خرابی فیبر، آسیب به گیربکس

هزینه 9 میلیون تومانی تعمیر کوبش بنز

در سیستم‌های هیدرولیکی با فشار بالا نیاز است که فشار داخل مدار تحت کنترل باشد تا به اجزای داخلی آن آسیب وارد نشود.

کد : 2116
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1395
print
نظرات : 0
هزینه 9 میلیون تومانی تعمیر کوبش بنز
ADMIN

خبرنگار

09393697703@gmail.com

هزینه 9 میلیون تومانی تعمیر کوبش بنز

خرابی فیبر، آسیب به گیربکس

امید محمدی- دنیای خودرو:در سیستم‌های هیدرولیکی با فشار بالا نیاز است که فشار داخل مدار تحت کنترل باشد تا به اجزای داخلی آن آسیب وارد نشود.

مدتی است که وقتی دنده را در حالت دی قرار می‌دهم، دنده معکوس نمی‌کند و دنده کم نمی‌شود

 آیا چراغ گیربکس روشن شده است؟ آیا گیربکس روغن دارد؟ اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد؟

 وقتی خودرو سرد است، این مساله کم‌تر است، اما بعضی وقت‌ها گاز هرز می‌خورد!

 به احتمال زیاد کامپیوتر گیربکس یا به‌اصطلاح فیبر آن خراب شده به اجزای گیربکس آسیب رسانده است.

 

هنگامی‌که خودرو روشن می‌شود، نیروی موتور به داخل گیربکس انتقال می‌یابد که سبب می‌شود توربین داخل گیربکس، روغن موجود را با سرعت و فشار برای انتقال قدرت به داخل مدار ارسال کند که این مدارهای هیدرولیکی باید توسط عملگرها و کنترل‌کننده‌ها تنظیم شوند. اگر فرمان‌دهنده اصلی این مجموعه یا کامپیوتر آن از کار بیفتد، کل سیستم دچار مشکل می‌شود. معمولا این مشکلات به‌دلیل ضعف روغن است که منجر به آسیب رسیدن به کل سیستم می‌شود. از آنجایی‌که اغلب رانندگان با این نوع خرابی‌ها آشنا نیستند و ضعف را به‌خوبی حس نمی‌کنند، در درازمدت باعث می‌شود هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند.

هفته گذشته راننده یک دستگاه بنز E350 مدل 2009 با کارکرد 105 هزار کیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و علت مراجعه خود را عدم تعویض دنده و عمل معکوس بیان کرد. مکانیک با پرسش درباره روغن داشتن گیربکس متوجه شد که گیربکس، دارای روغن است، اما چند روزی است که خودرو دچار روغن‌ریزی شده است. با سوالات بعدی، مکانیک متوجه شد که در ابتدا هنگام دنده معکوس، خودرو تولید صدا می‌کرده و در حال حاضر خودرو قادر به این کار نیست و در دنده دی، خودرو گاز هرز می‌خورد. پس مکانیک حدس زد که مشکل باید از کامپیوتر گیربکس باشد و احتمالا به‌دلیل بی‌توجهی و نداشتن آگاهی لازم مالک و حرکت بیش از حد با آن، صفحه‌های کلاچ و اجزای داخلی گیربکس معیوب شده‌اند و نیاز به تعویض دارند.

1- ابتدا مکانیک کامپیوتر گیربکس را به دستگاه دیاگ متصل می‌کند  تا از سالم بودن قطعات الکترونیکی و عملگرها اطمینان پیدا کند. پس از اتصال، مشخص شد کامپیوتر گیربکس نیم‌سوز شده است و نیاز به تعویض دارد

2- خودرو روی جک قرار می‌گیرد و اجزایی مانند سرباتری، سنسور کیلومتر سرعت، سنسور دور موتور و همچنین استارت از روی گیربکس و سپس پیچ‌های متصل به فلایویل باز و گیربکس از خودرو جدا می‌شود.

 3- گیربکس به میز کار منتقل، پیچ‌های کارتر و پوسته ساعت باز شده و اجزایی مانند کامپیوتر و مدارات برقی آن جدا و کامپیوتر گیربکس خارج می‌شود.

4- کامپیوتر گیربکس به حالت عمودی قرار می‌گیرد، سه شاخه (قطعه‌ای که به میل‌گاردان متصل می‌شود) و پیچ‌های پوسته گیربکس و کاسه درام‌ها باز می‌شوند.  

5- مکانیک کاسه درام‌ها را به ترتیب از داخل گیربکس خارج می‌کند و به بررسی صفحات کلاچ می‌پردازد تا متوجه شود، کدام‌یک نیاز به تعویض دارند. پس از خارج کردن کاسه درام، مکانیک قفسه‌ای را نیز باز می‌کند.

 6- آخرین قطعه‌ای که در گیربکس باز می‌شود، پمپ روغن گیربکس است که مشخص شد، دلیل روغن‌ریزی، سوختن بوش پمپ روغن است. پس این قطعه، تعویض و تست می‌شود.

7- پس از فراهم شدن قطعات، مکانیک ابتدا کامپیوتر گیربکس جدید را به کامپیوتر متصل می‌کند و به‌صورت آن‌لاین به آن کد می‌دهد. زیرا اگر گیربکس به‌صورت آف‌لاین کد بخورد، هنگام حرکت دچار مشکل می‌شود

. 8- مکانیک پمپ روغن را می‌بندد و دقیقا عکس مراحل باز کردن گیربکس، مشغول بستن آن می‌شود. البته مکانیک صفحه کلاچ دنده یک و صفحه‌های دنده حرکت را نیز تعویض کرد.

9- پس از بستن پمپ روغن، کاسه‌درام‌ها به ترتیب در داخل هم قرار می‌گیرند و مجموعه داخل گیربکس جا زده می‌شود. سپس پوسته اصلی گیربکس روی آن قرار می‌گیرد و بسته می‌شود. در پایان، سه شاخه متصل می‌شود.

 10- پس از بسته شدن و اتمام گیربکس، مکانیک آن‌را روی پوسته فلایویل نصب، سپس روغن گیربکس را به داخل آن ریخته و بعد اجزایی مانند استارت، سنسورهای کیلومتر سرعت و دور موتور را روی پوسته و برای اطمینان پایانی، خودرو را تست خیابانی می‌کند.

هزینه تمام‌شده این تعمیر در بازار آزاد تقریبا 8 تا 9 میلیون تومان است.

در پایان از آقای مسعود شاکری کمال تشکر داریم.

 

195.bmp1
195.bmp1
195.bmp2
195.bmp2
195.bmp3
195.bmp3
195.bmp4
195.bmp4
8
8
7
7
9
9
10
10
برجسب ها : بنزخودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هزینه 9 میلیون تومانی تعمیر کوبش بنز
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو