در پرتو 70 سال صادرات به 70 کشور محقق شد

راهیابی بی‌ام‌سی به جمع 10 سنگین‌ساز مطرح جهان

بی‌ام‌سی در دهه 90 با کمپانی پینین‌فارینا برای طراحی یک کابین مشترک برای محصولاتش همکاری کرد و در دهه اخیر به‌سرعت خود را با استانداردهای اروپایی از لحاظ ایمنی و آلایندگی تطبیق داد.

کد : 1937
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 فروردين 1395
print
نظرات : 1
راهیابی بی‌ام‌سی به جمع 10 سنگین‌ساز مطرح جهان

روزنامه «دنیای خودرو»-فرانک آقاصفی: میکسرهای بی‌ام‌سی در شهرهای ایران به‌ویژه تهران زیاد دیده می‌شوند. همچنین اگر سری به جاده بزنید، کشنده‌های بی‌ام‌سی را می‌بینید که در حال تردد و کارند. این کامیون‌ها محصول کشور ترکیه‌اند که تنها در عرصه کاروتجاری اقدام به تولید خودرو با برند ملی کرده و در عرصه سواری یک کشور مونتاژکار البته با درصد داخلی‌سازی بالا و در برخی موارد نیز سهیم در طراحی محصول با برند خارجی محسوب می‌شود. شرکت بی‌ام‌سی (British Motor Corporation) از سال 2009 به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس‌های داخل شهری و همچنین دومین صادرکننده کامیون ترکیه شناخته می‌شود. این شرکت هم‌اکنون با ظرفیت تولید 22هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری در سال و صادرات به 70 کشور جهان نام خود را در بین 10 تولیدکننده مطرح تجاری جهان قرار داده است.

بی‌ام‌سی در ایران
کشنده‌های بی‌ام‌سی به‌نوعی محصول ترکیه و انگلیس محسوب می‌شوند و چند سالی است که در جاده‌های ایران به‌صورت کشنده جفت و تک محور، میکسر و کمپرسی حضور دارند. شرکت مونتاژکننده قطعات این کامیون در ایران «صنایع خودرو کویر» است که از سال 1392 همکاری با بی‌ام‌سی را آغاز به کار کرده است و نمایندگی شرکت صنایع خودرو کویر نماینده انحصاری کمپانی یک شرکت ترکیه‌ای دیگر یعنی چکورووا نیز هست و با یک شرکت چینی نیز همکاری دارد. خودرو کویر تا سال 1388 دچار مشکلات زیادی در حوزه تولید و درنهایت با توقف فعالیت مواجه شده بود اما در بهمن‌ماه سال 1390 ضمن ازسرگیری فعالیت خود، افزایش تولید و توسعه محصول را در صدر برنامه‌هایش قرار داد. قطعات کشنده‌های بی‌ام‌سی مستقیما از ترکیه وارد ایران می‌شود و ازجمله مشخصات آن‌ها موتور 380 اسب بخاری‌مجهز به توربوشارژ آن‌ها است. ازجمله تجهیزات این کشنده نیز می‌توان به تعلیق بادی محور عقب با چهار بالشک بادی، آینه‌ها باقابلیت تنظیم برقی و فرمان هیدرولیک اشاره کرد. نسل پیشین این کشنده‌ها در ایران حضور ناموفقی داشتند که به طراحی نامناسب، کابین کوچک، کمبود امکانات رفاهی راننده، کمبود قطعات و خدمات پس از فروش نامناسب برمی‌گشت.

از موریس و آستین تا اولین موتور دیزل ترکیه
بی‌ام‌سی در سال ۱۹۶۴ در شراکت با بی‌ام‌سی بریتانیا در ازمیر کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۸۹ این شرکت به‌طور کامل توسط چوکوروا هولدینگ خریداری شد. بی‌ام‌سی فعالیت خود را در سال 1966 با تولید خودروهای تجاری موریس و آستین آغاز کرد و به‌سرعت در بخش تولید انواع محصولات تجاری رشد کرد. بی‌ام‌سی با تولید اولین موتور دیزل در ترکیه نقش مهمی در صنعت این کشور ایفا کرد و به دنبال آن با تولید موتورهای مورد استفاده در صنایع دریایی- نظامی و ژنراتورها یکی از پیشگامان احیای صنایع ترکیه به‌شمار می‌رود. شرکت بی‌ام‌سی ترکیه در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت دولتی تی‌ام‌اس‌اف خریداری شد و هم‌اکنون شرکت تابعه‌ای از این کمپانی به‌شمار می‌آید.

70 سال صادرات
صادرات کامیون‌های آستین از انگلیس به ترکیه از سال 1947 آغاز شد. آستین در سال 1952 با شرکت موریس‌موتورز ادغام شد و شرکت بریتیش‌موتور را تاسیس کردند که از آن پس با نام بی‌ام‌سی شناخته می‌شد. بی‌ام‌سی ترکیه در سال 1964 توسط ارگون اوزاکات در شهر ازمیر و با همکاری شرکت بریتیش‌موتور تاسیس شد. شرکت اولیه در انگلیس، 26 درصد از سرمایه این شرکت را حفظ کرد و مابقی آن را به همکار ترکیه‌ای خود واگذار کرد. هر دو شرکت آستین و خودروسازی موریس با گذشت سال‌ها و تحت لیسانس این شرکت، در کمپانی بی‌ام‌سی ترکیه تاسیس شدند.

همکاری با لیلاند
شرکت بی‌ام‌سی برای اولین بار در سال 1966 کامیون، کامیون‌های سبک و تراکتور را به خط تولید خود اضافه کرد و در دهه 1970 موتورهای دیزلی 6.98 لیلاند (با توان 120 اسب‌بخار) که در ترکیه تولید می‌شدند، در خط تولید این کارخانه استفاده شدند. شرکت بی‌ام‌سی مدل‌های گسترش‌یافته و تکامل‌یافته خود را در سال‌های بعد طی همکاری‌ با شرکت‌های دیگر و جانشینان بریتیش موتور (که بریتیش لیلاند نام داشتند) ارائه کرد. در اولین گام مدل لیلاند 30، به‌عنوان اولین ون فول‌سایز وارد بازارها شد. شرکت بی‌ام‌سی در سال 1986 در شراکت با ولوو تراکس، کامیون‌های سری یاووز را تولید کرد. این سری بعد از آن جای خود را به سری فاتیح داد که با موتور دیزلی کامینز عرضه می‌شد. هر دو مدل فاتیح و یاووز با کابین‌های قدیمی سری G لیلاند وارد بازار می‌شدند. با تولید این محصولات بی‌ام‌سی توانست به عنوان پیشگام در بخش خودروهای تجاری داخل بازارهای ترکیه نام خود را مطرح کند.

تولید محصولات متنوع با حجم زیاد
بی‌ام‌سی با تولید محصولات متنوع با حجم زیاد خود را به عنوان یکی از سازندگان خودروهای تجاری در سطح جهانی مطرح کرد و با عقد قرارداد همکاری با کمپانی بازرگانی چوکوروآ در سال 1980 سهم بیشتری از بازار را در اختیار گرفت. از آن به بعد شرکت بی‌ام‌سی، خط تولید بومی خود را بدون وابستگی به خودروسازان دیگر راه‌اندازی کرد. دهه نود سرآغاز توسعه و نوآوری در کیفیت و تنوع محصول در کمپانی بی‌ام‌سی به شمار می‌رود. در ابتدا بی‌ام‌سی با کمپانی طراحی خودروی ایتالیایی پینین‌فارینا برای طراحی یک کابین مشترک برای محصولاتش همکاری کرد. در سال 1996 نیز تولید سری پروفشنال را آغاز کرد که حاصل 6 سال کار بی‌وقفه و صرف هزینه بالغ بر 120 میلیون دلار بود. تولید کامیون‌های پروفشنال باعث شد بی‌ام‌سی ترکیه نام خود را بین کامیون‌سازان مطرح جهانی قرار دهد. سری پروفشنال از سال 2004 به بعد نیز تحت لیسانس در ایران تولید می‌شد. تولید صنعتی خودورهای تجاری تحت‌لیسانس بی‌ام‌سی در دو کشور کنیا و مالزی نقطه عطف دیگری در تاریخچه این خودروساز باسابقه ترک‌تبار به‌شمار می‌رود. بی‌ام‌سی با تولید کامیون‌های نظامی در سال 1999 بار دیگر خود را در بازار اروپا مطرح کرد.

تولید و صادرات اتوبوس
ساخت کارخانه تولید اتوبوس در سال 1992 و تولید محصولاتی از قبیل اتوبوس 9 متری موتور عقب و توسعه محصولات تا سال 2001 از دیگر فعالیت‌های بی‌ام‌سی به‌شمار می‌رود. به منظور تامین خواسته‌های مشتریان بی‌ام‌سی تولید اتوبوس با ارتفاع پایین برای استفاده درون‌شهری را در سال 2003 در برنامه خود قرار داد. دو سری Belde (از سال 1993) و سری پروباس برخی از تولیدات این کارخانه محسوب می‌شوند. این کارخانه میان خطوط تولیدی خود، خط تولید کامیون‌های کوچک Levend را داشت که از شاسی‌ آن برای تولید مینی‌بوس‌های Levend در دو سری XL و XLC استفاده می‌کرد. از سال 2000 صادرات کامیون‌ها و اتوبوس‌های بی‌ام‌سی به تعدادی از کشورها در سراسر جهان آغاز شد.

بازگشت به بازار انگلیس
در سال 2003 با شروع صادرات به انگلیس، برند بی‌ام‌سی که از دهه 1960 دیگر در انگلیس دیده نمی‌شد، دوباره به این کشور بازگشت. در سال 2004 با صرف 40 میلیون دلار کامیون در محدوه وزنی سبک با نام مگا استار محصول جدید بی‌ام‌سی بود. 10 نسخه از این خودرو با دو موتور متفاوت و رده تولید توان از 83 تا 95 کیلووات و گیربکس دستی در دسترس است. اقدام بعدی بی‌ام‌سی منطبق کردن محصولات خود از نظر استانداردهای ایمنی و آلایندگی با استانداردهای داخلی و اروپایی بود تا آن‌جا که موتورهای تولیدشده بی‌ام‌سی توانستند استاندارد یوور 4 و بالاتر از آن را کسب کنند. خودروسازی بی‌ام‌سی در زمینه خودروهای نظامی نیز فعالیت داشته و در این راستا دو خودروی Kirpi و MPAV را تولید کرده است.

کامیون‌ها و اتوبوس‌های بی‌ام‌سی
کامیونت مدل 415 که بیشترین تناژ آن 8 تن است هنوز در ایران عرضه نشده است. کامیون مدل522 باری تک‌محوری است که کاربری میکسر، کمپرسی، جرثقیل و باری دارد. مدل 625 نیز پلتفرمی مشترک با مدل 522 دارد اما در قدرت موتور و گیربکس متفاوت است. مدل827 از نوع سه‌محور به بالا است و قابلیت فرمان‌پذیری از چند محور را دارد. مدل 940 نیز از نوع کشنده است. در اینم بین چند مدل دیگر هم وجود دارد که مابین دو مدل اصلی قرار می‌گیرند. مدل‌های اتوبوس و مینی‌بوس نیز midilux، probus، belde sb، probus scb، belde cb، hawk، procity و belde koruklu هستند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
حسین کمالی اردکانب
ارسال شده در در 04/12/2016 14:19:36

من یه بی ام سی تک کمپرسی دارم خیلی ازش رازیم . اگه ثفرش بیاد یکی میگیرم از بنز و ولوو خیلی بهتره

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو