بازار خودرو بهار خوبی را پشت سر گذاشت

چشم انداز مثبت بازار تا پایان سال 95

سال گذشته زنجيره‌اي از عوامل دست به‌دست هم داده بودند تا بازار خودرو به ركود عميقي فرو رود، انتظار مردم براي كاهش نرخ ارز بعد از توافق برجام، انتظار ورود برند‌هاي جديد، ورود مستقيم شركت‌هاي خارجي و وعده‌هاي خودروسازان داخلي در خصوص عرضه مدل‌هاي جديد باعث شد بيشتر مشتريان تصميم خريد خود را به آينده موكول كنند و بازار به‌سمت ركود كامل پيش برود.

کد : 2339
تاریخ انتشار : يکشنبه 20 تير 1395
print
نظرات : 0
چشم انداز مثبت بازار تا پایان سال 95
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

بازار خودرو بهار خوبی را پشت سر گذاشت
چشم انداز مثبت بازار تا پایان سال 95
 کامران طالبی‌فرد-دنیای خودرو:سال گذشته زنجيره‌اي از عوامل دست به‌دست هم داده بودند تا بازار خودرو به ركود عميقي فرو رود، انتظار مردم براي كاهش نرخ ارز بعد از توافق برجام، انتظار ورود برند‌هاي جديد، ورود مستقيم شركت‌هاي خارجي و وعده‌هاي خودروسازان داخلي در خصوص عرضه مدل‌هاي جديد باعث شد بيشتر مشتريان تصميم خريد خود را به آينده موكول كنند و بازار به‌سمت ركود كامل پيش برود. در واقع مشتريان بازار خودرو در دو دسته طبقه بندي مي‌شدند. دسته اول كه احتياج مبرم به خريد يك خودروی نو داشتند و دسته دوم افرادي كه به‌دنبال تبديل به احسن خودروي فعلي‌شان بودند. هر دوی اين دسته از مشتريان در اتفاقي عجيب تصميم خريد خود را به آينده موكول كردند و تنها دو استثنا در اين ميان وجود داشت. اولين استثنا افرادي بودند كه سال گذشته با استفاده از وام كم بهره دولت اقدام به خريد خودرو كردند و دومين مورد خودروهاي جديدي بود كه در عين داشتن مشخصات و ويژگي‌هاي جذب كننده مشتري، داراي قيمتي كاملا رقابتي بودند. به اصطلاح، اين دسته از محصولات در سگمنت خود يك «هات پروداکت»بودند. خودروهايی همچون رنو ساندرو، جك اس ٥، سانگ يانگ تيوولي، رنو داستر و... اين دسته از محصولات به‌دليل داشتن قيمت جذاب در كنار خصوصيات مناسب ديگر، توانستند خود را به‌عنوان يك محصول «هات پروداکت»معرفي و  در شرايط ركود سال گذشته فروش مناسب و چشمگيري  تجربه كنند. اما در سال جديد شرايط كاملا متفاوت شده است، تقاضاي انباشته شده از سال گذشته به سال جديد منتقل شد و در اولين ماه سال يعني فروردين بازار خودرو برخلاف سال‌هاي گذشته رونق يافت، به نحوي كه در نيمه دوم فروردين كه همواره يكي از كم فروش‌ترين ماه‌هاي سال است و شرکت‌ها فروش بسيار كمي را تجربه مي‌كنند، امسال بازار خودرو به خصوص وارداتي‌ها رونق بسيار خوبي داشت. در ارديبهشت ماه نيز كم و بيش اين وضعيت ادامه داشت، اما گمان مي‌رفت اين حجم از تقاضا متعلق به مشتريان بالقوه سال گذشته بوده است كه بر خلاف  احتياج شديدشان به خودروي نو، تصميم خريدشان را قطعي نكرده و آن را به آينده موكول كرده بودند تا بتوانند در آينده نزديك خودروي بهتر و جديدتري انتخاب كنند يا از ميان مدل‌هاي موجود بتوانند خودروي دلخواه خود را با قيمت يا شرايط مناسب‌تري بخرند. در نهايت تصور بيشتر كارشناسان اين بود كه اين حجم از تقاضاي خريد در فروردين و ارديبهشت مربوط به همين دسته از خريداران است و حجم تقاضا در ماه‌هاي بعد فروكش خواهد كرد. حدود ٤٠ روز پيش در همين صفحه و در همين بخش اعلام كرديم ماه رمضان امسال نشانگر وضعيت بازار خودروي سال جاري خواهد بود، چنانچه در ماهي كه سخت‌ترين ماه سال براي فروش خودرو است شركت‌ها بتوانند فروش مناسبي را تجربه كنند، مي‌توان نتيجه گرفت در مابقي سال نيز روند فروش مناسب و صعودي خواهد بود، حال با اتمام ماه رمضان و بررسي آمار فروش شركت‌ها در اين ماه مي‌توان اميدوار بود روند صعودي فروش در كل سال جاري ادامه خواهد داشت. اكثر شركت‌ها در ماه رمضان امسال فروش مناسبي را تجربه كردند و بدين ترتيب مي‌توان گفت روند فروش در سخت‌ترين ماه سال براي فروش خودرو، مي‌تواند محك مناسبي براي فروش خودرو براي كل سال باشد. به‌طور خلاصه نااميد شدن مشتريان بالقوه از كاهش نرخ ارز در كوتاه مدت و ميان مدت و عدم ورود مدل‌هاي جديد و البته عدم عرضه مدل‌هاي جديد وعده داده شده توسط خودروسازان بزرگ كشور، باعث شد تقاضا‌هاي انباشته سال ٩٤ به سال ٩٥ منتقل شود  و تعداد زيادي از مشتريان تصميم خريد خود را قطعي كنند و وارد بازار خريد خودرو شوند. 


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چشم انداز مثبت بازار تا پایان سال 95
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو