روزنامه «دنیای خودرو» بازتاب قرارداد سایپا و سیتروئن را در رسانه‌های ایران بررسی کرد

اخم‌ها و لبخندها به یک قرارداد پسابرجامی

 با عملی شدن پسابرجام، اولین قراردادهای خودرویی با محتوای سرمایه‌گذاری مستقیم خودروسازان خارجی در ایران آغاز شد. اولین قرارداد فرانسوی‌ها با خودروسازان ایرانی، قرارداد پژو و ایران‌خودرو بود که با سرمایه‌گذاری مشترک دو شریک ایرانی و فرانسوی، شرکت سومی تاسیس شد. حالا نوبت قرارداد دومین خودروساز ایران و برادر کوچک‌تر پژو رسیده است؛ قراردادی که با خرید 50 درصدی سهام سایپای کاشان به ثمر خواهد رسید. 

کد : 2267
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1395
print
نظرات : 0
اخم‌ها و لبخندها به یک قرارداد پسابرجامی
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

روزنامه «دنیای خودرو» بازتاب قرارداد سایپا و سیتروئن را  در رسانه‌های ایران بررسی کرد
اخم‌ها و لبخندها به یک قرارداد پسابرجامی 
مسلم تقوی-دنیای خودرو:  با عملی شدن پسابرجام، اولین قراردادهای خودرویی با محتوای سرمایه‌گذاری مستقیم خودروسازان خارجی در ایران آغاز شد. اولین قرارداد فرانسوی‌ها با خودروسازان ایرانی، قرارداد پژو و ایران‌خودرو بود که با سرمایه‌گذاری مشترک دو شریک ایرانی و فرانسوی، شرکت سومی تاسیس شد. حالا نوبت قرارداد دومین خودروساز ایران و برادر کوچک‌تر پژو رسیده است؛ قراردادی که با خرید 50 درصدی سهام سایپای کاشان به ثمر خواهد رسید. 
خرید سهام 50درصدی یک شرکت خودروسازی در ایران، می‌تواند تبعات بسیار مثبتی داشته باشد. علاوه‌بر سرمایه‌ای که به این طریق وارد صنعت خودروسازی کشور می‌شود، شریک خارجی به واسطه این خرید سهم، مالکیت و تعهدی به آینده این شرکت ایجاد می‌کند و باعث مشترک شدن اهداف دو خودروساز برای پیشرفت و سوددهی می‌شود. تجربه ثابت کرده است این نوع سرمایه‌گذاری که پیش‌تر در کشورهایی مانند برزیل، کره و چین هم عملیاتی شده بود، نتایج خوبی به همراه دارد. به عنوان مثال دولت چین با جذب سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی باعث شد این شرکت‌ها دوام و قوام سرمایه‌ خود را منوط به انتقال تکنولوژی به کشور چین بدانند. اتفاقی که افتاد و باعث شد هم شرکت‌های خودروسازی مادر به سوددهی برسند و هم خودروسازان چینی به سرعت پیشرفت کنند. درنهایت اکثر این خودروسازان چینی بخشی از سهام طرف مقابل را بازخرید کردند. 
مثال دیگری که در مورد سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان آورد برزیل است. در مورد برزیل که اکنون به‌دلیل شرایط اقتصادی در شرایط نامساعدی به سر می‌برد ماجرا کمی متفاوت است. همانطور که در سال گذشته دیدیم، با وجود شرایط وخیم اقتصادی کشور برزیل، خودروسازان مادر که در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حمایت خود را از شرکت‌های برزیلی قطع نکرده‌اند و به‌جای ناامید شدن از آنها، سرمایه بیشتری به این شرکت‌ها تزریق کردند تا شاید آنها را نجات دهند. با این تفاسیر می‌توان گفت سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت مادر در ایران به نوعی تضمین موفقیت این شرکت‌ها در ایران خواهد بود. خصوصا اینکه ایران مستعد رشد و پیشرفت سریع، هم در زمینه خودروسازی و هم در بازار خودرو است. 

  انتقادهای رسانه‌ها
در برخی رسانه با اشاره به مواردی از قرارداد جدید سایپا و سیتروئن، این قرارداد را خلاف وعده‌های برجام خوانده است. به عنوان مثال خبرگزاری فارس با مرور شرایط همکاری شرکت‌های خودروساز ایرانی و فرانسوی این انتقاد را وارد کرده‌اند که فرانسه و خصوصا شرکت پژو سیتروئن، دو بازوی صنعت خودروسازی ایران را در اختیار گرفته و بازار ایران به انحصار این دو شرکت در آمده است. مساله‌ای که در این نقد به آن توجه نشده، اخبار قراردادهای چندگانه خودروسازان ایرانی در چند ماهه گذشته که خود این خبرگزاری بیشتر از همه به آن واقف است. مساله دیگری که به عنوان یک نکته منفی به آن اشاره شده، پلت‌فرم مشترک پژو 301 و سیتروئن الیزه است. البته با این تفسیر که قرارداد سیتروئن تکنولوژی جدیدی برای ایرانیان به ارمغان نخواهد آورد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که تکنولوژی خودرو فقط به پلت‌فرم خلاصه نمی‌شود و از قضا پلت‌فرم مشترک باعث کاهش شاخص بهای تولیدکننده و افزایش بهره‌وری می‌شود؛ شاخصی که از قضا در سال‌های گذشته در صنعت خودروسازی همواره رو به افزایش بوده است و باعث شده هزینه‌های صنعت خودروسازی روز به روز بیشتر شود.  در جایی دیگر صحبت از سرمایه‌ای مختصر شده که خودروساز فرانسوی با آن صاحب 50 درصد سهام سایپای کاشان شده است. در حالی که طبق همین گزارش، متن قرارداد محرمانه و مبلغ سرمایه‌گذاری این شرکت نامعلوم است.  

   دستاوردهای سیتروئن برای سایپا
کارشناسان خودرویی بی‌طرفی که همواره به بررسی شرایط صنعت خودرو پرداخته‌اند این قرارداد را حاوی دستاوردهایی برای خودروسازی ایران می‌دانند. در این زمینه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سیتروئن از برندهای نسبتا باکیفیت اروپاست و از نظر فن‌آوری و کیفیت نسبت به سایر خودروسازان مانند رنو برتری دارد.
بنابراین از آنجا که شرکت سیترئن در زمینه فناوری و محصولات، متمایز از دو خودروساز فرانسوی دیگر است، می‌تواند دستاوردهایی برای صنعت خودروی ما به همراه داشته باشد. کاکایی ادامه داد: سیتروئن درخصوص طراحی خودرو اگرچه جزو برندهای محافظه‌کار است و کمتر پیش می‌آید در طراحی‌های خود دست به تغییرات بنیادین بزند اما قادر است پلت‌فرم‌های به‌روز را در اختیار صنعت خودروی ما قرار دهد تا بتوانیم با طراحی فیس‌لیفت‌هایی متفاوت تنوع در تولید خودرو را به وجود آوریم. این کارشناس خودرو در انتها گفت: قرارداد با سیتروئن دستاورد بزرگی برای صنعت خودروی ایران قلمداد می‌شود که اگر به مرحله نهایی برسد، می‌توان گفت صنعت خودروی ایران به لحاظ تکنولوژیکی و تولید محصولات به‌روز در موقعیت خوبی قرار گرفته و قادر است محصولات متنوعی را با استانداردهای روز اروپا روانه بازار ایران کند.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اخم‌ها و لبخندها به یک قرارداد پسابرجامی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو