چین در تابستان گذشته شدیدترین کاهش فروش خودرو را داشت

بازگشت رونق به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا

تابستان سال گذشه به دلیل بحران اقتصادی چین، بازار خودروی این کشور سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. سقوطی که سه‌ماه متوالی رشد فروش در این کشور را منفی نگه داشت. به دنبال آن شرایط، دولت چین تصمیماتی گرفت و رونق به بازار بازگشت. حالا پس از گذشت یک سال آمارها از رشدی چنان سریع حکایت می‌کنند که حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان نیز تصورش را نمی‌کردند. بازار خودروی چین در ماه ژوئن شاهد سریع‌ترین رشد فروش در 6 ماه گذشته بود. رشدی که مدیون کاهش مالیات فروش خودرو است. 

کد : 2359
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1395
print
نظرات : 0
بازگشت رونق به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

چین در تابستان گذشته شدیدترین کاهش فروش خودرو را داشت
بازگشت رونق به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا
مسلم تقوی-دنیای خودرو:  تابستان سال گذشه به دلیل بحران اقتصادی چین، بازار خودروی این کشور سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. سقوطی که سه‌ماه متوالی رشد فروش در این کشور را منفی نگه داشت. به دنبال آن شرایط، دولت چین تصمیماتی گرفت و رونق به بازار بازگشت. حالا پس از گذشت یک سال آمارها از رشدی چنان سریع حکایت می‌کنند که حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان نیز تصورش را نمی‌کردند. بازار خودروی چین در ماه ژوئن شاهد سریع‌ترین رشد فروش در 6 ماه گذشته بود. رشدی که مدیون کاهش مالیات فروش خودرو است. 
خودروسازان داخلی و خارجی یک‌میلیون و 780 هزار دستگاه خودروی سدان، «اس یو وی»و مینی‌ون به نمایندگان فروش خودروی چینی ارسال کرده‌اند. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی انجمن خودروسازان چین، این میزان نسبت به سال گذشته با رشد 18 درصدی مواجه شده است. 
  رشد سریع بازار 
به گفته تحلیلگران این رشد منعکس‌کننده آمار ضعیف تابستان سال گذشته است که دو ماه آینده را هم تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. جولای سال گذشته بازار خودروی چین تحت‌تاثیر سقوط اقتصادی با کاهش 3.4 درصدی مواجه بود تا تولید خودرو در ژوئن سال 2015 به یک‌میلیون و 420هزار دستگاه برسد. این روند در جولای با کاهش 6.6درصدی به اوج خود رسید و در ماه آگوست با کاهش 3.4 درصدی ادامه یافت. تابستان سال گذشته بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا، سنگین‌ترین سقوط را تجربه کرد. پکن برای کنترل بازار و جلوگیری از این روند، مالیات خودروهای موتور‌سبک را از 10 به 5 درصد کاهش داد و این کار باعث شد روند فروش در سه‌ماهه پایانی سال 2015 احیا شود. 
در نیمه‌اول سال جدید، فروش خودرو به نمایندگان فروش 9.2 درصد رشد داشت و به حدود 11 میلیون دستگاه رسید. مجموع فروش خودروهای تجاری و سواری نیز با 8.1 درصد رشد به 12میلیون و 800هزار دستگاه رسید.
برخلاف نشانه‌هایی که خبر از رشد ضعیف اقتصادی می‌دهد، فروش خودرو همچنان ادامه دارد. اقتصاددانان انتظار دارند رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال بیشتر از نرخ رشد اقتصادی 6.7 چین در سه ماهه اول باشد که آرام‌ترین رشد پس از بحران اقتصادی سال 2015 چین بود. 
 داستان متفاوت نمایندگان فروش
خلاف آنچه در خبرها دیده می‌شود، آمار دفاتر تجاری نمایندگان فروش، داستانی کاملا متفاوت را بیان می‌کند. بر اساس داده‌های انجمن نمایندگان فروش خودروی چین، سطح فهرست اموال تجاری فروشندگان در ماه گذشته به 61درصد رسید که سطح این فهرست در ماه می 50 درصد بوده است. 
این فهرست از مقایسه مجموع دارایی 200هزار نماینده فروش در چین تهیه شده است. اگر سطح این اطلاعات به بالاتر از 50 درصد برسد، نشان‌دهنده بالا بودن موجودی خودروها در انبار فروشندگان است. به زبان ساده اگرچه فروش خودرو از سوی خودروسازان جهانی و داخلی به نمایندگان فروش افزایش یافته ولی میزان موجودی انبار این نمایندگان نیز بالا رفته که نشان‌دهنده عدم تناسب بین خرید و فروش این نمایندگان فروش است. 
متوسط تخفیف‌های ارائه‌شده در ماه ژوئن از سوی نمایندگان فروش به خریداران خودرو به 10.3 درصد رسید و این در حالی است که در ماه می این میزان 10 درصد بود. وقتی موجودی انبار نمایندگان بیشتر شود، آنها مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتری می‌شوند.
یکی از نگرانی‌های موجود که به این شرایط دامن زده، پایان یافتن مهلتی است که دولت برای مالیات 5درصدی در آخر سال 2016  در نظر گرفته است. تحلیلگران معتقدند که کاهش مالیات ممکن است تقاضای خودرو را جلو بیندازد. به این معنی که با پایان یافتن این طرح، روند فروش بار دیگر منفی شود. چراکه بسیاری از خودروهای خریداری‌شده توسط نمایندگان فروش برای احتکار کردن خریداری و با پایان یافتن این طرح طبیعتا بازار با کاهش تقاضا مواجه خواهد شد. 
 پرفروش‌های بازار
کراس‌اوورها و «اس یو وی»ها کماکان به عنوان لیدرهای رشد محصولات بازار هستند. در ماه ژوئن فروش این خودروها با رشد 40درصدی نسبت به سال پیش به بیش از 630هزار دستگاه رسید.  فروش سدان در چین نیز با رشد 8.9 درصدی به بیش از 925هزار دستگاه رسید. در میان بزرگ‌ترین خودروسازان بازار چین، جنرال موتورز با رشد 11درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش به 237هزار و 500 دستگاه رسید. بیشتر سهم سفارش‌های این خودروساز به خودروهای «اس یو وی»و خودروهای لوکس کادیلاک اختصاص می‌یابد. در این میان، فروش محصولات فورد موتور نیز با رشد 3درصدی به 851هزار دستگاه رسید. رشد فروش خودروهای کمپانی نیسان موتور نیز به 17 درصد رسید تا 109هزار و 100دستگاه به فروش برساند. این آمارها متعلق به  خودروهایی است که به دست خریداران رسیده، نه آمار خرید نمایندگان فروش از سوی خودروسازان.  البته گزارش شده که تویوتا موتور با اولین کاهش فروش از ماه دسامبر مواجه شده است. محصولات این شرکت با کاهش فروش 3.5 درصدی به 91هزار و 100 دستگاه رسید. این اتفاق به دلیل کاهش فروش کرولا، پرفروش‌ترین محصول تویوتا، رخ داده است.


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازگشت رونق به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو