دنیای خودرو به بهانه بازدید معاون وزیر صنعت از ایران‌خودرو و تاکید بر افزایش بهره‌وری بررسی کرد

راه نجات ؛ تسریع در اجرای قرارداد‌های خارجی

روز گذشته منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، مهمان ایران‌خودرو بود. وی ضمن اشاره به  جمع‌آوری و تكمیل حدود ۸۰ هزار خودروی تولید شده با قطعات ناقص و دو سال تولید خودرو بدون كسری، با نمونه اقدام و عمل در اقتصادمقاومتی دانستن این موضوع گفت: ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی كشور باید براساس اصول صرفا اقتصادی حركت كند و سودآوری ماموریت اصلی هر بنگاه است. مجموعه ۶۰ هزار نفری ایران‌خودرو سازمانی استراتژیك و تاثیرگذار اقتصادی محسوب می‌شود كه مدیریت و اداره آن حساس و پیچیده است، ‌ از این رو باید از تمام كسانی كه در اداره و پیشرفت این مجموعه تلاش می‌كنند، تقدیر كرد.

کد : 2209
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 خرداد 1395
print
نظرات : 0
راه نجات ؛ تسریع در اجرای قرارداد‌های خارجی
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

دنیای خودرو به بهانه بازدید معاون وزیر صنعت از ایران‌خودرو و تاکید بر افزایش بهره‌وری بررسی کرد
راه نجات ؛ تسریع در اجرای قرارداد‌های خارجی

گروه خبر-دنیای خودرو:روز گذشته منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، مهمان ایران‌خودرو بود. وی ضمن اشاره به  جمع‌آوری و تكمیل حدود ۸۰ هزار خودروی تولید شده با قطعات ناقص و دو سال تولید خودرو بدون كسری، با نمونه اقدام و عمل در اقتصادمقاومتی دانستن این موضوع گفت: ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی كشور باید براساس اصول صرفا اقتصادی حركت كند و سودآوری ماموریت اصلی هر بنگاه است. مجموعه ۶۰ هزار نفری ایران‌خودرو سازمانی استراتژیك و تاثیرگذار اقتصادی محسوب می‌شود كه مدیریت و اداره آن حساس و پیچیده است، ‌ از این رو باید از تمام كسانی كه در اداره و پیشرفت این مجموعه تلاش می‌كنند، تقدیر كرد.

اما وی در این بازدید به نکته‌ای بسیار مهم نیز اشاره کرد که به‌زعم بسیاری از کارشناسان اقتصاد، یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش‌روی تولید ایران است. به گفته معظمی، ایران‌خودرو شركت بسیار بزرگی است، اما نسبت ۶۰ هزار نفر برای تولید ۵۰۰ هزار خودرو، ‌ عدد مطلوبی نیست. ساده‌ترین كار برای بهبود این عدد كنار گذاشتن نیروهای كار است اما به هیچ وجه نباید به این رویكرد فكر كنیم، ‌ بلكه برنامه صحیح توانمندسازی نیروها و توسعه تولید است.
    نیروی مازاد از کجا آمد
دولت‌های 10 سال اخیر برای غلبه بر مشکل بیکاری حداقل از نظر ثبت آمار مثبت در اذهان عمومی، دست‌کم 20 هزار نیرو را به دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور تحمیل کرد که این نیروهای مازاد، مشکلات زیادی برای خودروسازان به وجود آورده‌اند و کارایی لازم را ندارند. کارشناسان اقتصاد خودرو بر این باورند که با توجه به خصوصی‌سازی صورت گرفته در این شرکت، بهتر است مدیران آن اختیار لازم در تعدیل نیروی‌های خود را داشته باشند اما با توجه به حساسیت بالای جامعه در این خصوص و افزایش بیکاری به همراه تبعات و هزینه‌های هر گونه تغییر و تحول در ترکیب نیروها، تبعات سنگینی برای دولت بر جا خواهد گذاشت.
اما این صورت اصلی مساله است و باید دید با چه راهکار و تدبیری می‌توان این گره را گشود. از نگاه اقتصاددانان اگر با نسبت كمتری از سرمایه و نیروی كار بتوان محصول بیشتری به دست آورد، به این معناست كه در یك بنگاه تولیدی بهره‌وری بالا رفته است.  اما آیا در صنعت خودرو چنین اتفاقی در جریان است؟ بالا یا پایین بودن بهره‌وری در صنعتی مانند خودرو چگونه قابل بررسی است و اگر بهره‌وری در صنعت خودرو پایین است، علت آن را در كجا باید جست‌وجو كرد؟
به گفته علی نقوی اقتصاددان، بهر‌ه‌وری به معنای شرایط تولید است و تنها به ارزان تمام شدن محصول بازنمی‌گردد، زیرا ممكن است در برخی محصولات مواد اولیه‌ای كه مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث گران تمام شدن قیمت محصول شود. صنعت خودرو در سال‌های 89 و 90 از نظر بهره‌وری چه در مقایسه با خود و چه در مقایسه با سایر صنایع هم‌سطح در وضعیت خوبی قرار داشت، اما بعد از این سال‌ها تولیدات خودروسازان در حالی به نصف رسید كه هیچ کارگر یا کارمندی توسط خودروسازان اخراج نشد، بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است بهره‌وری كاهش پیدا می‌كند. 

    خودروسازان راه‌ها را می‌شناسند
در همین حال دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است خودروسازان به خوبی با سیستم‌های بهره‌وری كه منجر به كاهش هزینه‌ها می‌شود، آشنا هستند، لذا قطعه‌سازان و خودروسازان برنامه‌های مدونی برای بهبود بهره‌وری و كاهش اتلاف هزینه و انرژی برای بنگاه‌های خود دارند. ساسان قربانی می‌گوید: هرچند بهره‌وری و بهبود مستمر در دستور كار است 
اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، میزان بهره‌وری خودروسازان و قطعه‌سازان نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد. بنابراین بهبود بهره‌وری خودروسازان در این میان گم می‌شود و  اصلا دیده نمی‌شود. 
  اما درنهایت با توجه به مشكلات موجود در صنعت خودروی كشور، سوال اصلی همچنان بر جای خود باقی است. اما در عین حال شرایط كنونی صنعت خود‌‌روی ایران به گونه‌‌ای است كه با توجه به توافق هسته‌ای انتظار عمومی از خود‌‌روسازان افزایش یافته است. به‌طوری كه كاهش قیمت و بالا رفتن كیفیت د‌‌ر صد‌‌ر این انتظارها قرار د‌‌ارد‌‌. د‌‌ر این میان به نظر می‌رسد‌‌ تنها راه پیش‌روی خود‌‌روسازان بالا برد‌‌ن بهره‌وری است اما اینكه چگونه می‌توان بهره‌وری را  افزایش د‌‌اد،‌‌ جای سوال است؟ 
به گفته حمید زمان‌زاده اقتصاددان، بهره‌وری به‌عنوان یك مفهوم اساسی د‌‌ارای 4عنصر مد‌‌یریت د‌‌انش، مد‌‌یریت منابع انسانی، مد‌‌یریت فناوری و مد‌‌یریت فرهنگی است كه باید‌‌ د‌‌ر كنار یكد‌‌یگر د‌‌ر نظر گرفته شوند‌‌.
وی به روزنامه«دنیای خودرو» گفت: به نظرم مشکلاتی از گذشته‌ای نه‌چندان دور گریبان‌گیر صنعت خودروی کشور شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد. 
این مساله باعث شده است صنعت خودروی کشور از نظر تکنولوژیک با بسیاری از کشورها فاصله معناداری پیدا کند. بنابراین هیچ چاره‌‌ای ند‌‌اریم جز اینكه خود‌‌روسازان به صورت جوینت‌ونچر و مشترك با خود‌‌روسازان بزرگ د‌‌نیا كار و نیازهای تكنولوژیكی و مد‌‌یریتی خود‌‌ را برطرف کنند. خود‌‌روسازان از تحریم‌ها صد‌‌مات زیاد‌‌ی د‌‌ید‌‌ه و عقب ماند‌‌ه‌اند‌‌. د‌‌ر حالی كه د‌‌نیا د‌‌ر این زمینه بسیار جلو رفته است. بنابراین چاره‌ای جز همكاری با خود‌‌روسازان معتبر جهانی نیست. ضمن اینکه تعدیل نیرو در شرایط فعلی کشور از هر نظر که بخواهیم به آن نگاه کنیم، نمی‌تواند چاره‌کار باشد. چرا که این نیروها به فرض اگر هم تعدیل شوند، به خیل بیکاران جامعه که هر ماه باید از دولت مستمری بگیرند،  اضافه می‌شوند. این مساله خود‌به‌خود باعث تحمیل  وافزایش هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دولت می‌شود. از سوی دیگر به‌رغم تحمیل برخی از این نیروها باید این نکته را در نظر داشت که در هر صورت در سال‌های گذشته برای این افراد هزینه شده است. بنابراین باید با توجه به طرح ایجاد شرکت‌های مشترک و خط‌تولیدهای جدید این نیروها را با توجه به مهارتی که کسب کرده‌اند، در قسمت‌های مختلف به کار گرفت.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید راه نجات ؛ تسریع در اجرای قرارداد‌های خارجی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو