بازسازی پنجمین فورد کانورتیبل وارد شده به کشور

احیای اسطوره کوپه

خودروی مورد بازسازی قرار گرفته‌ای که به آن پرداختیم، فورد موستانگ کانورتیبل مدل 289، تولید سال 1966 است. خاص بودن آن سبب شد مالک خودرو دست به بازسازی آن بزند. دلیل خاص نامیدن این خودرو، وجود تنها پنج دستگاه از این خودرو در کشور است که آن‌را به یک خودروی نادر بدل می‌کند.

کد : 1956
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1395
print
نظرات : 0
احیای اسطوره کوپه

روزنامه «دنیای خودرو»-حمید محمدی: بسیاری از خودروهای قدیمی با طراحی و ویژگی‌های خاصی که داشتند، همچنان از محبوبیت‌ زیادی برخوردارند که به‌رغم تکنولوژی‌های جدید در خودروهای امروزی و آپشن‌های فراوان کماکان علاقه به‌این خودروهای اسطوره‌ای هنوز پابرجاست. خودروهای اسپرت آمریکایی از این دسته هستند که با طراحی و ویژگی‌های خاص خود، نسبت به تولیدات و محصولات دیگر کمپانی‌ها توانسته‌اند در گذر زمان محبوب بمانند. یکی از این خودروهای محبوب و اسطوره‌ای فورد موستانگ است که هنوز برای بسیاری از کلاسیک‌‌دوستان و علاقه‌مندان به خودروهای قدیمی، جذابیت‌های فراوانی دارد برای این شماره، به سراغ یکی از این موستانگ‌ها رفته و مراحل بازسازی آن را از نظر گذرانده‌ایم. 

پیشینه یک اسطوره

دهه 50 میلادی کمپانی‌های خودروسازی، خودروهای کوپه‌ای را طراحی و تولید کردند که با موفقیت‌های زیادی همراه بود. استقبال عمومی از این نوع خودروها باعث شد کمپانی‌های خودروسازی تصمیم بگیرند مدل‌های متنوع‌تری از این خودروهای کوپه را تولید کنند که نتیجه آن محصولاتی از نوع روباز یا سقف متحرک بود. کمپانی فورد نیز در همین راستا، از سال 1964 تولید خودروهای کانورتیبل و کوپه را شروع کرد که معروف‌ترین خودروی کوپه و کانورتیبل این کمپانی، موستانگ نام گرفت. دلیل نام‌گذاری این خودرو، علاقه یکی از طراحانش به هواپیماهای جنگنده موستانگ در جنگ جهانی دوم بود که مدیر تحقیقات این کمپانی را بر آن داشت این نام را برای این خودرو در نظر بگیرد. موستانگ توانست مرزهای فروش را در نوردد و تا همین امروز هم از خودروهای مورد علاقه خودروبازان باشد.

بازسازی کانورتیبل خاص

خودروی مورد بازسازی قرار گرفته‌ای که به آن پرداختیم، فورد موستانگ کانورتیبل مدل 289، تولید سال 1966 است. خاص بودن آن سبب شد مالک خودرو دست به بازسازی آن بزند. دلیل خاص نامیدن این خودرو، وجود تنها پنج دستگاه از این خودرو در کشور است که آن‌را به یک خودروی نادر بدل می‌کند.
در بازسازی این خودرو، ابتدا قطعات اصلی آن شامل موتور، گیربکس و دیفرانسیل به همراه متعلقات و سپس تمام اجزای داخل کابین یک‌به‌یک از روی خودرو برداشته شده و پس از آن، کلیه قطعات خارجی خودرو نیز از بدنه جدا می‌شوند که به این عمل، آهن شدن می‌گویند. آهن شدن به منظور اولین قدم بازسازی که همان رنگ‌آمیزی خودرو است، صورت می‌گیرد. پس از آهن شدن، برای رفع پوسیدگی بدنه، ابتدا بدنه خودرو به صافکاری می‌روند و پوسیدگی‌ها رفع می‌شوند. مالک خودرو به منظور اهمیت دادن به کیفیت رنگ، بدنه را سندبلاس کرده است. سند بلاس به مرحله‌ای گفته می‌شود که رنگ خودرو، آستر و بتونه بدنه را با شن مخصوص که با هوا متراکم شده مخلوط می‌کنند و روی بدنه ‌پاشیده می‌شود تا رنگ، آستر و بتونه را از بین ببرد و بدنه را آماده رنگ ‌کنند. از آنجایی‌که نقاشی و مرحله رنگ‌آمیزی خودروهای کلاسیک از اهمیت بالایی برخوردار است، باید مالک خودرو از رنگ‌آمیزی تجربه قبلی داشته باشد و در رنگ‌آمیزی توجه بیشتری کند. از طرفی کیفیت رنگ بدنه خودرو به مهارت نقاش نیز بستگی دارد، زیرا باید بتواند رنگ را طوری روی بدنه بپاشد که کیفیت و وضوح آن کامل باشد. 
پس از مرحله رنگ‌آمیزی بدنه، نوبت عایق‌کاری کف اتاق با موم می‌شود و سپس قطعات خارجی بدنه، جزء‌به‌جزء و با دقت فراوان در سر جای خود نصب می‌شوند. پس از کامل شدن این مرحله، موتور و گیربکس به همراه دیفرانسیل روی خودرو نصب می‌شود و سپس قطعات داخلی خودرو که شامل داشبورد، صندلی، ابر‌های صندلی، روکش سقف کروک، غربیلک فرمان است، جایگزین قطعات کهنه می‌شوند و در جای خود قرار می‌گیرند. مالک خودرو به دلیل اهمیتی که برای بازسازی خودرو قائل بوده است، تمام پیچ‌ها یا به‌اصطلاح کیت پیچ‌ها را علیرغم این‌که پیچ‌های کارکرده در کشور موجود است، تماما طبق پارت نامبر سفارش داده و حتی تمام ‌خارها را فابریک و نو روی خودرو نصب کرده است. 

بهبود سواری و هندلینگ 

به گفته مالک خودرو در بازسازی آن از هیچ سیستم تعلیق ریس استفاده نشده و تمام قطعات به شکل فابریک کمپانی روی خودرو نصب شده است. تنها برای بهبود هندلینگ و سواری این خودرو، از کیت‌های لاستیکی با برند مشهور پلی اورتن که کیفیت و ماندگاری آن مشهور است، استفاده شده تا سواری و هندلینگ خودرو بهبود و افزایش یابد. برای سواری بهتر این خودرو از کمک KYB استفاده شده تا بهترین نوع سواری را برای راننده به ارمغان آورد. هم‌چنین لاستیک‌های جلو و عقب هفت اینچی به لاستیک‌های هفت‌اینچی در جلو و 10 اینچی در عقب تغییر کند تا پایداری خودرو بهتر شود. 




تامین ساده قطعات

وقتی درباره تامین قطعات اورجینال از مالک خودرو پرسیدیم، او از تامین راحت قطعات برای ما گفت. «قطعات خودروهای قدیمی‌کمپانی فورد در سه کمپانی تولید می‌شوند. به دلیل این‌که خودروهای آمریکایی از طرفداران زیادی برخوردار هستند، قطعات آن‌ها کماکان تولید می‌شود که این درست برخلاف خودروهای کلاسیک اروپایی است که معمولا قطعات تزئینی و قطعات فنی آن‌ها به‌راحتی در بازار یافت نمی‌شود. برای بازسازی این خودرو، قطعاتش از سه کشور آمریکا، کانادا و تایوان وارد و این قطعات در همان کشورها تولید شده است.»

 


پیشرانه‌ خودرو

پیشرانه فورد موستانگ 289، یک موتور هشت سیلندر وی شکل خورجینی با حجم 4.7 لیتر است که با توجه به تکنولوژی زمان تولیدش، قدرت خوبی را به سر چرخ‌ها منتقل می‌کند. این کانورتیبل جذاب می‌تواند در حدود 200 اسب بخار نیرو با حداکثر دور 4400 آرپی‌ام و 382 نیوتون‌متر گشتاور را 2400 دور به سر چرخ‌ها منتقل کند. گیربکس این خودرو سه سرعته است که موجب می‌شود از شتاب خوبی برخوردار باشد. همچنین قطعات موتور این خودرو سالم بوده و فقط به علت وسواس مالک خودرو، قطعاتی مانند پمپ روغن، پمپ آب، میل سوپاپ، استکان تاتیپت‌ها و دنده زنجیر سر میل‌لنگ تعویض شده است. زیر و روی این موتور استاندارد است، یعنی سایز میل‌لنگ و بوش‌های سیلندر صفر است که این امر به معنای سالم بودن موتور و متعلقات آن است. تنها تغییراتی که از جانب مالک خودرو انجام شده، تعویض کاربراتور این خودرو بوده که کاربراتور ‌هالی 630FM روی این خودرو نصب شده است.  

عدم استفاده از کیت ریس و کیت اسپرت

به گفته مالک خودرو، چون این اتاق احتیاجی به کیت ریس یا اسپرت ندارد، از آن استفاده نشده است. دلیل آن هم این بوده که اگر کیت ریس روی چنین خودرویی نصب شود، ظاهر آن مخدوش می‌شود. به گفته مالک، اگر قرار است کسی خودروی کلاسیک داشته باشد، باید تمام قطعات فابریک در بازسازی استفاده کند و از حالت خود خارج نکند. هم‌چنین نادر بودن این خودرو دلیل دیگری است تا کسی نخواهد از این خودرو برای مصارف اسپرت یا ریس استفاده کند. 




ویژگی‌های منحصر به‌فرد

وسواس و دقت در بازسازی این خودرو تا حدی بوده که لاستیک‌های خودرو در ایالات متحده خریداری شده و حتی در آنجا باد شده است. رینگ و لاستیک این خودرو نیز در آمریکا بالانس شده است. از دیگر خصوصیات این خودرو می‌توان به سیستم تهویه مطبوع کولر، بخاری و به سقف برقی هیدرولیکی آن اشاره کرد که برخلاف خودروهای مشابه زمان خودش که سقف دستی داشته‌اند، این خودرو دارای سقف برقی است که با کمک نیروی هیدرولیک جک‌ها، سقف باز و یا بسته می‌شود. 




قیمت نهایی پس از بازسازی

به گفته مالک خودرو، قیمت مشخصی برای این نوع خودروها وجود ندارد و به خصوص در این مورد خاص که تمام قطعات آن فابریک استفاده شده باشد، قیمتی در بازه 300 تا 700 میلیون تومان را می‌توان برای آن در نظر گرفت. 

در پایان از جناب آقایی مهندس سعید تنهایی و مهدی اورجی، مالک خودرو که وقت خود را در اختیار ما گذاشتند، کمال تشکر را داریم. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید احیای اسطوره کوپه
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو