«هنریکسون، مدیرعامل اسکانیا در گفت‌وگو با «دنیای خودرو

قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران کاهش می‌یابد

  در همایشی که هفته گذشته در کارخانه شرکت ماموت و با حضور هنریک‌ هنریکسون؛ مدیرعامل اسکانیا و هیات همراه، مهرزاد فردوس؛ مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، بهروز سبزواری؛ مدیرعامل مجتمع صنعتی ماموت و جمعی از مدیران ارشد این شرکت و نمایندگان آن برگزار شد، از کشنده جدید این شرکت با نام «آر 560»رونمایی شد. 

کد : 2365
تاریخ انتشار : يکشنبه 27 تير 1395
print
نظرات : 0
قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران کاهش می‌یابد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

«هنریکسون، مدیرعامل اسکانیا در گفت‌وگو با «دنیای خودرو

قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران کاهش می‌یابد
فرانک آقاصفی-دنیای خودرو:  در همایشی که هفته گذشته در کارخانه شرکت ماموت و با حضور هنریک‌ هنریکسون؛ مدیرعامل اسکانیا و هیات همراه، مهرزاد فردوس؛ مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، بهروز سبزواری؛ مدیرعامل مجتمع صنعتی ماموت و جمعی از مدیران ارشد این شرکت و نمایندگان آن برگزار شد، از کشنده جدید این شرکت با نام «آر 560»رونمایی شد. این محصول که قدرتمندترین کشنده تک 2*4 در ایران است، به‌عنوان محصول لوکس در ایران عرضه خواهد شد. اسکانیا با تولید این محصول سه کاربری شامل استفاده در مسیرهای ترانزیتی، استفاده در مسافت‌های بین‌شهری کوتاه و مسافت‌های بین‌شهری طولانی را در نظر گرفته است.

 معرفی محصول
در این مراسم قاسمیه به نمایندگی از ماموت، به معرفی دقیق محصول به همراه جزئیات آن پرداخت و اعلام کرد این محصول قطعا آخرین محصول ماموت نخواهد بود و اسکانیا باز هم در نظر دارد محصولات به‌روز را وارد ایران کند. در قلب این محصول از یک موتور «وی 8»خورجینی با 560 اسب بخار قدرت استفاده شده است. 
مصرف سوخت این کشنده حدود 32 لیتر در ساعت است و از استاندارد آلایندگی یورو5 بهره می‌برد. استاندارد یورو5 برای مشتریانی که مسیرهای ترانزیتی را طی می‌کنند، نوعی مزیت محسوب می‌شود چرا که در برخی کشورها مانند اتریش از خودروهایی با استاندارد آلایندگی بالاتر، هزینه‌های کمتری دریافت می‌شود. این در شرایطی است که استاندارد آلایندگی کشور در حال حاضر یورو3 است. 
موتور این مدل گشتاوری معادل 560 اسب‌بخار در دور موتور«آر پی ام»1900 و «آر پی ام»2700 در دور ثابت موتور تولید می‌کند که یکی از مزیت‌های این موتور نسبت به مدل‌های مشابه محسوب می‌شود. «آر560»به دلیل برخورداری از کابین تاپ‌لاین (سقف‌بلند)، بعد از 6 سال دوباره راه را برای ورود محصولات اسکانیا با این مدل‌ کابین باز کرده است. 

 حذف پدال کلاچ
همچنین حذف پدال کلاچ در خودروهای جدید ماموت از مواردی است که مشتریان این کارخانه انتظارش را داشتند. استفاده از گیربکس‌های «اور درایو» که برای موتورهای قدرتمند اجباری است، در سرعت‌های بالا باعث می‌شود موتور در دور کمتری حرکت کرده و در نتیجه مصرف سوخت و استهلاک خودرو کاهش پیدا کند. از سوی دیگر روغن سردکن خنک‌شونده توسط هوا نسبت به مدل‌های پیشین که خنک‌شونده با آب بودند، از مزایای این کشنده محسوب می‌شود. 
قاسمیه حالت‌های عملکردی اپتیکروز «آر560»را مانند دیگر مدل‌های ماموت شامل سه حالت توصیف کرد که راننده امکان انتخاب هر یک از آن‌ها را دارد. ترمز این کشنده مانند مدل‌های پیشین، «ایی بی اس»است و از آپشن «ترکشن کنترل1» (تی سی) بهره می‌برد و ترمز تپه دارد که در مدل‌هایی مانند «جی400»موجود نبود اما در این مدل‌ اضافه شده است. این خودرو در بخش ترمز کمکی از ریتاردر پرقدرت اسکانیا بهره می‌برد. سیستم تعلیق جلو، کمک فنر و سیستم تعلیق عقب آن بادی است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به دو بالن و ریموت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.

 طراحی ظاهری
قاسمیه در معرفی این محصول بیان کرد ماموت تلاش کرده در ظاهر این کشنده هم نسبت به مدل‌های قبلی تفاوت‌هایی ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوپنجره مخصوص خودروهای «وی8»اشاره کرد. این جلوپنجره‌های براق مشکی‌رنگ هستند و خطوط نقره‌ای روی آن‌ها خودنمایی می‌کند. چراغ‌های جدید «اچ7»پیش‌تر تنها روی مدل «آر400»نصب شده بود و قرار است برای «آر440»، «آر460»و «آر560»هم استفاده شود اما چراغ روز از گزینه‌های جدیدی است که در این مدل به کار می‌رود. نمای داخلی آن شامل رودری چرم، داشبورد، کفپوش و روکش صندلی چرم می‌شود که همگی کرم‌رنگ هستند. تخت بالای این مدل عریض‌تر شده و در مقایسه با مدل‌های قبلی از 600 میلی‌متر به 700 میلی‌متر افزایش یافته است. صفحه نمایشگر رنگی جدید، فرمان طرح چوب، سیستم پخش 5.5 اینچی با خروجی‌های «آ یو ایکس»و «یو اس بی »و قابلیت اتصال به تلفن همراه، میز غذاخوری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم‌کن و سردکن صندلی راننده از مزایای منحصربه فرد این کشنده قدرتمند است. همچنین ماموت به مشتریانی که این خودرو را خریداری می‌کنند، بسته هدیه‌ای شامل کمربند چرم، کیف، روتختی، حوله، کلاه، جاسوئیچی، کت چرم، ساک دستی با برند «وی8»و سوئیشرت و کلاه، ماکت، جعبه‌ ابزار مخصوص اسکانیا، کیت هندزفری، کیف پول، لیوان، جاکلیدی و آچار چندکاره در نظر گرفته است. قاسمیه در این مراسم این کشنده را از نظر توان و قدرت در بازار ایران بدون رقیب توصیف و ابراز امیدواری کرد بتواند جایگاه مناسبی در بازار به دست بیاورد.

 پنج سفر پیاپی هنریکسون
در این مراسم هنریک‌ هنریکسون؛ مدیرعامل اسکانیا نیز مواردی را در مورد همکاری با ماموت و حضور در ایران مطرح کرد و در این مورد گفت: طی چند ماه اخیر این بار پنجمی است که همراه با تیمم به ایران سفر می‌کنم و امکان یک همکاری مناسب را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم ماموت و مشتریان آن را همراهی کنیم. وی با معرفی افراد جدید در تیم اسکانیا از حضور تیم قدرتمند دیگری در هیات این خودروسازی خبر داد که روی وضعیت فاینانس و سرویس و خدمات تمرکز می‌کند. هنریکسون در مورد کشنده «آر 560»و موتور «وی8»تعبیه شده روی آن، گفت: موتور «وی8»از سال 1968 به خانواده اسکانیا راه پیدا کرد که در ابتدای راه موتوری 14 لیتری بود و قدرتمندترین موتور در آن زمان به حساب می‌آمد. از آن زمان این موتور به عنوان مرجعی برای موتورهای دیگر مطرح شد. کیفیت بالا و عمر طولانی این موتور عمده دلایلی هستند که این موتور را بسیار پرطرفدار کرده‌اند. هنریکسون همچنین افزود: موتور «وی8»به کاررفته در این خودرو 16 لیتری است و نسبت به موتورهای دیگر از عمر طولانی‌تری بهره می‌برد. هدف ما معرفی این موتور به بازار ایران است. هر چند این امکان وجود دارد موتورهای هم‌سطحی وارد ایران شده باشند اما ترکیب موتور «وی8»با اتاق استریم‌لاین و تاپ‌‌لاین موضوع جدیدی را رقم زده است. 
این شرایط یک «بنچ مارک» جدید را در این بازار به وجود می‌آورد و به عنوان یک گزینه جدید مطرح خواهد شد. وی با فوق‌العاده‌ خواندن این محصول افزود: باید بتوانیم اپلیکیشن متناسب با این محصول را ترکیب کنیم که بیشترین سود را نصیب مشتریان کند. رقیبان ما در این صنعت همیشه عقیده دارند صاحب دو برند هستیم؛ «وی8»و اسکانیا. این موضوع نشان‌دهنده آن است که برند «وی8»می‌تواند در ایران به عنوان برندی جدید معرفی شود. مدیرعامل اسکانیا در پایان با اشاره به سال‌های تحریم بیان کرد: اسکانیا از ماموت حمایت خواهد کرد و امید است ماموت از نمایندگان خود و نمایندگان هم از مشتریان حمایت کنند. در حاشیه این مراسم فرصتی دست داد گفت‌وگویی نیز با هنریکسون انجام دهیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از بازار ایران چه بوده است  و نظر شما در مورد این بازار چیست؟
به نظر من بازار ایران در حال برگشت به شرایط  قبل از تحریم‌هاست. اطمینان داریم هم در زمینه  کامیون و کشنده و هم در زمینه اتوبوس‌ها می‌توانیم بازار خوبی را در ایران به دست بیاوریم. پیش‌بینی ما این است که بازار ایران طی 5 سال آینده به شرایط اولیه خود برمی‌گردد. ناوگان ایران فرسوده است و باید نوسازی شود. در این زمینه برای خودروهایی که مصرف سوخت پایین‌تری دارند هم برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر آلودگی به چالش جدیدی تبدیل شده است که برای رفع آن با خودروهای جدید هم برنامه‌هایی داریم. 

در همایش صنعت خودروی تهران در اسفندماه از تبدیل ایران به هاب منطقه خبر دادید. آیا در این مورد برنامه‌ریزی انجام شده است؟ چه کشورهایی را به عنوان بازارهای هدف صادرات از ایران در نظر دارید؟
برای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و براساس این برنامه‌ها پیش می‌رویم. اکنون در حال بررسی تجهیزات هستیم و در نظر داریم خط تولید را تجهیز کنیم و ظرفیت آن را افزایش دهیم. همچنین قرار است در این زمینه نیروهای تحقیق‌وتوسعه، تولید و مهندسی در ایران مستقر شوند تا امکان تجهیز شرایط فعلی را بررسی کنند. ما پیش از هر چیز به دنبال این هستیم که تامین‌کنندگانی را در ایران پیدا کنیم تا قطعات مناسب اسکانیا را با کیفیت جهانی تولید کنند. از این رو هم می‌توانیم به تولید قطعه بپردازیم و هم خودرو. این قطعات به زنجیره تامین اسکانیا متصل می‌شوند و به سراسر جهان فرستاده خواهند شد. اسکانیا از یک سیستم مدولار به معنای قابلیت انعطاف‌پذیری از قطعات برای مدل‌های مختلف بهره می‌برد. به عنوان مثال در و شیشه خودرو در مدل‌های مختلف، یکسان هستند. از این رو کشور خاصی را فعلا در برنامه نداریم چرا که می‌توانیم به تمام کشورهای دنیا صادرات انجام دهیم.

برنامه اسکانیا برای داخلی‌سازی محصولاتی که در ایران تولید می‌شود چیست و تا چه اندازه به شرکت‌ ماموت اجازه داخلی‌سازی می‌دهد؟
متوجه برنامه ملی که در ایران وجود دارد، شده‌ایم و از حساسیت آن به خوبی آگاه هستیم. در این مورد هم باید مرحله به مرحله پیش برویم و در گام اول به دنبال تامین‌کنندگانی باشیم که توانایی تولید قطعات اسکانیا را داشته باشند. برنامه‌هایی برای رسیدن به حداقل میزان داخلی‌سازی مشخص‌شده از سوی دولت ایران در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر طی همکاری تحقیق و توسعه اسکانیا و تیم مهندسی ماموت فهرستی از قطعاتی که شامل داخلی‌سازی می‌شوند تهیه کرده‌ایم و برنامه داخلی‌سازی را طبق برنامه پیش می‌بریم. اسکانیا ارتباط نزدیکی با ماموت برقرار کرده و مجموعه‌ ماموت هم ارتباط نزدیکی با دولت دارد و نسبت به برنامه‌های آتی آگاهی کامل داریم. با توجه به این ارتباط نزدیک با ماموت و دولت ایران، برای قوانین ایران احترام قائل هستیم و قوانین این کشور را دنبال می‌کنیم. پیرو قوانین این کشور اسکانیا اولین شرکتی بود که برای بحث آلایندگی یورو4 به علاوه فیلتر دوده پروژه تعریف کرد. در این راستا پروژه‌ای‌ ویژه ایران از سپتامبر برای اتوبوس‌های اسکانیا و از اول مارس برای کامیون‌های این شرکت تعریف شد. در حال حاضر اتوبوس‌ها داخل ایران و کامیون‌ها نیز آماده بارگیری هستند. 

آیا کیفیت خط تولید و کارخانه ماموت را برای ادامه مناسب می‌بینید یا به نظر شما نیازمند پیشرفت در این مورد هستیم؟
اسکانیا از رنکینگ منحصر به فردی برخوردار است که در مقایسه با این رنکینگ خط تولید کاسپین ماموت در رنکینگ یک قرار می‌گیرد. این رده‌بندی با بررسی کیفیت و راندمان خط تولید به دست می‌آید.

اسکانیا چه مدل‌هایی برای بازار ایران پیشنهاد می‌کند؟
مدل‌های مختلفی از اسکانیا را پیشنهاد می‌کنیم که نه تنها شامل کشنده‌ها بلکه شامل خودروهای عمرانی و خودروهای باری هم می‌شود. به پشتوانه شبکه گسترده خدمات پس از فروش اسکانیا و نمایندگی‌هایی که در کشور داریم و با توجه به آموزش‌هایی که برای پرسنل این نمایندگی‌ها برگزار می‌کنیم، امکان دسترسی به این هدف را داریم. در نهایت در بحث مالی و فاینانس بررسی‌هایی انجام می‌دهیم که امکان برقراری شرایط مناسب‌تری را برای مشتریان داشته باشیم. با توجه به تمام این موارد تقاضا برای خودرو در حال افزایش است که در این راستا باید تولیدمان را افزایش دهیم. پیشرفت این موضوع نیازمند یک برنامه قوی جهت داخلی‌سازی است و اسکانیا با برنامه‌ریزی کامل در این مسیر گام برداشته است. به همین دلیل طی چند ماه اخیر پنج بار به ایران سفر کرده‌ام چرا که در حال حاضر ایران برای ما مهم‌ترین کشور است.

به تیم فاینانس اشاره کردید. آیا می‌توانید جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کنید؟
اولین گام ایجاد شرایطی است که بتوانیم قطعاتی را به کشور وارد کنیم و از خط اعتباری که بین ماموت و اسکانیا وجود دارد، استفاده کنیم که این شرایط حجم بزرگی از سفارشات را با خود همراه خواهد داشت. قدم دوم پیداکردن راه‌حلی است که طی آن بتوانیم لیزینگ و تسهیلات خاصی برای مشتری نهایی قائل شویم. امروز سه مشتری خودروی جدید تحویل می‌گیرند و خودروی فرسوده آن‌ها از رده خارج می‌شود. هر چند این کار در نهایت از سوی ماموت انجام شده اما در واقع اسکانیا از ماموت حمایت می‌کند و این دو شرکت یک تیم به حساب می‌آیند. در حال حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران فکر می‌کنیم تا بتوانیم این تسهیلات را راحت‌تر برای مشتریان فراهم کنیم.

برای انجام مبادلات مالی با مشکلی مواجه نیستید؟ معاملات شما با دلار انجام می‌شود یا یورو؟ 
در شرایط فعلی یک «ال سی»باز کرده‌ایم اما به دنبال «ال سی»طولانی‌مدت و 365روزه هستیم. در‌حال‌حاضر اسکانیا به منظور خرید اعتباری، حامی مالی ماموت محسوب می‌شود اما قطعا در آینده شرایط تسهیل خواهد شد. معاملات نیز با یورو انجام می‌شود. مطمئن هستیم ارزش پول ایران بالا خواهد رفت و در آینده قیمت تمام‌شده محصولات برای مشتریان کاهش پیدا خواهد کرد.




برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران کاهش می‌یابد
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو