روزنامه «دنیای خودرو » در گفت‌وگو با نماینده مجلس نهم مساله افزایش قیمت خودرو را پیگیری کرد

شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو کنار برود

مرجع قیمت‌گذاری در حال حاضر شورای رقابت است. اما شورای رقابت اساسا موظف به این امر نبود و دولت گذشته به‌طور غیراصولی وظیفه‌ای را به شورای رقابت محول کرد اما اصولی نبود. این موضوع باید به سرجای اصلی‌اش بازگردد. 

کد : 1960
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردين 1395
print
نظرات : 0
شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو کنار برود

روزنامه «دنیای خودرو»-سارا غضنفری: در دهه هشتاد به دلیل این که شورای اقتصاد در زمان دولت‌های نهم و دهم این گونه استنباط کرده بود خودرو کالای انحصاری قلمداد می‌شود، قیمت‌گذاری خودرو را به شورای رقابت واگذار کرد. حال بعد از چند سال، مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان معتقدند دیگر خودرو کالای انحصاری محسوب نمی‌شود و قیمت‌گذاری آن باید در حاشیه بازار تعیین شود. از دیگر سو، با شروع هرسال خودروسازان مبحث افزایش قیمت خودرو را مطرح می‌کنند. اما آخرین خبرها که به گوش می‌رسد، این است که سرانجام شورای رقابت زیر بار این موضوع رفت و دیروز اعلام شد ممکن است تا پایان فروردین افزایش قیمت خودرو در راه باشد. از دیگر سو، مجلسیان گروهی هستند که با این موضوع به شدت مخالفند. چند روز پیش بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: «هیچ اتفاق جدیدی در افزایش کیفیت خودرو رخ نداده است که سبب افزایش قیمت شود، مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است و عرضه و تقاضا باید قیمت خودرو را مشخص کند.» از دیگر سو، علی علی‌لو،  نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» تاکید کرد: « مجلس تحت هیچ شرایطی افزایش قیمت خودرو را نمی‌پذیرد و حتی اگر به دلیل توجیه‌های شورای رقابت و خودروسازان توجیه شود، سکوت می‌کند اما از این موضوع حمایتی به عمل نمی‌آورد.» این گفت وگو به شرح ذیل است: 

کمیسیون صنایع مجلس درباره بحث افزایش قیمت خودرو چه نظری دارد؟
 مساله افزایش قیمت خودرو سال‌هاست محل مناقشه و باب است. چون در سال‌های گذشته چنین موضوعی تبدیل به عادت شده است، در نتیجه خودروسازان  برحسب همان عادت جلو می‌روند، در حالی که رویکرد مجلس و مردم دیگر متفاوت شده است و به راحتی زیر بار حرف غیرمنطقی نمی‌روند. کمترین حرفی که می‌خواهیم بیان کنیم، این است که اینان که حرف از افزایش قیمت خودرو می‌زنند، جلو بیایند و دلایل افزایش قیمت را بیان کنند. یعنی مثلا ممکن است اعلام کنند مواد اولیه  گران شده است، خب ما که از ابتدا این موضوع را قبول داشتیم، اما می‌گوییم خودروسازان قیمت تمام‌شده را به ما بگویند البته بدون احتساب ضرر و زیان‌های انباشته‌ای که به مردم تحمیل می‌کنند، که ناشی از سوءمدیریت و ساختار غلط خودشان است. یعنی خودروسازان این موارد را حذف کنند و پس بعد قیمت تمام‌شده را به ما ارائه دهند. اگر بررسی شد و واقعا جایی برای افزایش قیمت داشت، انجامش دهند. ولی در حال حاضر هیچ تغییر و حرکتی نسبت به آن ضایعات هزینه‌ای که در خودرو می‌بینیم ایجاد نشده است. متاسفانه صدای واحد تحقیق و تفحص، ملت، مجلس و نیروی انتظامی بارها بلند شده است اما خودروسازان اهمیتی نمی‌دهند و در ابتدای هر سال می‌گویند باید افزایش قیمت خودرو در راس بررسی قرار بگیرد. 

دلیل این موضوع چیست؟
دلیلی ندارد جز رانتی که در دولت است. ما وقتی می‌بینیم صنایع کوچک تعطیل می‌شوند، اقتصاد در وضعیت رکود است، آن وقت می‌روند یک ماشین 25 میلیون تومانی را با وام به اجبار آقای نعمت‌زاده به هیات دولت تحمیل می‌کنند. وقتی خودروسازان از چنین رانتی برخوردار هستند حق دارند سر سال با قلدری می‌خواهند قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

مشخص نبودن مرجع قیمت‌گذاری خودرو چقدر به این موضوع دامن می‌زند؟
البته من نمی‌گویم مشخص نبودن مرجع قیمت‌گذاری، چون مرجع قیمت‌گذاری در حال حاضر شورای رقابت است. اما شورای رقابت اساسا موظف به این امر نبود و دولت گذشته به‌طور غیراصولی وظیفه‌ای را به شورای رقابت محول کرد اما اصولی نبود. این موضوع باید به سرجای اصلی‌اش بازگردد. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یکی از مسئولیت‌هایش همین است. از دیگر سو، اصلا قیمت‌گذاری نباید مسئول و قیم داشته باشد. باید حساب و سازوکار خودش را داشته باشد. به هرحال اینکه بگویند باید قیمت‌گذاری داشته باشیم اصلا از این موضوع دفاع نکنیم، اما آن چیزی که در حال حاضر مسئولیتش با شورای رقابت است، امری غیراساسی و غیراصولی است و باید اصلاح شود و در موارد بحران و ضروری آن سازمانی که باید ورود کند، سازمان حمایت تولید به مصرف است. 

 اگر قضیه افزایش قیمت خودرو به تصویب برسد، مجلس به این قضیه ورود خواهد کرد یا خیر؟
آقایان از این فرصت هم سوءاستفاده می‌کنند که در پایان مجلس نهم قرار داریم و به انتخابات مرحله دوم نزدیک می‌شویم و اینکه در حوزه انتخاباتی هم حضور داریم. قطعا مجلس شایسته و سزاوار است که حتما به این موضوع ورود کند؛ اگر در کمیسیون صنایع حضور داشته باشم حتما ورود می‌کنم. حالا که با شما صحبت می‌کنم پیامکی برای من ارسال شد که خبر می‌دهد افزایش15درصد قیمت خودرو افزایش یافت! و اگر این خبر صحت داشته باشد، همین فردا اعتراضم به این موضوع را رد می‌کنم. 
کمیسیون صنایع به راحتی افزایش قیمت خودرو را نمی‌پذیرد. اول باید کمیسیون توجیه شود، شورای رقابت و آقایان خودروسازی بیایند و ببینیم دلایل افزایش قیمت خودرو چیست؟ اگر توجیه شد سکوت می‌کنیم نه حمایت! اما اگر توجیه نشدیم اعتراض خواهیم کرد و دیگر آقایان دولتی هستند که می‌خواهند به این موضوع بها دهند یا خیر؟! 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو کنار برود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو