روزنامه «دنیای خودرو » تاثیر روابط بانکی را بر صنعت خودرو بررسی می‌کند:

بانک‌ها؛ چه بر سر خودروسازان می‌آورند؟

در کشورهای دیگر و حتی ترکیه مردم می‌توانند تا چند برابر موجودی حساب خود اعتبار دریافت و نسبت به خرید اقلام و کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند.

کد : 1972
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1395
print
نظرات : 2
بانک‌ها؛ چه بر سر خودروسازان می‌آورند؟

روزنامه «دنیای خودرو»-سارا غضنفری: «سیستم بانکداری در ایران انحصاری و یکی از بزرگ‌ترین دلایل رکود فعلی بخش تولید و اقتصاد نیز عملکرد نامناسب سیستم بانکی است.» این گفته‌های دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی است که روز گذشته اعلام کرد. آرش محبی‌نژاد گفت: «نظام بانکداری ایران به شدت سنتی و انحصاری است و روش‌های نوین بانکی مانند ارائه اعتبار به مشتریان، در ایران اجرایی نشده است.» وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر اعتبار جای پول را گرفته است و بانک‌ها اقدام به صدور کارت اعتباری برای مصرف‌کنندگان می‌کنند، بیان کرد: «با این حال در ایران تنها حدود 5 درصد مردم، کارت اعتباری دارند. البته این کارت اعتباری نیز واقعی نیست و تنها در صورت موجودی داشتن در حساب ارائه می‌شود.» دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: « در کشورهای دیگر و حتی ترکیه مردم می‌توانند تا چند برابر موجودی حساب خود اعتبار دریافت و نسبت به خرید اقلام و کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند.» وی افزود: «عدم صدور کارت اعتباری در سیستم بانکداری ایران در حالی است که ‌قدرت خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز پایین بوده و به همین دلیل نمی‌توانند با پول نقد خود برخی کالاهای مصرفی بادوام مانند خودرو را خریداری کنند.» محبی‌نژاد با بیان اینکه در سیستم بانکی ایران باید اعتبار به عنوان پول مجازی جایگزین پول نقد شود، تصریح کرد:‌ «در صورت اصلاح سیستم بانکی و صدور کارت اعتباری برای شهروندان، شاهد افزایش قدرت خرید مردم و درنتیجه خروج اقتصاد و بخش‌های تولیدی از رکود فعلی خواهیم بود.»

روابط بین‌المللی با درست شدن اوضاع بانکی عادی می‌شود
بحث تاثیر روابط بانکی بر صنعت خودرو به‌خصوص در بخش روابط بین‌المللی چنان زیاد است که حتی روز سه‌‌شنبه احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا درخصوص نتایج سفر هیات ایتالیایی به ایران گفت: «مذاکرات خوبی با فیات و شرکت‌های مطرح ایتالیایی شده است که امیدواریم با عادی شدن روابط پولی و بانکی، این قراردادهای اولیه نهایی شود. امروز هیچ محدودیتی برای کار کردن بانک‌های دنیا با ایران وجود ندارد و برخی بانک‌ها با ایران شروع به کار کرده‌اند، اما بعضی از بانک‌ها به‌علت محافظه‌کاری و حجم مبادلات پولی و بانکی بالا با آمریکا، در برقراری روابط بانکی با ایران احتیاط می‌کنند و به‌تدریج همه چیز، سرجای خود برمی‌گردد و بانک‌هایی که با خروج از ایران متضرر شدند به ایران برمی‌گردند.» 
در همین زمینه مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر روابط بانکی بر صنعت خودرو به روزنامه  «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مفهوم انحصارگر برای تشریح شرایط بانک‌ها واژه مناسبی نیست. وقتی این تعداد بانک وجود دارد نمی‌توان گفت انحصاری هستند بلکه می‌توانیم بگوییم عملکرد بانک‌ها در صنعت خودرو انحصارگونه است.» او تاکید می‌کند: «در بخش روابط بین‌المللی صنعت خودرو هم مشکل بانک‌های ایران نیست.» بانک یک بنگاه اقتصادی و هدفش حداکثر کردن سود است. سوال این است که سود چگونه حداکثر می‌شود؟ هر اندازه وام بیشتر داده شود، بانک سود بیشتری می‌برد پس این حرف هم که بانک نمی‌خواهد اعتبار به بخش تولیدی بدهد اشتباه است. با عملکرد نامناسب دولت پیشین در زمینه اقتصاد، معلوم است که 40 درصد تورم وجود دارد و 20 درصد بهره داده می‌شود، هرکس پول در بانک می‌گذاشت نه‌تنها سودی نمی‌برد، بلکه مبلغی را هم از دست می‌داد.» از دیگر سو، این اقتصاددان تاکید می‌کند: «با چنین وضعی که پیش آمد بانک‌ها نتوانستند منابعی برای اعتبار دادن جمع کنند در نتیجه حالا این اعتبار چه در بخش خودرو باشد یا صنایع دیگر فرقی ندارد.»‌ مهدی تقوی همچنین معتقد است: «آنچه از عملکرد بانک‌ها در سال‌های اخیر در مواجهه با تولید کشور برآمده گویای مقاومت سرسختانه آنها در مقابل پرداخت سهم صنعت از تسهیلات بانکی است. سرسختی که عامل اصلی آن کمبود نقدینگی در سیستم بانکی عنوان شده است. کمبودی که به گفته برخی مقامات بانکی ناشی از مسائلی مانند افزایش مطالبات معوق بانکهاست. این مساله برای  بخش صنعت نیز تبعاتی داشته که به‌گفته برخی فعالان حوزه صنعت در نهایت تولید کشور در سال‌های اخیر را در وضعیت قرمز قرار داده‌ است. وقتی مطالبات وصول نشود چگونه می توان از بانک‌ها انتظار داشت که به صنعت به‌خصوص خودروسازی توجه کنند؟» 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
هوشنگ
ارسال شده در در 04/16/2016 15:54:39

خودرو سازان وتولیدکننده قطعه سازان بیش از 50 درصد منابع بانکی دراختیار گرفتند وبعد خودرو وقفه چینی وارده بازا می کنند ومی گویند بانک مقصر وخودمنابع بانکی را درک هزینه می کنند

profileimage
هوشنگ
ارسال شده در در 04/16/2016 15:54:03

خودرو سازان وتولیدکننده قطعه سازان بیش از 50 درصد منابع بانکی دراختیار گرفتند وبعد خودرو وقفه چینی وارده بازا می کنند ومی گویند بانک مقصر وخودمنابع بانکی را درک هزینه می کنند

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو