:«سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو

ماه آینده کارشناسان خودرو مهمان مجلس می شوند

سعید باستانی: مدلی که قرار است ارائه شود باید ایرانی باشد. ممکن است در موارد بسیاری اعلام شود فلان کار مثلا در فلان کشور انجام شده و بسیار نیز موفق بوده است اما باید درنظر داشت آیا تمام پارامترهای موثر بر تولید در کشورهای ذکرشده با شرایط کشور ما یکی است

کد : 2305
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1395
print
نظرات : 0
ماه آینده کارشناسان خودرو مهمان مجلس می شوند
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

:«سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو
ماه آینده کارشناسان خودرو مهمان مجلس می شوند
سعید باستانی: مدلی که قرار است ارائه شود باید ایرانی باشد. ممکن است در موارد بسیاری اعلام شود فلان کار مثلا در فلان کشور انجام شده و بسیار نیز موفق بوده است اما باید درنظر داشت آیا تمام پارامترهای موثر بر تولید در کشورهای ذکرشده با شرایط کشور ما یکی است
علی صالحی-دنیای خودرو:  
 خودروسازان از مجلس دهم و به ویژه کمیسیون صنایع و معادن انتظارات زیادی دارند.در این بین صنعت خودرو به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور در لابه‌لای اظهارات بعضا متناقص و تصمیمات نابجای برخی نمایندگان نه‌تنها در مواردی دچار آسیب‌های جدی شد بلکه برخی خودروسازان دخالت در امور داخلی تولید‌کنندگان را دغدغه برخی نمایندگان برای جلب رضایت عموم می‌خواندند تا بهبود وضعیت این صنعت در کشور. هر چند ضعف در مقولاتی همچون کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو را نمی‌توان انکار کرد، اما به‌نظر می‌رسد برخی نمایندگان تنها به انتقاد، آن هم از تریبون رسمی مجلس یا در رسانه‌هایی خاص اکتفا کردند و کمتر به‌طور اصولی به مشکلات مردم با صنعت خودرو پرداختند.
سعید باستانی ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در گفت‌وگو با روزنامه«دنیای خودرو» درباره اقدامات مجلس دهم در صنعت خودرو و اهداف پیش رو می گوید:« با تامین نیاز داخل علاوه بر اینکه جایگاه صنعت خودروی ایران ارتقا خواهد یافت مسلما نیاز بازار به ورود خودروهای خارجی و خروج ارز از کشور مرتفع خواهد شد. می‌توان با مونتاژ خودروهای با کیفیت در کشور که با همکاری‌های جدید با خودروسازان اروپایی زمینه های آن در حال فراهم‌سازی است، اشتغال داخل را تقویت کرد، البته با این هدف که کیفیت خودروهای داخلی به کیفیت مورد دلخواه مشتریان داخلی دست یابد.» شرح این گفت‌وگو در ادامه می آید.

کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در چه صنایعی فعالیت می‌کند و با توجه به اولویت اقتصادی دولت در پسابرجام که در صنعت خودرو بروز و ظهور داشت، آیا اولویت کمیسیون اقتصادی مجلس نیز همسو با دولت است؟
کمیسیون صنعت مجلس تمام صنایع مطرح کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و بسته به اهمیت هر صنعت و جایگاه آن در اقتصاد کشور، در صنایع فولاد، ساختمان، برق، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایعی چون خودرو و صنعت هسته‌ای مواردی هستند که به‌صورت جدی قصد ورود به آنها را داریم.  در مورد اولویت‌بندی کمیسیون صنعت مجلس نیز با توجه به گذشت چند روز از تشکیل این کمیسیون؛ هنوز تصمیم مدونی در این خصوص گرفته نشده است.
با توجه به شرایط پسابرجام و انتخاب اعضای جدید کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی، به عنوان سخنگوی این کمیسیون چقدر مجلس به افزایش کیفیت خودروهای داخلی ورود می‌کند؟
در کشور ما چند صنعت بزرگ و مادر وجود دارد که این صنایع به عنوان قوای محرک و اصلی اقتصاد کشور مطرح هستند که ورود به این صنایع در دستور کار کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی است. یکی از این صنایع بدون شک صنعت خودرو است. استراتژی این صنعت را هم مردم و هم کمیسیون صنعت مجلس باید بدانند. البته عمده شرکت‌های بزرگ در حوزه خودروسازی کشور دارای نقشه راه مشخص و هدف‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت هستند اما از طریق مجلس و پیگیری‌های کمیسیون، این سیاست‌گذاری‌ها برای مردم شفاف‌سازی خواهد شد.
در حال حاضر قرار است جلسات اولیه‌ای با خودروسازان بزرگ صورت گیرد و در مورد دغدغه‌های موجود بحث و تبادل نظر شود. دغدغه‌های کمیسیون عمدتا در مباحث حمایت از تولید داخل، کیفیت و رقابت‌پذیر بودن تولیدات خودروسازان است. البته شروع این تحولات در صنعت خودرو باید از طریق خودروسازان، به صورت خودجوش صورت پذیرد. ورود تکنولوژی‌های مدرن، مشکلات هزینه‌های سربار و مازاد از جمله مواردی است که تصمیم‌گیرندگان ارشد در شرکت‌های بزرگ خودرویی باید نسبت به مدیریت آنها اقدام کنند و هرچه سریع‌تر به نتایج قابل‌قبولی برای ارائه گزارشات مبسوط به مردم برسند.
در عین حال براساس فرمایشات مقام‌معظم رهبری حمایت از تولید داخل سرلوحه تمام اقدامات کمیسیون صنعت مجلس در مورد خودروسازان است.
اما حمایت از تولید داخل دلیلی برای پذیرفتن هر امری از سوی خودروسازان و عدم ورود کمیسیون صنعت به این حوزه نیست.در همین راستا قرار است جلساتی در کمیسیون صنعت مجلس با حضور خودروسازان، دست‌اندرکاران صنعت و شوراهای مختلفی که در این امر دخیل هستند؛ برگزار شود و تمام موارد به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در کشور ما چند صنعت بزرگ و مادر وجود دارد 
که این صنایع به عنوان قوای محرک و اصلی اقتصاد کشور مطرح هستند که ورود به این صنایع در دستور کار کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی است. یکی از این صنایع بدون شک صنعت خودرو است

در برنامه‌ریزی کمیسیون، این جلسات قرار است در چه تاریخی انجام شود؟
این جلسات قطعا به زودی برگزار خواهد شد و در یک‌ماه آینده مدعوینی در کمیسیون خواهیم داشت. قرار است مدعوین به ارائه توضیحاتی بپردازند که به طور حتم صنعت خودرو نیز در اولویت کاری قرار دارد.

نظر شما در مورد قیمت‌گذاری خودرو چیست؟ آیا حاشیه بازار باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند یا شورای رقابت به عنوان یک نهاد مستقل می‌تواند در این زمینه ورود کند؟
با توجه به سمت من و به دلیل احتمال وجود مغایرت میان اظهارنظر شخصی و نتایج بررسی‌های کمیسیون؛ از اظهارنظر شخصی در مورد این مسائل خودداری می‌کنم. بنابراین اجازه می‌خواهم پس از صحبت‌هایی که در جلسات پیش‌ رو با متخصصان خواهیم داشت، مبانی علمی کار ارائه شود و با بررسی اجمالی در فرصت‌های بعد نظر کمیسیون را اعلام کنم.

نظر شما درباره خصوصی شدن صنعت خودرو و صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم خصوصی‌سازی واقعی در این صنعت چیست؟
برای تصمیم‌گیری در این خصوص نیاز به جمع‌آوری نظرات مختلف در زمینه مبانی اقتصاد کلان و تطبیق آن با اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری است. باید به این نکته توجه داشت که در تمام این بررسی‌ها منافع مردم نیز باید مدنظر قرار گیرد. تصمیم‌گیری جامع باید با توجه به در نظرگرفتن جمیع این موارد گرفته شود و امری زمان‌بر و بسیار حساس است.
مدلی که قرار است ارائه شود باید ایرانی باشد. ممکن است در موارد بسیاری اعلام شود فلان کار مثلا در فلان کشور انجام شده و بسیار نیز موفق بوده است اما باید درنظر داشت آیا تمام پارامترهای موثر بر تولید در کشورهای ذکرشده با شرایط کشور ما یکی است و اجرای آن طرح‌ها در ایران نیز موفقیت لازم را کسب خواهد کرد یا خیر؟ حتی اگر طرح بی‌نقصی از هر جهت ارائه شود نیز باید کاملا بومی‌سازی شود.

آیا با افزایش تعرفه واردات موافق هستید یا مخالف؟
الگوی ارائه‌شده به‌صورت یک بسته جامع شامل تمام این موارد خواهد بود. از خصوصی بودن و دولتی بودن تا تعرفه‌های مشخص شده برای واردات، در این بسته وجود دارد. 
توجه داشته باشید هدف ما ارائه الگویی است که از هر جهت جامع و مانع باشد و در عین حال به‌صورت بومی‌سازی‌شده مناسب شرایط جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی کشور طراحی شده باشد، از این رو هرچند کار بسیار بزرگی در حال شکل‌گیری است، اما امید است نتیجه حاصل از هر جهت باکیفیت و کامل باشد.






برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ماه آینده کارشناسان خودرو مهمان مجلس می شوند
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو