پرتاب خودرو به سمت هیجان

آنها هنرمندانه چپ می‌کنند

کد : 2377
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1395
print
نظرات : 0
آنها هنرمندانه چپ می‌کنند
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

پرتاب خودرو به سمت هیجان
آنها هنرمندانه چپ می‌کنند
پگاه طوسی-دنیای خودرو:   تعقیب‌و‌گریز چند خودرو، پرتاب شدن یکی و آتش گرفتن دیگری صحنه‌هایی نفس‌گیر است که چشم تماشاگران را دنبال خود می‌کشد و تا پایان تصویر آنها را میخکوب می‌کند تا بلکه باز هم از این اوج و فرود، هیجان‌زده شوند. جلوه‌های ویژه سینمایی و تلویزیونی هرچند با خودروهای معمول در خیابان‌ها انجام می‌شود، اما تکرار این تجربه در شرایط واقعی غیرممکن است. در پس پرده سینما پرتاب خودرو یا انفجار آن داستان پیچیده‌تری دارد و تنها آنجاست که چپ کردن هنر می‌خواهد و قدرش را می‌دانند.
    قهرمان چپ کردن خودرو
ساخت جلوه‌های ویژه خودرویی و اجرای آن توسط تیم بدلکاران به تخصصی ویژه نیاز دارد که شامل طراحی خودرو، ایمنی صحنه و توانایی بدلکار است. ارشا اقدسی، بدلکار سینما، تئاتر و تلویزیون به دنبال فعالیت‌های ورزشی‌اش، مربی آی‌کیدو شد. وی در سال ۸۴ به دنبال موفقیت در کسب بورسیه تحصیلی در رشته تربیت‌بدنی، عازم ایتالیا بود که از طریق یک آگهی برای دوره‌های بدلکاری با مرحوم پیمان ابدی آشنا و در ایران ماندگار شد و این کار را ادامه داد، تا جایی که توانست سرمربی کلاس‌های بدلکاری پیمان ابدی و اولین مربی بانجی‌جامپینگ ایران و نیز اولین مربی تونل باد صبا در ایران شود. سرانجام ارشا اقدسی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تاسیس کرد و فعالیت‌های خود را به‌همراه گروهش در ایران و عرصه بین‌الملل ادامه داد. اقدسی در کار خود تبحر دارد، او جایزه «اس ای جی»برای فیلم جیمزباند را دریافت کرد و نفر اول رشته چپ کردن ماشین در مسابقات جهانی پرمتئوس روسیه 2014 شد. 
     بدلکاران همه‌کاره
بدون جلوه‌های ویژه، فیلم‌های اکشن معنایی ندارد، گویی فیلم موزیکال بدون موزیک باشد. ارشا اقدسی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» با اشاره به این که تاثیر جلوه‌های ویژه طبیعتا بستگی به ژانر فیلم دارد، می‌گوید: «فیلمنامه و طراحی صحنه‌های فیلم مشخص می‌کند چه اتفاقی باید رخ دهد. فرقی ندارد در صحنه‌ها از موتور استفاده شود یا ماشین، هر دو خطرات خود را دارد و سختی کار را طراح صحنه‌های ویژه مشخص می‌کند.»
آن طور که ارشا می‌گوید: شیوه کار بدلکاران در ایران و خارج از کشور متفاوت است. در کشورهای دیگر آماده‌سازی ماشین برای صحنه‌های اکشن بر عهده گروه ویژه افکت است. این گروه ماشین را آماده می‌کند و بدلکار تنها برای بدلکاری حاضر می‌شود. بدلکاران اطمینان دارند گروه، تمام استانداردهای بدلکاری را رعایت کرده است. اما در ایران کار کاملا بر عهده گروه بدلکاری است که از ساخت ماشین تا انجام بدلکاری را شامل می‌شود.»
     جذابیت بصری ماشین‌های گران قیمت 
شما با دیدن صحنه‌های اکشن خودرویی در فیلم‌ها و سریال‌های اروپایی و آمریکایی هیجان زده می‌شوید و حتی با خود می‌گویید «حیف ماشین»، اما در فیلم‌های ایرانی کمتر به این حس می‌رسید. این حس مشخصا در تفاوت موتورها و خودروهایی است که نابود می‌شوند. به گفته اقدسی این موضوع ارتباط مستقیمی با بودجه فیلم دارد. «در خارج از ایران، موتور و ماشین کاملا بر اساس داستان انتخاب می‌شود، نه بودجه. اما در ایران وقتی داستان به گونه‌ای است که باید تعقیب‌و‌گریز با ماشین انجام شود و سپس ماشین منفجر شود، از ابتدا فکر می‌کنیم کدام ماشین را انتخاب کنیم تا هزینه کمتری داشته باشد؟ در ایران معمولا  ارزان‌ترین و زشت‌ترین مورد انتخاب می‌شود. می‌توان گفت در فیلم‌های ایرانی 100 درصد از فرسوده‌ترین ماشین‌ها استفاده می‌شود، چراکه بودجه فیلم‌سازی به آنها اجازه انتخاب خودروی بهتر را نمی‌دهد. اما در خارج از ایران موتورها و خودروهای کاملا نو با موتور سالم و استاندارد انتخاب می‌شوند و در فیلم‌ها می‌بینید آئودی یا آستون‌مارتین چپ می‌شود یا حتی ماکت اصلی بوگاتی ویرون را می‌سازند و چپ می‌کنند.»
به گفته او جذابیت و لذت دیدن بنز و ب‌ام‌و در پرده سینما به‌خصوص زمانی که در تعقیب‌و‌گریز است و در پایان نابود می‌شود، بسیار بیشتر از دیدن یک خودروی ارزان است. این موضوع کاملا بصری است و به مسائل زیباشناسی باز‌می‌گردد. قطعا مهندسان طراح بنز و ب‌ام‌و خلاقیت بیشتری به کار برده‌اند. شما با دیدن پرتاب یا چپ شدن خودروهای مدل بالا خیلی بیشتر به وجد می‌آیید تا ماشین‌های فرسوده و معمولی. 
     پرتاب خودروها با جک 
در فیلم‌های اکشن اگر کارگردان تشخیص دهد این صحنه باید توسط بدلکار طراحی شود، کار را به بدلکار می‌‍‌‌سپارد. به گفته اقدسی، برای لحظه‌های جذاب انفجار گروه ویژه افکت در ماشین مواد منفجره جاسازی می‌شود و با شمارش سرپرست تیم، ماشین به آتش کشیده می‌شود، اما بخش دیگر و جذاب، زمانی است که ماشین مثل گلوله آتش به هوا پرتاب می‎شود و چند متری آن طرف‌تر به زمین می‎خورد. در خارج از کشور کار پرتاب با استفاده از جک انجام می‌شود. 
این گروه در مسابقات بدلکاری جهانی روسیه در چپ کردن ماشین اول شد. آنها ماشینی را خودشان برای این کار طراحی کرده‌ بودند و در نهایت گروه هات‌ویلز با دیدن سیستم خودرویی آنها، از اقدسی برای رانندگی در گروه خودشان دعوت کردند. 
همه لحظه‌های بدلکاری همراه با خطر است، به خصوص وقتی قرار است نمایشی چپ کنند. هر چند همه کارها به صورت دقیق برنامه‌ریزی می‌شود، اما خطر بیخ گوش آنهاست.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آنها هنرمندانه چپ می‌کنند
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو