تحلیل اکونومیست از صنعت خودرو ایران

دنیای خودرو : خیابان‌های مملو از خودروی تهران نشان می‌دهد یک صنعت آماده است از لغو تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای سود ببرد. خودروسازان خارجی برای ورود به ایران با یکدیگر در حال رقابت هستند تا از مزیت جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی این کشور بهره‌مند شوند. بازار داخلی ایران پس از مصر بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه محسوب می‌شود.
کد : 228
تاریخ انتشار : شنبه 24 مرداد 1394
print
نظرات : 0
تحلیل اکونومیست از صنعت خودرو ایران به گزارش پایگاه خبری«دنیایخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به گزارش اکونومیست، زمان بازشدن بازار ایران به روی جهان، برای خودروسازان بزرگ دنیا یک موهبت است، زیرا فروش در آمریکا به اوج خود نزدیک شده است و احتمالا بهبود سریع بازار اروپا درحال افول است.
در این میان رشد اقتصادی بازارهای بزرگ نوظهور مانند چین و برزیل درحال کند شدن است. این در شرایطی است که ایران از تحریم‌ها آسیب دیده است. فروش خودرو که در سال 2011 به اوج خود یعنی 6/ 1 میلیون دستگاه رسید تا سال 2013 درپی تشدید تحریم‌ها به نصف کاهش یافت. اما از آن زمان به بعد با بهبود روابط، بازار خودرو به آرامی رو به رشد گذاشت. براساس اعلام مرکز مشاوره آی‌اچ‌اس، فروش خودرو در سال جاری از 3/ 1 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت و تا سال 2016 به سطح 6/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید.
خودروسازان فرانسوی که زمانی در بازار خودروی ایران پیشتاز بودند، درتلاش هستند دوباره جایگاه خود را به دست آورند. شرکت پژو سیتروئن و شرکت رنو به دلیل اینکه قبل از اعمال تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، اکنون برای حضور مجدد در این کشور از موقعیت بهتری برخوردار هستند. گفته می‌شود پژو برای آغاز مجدد تولید با ایران‌خودرو به توافق رسیده است. رنو هم برای خرید بخشی از سهام یا کارخانه پارس‌خودرو درحال مذاکره با این شرکت است. وزیر خارجه فرانسه نیز برای هموار کردن راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران، به تهران سفر کرد.با این وجود، خودروسازان فرانسوی در ایران کار دشواری پیش‌رو دارند. خروج ناگهانی پژو از بازار ایران در سال 2012 به دلیل همکاری با جنرال موتورز، هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته است. این مساله می‌تواند تا حدودی به نفع خودروسازان چینی باشد که در دوران تحریم‌ها به بازار ایران وارد شدند.
رقابت درمیان دیگر خودروسازان نیز شدید خواهد بود. البته ایران فقط برای فروش جذاب نیست. شرکت‌های اروپایی در جست‌وجوی هزینه‌های پایین تولید ابتدا به اسپانیا و سپس به اروپای شرقی رفتند و اکنون به شمال آفریقا روی آورده‌اند به طوری که پژو کارخانه جدیدی را در مراکش و رنو کارخانه‌ای را در الجزایر ساخته است. ممکن است مدتی طول بکشد، اما بازار ایران که در منطقه‌ای دارای رشد سریع واقع شده است، می‌تواند مکان بعدی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی باشد.
برجسب ها : بنز

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تحلیل اکونومیست از صنعت خودرو ایران
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو