صنعت خودروسازی بریتانیا در هاله‌ای از ابهام

نگرانی‌های اهالی جزیره

پس از رفراندوم پنجشنبه گذشته که مردم بریتانیا در آن رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا دادند، صنعت خودروسازی بریتانیا دچار آشفتگی و تردید فراوانی شده است و چشم‌انداز واضحی را پیش روی خود نمی‌بیند. کارشناسان صنعت خودرو در تلاشند تا پیامدهای این رفراندوم را که «مهم‌ترین رویداد» تاریخ اخیر بریتانیا تلقی می‌شود، ارزیابی کنند.

کد : 2322
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395
print
نظرات : 0
نگرانی‌های اهالی جزیره
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

صنعت خودروسازی بریتانیا در هاله‌ای از ابهام
نگرانی‌های اهالی جزیره
علی منصوری-دنیای خودرو:  پس از رفراندوم پنجشنبه گذشته که مردم بریتانیا در آن رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا دادند، صنعت خودروسازی بریتانیا دچار آشفتگی و تردید فراوانی شده است و چشم‌انداز واضحی را پیش روی خود نمی‌بیند. کارشناسان صنعت خودرو در تلاشند تا پیامدهای این رفراندوم را که «مهم‌ترین رویداد» تاریخ اخیر بریتانیا تلقی می‌شود، ارزیابی کنند. انگلستان خانه برندهای خودروسازی متعددی است، از برندهای خانگی مانند آستون‌مارتین، بنتلی، کترهام، جگوار- لندروور، لوتوس، مک‌لارن، مینی، رولزرویس و واکسهال گرفته تا برندهای خارجی مانند فورد، نیسان، تویوتا و هوندا. سال 2015 خودروسازان بریتانیایی 1.58 میلیون دستگاه خودرو تولید کردند و رکورد 10 ساله تولید در این کشور را شکستند. در همین سال صنعت خودروسازی بریتانیا به رکورد جدیدی در صادرات دست پیدا کرد و بیش از 1.2 میلیون دستگاه خودرو از این کشور به خارج صادر شد. از این تعداد حدود 700 هزار دستگاه خودرو به کشورهای اتحادیه اروپا فرستاده شد. اما حالا با خروج بریتانیا از موافقت‌نامه‌های تجاری مخصوص اتحادیه اروپا، سرنوشت این اعداد و ارقام برای سال‌های آتی در هاله‌ای از ابهام پوشیده شده است. نتیجه این رفراندوم موردقبول و پذیرش مهره‌های اصلی صنعت خودروی بریتانیا نبوده است. انجمن سازندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا «اس ام ام تی»طرفدار باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا بود و استدلال می‌کرد که ماندن در اتحادیه اروپا بهترین حالت برای تجارت و مشاغل بریتانیایی است.  بسیاری از خودروسازان عمده ازجمله جگوار- لندروور، تویوتا، ب‌ام‌و، واکسهال و قطعه‌ساز بزرگ «جی کا ان»نیز طرفدار حضور بریتانیای در اتحادیه اروپا بودند زیرا به این ترتیب جابه‌جایی کالا و افراد در سراسر این قاره به‌راحتی و آزادانه صورت می‌گرفت. مایک هاوز، مدیرعامل «اس ام ام تی»می‌گوید حالا بعد از خروج بریتانیا، دولت این کشور باید تلاش زیادی انجام دهد تا بتواند صنعت این کشور را سرپا نگه دارد و با بازارهای کلیدی توافق‌‌هایی برای صادرات و واردات بدون تعرفه را رقم بزند. به گفته او «مردم بریتانیا آینده جدیدی را در بیرون از اروپا برای خود برگزیده‌اند. دولت حالا باید ثبات اقتصادی را برقرار و با اتحادیه اروپا به توافقی برسد که بتواند مصالح صنعت خودروی بریتانیا را تضمین کند». نشریه اتوکار بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با خودروسازان بریتانیایی گفت‌وگو کرد و نظر هر یک از آنان را در خصوص این رویداد تاریخی جویا شد. در اینجا به نظرات برخی از این خودروسازان نگاهی می‌اندازیم:

نتیجه این رفراندوم موردقبول و پذیرش مهره‌های اصلی صنعت خودروی بریتانیا نبوده است. انجمن سازندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا طرفدار باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا بود و چنین استدلال می‌کرد که ماندن در اتحادیه اروپا بهترین حالت برای تجارت و مشاغل بریتانیایی است.  بسیاری از خودروسازان عمده ازجمله جگوار- لندروور، تویوتا، ب‌ام‌و، واکسهال و قطعه‌ساز بزرگ «جی کا ان»نیز طرفدار حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند

  ب‌ام‌و 
گروه خودروسازی ب‌ام‌و به انتخاب رای‌دهندگان انگلیسی برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد. اگرچه مشخص است با دوره‌ ناپایداری و بلاتکلیفی روبه‌رو هستیم، اما هیچ اقدام آنی و تغییر فوری در عملیات ما در انگلستان صورت نخواهد گرفت.  

  فورد
اولویت فورد نیاز به ایجاد محیطی باثبات برای تجارت است تا بتوانیم کسب‌و‌کار پرمنفعت و پایداری در انگلستان و اتحادیه اروپا داشته باشیم و درنتیجه آینده ایمن‌تری را برای حدود 14 هزار تن از کارکنان‌مان در بریتانیا فراهم کنیم. ما در کنار سهامداران‌مان در بریتانیا و اروپا به حرکت خود به سمت این هدف ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم که آنها متوجه نگرانی‌های ما هستند. در حالی‌که فورد از هیچ اقدام لازمی برای تضمین رقابتی بودن کسب‌وکار خود در اروپا فروگذاری نخواهد کرد و به مسیر سودآوری پایدار خود ادامه خواهد داد و تا به‌طور مشخص نیاز به انجام تغییراتی در برنامه‌های سرمایه‌گذاری فعلی خود احساس نشود، چنین اقدامی صورت نخواهد داد. 

  جگوار- لندروور
برای جگوار- لندروور کسب‌و‌کار مثل همیشه است. ما یک شرکت بریتانیایی با پایگاهی قوی در این کشور هستیم. بریتانیا را خانه خود می‌دانیم و به تمام سایت‌های تولید و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود متعهدیم. هم‌چنین به تصمیم مردم بریتانیا احترام می‌گذاریم و مانند تمام تولیدکنندگان در حال تحلیل پیامدهای این تصمیم هستیم. تا بدین جای کار هیچ چیزی نه برای ما و نه برای صنعت خودروسازی بریتانیا عوض نشده است. اروپا بازار استراتژیکی برای ماست و 20 درصد از فروش جهانی 
ما را تشکیل می‌دهد و هم‌چنان نسبت به مشتریان خود در اتحادیه اروپا متعهد خواهیم ماند.

  مک‌لارن
تصمیم مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به دوره‌ ناپایداری اقتصادی شود، دست‌کم تا زمانی که ابعاد جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا درک شود. تصور ما این است که مسائل مربوط به این جدایی به مرور زمان برطرف خواهند شد و ثبات اقتصادی هم‌زمان با روشن شدن این موقعیت بازخواهد گشت. ما سیاست‌گذاران را به این امر تشویق می‌کنیم که فرایند مذاکره مجدد با اتحادیه اروپا و برقراری توافق‌های تجاری را تا حد ممکن سرعت ببخشند تا بتوانیم به حالت عادی اقتصادی بازگردیم. 

  تویوتا
همچنان که به جلو پیش می‌رویم، تاثیر این تصمیم را روی عملکردمان در بریتانیا نظاره و تحلیل می‌کنیم و بدین‌ترتیب می‌توانیم رقابت و رشد پایدار را برای خود و سهامداران تضمین کنیم. نیسان هنوز از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است اما هفته گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد از کمپین طرفداران خروج بریتانیا شکایت کند. هرچند هنوز زود است که تاثیر مستقیم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را بر صنعت خودروسازی این کشور مشاهده کنیم اما بی‌تردید با در نظر گرفتن این‌که این صنعت بزرگ که برای 800 هزار نفر از مردم بریتانیا موقعیت شغلی ایجاد کرده است و درآمدی حدود 15.5 میلیارد پوند (حدود 21.7 میلیارد دلار)‌ را عاید این کشور می‌سازد، حدود 57.7 از محصولات خود را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌کند، آن وقت می‌توانیم به ابعاد تاثیر این رویداد مهم تاریخی بر سرنوشت آن پی ببریم. 


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نگرانی‌های اهالی جزیره
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو