نخستین آزمایش بلند‌مدت چانگان

نتایج 1200 کیلومتر رانندگی با سی اس.35

 شاید تعجب کنید اگر بدانید 1200 کیلومتر را در 120 ساعت با خودرو پیمودیم! ولی داستان از آنجا شروع شد که یک دستگاه چانگان «سی اس 35»را در مدت زمان حدود 120 ساعت در اختیار داشتیم و برای انجام چالش‌های مختلف، آن را به مکان‌های مختلف بردیم و با سرعت‌های گوناگون راندیم.

کد : 2337
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1395
print
نظرات : 0
نتایج 1200 کیلومتر  رانندگی با سی اس.35
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

نخستین آزمایش  بلند‌مدت چانگان
نتایج 1200 کیلومتر  رانندگی با سی اس.35
حسین دلاور-دنیای خودرو:    شاید تعجب کنید اگر بدانید 1200 کیلومتر را در 120 ساعت با خودرو پیمودیم! ولی داستان از آنجا شروع شد که یک دستگاه چانگان «سی اس 35»را در مدت زمان حدود 120 ساعت در اختیار داشتیم و برای انجام چالش‌های مختلف، آن را به مکان‌های مختلف بردیم و با سرعت‌های گوناگون راندیم.  چانگان «سی اس 35»خودرویی کراس‌اوور است و شهری که چند وقت پیش به صورت وارداتی وارد جاده‌های ایران شد. سایپا متولی واردات این خودرو بود و در زمان خود قیمت بالای 80 میلیون تومان را برای نسخه‌های وارداتی اعلام کرد. با اینکه به نسبت مشخصات فنی، این عدد برای یک کراس‌اوور چینی بالا به نظر می‌رسید، ولی انگار فروش خوبی ثبت شد و بعد از مدتی، سایپا به فکر مونتاژ این خودرو در سایپای کاشان افتاد. امروز «سی اس 35»با امکانات بیشتر در کاشان مونتاژ می‌شود و قیمت مصوب 64 میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. خط تولید سایپای کاشان به ربات‌های پیشرفته‌ مجهز است و اصلی‌ترین فرایند جوش شاسی و بدنه را دستگاه‌های هیوندای انجام می‌دهند. برخی خبرها حاکی است سایپا فروش خوبی برای نسخه مونتاژ نیز تجربه می‌کند. برای همین سعی کردیم به نظر آن چند هزار مشتری که «سی اس 35»را خریده‌اند نزدیک شویم و دلیل این انتخاب را دریابیم.
.
روزهای اول که این خودرو به صورت وارداتی به بازار آمده بود، گاهی تا 92 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شد. این در زمانی بود که برخی رقبا قیمتی به مراتب پایین‌تری داشتند و در نوروز 94 فروش به نسبت سختی را تجربه کردند

سی اس 35را بهتر بشناسیم
«سی اس 35»خودرویی است کراس‌اوور و چند سالی است در چانگان چین تولید می‌شود. این خودرو ابعاد به نسبت جمع‌و‌جوری دارد و در برخی موارد به عنوان شاسی‌بلند جمع‌و‌جور شهری معرفی می‌شود. به گفته چانگان برای طراحی و ساخت این خودرو از فناوری‌های روز دنیا و در بخش‌های مختلف مهندسی از شرکت‌هایی چون فورد آمریکا استفاده شده است. در موتور 6/1 لیتری «بلو کور»این خودرو که نمادی از بازدهی بالا و مصرف سوخت مناسب است، دست‌خط مهندسی فورد دیده می‌شود. 123 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتون‌متر گشتاور، نشانه‌ای از بازدهی به نسبت مناسب برای یک موتور تنفس طبیعی با حجم 6/1 لیتر است. جالب است بدانید سلیقه چینی‌ها با موتورهای حجم پایین به شکل عجیبی هماهنگ است. برای همین فروش «سی اس 35»در سال گذشته 169 هزار و 322 دستگاه اعلام شد و این کراس‌اوور با نشان چانگان را در رتبه پنجم پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای چین 
قرار داد. اما با آغاز سال 2016 با توجه به معرفی محصولات جدید، رتبه چانگان «سی اس 35»در حال تغییر است. در ماه می ‌‌فروش این خودرو به 11 هزار و 785 دستگاه رسیده است و در جایگاه سیزدهم پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای چین قرار دارد.

نکات مثبت 
مصرف سوخت مناسب، کیفیت ساخت به نسبت خوب ، گیربکس نرم و بدون صدا 
، امکان به نسبت خوب ، فضای پای مناسب ، نرم بودن اتاق

نکات منفی
عملکرد ضعیف کولر در سربالایی ، نبود سیستم پایداری الکتریکی ، نیاز به معکوس‌کشی دستی در ،تخت‌گازها ،دید عقب نامناسب ،تا حدی ناشناخته میان رقبای قیمتی
64 

 میلیون تومان برای سی اس 35
چانگان «سی اس 35»در بحث ایمنی به چهار کیسه‌هوا و ترمز «ای بی اس»و «ایی بی دی»مجهز است. همچنین سامانه «بی ای »در این خودرو وجود دارد که ترمزگیری را در مواقع اضطراری بهتر می‌کند. این خودرو به فرمان برقی متغیر مجهز است که با توجه به سرعت، میزان واکنش‌پذیری آن تغییر می‌کند. سانروف، تودوزی چرم، سنسور نور، دی‌لایت، کروز‌کنترل، رده جداکننده صندوق از فضای کابین، آینه تاشوی برقی، سیستم پخش «سی دی»، «یو اس بی»و «آ یو ایکس»با شش بلندگو و... از امکانات «سی اس 35»به حساب می‌آید. نسخه مورد بررسی ما از مدل وارداتی بود که برخی امکانات مثل سنسور نور و دی‌لایت نداشت. در صورت نیاز می‌توانید به بازار مراجعه کنید یا در نمایندگی‌های سایپا، مانیتور، دوربین عقب، تلویزیون دیجیتال، «جی پی اس»و بلوتوث را روی خودرو نصب کنید. رینگ 17 اینچی هم به کمک خطوط بدنه عضلانی باعث می‌شود بسیاری از مالکان این خودرو را به نسبت بزرگ و زیبا بدانند. هم‌چنین کیفیت به نسبت خوب داشبورد باعث شده است امروز عده زیادی این خودرو را جزو گزینه‌های خود قرار دهند.

 رانندگی آغاز می‌شود
اولین تجربه رانندگی با «سی اس 35»در شرایطی آغاز شد که گرمای ظهر تهران به شدت خودرو را داغ کرده بود. از سمت غرب به ورودی‌های شهر تهران نزدیک می‌شدیم و سعی می‌کردیم ابتدا دور گیری خودرو را تست کنیم. بارها سرعت خود را بین 70 تا 120 کیلومتر بر ساعت تغییر دادیم تا عملکرد گیربکس را بهتر درک کنیم. جالب بود عملکرد گیربکس در جاده‌های کفی خوب بود و تعویض نرمی داشت. هنگام معکوس کشیدن نیز تقه‌ای احساس نمی‌شد. فقط اگر قصد پر کردن دور موتور را در شتابگیری داشتید، باید از حالت تیپ‌ترونیک آن استفاده می‌کردید. زیرا گیربکس چهار دنده اتوماتیک «سی اس 35»بر مبنای رانندگی اقتصادی طراحی شده است و در حالت عادی زیاد تمایل به معکوس کشیدن ندارد. این حالت شاید برای برخی خوشایند نباشد و  «سی اس 35»را تنبل خطاب کنند اما جالب است بدانید گیربکس این کراس‌اوور چینی از کمپانی «آیسین»ژاپن تامین می‌شود که این روزها شرکت‌های خودروسازی ایرانی روی این برند به‌خاطر کیفیتش تاکید دارند. خودرو را به فضای شهری آوردیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. وقتی در ترافیک‌های عصرگاهی تهران گیر کرده بودیم، بیشتر روی دید خودرو تاکید کردیم. جالب بود «سی اس 35»از نظر دید کناری و روبه‌رو بسیار خوب طراحی شده و نقاط کور کمی ‌را در نگاه از روبه‌رو برای راننده ایجاد می‌کند. ولی دید عقب این خودرو چندان خوب نیست و نمای واضحی به راننده نمی‌دهد. برای همین موضوع بسیاری از مشتریان این خودرو، به فکر نصب دوربین عقب برای «سی اس 35»می‌افتند. البته سنسورهای پارک عقب به نسبت خوب کار می‌کنند. ولی با توجه به اینکه نمایشگری برای نشان دادن فاصله دقیق ندارند، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسند. 

وقتی در فضای شهری بودیم، سعی کردیم مصرف سوخت خودرو را بسنجیم. اینجا بود که با فناوری «بلو کور»چانگان «سی اس 35»آشنا شدیم. زیرا مصرف سوخت این کراس‌اوور با کولر روشن بالاتر از 5/9 لیتر نرفت و گاهی تا 5/8 لیتر نمایش داده می‌شد. در اتوبان‌های تهران در حالت رانندگی تخت گاز، باز هم مصرف سوخت بالایی را ندیدیم. شاید در بازه زمانی مصرف سوخت به 11 لیتر هم می‌رسید، ولی این مساله طولانی نبود و سریع با توجه به فناوری موتور جبران می‌شد. در آزادراه تهران- پردیس سرعت خودرو را روی 110 کیلومتر بر ساعت با کروز تثبیت کردیم. جالب بود با کولر روشن مصرف سوخت خودرو به 3/5 لیتر رسید و دور موتور قبل از 2500«آر پی ام» قرار ‌گرفت. 

در فضایی امن تصمیم گرفتیم هندلینگ این کراس‌اوور شهری چینی را بررسی کنیم. با توجه به اینکه «سی اس 35»سیستم کنترل کشش و پایداری به‌صورت الکتریکی نداشت، پیش‌بینی می‌شد در کنترل هرزگردی ضعیف عمل کند. بارها پیچ دور میدان‌های مختلف را با سرعت رد کردیم. مساله اینجاست اگر از بدو حرکت فرمان را بچرخانید و تخت گار بروید، به‌خاطر گشتاور اعمال شده به محور جلو، هرزگردی را برای چند ثانیه دارید و بعد از آن کم‌فرمانی را شاهد هستید. ولی اگر در سرعتی متعادل به پیچ به‌صورت لحظه‌ای حمله کنید، کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی را می‌بینید و اگر بخواهید با ترمز، خودرو را کنترل کنید، احتمال عدم تعادل در محور عقب بیشتر می‌شود. لذا توصیه ما این است که قبل از اینگونه رانندگی با این خودروها، آشنایی کامل با سیستم تعلیق و فرمان آن داشته باشید. 
وقتی سیستم تعلیق به میان می‌آید و خود را در یک کراس‌اوور می‌بینید، درست نیست اگر اذیتش نکنید و کمی‌به جاده‌ خاکی نروید. با اینکه «سی اس 35»خودرویی تک‌دیفرانسیل است، ولی به احتمال فراوان برخی مالکان این خودرو را به‌خاطر ارتفاع بیشتر آن نسبت به خودروهای سواری گرفته‌اند، به امید اینکه روزی با خانواده به سفری بروند و از جاده اصلی خارج شوند. برای انجام همین  آزمایش با چانگان «سی اس 35»به روستایی در حوالی تهران رفتیم که در منطقه کوهستانی واقع شده بود و گاهی مسیرهای مال رو سر راهمان وجود داشت. در این سفر یک روزه بود به یکی از مشکلات این خودرو پی بردیم. سیستم تهویه خودرو در شهر و جاده عملکرد خوبی داشت. ولی در سربالایی‌ها به موتور فشار می‌آمد. 
به عبارتی وقتی دور موتور را به صورت یک‌نواخت بالای 4000«آر پی ام»نگه می‌دارید، گویا به صورت اتوماتیک کولر خودرو قطع می‌شود تا قدرت بیشتری به چرخ‌ها برسد. این مساله زمانی احساس می‌شود که پنج نفر داخل خودرو نشسته‌اند‌ و شیب جاده‌هایی مثل لواسان را بالا می‌روند، کمی ‌اذیت‌کننده است. ولی در عوض وقتی به جاده‌ای خاکی و سنگلاخی می‌رسید، به «سی اس 35»عملکرد خوبی دارد و نرم ظاهر می‌شود. می‌توان گفت چانگان «سی اس 35»بین کراس‌اوورهای تا 80 میلیون تومان متفاوت است. جالب بود با سرعت بیش از 40کیلومتر بر ساعت از روی سنگ‌ها، صدای داشبورد در اتاق احساس نمی‌شد و سیستم تعلیق به‌صورت نرم عمل می‌کرد. 
در برخی فضاهای خلوت، ترمزگیری خودرو را با فرمان دادن تست کردیم، با توجه به اینکه زمان توقف خودروکمتر از سه ثانیه با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بود، می‌توان عملکرد «ای بی اس»و «بی ای »را صحیح دانست. شتاب خودرو را هم در جاده‌ای با شیب موافق و مخالف کمتر از 4 درجه و ارتفاعات شهر تهران بررسی کردیم. عددی که سامانه ماهواره‌ای برای شتاب این خودرو اعلام می‌کرد، 6/13 ثانیه بود که برای یک کراس‌اوور 1290 کیلوگرمی‌با موتور 123 اسب‌بخاری خوب به‌نظر می رسد. 






برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نتایج 1200 کیلومتر رانندگی با سی اس.35
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو