معاون صادرات ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرد

رابطه ایران‌خودرو با بازار ترکیه دوباره برقرارمی‌ شود

 از سوریه هم خبرهای خوب به گوش می‌رسد و هرچقدر سرکوب تروریست‌ها پیشرفت ‌کند، به نفع دولت ماست و ارتباطات گسترده‌مان را بهبود می‌بخشد

کد : 2260
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1395
print
نظرات : 0
رابطه ایران‌خودرو با بازار ترکیه دوباره برقرارمی‌ شود
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

معاون صادرات ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرد
رابطه ایران‌خودرو با بازار ترکیه دوباره برقرارمی‌ شود
 از سوریه هم خبرهای خوب به گوش می‌رسد و هرچقدر سرکوب تروریست‌ها پیشرفت ‌کند، به نفع دولت ماست و ارتباطات گسترده‌مان را بهبود می‌بخشد
مسلم تقوی- دنیای خودرو:  
 با اجرایی شدن برجام و باز شدن فضای تجاری، کشورهای منطقه با خوش‌بینی به شراکت با ایران نگاه می‌کنند.  اگرچه آمار صادرات خودروسازان در دو ماه ابتدایی سال کمی مایوس‌کننده بود و نشان می‌داد تنها نیمی از اهداف پیش‌بینی‌شده محقق شده است، ولی با بررسی شرایط کلی بازارهای هدف می‌توان آینده خوبی برای صادرات خودروهای ایرانی متصور شد. اگر وضعیت اقتصادی و فناوری خودرویی کشورهای همسایه ایران و شمال آفریقا از ایران بدتر نباشد، بهتر هم نیست و این شرایط، موقعیت خوبی برای صادرات خودروهای ایرانی فراهم می‌کند. از سوی دیگر در هر کدام از این کشورها مزایایی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی مانند ایران‌خودرو به خوبی از آنها بهره گرفته‌اند. در ادامه بخش اول گفت‌وگو با سعید تفضلی، مدیر صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو را می‌خوانید که در آن شرایط صادرات محصولات ایران‌خودرو در کشورهای همسایه خواهیم پرداخت. 

 وضعیت صادرات در سال جدید چطور است؟
خوشبختانه توانسته‌ایم به برنامه‌هایی که برای سال 95 داشته‌ایم برسیم و همه آنها به خوبی پیش می‌رود به‌جز در کشور عراق. هنوز مشکلی که تغییر تعرفه‌ها از ابتدای سال در عراق ایجاد شده است و دیگر داخلی‌سازی خودرو در این کشور توجیه ندارد، باعث مشکلاتی شده است. همان‌طور که اطلاع دارید پیش‌تر دولت عراق تعرفه‌هایی برای تولید در خاک این کشور قرار می‌داد که ایجاد خط‌تولید در این کشور را توجیه می‌کرد ولی با قانون جدید، تعرفه‌ای که دولت از خودروهای تولیدی می‌گیرد تفاوتی با تعرفه خودروهای کاملا وارداتی ندارد. 

 در این زمینه اقداماتی انجام شده است؟
طرف تجاری ما تمام تلاش خود را می‌کند تا دولت عراق را متقاعد کند به حالت پیش برگردد یا اصلاحی در این قانون انجام شود، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و این وضعیت جدید ادامه دارد. به همین دلیل آن تیراژی هم که مدنظر ما بود اتفاق نیفتاده است. 
البته هما‌ن‌طور که پیش‌تر اعلام کردیم، این تهدید تبدیل به فرصتی برای ما شد تا بتوانیم به جای     «سی کی دی » تعدادی «سی بی یو »ارسال کنیم. 

 می‌خواهید کدام خودروها را به‌صورت «سی بی یو »به عراق بفرستید؟
در مورد این مساله هم در حال مذاکره هستیم و آن را به نتیجه می‌رسانیم که بتوانیم صادرات خودرو‌های سمند و سورن را به‌صورت «سی بی یو »نهایی کنیم. درباره تندر هم که از قبل صحبت ‌کردیم، مذاکرات در حال انجام است که در مورد  قیمت هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 

 در مورد سوریه چطور؟
در سفری که به سوریه داشتیم و با وزیر صنعت  آن کشور ملاقات کردیم، دولت سوریه برای تعداد 30هزار دستگاه اعلام نیاز کرد. در مورد این درخواست، توافق‌ها انجام شد و در استفاده از خط اعتباری، که در بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی در سال 95 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام شد، برنامه‌ریزی‌هایی شده است. 
در این بسته حمایتی، یک خط اعتباری برای خریدار محصولات ساخت ایران گذاشته است که با وزیر صنعت سوریه توافق کرده‌ایم با استفاده از این خط اعتباری نیازهای دولت سوریه را برطرف و بخش عظیمی از ناوگان خودرویی این کشور را که در جنگ ظالمانه اخیر از بین رفته است تامین کنیم. 

ارتباط ما که حدود 8 سال با ترکیه قطع شده بود،در حال ترمیم است. ما یک مشاور خارجی در بخش بازاریابی به کار گرفته ایم. این مشاور کارهای مربوط به ثبت برند،بازاریابی و صادرات را در کشور ترکیه انجام می دهدو دراین کشور روی آریسان تمرکز داریم.امیدواریم بتوانیم به زودی استاندارد یورو5آریسان را دریافت و صادرات این خودرو به ترکیه راآغاز کنیم.


 خودروهای ارسالی صادر می‌شوند یا به صورت قطعات منفصله همان‌جا به تولید می‌رسند؟
این مساله در سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام مقدمات است تا بتوانیم خودروها را به صورت «سی بی یو »و «سی کی دی »ارسال کنیم. در این سفر هم توانستیم از کارخانه بازدید کنیم و خوشبختانه این کارخانه سالم‌ و مشغول فعالیت است. 

 امنیت سایت سوریه برقرارشده است؟
شهر دمشق که از امنیت بسیار خوبی برقرار است و با وجود این که تا یک‌ماه پیش تحرکات تروریستی در این شهر انجام می‌شد، الان هیچ تحرکاتی در این شهر دیده نمی‌شود و از امنیت خوبی برخوردار است. مردم در دمشق مشغول زندگی عادی خود هستند.  در بازدید از کارخانه هم آن‌طور که مشاهده کردیم کارگران مشغول به کار و مونتاژ خودروهای صادرشده ما بودند و این روند ادامه دارد. ولی امیدواریم با این بسته حمایتی دولت، شاهد یک حرکت جهشی بسیار وسیع در بازار سوریه باشیم. 

 استفاده شما از این بسته حمایتی به چه صورت خواهد بود؟
به واسطه این بسته حمایتی هم همان‌طور که امسال دولت ابلاغ کرد،یک سری تسهیلات در نظر گرفته می‌شود. بخش عمده این تسهیلات ارائه خط اعتباری خریدار است، یعنی دولت به خریدار ایرانی اعتباری تعلق دهد تا بتواند کالای ایرانی بخرد. این خط حدود یک تا 2 میلیارد دلار است که می‌خواهیم از این اعتبار برای سایت سیامکو سوریه استفاده کنیم تا شرکت ما در سوریه بتواند با این اعتبار محصولات را در اختیار بازار و دولت سوریه قرار دهد.  علاوه‌بر این مراکز نمایندگی و خدمات پس از فروش در دمشق، خمس، لاذقیه و طرطوس هم افتتاح شد که این شبکه را کامل‌تر می‌‌کند. به طور خلاصه باید بگویم از سوریه اخبار خوبی به گوش می‌رسد و هرچقدر سرکوب تروریست‌ها پیشرفت می‌کند، به نفع دولت ماست که ارتباطات گسترده‌مان را بهبود می‌بخشد. 

 در مورد دیگر کشورهای خاورمیانه چطور؟
خبر خوب دیگری که در مورد صادرات به کشورهای همسایه داریم، در مورد ترکیه است. ارتباط ما که حدود 8 سال با این کشور قطع شده بود، در حال ترمیم است. 
همان‌طور که نظر وزیر صنعت بر استفاده از مشاوران خارجی بود، ما هم یک مشاور خارجی در بخش بازاریابی به کار گرفته‌ایم. این مشاور کارهای مربوط به ثبت برند، بازاریابی و صادرات را در کشور ترکیه انجام می‌دهد و در این کشور روی آریسان تمرکز داریم.  امیدواریم بتوانیم به‌زودی استاندارد یورو 5 آریسان را دریافت و صادرات این خودرو به ترکیه را آغاز کنیم. این خودرو در ترکیه خصوصا در مناطق کشاورزی آن، حتما خودروی پرطرفداری خواهد بود. 

 برای صادرات این خودرو به ترکیه نیاز به اعمال تغییراتی دارید؟
برای صادرات خودرو به این کشور اول باید محصول ما بنزین‌سوز باشد ولی مهم‌ترین مشخصه آن اخذ استانداردهای یورو 5 است. البته اگر بتوانیم موتور دیزل را هم برای خودرو معرفی کنیم، می‌توان به فروش آن بیشتر امیدوار بود. یکی از وظایف مشاور ما در ترکیه ارائه موتور دیزل است. 

 در مورد آذربایجان چه اطلاعاتی دارید؟ 
در کشور آذربایجان برنامه‌ای که داشتیم این بود که طرف آذربایجانی در آنجا کارخانه‌ای تاسیس کند. خبر خوب دیگر این است که قرارداد احداث کارخانه و خط مونتاژ این کشور در هفته گذشته امضا شد. کارهای اجرایی این قرارداد هم به‌زودی شروع می‌شود و زمان‌بندی ما برای احداث این کارخانه در کشور آذربایجان 9 ماهه درنظر گرفته شده است. 

 کشورهای آسیای میانه چطور؟
محموله ترکمنستان هم همان‌طور که خبر دارید، ارسال شده است. این خودروها به‌عنوان خودروی پلیس در نظر گرفته شده بود و سری دوم این درخواست هم سفارش‌گذاری و در حال انجام است.  قزاقستان هم برای تاکسی سفارش یک‌هزار دستگاهی رسیده که کارهای اولیه آن در حال انجام است. حسن این قضیه این است که با توجه به امتیازی که دولت قزاقستان برای خودروهای عمومی گذاشته، از عوارض ورود معاف هستند و دیگر نیازی به پرداخت 2هزار و 500 دلار نیست. قرار شده است برای این هزار دستگاه از مدل سمند سورن استفاده کنیم و این خودرو را به عنوان تاکسی به قزاقستان بفرستیم. 

 تعداد خودروهای صادر شده در سال 95 چقدر است؟
متاسفانه وقفه‌ای که مشکل عراق ایجاد کرد، به شدت آمار ما را کاهش داد. متاسفانه کل صادرات ما در این چند ماه یک‌هزار و 500 دستگاه بوده است. ولی امیدواریم زودتر این مشکل حل شود. نماینده ما در عراق و سفیر ایران در این کشور تلاش‌هایی کرده‌اند که این مساله زودتر حل شود. 

 پس دلیل نرسیدن به هدف مورد نظر همین مساله عراق است؟
بله. عمده‌ترین بازار صادراتی ما عراق است که متاسفانه فعلا مشکل پیدا کرده ولی امیدواریم حل شود. 

 با حل شدن این مشکل می‌توان کسری فروش را جبران کرد؟
جبران آن مشکل است ولیامیدواریم با ظرفیتی که در کشورهای دیگر مانند شمال آفریقا داریم این مسائل را حل کنیم.ما به شدت به سوریه امیدواریم و تاکید ما روی پیشبرد بازار این کشور است.


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رابطه ایران‌خودرو با بازار ترکیه دوباره برقرارمی‌ شود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو