«بررسی روند سرمایه‌گذاری 10 ساله صنایع خودرو در زمینه «آر»و «دی

برگ برنده خودروسازان آلمانی

 سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه به معنی برنامه‌ریزی برای حفظ بازار در آینده است و شرکت‌های خودروسازی این را بهتر از هر شرکت دیگری درک کرده‌اند. 

کد : 2331
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تير 1395
print
نظرات : 0
 برگ برنده خودروسازان آلمانی
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

«بررسی روند سرمایه‌گذاری 10 ساله صنایع خودرو در زمینه «آر»و «دی
 برگ برنده خودروسازان آلمانی 
مسلم تقوی-دنیای خودرو: سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه به معنی برنامه‌ریزی برای حفظ بازار در آینده است و شرکت‌های خودروسازی این را بهتر از هر شرکت دیگری درک کرده‌اند. شاید تصور شود در زمینه «آر»و «دی»یا همان تحقیق و توسعه شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل و سامسونگ حرف اول را می‌زنند ولی این‌طور نیست. بیشترین هزینه «آر»و «دی»نه توسط شرکت‌های هوایی و دفاعی، نه توسط شرکت‌های بهداشت و سلامت، نه شرکت‌های اینترنتی و برنامه‌نویسی و همان‌طور که گفتیم نه شرکت‌های کامپیوتری و الکترونیکی، بلکه توسط یکی از پردرآمدترین و موفق‌ترین صنایع دنیا یعنی خودروسازی صورت می‌گیرد. اکنون در سلسله گزارش‌هایی به سرمایه‌گذاری خودروسازان مختلف جهان در حوزه تحقیق و توسعه می‌پردازیم و میزان این سرمایه‌گذاری را با درآمد سالانه آنها مقایسه می‌کنیم. در این سلسله گزارش‌ها به بررسی اطلاعاتی می‌پردازیم که گویای حجم سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه و ارتباط آن با بهبود میزان درآمد در سال‌های آینده است. در گزارش این شماره به بررسی سرمایه‌گذاری خودروسازان آلمانی در این زمینه می‌پردازیم.   
  فولکس‌واگن
بر اساس تحقیق موسسه خدمات مشاوره‌ای پرایس‌واتر هاوی کوپرز، که به صورت سالانه انجام می‌شود، در میان خودروسازان، باز هم فولکس‌واگن در سال 2015 بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را نه‌تنها در میان خودروسازان بلکه در میان همه شرکت‌ها، در زمینه تحقیق و توسعه به خود اختصاص داده است. 
فولکس‌واگن در 10 سال گذشته در میان 10 سرمایه‌گذار جهان برتر در این زمینه بوده و اکنون به صدر جدول بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان رسیده است. این شرکت در سال‌ 2005 نزدیک به 4.2 درصد از درآمد 110 میلیارد دلاری خود یعنی 4.7 میلیارد دلار را به تحقیق و توسعه اختصاص داد و در رتبه 14 تحقیق و توسعه قرار گرفت. در آن زمان شرکت‌های فورد، دایملر، تویوتا و جنرال‌موتورز درآمد سالانه‌شان بیش از 170میلیارد دلار بود و فولکس‌واگن به سختی می‌توانست جایی در میان 5 خودروساز بزرگ دنیا پیدا کند. این روند ادامه داشت تا در سال 2008، با وقوع رکود اقتصادی بزرگ آمریکا، فولکس‌واگن با افزایش سرمایه‌گذاری خود به 7.3 میلیارد دلار که 4.8 درصد از درآمد سالانه آن محسوب می‌شد، خود را به رتبه هفتمین سرمایه‌گذار بزرگ دنیا در بخش تحقیق و توسعه بالا کشید. در سال 2010 در میان خودرویی‌ها، تنها تویوتا بود که بیش از فولکس در این زمینه سرمایه‌گذاری ‌کرد. البته در همین سال فولکس‌واگن بیش از 5.2 درصد از درآمد خود را به این کار اختصاص ‌داد، در حالی که رقیب ژاپنی‌اش، تنها 3.8 درصد از درآمد سالانه خود را در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد. از سال 2011 تاکنون فولکس‌واگن بیشترین سرمایه‌گذاری را در میان خودرویی‌ها در این زمینه داشت و از سال بعد، با صرف بیش از 10میلیارد دلار در میان همه شرکت‌های دنیا رتبه اول را کسب کرد. طبق آخرین آمارها در سال 2015 شرکت فولک واگن بیش از 15 میلیارد و 300 میلیون دلار را صرف «آر»و «دی» کرده است. با وجودی که این شرکت از لحاظ میزان تولید بعد از تویوتاست، ولی از لحاظ درآمد بزرگ‌ترین خودروساز دنیا به‌شمار می‌رود. فولکس‌واگن حالا نه برای ماندن در صدر این جدول که برای حفظ جایگاه خود در بازار آینده، هنوز بیشترین سهم از درآمد خود یعنی 5.6 درصد از عایده سالانه‌اش را صرف تحقیق و توسعه می‌کند.
دایملر
شرکت خودروسازی آلمانی دایملر در سال 2005 پس از فورد بیشترین حجم سرمایه را در زمینه تحقیق و توسعه، به ارزش 7میلیارد دلار داشت. در آن زمان درآمد سالانه این شرکت 176میلیارد دلار بود. تا سال 2007 این شرکت آلمانی که شریک کرایسلر آمریکا بود، در صدر جدول سرمایه‌گذاری در زمینه «آر»و «دی»به‌حساب می‌آمد. سال 2007 پایان کار دایملر با کرایسلر بود و پس از آن هر کدام راه خود را پیش گرفتند. در سال‌های 2008 و 2009 نام این شرکت آلمانی حتی در فهرست 20 شرکت اول بزرگ در زمینه تحقیق و توسعه هم نبود و سال 2010 تازه در رده 20 این فهرست قرار گرفت. از این سال دایملر به سرعت حجم سرمایه‌گذاری خود را همراه با افزایش درآمد بیشتر کرد. این روند به این صورت ادامه یافت؛ در سال 2011 با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد و 600 میلیون دلاری و سهم 4.3 درصدی از میزان درآمد، سال 2012 با سهم 4.3 درصدی از درآمد به میزان 7 میلیارد دلار، سال 2013 با سهم 4.5 درصدی به میزان 6میلیارد و 600 میلیون دلار، سال 2014 با صرف 4.5 درصد از درآمد به میزان 7میلیارد دلار و درنهایت در سال 2015 با صرف 4.4 درآمد سالانه به میزان 7 میلیارد و 600 میلیون دلار. شاید در این سال‌ها به میان 10 شرکت بزرگ جهان در این زمینه نرسید، ولی از سال 2014 به بعد در میان خودروسازان سومین شرکتی محسوب می شود که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید برگ برنده خودروسازان آلمانی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو