افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو

پایان عصر مونتاژکاری

چین اولین کشور صادرکننده کالا به ایران و قطعات خودرو نیز اولین کالای وارداتی از این کشور به ایران است؛ به گونه‌ای که سال گذشته 1600 میلیارد تومان قطعات چینی خودرو به ایران وارد شد.

کد : 1974
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1395
print
نظرات : 0
پایان عصر مونتاژکاری

روزنامه «دنیای خودرو»-رامین بیات: در ابتدای سال بود که تعرفه واردات قطعات موتورسیکلت، خودروهای سواری وانت، مینی‌بوس و هم‌چنین شاسی‌های کامیون، کامیونت و شاسی کشنده‌های جاده‌ای از 15 به 20 درصد و تعرفه واردات بدنه این خودروها نیز تا سقف 10 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند این عمل در راستای حذف مونتاژکاری از صنعت خودروسازی کشور است و خودروسازان باید برای همیشه از سی‌کی‌دی‌کاری خداحافظی کنند.
با توجه به اینکه یکی از شروط اصلی وزارت صنعت برای مذاکره با خودروسازان خارجی، داخلی‌سازی حداقل 40 درصدی است، این شرط خارجی‌ها را به دردسر انداخت و آن‌ها با قبول داخلی‌سازی چهل‌درصدی موفق شدند با شرکای ایرانی خود قرارداد ببندند. 
بر اساس این گزارش، در سال‌های تحریم بسیاری کارشناسان این خرده را به دولت‌ها می‌گرفتند که قراردادهایی که در گذشته با خودروسازان خارجی امضا شده بود، محکم نبوده و آن‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، از همین رو دولت با افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو، سعی در توانمندسازی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کرده است. در این بین خودروسازان چینی با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خودروسازان بخش خصوصی را شامل می‌شوند، باید به فکر چاره برای آینده حضور خود در بازار خودروی کشور باشند. امیرحسین یزدانی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت کرمان‌موتور که خودروهای دو برند چینی جک و لیفان را در کشورمان مونتاژ می‌کند، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه شرکت متبوعش همزمان دو سیاست را در رابطه با تولید خودروهای چینی در پیش خواهد گرفت، اظهار داشت: سیاست اول همان وارد کردن قطعات چینی است چراکه نمی‌توان تولید را متوقف کرد، هم‌زمان با این موضوع سیاست داخلی‌سازی هر چه بیشتر خودروهای چینی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول در گروه کرمان‌خودرو با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو مسائلی را در پیخود خواهد داشت، گفت: داخلی‌سازی مطلوب وزارت صنعت است نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که در حال حاضر در شرکت‌ها وجود ندارد و باید این زیرساخت‌ها و امکانات به مرور زمان ایجاد شوند.
 یزدانی با اشاره به این‌که دولت این اقدام را در راستای خودکفایی هرچه بیشتر صنعت خودروسازی انجام داده است، ادامه داد: مطمئنا این اقدام به خودروسازان فشار خواهد آورد، اما درنهایت خروجی این موضوع برای خودروسازان مثبت است و نتایج خوبی به بار خواهد آورد.
همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه پیشنهاد افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو از سوی انجمن قطعه‌سازان به دولت ارائه شده است، گفت: این پیشنهاد در راستای حذف مونتاژکاری از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفت.
این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی باید در راستای داخلی‌سازی خودروهای تولیدی خود گام بردارند، اظهار کرد: در گذشته در برخی خودروسازان عملا این موضوع رخ نداد و آن‌ها از قطعات خارجی در تولید محصولات خود استفاده می‌کردند که این امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی در صنعت قطعه‌سازی کشور شده است.
بر اساس این گزارش، حال باید دید که آیا این افزایش تعرفه موجب به‌کار گرفتن هرچه بیشتر قطعه‌سازان از سوی خودروسازان تولیدکننده خودروهای چینی خواهیم بود، یا اینکه آن‌ها همچنان اقدام به وارد کردن قطعات خواهند کرد و به به تبع آن قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. 

واردات 1600 میلیارد تومان قطعات چینی 
چین اولین کشور صادرکننده کالا به ایران و قطعات خودرو نیز اولین کالای وارداتی از این کشور به ایران است؛ به گونه‌ای که سال گذشته 1600 میلیارد تومان قطعات چینی خودرو به ایران وارد شد. آمار سالانه مربوط به تجارت خارجی در سال گذشته نشان می‌دهد 10 قلم کالای وارداتی اول به تفکیک کشورهای صادرکننده با رقم 4.3 میلیارد دلاری، حدود 10 درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد. در بین 10 قلم اول کالای وارداتی به تفکیک کشور و به لحاظ ارزش دلاری، دو گروه کالا با مجموع ارزش 1.06 میلیارد دلار از چین، سه گروه کالا با مجموع ارزش 1.2میلیارد دلار از سوئیس، دو گروه کالا با مجموع ارزش 768 میلیون دلار از امارات متحده عربی، یک گروه کالا به ارزش 467 میلیون دلار از کره جنوبی، یک گروه کالا به ارزش 445 میلیون دلار از هند و یک گروه کالا به ارزش 291 میلیون دلار از هلند قرار دارد.
صدر جدول وارداتی از شرکای تجاری ایران به قطعات منفصله برای تولید اتومبیل‌های سواری با داخلی‌سازی بین 14 تا 30 درصد تعلق دارد و این قطعات توسط تجار ایرانی از کشور چین به ایران وارد می‌شوند که در سال گذشته ارزش واردات این محصولات به بیش از 1600 میلیارد تومان معادل 546 میلیون دلار رسید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پایان عصر مونتاژکاری
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو