاه می‌کنند که برابر با نمونه اصل است با همان رنگ و همان فرم صندلی و حتی موتور. ماشین‌هایی که با هیچ سوئیچی روشن نمی‌شوند و هیچ خیابانی را گز نمی‌کنند، اما برای عشق‌ماشین‌ها دنیایی از معناست. برای همین شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کنار خود شرکت‌هایی دارند که به‌صورت تخصصی ماکت خودروها را طراحی می‌کنند. قد و قواره‌هایی که روزگاری برای دست بچه‌ها ساخته می‌‍‌‌شد و حالا تنها برای بزرگسالان است. 

عمر طولانی ماکت‌های کوچک
در سال‌های اخیر ماکت‌های دقیق و باکیفیت خودروها در کشور علاقه‌مندان فراوانی یافته است. بسیاری به جمع‌آوری و کلکسیون مدل‌های خاص روی آورده‌اند و عرضه ماکت‌های تازه به بازار کشور با اختلاف زمانی اندکی نسبت به بازار کشورهای غربی صورت می‌گیرد. توجه به ماکت خودروها از اوایل قرن بیستم آغاز شد. شرکت‌هایی‌ مانند NorevوSolido که فرانسوی بودند در کنار Revell از آلمان‌غربی، MatchboxوCorgi از انگلستان و برخی سازندگان اتحاد جماهیر شوروی نمونه‌های کوچکی از خودروهای روز را در مقیاس‌هایی که حدودا اندازه کف‌دست بودند، تولید می‌کردند. در دهه 70 شرکت ایتالیایی Bburago با تولید ماکت‌های یک بیست و چهارم، یک بیست و دوم و یک هجدهم دست به تولید ماکت‌های بزرگ زد. سپس بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مانند Franklin MintوErtl وارد عرصه شدند. در اوایل دهه 90 ماکت‌سازان حرفه‌ای‌تری مانند Minichamps آلمانی و Kyosho ژاپنی وارد عرصه شدند. Maisto هم وارد رقابت با Bburago شد و در اواخر دهه 90 شرکت Autoart به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها به میدان قدم گذاشت.

علاقه سن و جنسیت نمی‌شناسد
ماکت‌های خودرو برای که جالب است و خریداران بسیاری از قشرهای مختلف دارد. احسان بیروتی فروشنده ماکت خودرو سال‌هاست با علاقه این کار را دنبال می‌کند. وی درباره خریداران ماکت‌ها به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «زنان و مردان در هر سنی، خریدار ماکت خودرو هستند. در واقع علاقه به ماکت مختص به سنی مشخص نیست. برخی از خریداران هر ماه یک ماکت و برخی هر هفته سه ماکت خریداری می‌کنند. عده‌ای هم تازه به گروه کلکسیونرها و مجموعه‌داران پیوسته‌اند و همیشه در تلاش هستند تمام ماکت‌های یک برند خاص خودرویی را خریداری کنند. مثلا تمام ماکت‌های پورشه یا مرسدس‌بنز را جمع‌آوری کنند. بیشتر خریداران بین 30 تا 50 سال سن دارند و خریداران ثابت‌اند که به‌طور مداوم آمدن ماکت‌های جدید را پیگیری می‌کنند. برخی به دنبال خودروهای اسپرت هستند و سوپراسپرت‌هایی مثل لامبورگینی برای آنها چشمگیرتر است.»

ماکت‌باز یا کلکسیونر
به گفته احسان بسیاری از ماکت‌بازها ماکت‌ها را می‌خرند و بعد از مدتی نگهداری، آن را با ماکت دیگری تعویض می‌کنند، زیرا دوست دارند ماکت‌های جدید را ببینند و بررسی کنند بنابراین ماکت‌های خود را تبدیل می‌کنند. ماکت‌بازها گاهی در این خرید و فروش‌ها ضرر و گاهی هم سود می‌کنند. اما برخی از کلکسیونرها هرگز حاضر به فروش ماکت‌های خود نمی‌شوند، چون برای مجموعه خود ارزش قائل هستند. من نیز به‌رغم علاقه بسیاری که به ماکت‌ها دارم، هیچ ماکتی نگه نمی‌دارم، کلکسیون شخصی ندارم و همه ماکت‌ها در مغازه‌ام برای فروش است. شوق من بیشتر در دیدن و فروختن ماکت‌هاست. اینکه تازه‌ترین ماکت‌ها کدام هستند و چه شکلی دارند، برایم لذت‌بخش است. اطلاع داشتن از جدیدترین تولیدات برای من مهم است.

مدل‌های کلاسیک فروش بیشتری دارد
ماکت‌های موجود در بازار یک‌هجدهم مقیاس واقعی است و رنگ اصلی خودروها را دارد. صندلی برخی خودروها مبلی است و روی آنها کار شده است. بیروتی در تشریح تفاوت ماکت‌ها عنوان کرد: «تولیدکنندگان، ماکت تمام ماشین‌ها را تولید می‌کنند. ماکت‌ها روشن نمی‌شوند و چراغ آنها نیز روشن نمی‌شود. اما تا 99 درصد شبیه نمونه اصلی است. موتور ماکت‌ها شبیه موتورهای واقعی طراحی شده است و فرمان برخی از ماکت‌ها می‌چرخد. در باک و در داشبورد باز می‌شود. صندلی برخی متحرک است و سانروف برخی برداشته شده و ماکت ماشین کروک می‌شود.»

 6 میلیون تومان مقطوع
قیمت ماکت‌ها از 85 هزار تومان شروع می‌شود، اما این فقط شروع قیمت‌هاست و انتهای آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. احسان بیروتی در این باره اظهار کرد: «شروع قیمت‌ها از 85 هزار تومان است اما قیمت برخی ماکت‌ها به 6 میلیون تومان هم می‌رسد. ماکت‌هایی قیمت بیشتری دارند که کمیاب هستند و از رده تولید خارج شده‌اند، یا خریداران بیشتری دارند. مرسدس‌بنز و رولزرویس در این دسته قرار می‌گیرند.»
به گفته بیروتی ماکت اتومبیل سال‌های بسیاری است که وارد می‌شود. اما در چند سال اخیر فروش آنها اوج گرفته و بر تعداد خریداران افزوده شده است. در گذشته بیشتر کشورهای انگلیس، فرانسه و ایتالیا ماکت اتومبیل طراحی و تولید می‌کردند. اما در حال حاضر برند همان کشورها با تولید چین وارد می‌شود و همه چینی هستند. در واقع ماکت‌ها ساخته کشور چین است و از چین وارد می‌شود. اما برندهای آنها مختلف است و درجه کیفیت‌شان هم فرق چندانی باهم ندارد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ماکت‌های 6 میلیون تومانی
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو