نگاهی به پدیده ریچ کیدز در روسیه.

دندان طلای جدید برای نوکیسه‌ها

طبقات بالادست جامعه همیشه دور از دسترس توده مردم بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد پیشرفت اینترنت و حضور گسترده شبکه‌های اجتماعی تا حدودی شکاف میان بخش‌های مختلف جمعیتی را پر کرده است. 

کد : 2360
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1395
print
نظرات : 0
دندان طلای جدید برای نوکیسه‌ها
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

نگاهی به پدیده ریچ کیدز  در روسیه.
دندان طلای جدید برای نوکیسه‌ها
علی منصوری-دنیای خودرو:  طبقات بالادست جامعه همیشه دور از دسترس توده مردم بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد پیشرفت اینترنت و حضور گسترده شبکه‌های اجتماعی تا حدودی شکاف میان بخش‌های مختلف جمعیتی را پر کرده است. حالا دیگر شما می‌توانید در اینستاگرام برای هنرپیشه هالیوودی مورد علاقه‌‌تان «دایرکت» بفرستید، یا مثل موردی که چند روز پیش اتفاق افتاد، به صفحه شخصی یک فوتبالیست معروف یورش برید و اعتراض‌تان را زیر عکس‌هایش نشان دهید (که البته این کار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود!). می‌توانید بعد از این‌که با یک سلبریتی مشهور و ثروتمند در خیابان عکس سلفی گرفتید، او را در فیس‌بوک یا اینستاگرام تگ کنید. شکی نیست این روزها شرایط تا حد زیادی دگرگون شده است. چیز دیگری که دگرگون شده، رفتار تعداد رو به افزایش مالکان خودروهای اسپرت لوکس است، که به نظر می‌رسد دیگر خودروهای‌شان را صرفا برای لذت و خوشی شخصی خود نمی‌خرند، بلکه برای خودنمایی پیش جماعت ثروتمند این کار را می‌کنند. همان‌طور که ولادیمیر پوتین، گفته ماشین اسپرت داشتن بعضی افراد، معادل دندان‌طلا داشتن در گذشته است. سال گذشته یک حساب کاربری در اینستاگرام که شیوه زندگی بچه پولدارهای ایرانی را به تصویر می‌کشید، حسابی جنجالی شد و خبر آن حتی به رسانه‌های خارج ایران هم رسید. اما به نظر می‌رسد خودنمایی جماعت نوکیسه امری جهانی است و این روزها شهرت رو به رشد یک حساب کاربری اینستاگرام با اسم «بچه‌‌پولدارهای روسی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور (ثروتمند) روسیه را به این اظهار نظر درست واداشته است که «در زمان حکومت شوروی، بعضی از مردم با کاشت دندان‌های طلا در دهان خود، مخصوصا دندان‌های جلویی، سعی می‌کردند ثروت خود را به رخ بکشند. امروزه لامبورگینی‌ها و باقی اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت دقیقا جای همان دندان‌های طلا را گرفته‌اند». 
این روزها شهرت رو به رشد یک حساب کاربری اینستاگرام با اسم «بچه‌‌پولدارهای روسی» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به این اظهارنظر واداشت:
 «در زمان حکومت شوروی، بعضی مردم با کاشت دندان‌های طلا در دهان خود، مخصوصا دندان‌های جلویی، سعی می‌کردند ثروت خود را به رخ بکشند. امروزه لامبورگینی‌ها و باقی اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت دقیقا جای همان دندان‌های طلا را گرفته‌اند»

شکی نیست خریدن یک مرسدس«جی 65»«ای ام جی»که توسط برابوس تیون شده یا سواری با یک لامبورگینی اونتادور سفید صدفی اصلا و ابدا جرم نیست. اما به نظر می‌رسد بعضی چیزها بیشتر به خیابان‌های دبی یا موناکو می‌آیند تا خیابان‌های کثیف مسکو. چیزهایی مثل راندن یک خودروی لوکس چند میلیونی کم‌کم حساسیت آدم‌هایی را برمی‌انگیزد که می‌بینند اگر تمام دارایی و بیشتر اعضای بدن خود را هم بفروشند نمی‌توانند سوار چنین ماشینی شوند. اقتصاد روسیه نه تنها در حال رکود است، بلکه تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای غربی و افت قیمت نفت قدرت خرید همه به‌جز درصدی‌ را تا حدی فلج‌کننده‌‌ای کاهش داده است. 
ظاهرا حدود 20 میلیون نفر از مردم روسیه که تقریبا 15 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. برای روشن‌تر شدن موضوع باید بگوییم در سه‌ماهه آخر سال 2015 حداقل دستمزدی که توسط دولت روسیه معین شد 9 هزار و 452 روبل (حدود 510 هزار تومان) بود. این20‌میلیون نفر کسانی هستند که درآمدی کمتر از این میزان دارند. با در نظر داشتن این نکته، وقتی به عکس‌های بچه‌پولدارهای روس در اینستاگرام نگاه می‌کنید، به اوج فاجعه پی می‌برید. نکته جالب توجه این است که در این عکس‌ها بیش از هر چیز ماشین‌ها خودنمایی و جلب توجه می‌کنند چراکه ظاهرا این ماشین‌ها هستند که جای دندان‌های طلا را به‌عنوان نمادی از ثروت گرفته‌اند. واضح است موضوع استفاده از ماشین‌های لوکس برای جلوه‌گری و خودنمایی ثروتمندان چیزی نیست که تنها به فرهنگ و جغرافیای خاص روسیه مربوط شود (صفحات دیگری نیز در اینستاگرام موجود است که سبک زندگی ثروتمندان آمریکایی یا عرب را تصویر می‌کنند)، اما این نکته در کشوری مثل روسیه با این شکاف طبقاتی وسیع بسیار به چشم می‌آید. 
این طور به نظر می‌رسد هدف اصلی صفحه بچه‌پولدار‌های روسی، با 215 هزار طرفدار، خودنمایی برای قشر کم‌درآمدتر این کشور است که این سبک از زندگی را به خواب هم نمی‌بینند. شعار این صفحه که از یک سریال تلویزیونی مکزیکی وام‌گرفته شده، این است «ثروتمندان هم می‌گریند» که البته با تماشای عکس‌‌ها نه اشکی در چشم این ثروتمندان می‌بینید و نه اصلا دلیلی برای گریستن. مرسدس‌بنز، لامبورگینی، خاویار، جت‌های شخصی، قایق‌های تفریحی و... با ژست‌های مکش مرگ‌ما، نوعی دهن‌کجی به جماعت 99 درصدی جامعه به نظر می‌رسد. 
علاقه‌مندان واقعی ماشین‌های اسپرت، بیش از هر چیز به سرعت، طراحی، قدرت موتور، فناوری و چیزهایی از این دست اهمیت می‌دهند و مساله‌ قیمت برای آنها در مرتبه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد. اما در اینجا نه با عشق‌ماشین‌ها بلکه با نوکیسه‌هایی طرف هستیم که کارکرد این ماشین‌های دوست‌داشتنی و محترم را تا حد دندان‌های طلایی تهوع‌آور پایین آورده‌اند و فقط برای همین کارشان هم که شده باید مجازات شوند. 
می‌دانیم فراری خیلی با دقت مشتریان خود را انتخاب می‌کند، اما این به آن معنا نیست که مالکان فراری بی‌عیب و نقص باشند و هیچ آدم ناحسابی‌ بین‌شان پیدا نشود. بی‌شک بین جماعت کونیگزگ و پاگانی‌سوار هم کسانی هستند که هوراشیو و کریستین هنگام طراحی این ابرماشین‌های خواستنی فکرشان را هم نمی‌کردند. خودروهای لوکس برای ارائه آسودگی فوق‌العاده به سرنشینان خود طراحی شده‌اند، در حالی‌که ابرماشین‌ها تنها عرضه عملکردی خارق‌العاده را هدف قرار می‌دهند. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دندان طلای جدید برای نوکیسه‌ها
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو