چه کسی بیتل را اختراع کرد؟

یک روز با خاص‌ترین بیتل کشور

فولکس بیتل یکی از همان خودرو‌هایی است که همه نسل‌ها آن ‌را می‌شناسند یا با آن خاطره دارند. البته این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود و مردمان سرزمین‌های متفاوت هم آن‌را یک خودروی جالب، اقتصادی و خانوادگی می‌دانند

کد : 2313
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تير 1395
print
نظرات : 0
یک روز با خاص‌ترین بیتل کشور
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

یک روز با خاص‌ترین بیتل کشور
جواد اسدی-دنیای خودرو:    فولکس بیتل یکی از همان خودرو‌هایی است که همه نسل‌ها آن ‌را می‌شناسند یا با آن خاطره دارند. البته این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود و مردمان سرزمین‌های متفاوت هم آن‌را یک خودروی جالب، اقتصادی و خانوادگی می‌دانند. بیتل حتی بازیگری را نیز تجربه کرده و در فیلم «هربی» شخصیت اصلی یک بیتل است که می‌تواند ببیند و هدایت خودش را برعهده گیرد! ما نیز با یکی از سالم‌ترین و منحصر به فرد‌ترین بیتل‌های کشور در یک روز آفتابی و گرم همراه شدیم که در ادامه می‌توانید تجربه‌ای کوتاه از سواری با این خودرو را بخوانید. 

چه کسی بیتل را اختراع کرد؟
در دوران جنگ جهانی دوم وضعیت معیشتی مردم آلمان به دلیل جنگ چندان مطلوب نبود و همین موضوع دلیل ساخت یک خودروی ارزان قیمت خانوادگی شد که همه مردم بتوانند با اندک درآمد خود آن را تهیه کنند. رایش سوم این ایده را بلافاصله با بهترین دوست خود یعنی فردیناند پورشه در میان گذاشت و به همراه تیمش کار طراحی خودرو را آغاز کرد. سال 1934 کار طراحی نخستین بیتل آغاز شد و تکمیل آن تا 4 سال بعد طول کشید. او آن را خودروی مردم و برای جاده‌هایش نامید و البته در سال‌های جنگ تعداد کمی ‌از آن روانه بازار و فروش اصلی آن از انتهای جنگ آغاز شد. انگار رویای هیتلر در زمان حیات او چندان برآورده نشدو اصل فروش بیتل درست پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. نتیجه تمام ‌این زحمت‌ها بیتل 25 اسب‌بخاری بود که توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 70 کیلومتر بر ساعت را داشت که البته برای زمان حال کمی ‌کند به نظر می‌رسد، اما برای جاده‌های آن دهه از قرن بیستم مناسب بود. پس از آن و قبل از دهه 1970 میلادی که اتوبان‌های معروف آلمان ساخته شدند، بیتل برنامه تقویتی را در پیش گرفت و نسخه‌های 35 و 40 اسب‌بخاری نیز از آن تولید شد تا مزاحمتی برای خودرو‌های سریع‌‌تر ایجاد نکند. نزدیک‌ترین رقیب آن سال‌های بیتل خودروی ژیان معروف بود که با نام اصلی «سی وی 2»«سیتروئن»در کشور‌های دیگر شناخته می‌شد. بیتل تا سال 2003 در مجموع 21 میلیون و 529 هزار و 464 دستگاه فروش داشت که این بیشترین میزان فروش یک خودرو بر پایه یک پلت‌فرم بدون تغییر است. 

نتایج چهار سال تلاش
بیتل در شکل کلی یک خودروی چهار نفره و دو در محسوب می‌شود که موتور آن عقب قرار گرفته است. این موتور که به صورت باکسر (با پیستون‌هایی که در جهت افقی حرکت می‌کنند) طراحی‌شده است، به نوعی جد بزرگ موتور‌های باکسر کنونی پورشه به حساب می‌آید. به دلیل بدنه پر پیچ‌و‌تاب با منحنی‌های دایره شکل و شیشه‌هایی که منحنی‌دار هستند، ضریب آیرودینامیکی بیتل 0. 41 است که این عدد با توجه به این مساله که در آن زمان خودرو‌ها با تونل باد و طراحی‌های کامپیوتری به وجود نمی‌آمدند، عدد قابل قبولی است. شاسی بیتل نیز به صورت تخت است که بدنه جدا و به وسیله 18 عدد پیچ به شاسی متصل می‌شود و در این میان، این مساله پیش می‌آید که چگونه هوا به موتور انتقال پیدا می‌کند؟ به غیر از هوایی که از قسمت زیرین خودرو مکش می‌شود، در بالای درپوش موتور نیز یک ورودی هوا در نظر گرفته شده  است که با لغزش هوا از روی بدنه، به این ورودی و پس از آن به سمت ورودی کاربراتور مکش می‌یابد. در ضمن این هوا به دلیل نبود رادیاتور در بیتل نقش خنک‌کننده را نیز ایفا و در کنار روغن به پایین نگه داشتن دما کمک می‌کند. 

بیتل در راندن چه عکس‌العملی دارد؟
برای نشستن در خودرو و البته ردیف جلو به جز فاصله کم صندلی راننده با فرمان بزرگ بیتل هیچ مشکلی نخواهید داشت. سقف به اندازه کافی بلند و به راحتی پذیرای افراد بلندقد است. اما برای رفتن به ردیف عقب هیچ عجله‌ای نداشته باشید، چراکه فضای کافی برای پا وجود ندارد و کمی ‌کالری اضافه برای این عمل باید به خرج داد. فضای کابین بسیار ساده و جذاب است و البته نمونه‌ای که در اختیار ماست، کمی‌ آپشن اضافه در خود دیده و این آپشن‌ها شامل قهوه‌جوش و گرامافون مخصوص خودرو است که گرامافون به تنهایی با قیمتی بالای یک میلیون تومان در این بیتل نصب شده است. بقیه داشبورد از سه قسمت عمده کیلومترشمار، رادیو و شیار‌های روی داشبورد تشکیل می‌شود که دورگیری این دوایر با رنگ سفید در کنار رنگ قرمز زمینه هماهنگی بسیار جالبی به آن می‌بخشد. 
برای روشن کردن موتور 1300 سی‌سی چهار سیلندر بیتل باید سوئیچی را که به شکل لوگوی فولکس‌واگن است بچرخانید و البته حین روشن کردن گاز را تخته کنید! درگیری دنده اول با وجود سنکرونیزور (هم دورکننده جعبه‌دنده) به راحتی انجام می‌شود و آغاز حرکت بسیار دوست داشتنی است و این مشخصه را مدیون سیستم تعلیق مک فرسون در جلو است که هنوز با گذشت 46 سال، سواری آن در مقایسه با خودرو‌های مدرن بسیار عالی و بدون هیچ صدای مزاحمی ‌است. اما اگر غرق در سواری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز بیتل شده‌اید، مراقب جاده و چاله‌های آن باشید، چراکه بوستر ترمز در بیتل وجود ندارد و برای ترمز کردن باید فشار زیادی به پدال وارد کنید و البته دو چشمتان برای پیش‌بینی و محاسبه زمان ترمز به جلو باشد. با وجود لاستیک‌های لاغر و اقتصادی خودرو، می‌توان به راحتی با آن پیچید و پارک کردن آن بدون مشکل خاصی انجام می‌شود. اما آیا بیتل را در اتوبان‌ها نیز می‌توان راند؟ مشکلی که نگارنده با این خودرو داشت، عادت به خودرو‌های مدرن و سبک رانندگی مناسب با این دسته از خودرو‌هاست که البته اگر دسته اتومبیل‌های تیونینگ شده را به آن اضافه کنید، ماجرا پیچیده‌‌تر می‌شود. به همین دلیل به شما گاز دادن اضافی با کلاسیک‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم! مخصوصا اگر افرادی که در محدوده رانندگی می‌کنند از زیبایی کلاسیک‌ها عذاب می‌کشند و با حرکات خطرناک سعی در آسیب رساندن به این چهار چرخ‌های با ارزش دارند. البته در روز آزمایش خودرو، نگارنده چندبار با این موضوع روبه‌رو شد و با توجه به بازسازی بسیار ماهرانه‌ای که درباره بیتل قرمزرنگ موردنظر ما انجام شده است، می‌توان در این شرایط لاین را به سرعت عوض و از مهلکه فرار کرد. با رسیدن به محلی خلوت و مناسب برای عکاسی کنار می‌کشیم تا این بازسازی ماهرانه را بررسی کنیم. 
نکته اول کیفیت رنگ و قطعاتی است که برای پیدا کردن و جمع‌آوری آن از کشور آلمان چند سال وقت و هزینه صرف شده و جزء‌به‌جزء همه مشخصات رعایت شده است. حتی دفترچه راهنما بدون هیچ خدشه‌ای هنوز در صندوق جلو قرار دارد و در کنار آن لاستیک «بی.اف  گود ریچ»دور سفید به عنوان زاپاس جای گرفته که البته سالیانی است مورد استفاده نیست. 
مجموعه موتور و فنی نیز مورد بازبینی دوباره قرار گرفته است که با دیدن تصویر آن به سال تولید خودرو شک خواهید کرد! 2016 یا 1970؟ فرقی ندارد. هنوز بیتل طرفداران ویژه‌ای دارد و این را از نگاه و توجه مردم و البته قیمت‌های بالایی که در نمونه‌های بازسازی شده برچسب می‌زنند، می‌توان فهمید. 
در پایان از مصطفی اسکویی، مالک بیتل برای در اختیار گذاشتن خودرو تشکر می‌کنیم. 



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید یک روز با خاص‌ترین بیتل کشور
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو