برررسی روزنامه «دنیای خودرو» از تغییر مناسبات تجاری-اقتصادی در آمریکایی جنوبی

برزیل بازی خودرویی را به آرژانتین باخت

آرژانتین هیچ‌وقت نمی‌تواند به بازار بیش از سه میلیونی روزهای خوب برزیل برسد ولی با یک سرمایه‌گذاری خوب می‌تواند سود‌آوری مناسبی برای خودروسازان داشته باشد. 

کد : 1949
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1395
print
نظرات : 0
برزیل بازی خودرویی را به آرژانتین باخت

روزنامه «دنیای خودرو»-مسلم تقوی: با کاهش رشد اقتصادی کشور برزیل، صنعت خودروسازی این کشور نیز به ورشکستگی نزدیک شده است و خودروسازان بزرگ دنیا، آرژانتین را به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری در نظر دارند. 
رابطه آرژانتین و برزیل به‌عنوان دو کشور بزرگ آمریکای‌جنوبی، رابطه‌ای رقابتی و معکوس نیست که بتوان گفت با کاهش تولید در برزیل، در آرژانتین شاهد رشد باشیم. این دو کشور در کنار رقابتی که داشته‌اند، با یکدیگر ارتباط تجاری نیز دارند. خودروهایی در برزیل تولید می‌شود که بازار اصلی آن آرژانتین است و به‌عکس،‌ آرژانتین نیز خودروهایی را برای برزیل تولید می‌کند. 
تاکنون برزیل برنده رقابت همسایگی بوده و آرژانتین در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی همیشه در رتبه دوم اولویت بوده است. ولی اکنون با شرایط سخت اقتصادی برزیل، مناسبات تجاری آمریکای جنوبی تغییر خواهد کرد و آرژانتینی‌ها امید بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص در زمینه خودروسازی هستند. 

افول خورشید صنعت برزیل
صنعت خودروی برزیل که به اندازه تاریخ صنعت خودرو قدمت دارد، در سال‌های اخیر از کاهش شدید تولید و فروش رنج می‌برد. خودروسازان از هر نقطه‌ دنیا در این کشور سرمایه‌گذاری کردند تا محصولات خود را در آمریکای‌جنوبی عرضه کنند. در کشور برزیل برندهای بسیار زیادی موجود است. ولی شرایط کنونی بازار برزیل به قدری بد شده است که اگر دو سال دیگر با همین روال ادامه پیدا کند میزان فروش در بازار آن از ایران کمتر خواهد شد. ولی زمانی این کشور جزو بزرگ‌ترین جذب‌کننده‌های سرمایه خودرویی در دنیا بود. نگاهی به کارخانه‌های موجود در کشور برزیل و خودروهای تولیدشده در این کارخانه، حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور را نشان می‌دهد. فورد که قدیمی‌ترین خودروساز بازار برزیل است در کنار کارخانه‌های دیگری مانند فیات، جنرال‌موتورز، رنو، فولکس‌واگن و آئودی هنوز به کار خود ادامه می‌دهند. آلفا موتورز نیز از دیگر خودروسازانی است که محصولات چینی مانند لیفان را با سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور تولید می‌کند.
تنها در سال 2015 بازار برزیل با کاهش 25 درصدی حدود 850 هزار دستگاه افت تولید داشت. این روند کاهشی در سه سال گذشته باعث شد بازاری که زمانی بیش از 3.5 میلیون دستگاه ظرفیت داشت، حالا تبدیل به کابوس خودروسازان شده است. شرکت‌هایی مانند فورد و فیات که تا همین چندماه پیش هم قصد داشتند با سرمایه‌گذاری بیشتر این صنعت را نجات دهند، حالا عقب‌نشینی کرده‌اند.

آرژانتین، امید به طلوع فردایی بهتر
خودروسازی آرژانتین تقریبا همیشه وابسته به خودروسازی برزیل بوده است. از یک سو بخش قابل‌توجهی از محصولات خود را به برزیل می‌فرستند و از سوی دیگر با حجم بازار کمتر از یک‌میلیون دستگاه، به‌عنوان یک بازار خرد حساب می‌شود که همیشه در سایه بازار برزیل نادیده گرفته شده است. اما اکنون با شرایط نامساعدی که در برزیل دیده می‌شود، خودروسازان برای حفظ بازار آمریکای‌جنوبی، گزینه سرمایه‌گذاری در آرژانتین را جدی‌تر بررسی می‌کنند. 
آرژانتین شاید ثبات اقتصادی خوبی نداشته باشد ولی با شرایطی که در برزیل به وجود آمده، گزینه‌ای بهتر از آرژانتین در آمریکای جنوبی موجود نباشد. 
بازار خودروی آرژانتین در سال 2015 با کاهش 6 درصدی مواجه منجر شد فروش خودروی این کشور به 613 هزار دستگاه برسد. اگرچه از لحاظ حجم بازار، آرژانتین هیچ‌وقت نمی‌تواند به بازار بیش از سه میلیونی روزهای خوب برزیل برسد ولی با یک سرمایه‌گذاری خوب می‌تواند سود‌آوری مناسبی برای خودروسازان داشته باشد. گزینه‌ای که تا پیش از این چندان مطرح نبود.
در هفته گذشته سرجیو مارشیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر اتومبیل در مراسمی که با حضور رئیس‌جمهور آرژانتین برگزار شد، اظهار کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم پلت‌فرم ماژول جدیدی را برای تولید یک مدل کاملا جدید نصب کنیم که از سال آینده در این کارخانه تولید خواهد شد و عمده محصول تولید شده قرار است صادر شود.
تنها برای تولید این محصول، فیات قصد دارد 500میلیون دلار در کارخانه کوردوبا آرژانتین سرمایه‌گذاری کند.
بر اساس گزارش رویترز، بیش از 80 درصد از تولید مدل جدید فیات کرایسلر اتوموبیل قرار است به بازارهایی در آمریکای لاتین صادر شود.
تحلیل‌گران خودرو معتقدند با توسعه خودروسازانی مانند جنرال‌موتورز، نیسان، رنو و دایلمر میزان خروجی صنعت خودروسازی آرژانتین در سال 2016 به رشدی 4 تا 5 درصدی خواهد رسید. به گفته آلخاندو اواندو، تحلیلگر موسسه IES، رئیس‌جمهور جدید پیش از آن‌که صنعت خودرو امکان رشد پیدا کند، باید با اقداماتی نظیر کاهش نرخ ارز، برطرف کردن کسری سرمایه و کاهش تورم به زیر 30درصد نظم و قرار را به خانه برگرداند.
آلخاندور اواندو اعتقاد دارد که نمی‌توان تا سال 2017 انتظار بهبود در اقتصاد و درنتیجه خودروسازی آرژانین را داشت و دولت می‌تواند با استفاده از دلار ارزان‌قیمت و پایین آوردن هزینه کار و ارزان کردن صادرات، به بخش خودرو کمک کند، اگرچه پایین آوردن ارزش دلار به کم‌ارزش شدن واحد پول ملی می‌انجامد و درنهایت به کاهش قدرت خرید داخلی در آرژانتین خواهد انجامید. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید برزیل بازی خودرویی را به آرژانتین باخت
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو