عدم دخالت دولت موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود

هزینه تولید خودرو در ایران 40درصد بیشتر از جهان

هزینه تولید خودرو در ایران بالاست. این را کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند. کارشناسان معتقدند در حال حاضر هزینه‌های مربوط به ورود مواد اولیه و قطعات و هزینه‌های سرباری که شرکت‌های خودروسازی بابت مالیات و ارزش‌افزوده می‌پردازند، در عمل باعث شده است فاصله زیادی با قیمت خودروهای خارجی به ‌وجود آید که لازم است در این شرایط دولت نسبت به کاهش هزینه ساخت خودروهای داخلی با اعمال برخی قوانین اقدام کند. 

کد : 2324
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395
print
نظرات : 0
هزینه تولید خودرو در ایران 40درصد بیشتر از جهان
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

عدم دخالت دولت موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
هزینه تولید خودرو در ایران 40درصد بیشتر از جهان
سارا غضنفری-دنیای خودرو: هزینه تولید خودرو در ایران بالاست. این را کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند. کارشناسان معتقدند در حال حاضر هزینه‌های مربوط به ورود مواد اولیه و قطعات و هزینه‌های سرباری که شرکت‌های خودروسازی بابت مالیات و ارزش‌افزوده می‌پردازند، در عمل باعث شده است فاصله زیادی با قیمت خودروهای خارجی به ‌وجود آید که لازم است در این شرایط دولت نسبت به کاهش هزینه ساخت خودروهای داخلی با اعمال برخی قوانین اقدام کند. 
 بی‌شک تحول در صنعت خودرو زمانی محقق خواهد شد که دولت هر سال در جهت کاهش هزینه‌های تولید گام بردارد و متناسب با افزایش سایر محصولات، هزینه تولید خودروهای داخلی را افزایش ندهد تا تفاوت زیادی بین قیمت خودروهای داخلی‌ و خارجی‌ ایجاد نشود. 
این در حالی است که تعرفه‌های بالای خودروهای خارجی در این سال‌ها موجب شده قیمت خودروهای خارجی با قیمت به نسبت بالایی در داخل کشور عرضه شود، ضمن اینکه شرایط موجود باعث شده است به لحاظ سطح کیفی و قیمت تمام‌شده، قیمت خودروهای داخلی در سطحی که مردم را راضی نگه دارد، نباشد. 
ادامه این روند و نبود رضایت به دلیل قیمت و کیفیت در عمل باعث خودتحریمی این صنعت در سال گذشته شد. البته با اتفاقات سیاسی که سال گذشته روی داد، این انتظار که تحولی در صنعت خودرو ایجاد شود در عمل وجود نداشت، اما برای امسال انتظار می‌رود به‌تدریج اثرات این توافق‌ها مشاهده شود و شاهد حرکت‌هایی در سیستم بانکی، انتقال پول و ورود قطعات از کشورهای اروپایی و کشورهای صاحب فناوری باشیم. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد با اجرای برجام و توافق‌های هسته‌ای، تحولی در صنعت خودرو ایجاد شود اما همان‌طور که پیش از آن مطرح شد، هرگونه تحولی نیازمند زمان مناسبی است از این‌رو تا حالااثرات این توافقات مشهود نشده است.
کسب تجربه در تعامل با شرکت‌های خارجی و در کنار آن اتکا به نیروهای داخلی دو مساله‌ای است که موجب می‌شود صنعت خودروی ایران به‌عنوان صنعتی زیربنایی بتواند در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کند.
    قیمت تمام‌شده تولید در کشور بالاست

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم درباره بالا بودن قیمت تمام‌شده خودرو می‌گوید:«قیمت تمام‌شده خودرو شفاف است. مثلا برای یک خودرو که حدود 5/12 میلیون تومان است. قیمت تمام‌شده تولید در ایران بالاست زیرا کشور را گران اداره می‌کنیم. بهره‌وری پایین است و باید فرهنگ‌سازی کنیم. 
به‌نظر من تا زمانی که مدیریت خودروسازی زیر نظر دولت باشد ولی پاسخگو نباشد، نباید انتظار معجزه داشت چراکه دولت در آن دخالت و مدیریت آن را تعیین می‌کند ولی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.»  کارشناسان اقتصادی معتقدند بروز مشکلاتی از قبیل قیمت تمام‌شده بالا، کیفیت نامطلوب و خدمات نامناسب پس از فروش، این بازار را با رکود مواجه کرده است که ریشه اصلی این مشکلات را می‌توان در رقابتی نبودن فعالیت خودروسازان یافت.در همین ارتباط بهرام طیبی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «مهم‌ترین گزینه‌های مصرف کنندگان برای انتخاب خودرو خدمات پس از فروش مناسب، کیفیت مطلوب، دسترسی آسان به لوازم یدکی و قیمت به صرفه محصول است.»وی ادامه داد: «به طور معمول مردم سراغ خودروهای با قیمت بالا که نیازمند لوازم یدکی گران و بی‌کیفیت و فاقد خدمات پس از فروش است، نمی‌روند.»طیبی تصریح کرد: «برای بهبود وضعیت بازار خودرو، خودروسازان باید به نیازها و سلایق مشتریان توجه بیشتری داشته باشند.»

  قیمت تمام شده خودرو 40 درصد بیشتر از دنیا

قیمت تمام‌شده تولید هر خودرو در ایران به طور متوسط ۴۰ درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است و خودروسازان ایرانی 1.5 برابر قیمت تمام‌شده، محصول خود را به تولید می‌رسانند. منتقدان همواره به خودروسازان کشور فشار وارد می‌کنند که چرا محصولات خود را با قیمت تمام شده بالا به تولید می‌رسانند اما عواملی را که موجب این افزایش قیمت می‌شود، در نظر نمی‌گیرند.
محاسبات صورت‌گرفته نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده هر خودرو در ایران به طور متوسط ۴۰ درصد بالاتر از نرم جهانی و ارزش واقعی آن خودرو است که این موضوع ریشه در عوامل مختلفی دارد و مهم‌ترین آن دولتی بودن این صنعت است.مالیات بر ارزش ۱۰ درصدی، مالیات‌های غیرمستقیم، هزینه‌های بیمه‌ای و شماره‌گذاری از یک سو و از
دیاد نیروی انسانی در دو خودروساز کشور و ممنوع بودن تعدیل آنها از سوی دیگر، سبب شده هزینه تولید خودروها در ایران بالا برود و 
در کشورهای پیشرفته که زیرساخت‌های مناسبی در اختیار دارند و مسائل پولی و بانکی به راحتی در جریان و روال‌های اداری کوتاه و سهل است، به ثمر نشستن یک سرمایه‌گذاری بین دو تا سه سال زمان نیاز دارد، ولی اگر واحد تولیدی وجود داشته باشد و از قبل مشغول به فعالیت و فقط نیاز به تغییر مدیریت و بازسازی داشته باشد، در کشورهای پیشرفته و صنعتی که شرایط در آنجا نرمال و استاندارد است، برای احیای آن واحد تولیدی زمان یک‌ساله نیاز دارد.

این مدت زمان در کشور ما چقدر است؟
در کشور ما که از نظر بروکراسی شرایط سخت و پیچیده است و از سوی دیگر در قوانین ثبات وجود ندارد و هر روز قانون جدید در حوزه‌های مختلف تصویب می‌شود، این زمان به مراتب بیشتر است.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هزینه تولید خودرو در ایران 40درصد بیشتر از جهان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو