چشم‌انداز خودروسازی تایلند

دیترویت چشم‌بادامی‌ها

صنعت خودروسازی با زیرساخت‌های قوی و یک شبکه گسترده از کمپانی‌های کوچک و بزرگ، محلی و خارجی در کنار زنجیره تامین تولید خودرو، بخش عمده‌ای از اقتصاد تایلند را تشکیل می‌دهد

کد : 2388
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 تير 1395
print
نظرات : 0
دیترویت چشم‌بادامی‌ها
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

چشم‌انداز خودروسازی تایلند
دیترویت چشم‌بادامی‌ها
علی منصوری-دنیای خودرو: صنعت خودروسازی با زیرساخت‌های قوی و یک شبکه گسترده از کمپانی‌های کوچک و بزرگ، محلی و خارجی در کنار زنجیره تامین تولید خودرو، بخش عمده‌ای از اقتصاد تایلند را تشکیل می‌دهد. صنعت خودروسازی تایلند که حالا به قطبی در آسه‌آن و آسیا بدل شده در حال پیشروی به سمت تولید محصولاتی پاک‌تر است. بخش خودروسازی در تایلند که حدود 12 درصد از تولید ناخالص ملی تایلند را بر عهده دارد، در سال 2013 به لطف خودروسازان داخلی و خارجی موجود در این کشور به اشتغال بیش از 550 هزار نفر کمک کرد. در سال 2015 تولید خودرو در تایلند به 1.9 میلیون دستگاه رسید که حدود 800 هزار دستگاه از آنها در بازار داخلی و مابقی آنها به کشورهای دیگر صادر شدند. همچنین در همین سال 1.8 دستگاه موتورسیکلت در این کشور تولید شد که حدود 1.6 میلیون دستگاه از آن در بازار داخلی به فروش رسید و بقیه تولید آن به بازارهای خارجی صادر شد. 
خودروسازی تایلند از سال1960 میلادی آغاز می‌شود یعنی از زمانی که دولت وقت تایلند، قانونی برای تقویت صنعت ملی خودروسازی این کشور تصویب کرد. در سال 1961 با همکاری مشترک فورد بریتانیا و کمپانی تای موتور، نخستین کمپانی خودروسازی تایلند با نام «خودروسازی آنگلو-تای» تشکیل شد که به مونتاژ خودروها می‌پرداخت. با این‌که تایلند در آن زمان بازار کوچکی بود اما بلافاصله خودروسازان دیگری مانند فیات و نیسان نیز در این کشور حاضر شدند. تا سال 1970 میزان مونتاژ خودرو در تایلند سه‌برابر شده بود. در سال 1971 دولت تایلند تلاش خود را برای بومی‌سازی صنعت خودروسازی در این کشور آغاز کرد که در نتیجه آن تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی زیادی در بازار شروع به کار کردند. با توجه به عدم توانایی تولیدکنندگان نوپای محلی در رقابت با همتایان خارجی، دولت برای حمایت از آنها تعرفه‌های سنگینی بر محصولات خارجی وضع کرد که باعث افزایش استفاده از قطعات داخلی در خودروهای مونتاژ شد. در سال 1991 محدودیت‌ها برداشته شد و با پایین آمدن قیمت‌ها بازار خودروی تایلند شروع به رشدی بی‌سابقه‌ کرد. در سال 1991 ممنوعیت واردات خودرو با موتورهای کمتر از 2.3 لیتری لغو و تعرفه‌ها نیز سبک‌تر شدند.  در نتیجه این تغییرات، سیل خودروهای کره‌ای و ژاپنی به بازار تایلند سرازیر شد. بعد از بحران اقتصادی و رکود خودروسازی تایلند در سال 1997، دولت این کشور با کمک مشوق‌ها، وضع تعرفه‌ها و موافقت‌‌های تجاری دو جانبه با کشورهایی مانند استرالیا، چین و هند  تلاش کرد به این صنعت کمک کند. توانایی صنعتی تایلند باعث شده است این کشور را با عنوان «دیترویت شرق» شناسایی کنند 

به‌طور متوسط در تایلند سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو (اکثرا وسایل نقلیه تجاری) تولید می‌شود و این رقم بالاتر از میزان تولید کشورهایی مانند بلژیک، انگلستان، چک و حتی ایتالیاست. اکثر خودروهای ساخته شده در تایلند تحت‌لیسانس تولیدکنندگان خارجی هستند که اکثر آن‌ها را خودروسازان ژاپنی و کره‌جنوبی تشکیل می‌دهند. صنعت خودروی تایلند از منطقه آزاد تجاری آسه‌آن برای یافتن بازاری برای محصولات متنوع خود بهره می‌برد  
این کشور توانسته است با رشد مستمر به بزرگ‌ترین خودروساز در ناحیه آسه‌آن بدل شود. در سال 2012 تایلند دارای بزرگ‌ترین صنعت خودروسازی در آسیای جنوب شرقی بود و نهمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شد. به‌طور متوسط در تایلند سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو (اکثرا وسایل نقلیه تجاری) تولید می‌شود و این رقم بالاتر از میزان تولید کشورهایی مانند بلژیک، انگلستان، چک و حتی ایتالیاست. اکثر خودروهای ساخته شده در تایلند تحت لیسانس تولیدکنندگان خارجی است که بیشتر آن‌ها را خودروسازان ژاپنی و کره‌جنوبی تشکیل می‌دهند. صنعت خودروی تایلند از منطقه آزاد تجاری آسه‌آن برای یافتن بازاری برای محصولات متنوع خود بهره می‌برد. تایلند یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان برای وانت‌های پیکاپ است و پیکاپ‌های یک تنی تقریبا 50 درصد از سهم بازار خودروی این کشور را تشکیل می‌دهند.  
در سال 2015 صادرات خودروهای تایلندی به خارج، به رکورد بی‌سابقه‌ای دست پیدا کرد و این بی‌شک برای صنعت خودروسازی این کشور رویداد خجسته‌ای بود که به علت پایین آمدن میزان تقاضای داخلی و اقتصاد بحرانی این کشور بعد از حکومت نظامی 18 ماهه، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کرد. نوریاکی آبه، مدیرعامل هونداموتور در تایلند در این خصوص می‌گوید: «به باور ما، با در نظر داشتن وضعیت اقتصادی کشور و فرصت‌هایی که معاهدات آزاد تجاری پیش روی ما گذاشته‌اند، در حال حاضر صادرات اهمیت بیشتری برای تایلند دارد.»
به گفته کارشناسان صنعت خودرو محبوبیت وانت‌های پیکاپ در شرق آسیا، تقاضای بیشتر از طرف خریداران استرالیایی و عرضه مدل‌های جدید و ارزان‌قیمت همگی دست به دست هم داده‌اند تا صادرات ماشین‌های تایلندی به رکورد بی‌سابقه‌ای دست پیدا کند. تایلند که به آن لقب «دیترویت آسیای جنوب‌شرقی»را داده‌اند، میزبان برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان ازجمله تویوتا و هونداست. 
   سرنوشت خودروهای الکتریکی
اگرچه تایلند برنامه‌هایی بلندپروازانه برای توسعه خودروهای الکتریکی دارد، اما بخش خصوصی می‌گوید دولت هنوز به نتیجه‌ای مشخص برای حمایت از آنان دست نیافته است. تاناوات کومسین رئیس انجمن خودروسازی تایلند «تی ای آی ای»گفته دولت باید موضع شفاف‌تری در قبال خودروهای الکتریکی اتخاذ کند.
«برای ترویج خودروهای الکتریکی در اینجا دولت نیازمند است رویه مشخص‌تری در پیش بگیرد؛ این که ترجیح می‌دهد حجم صادرات را افزایش دهد، به توسعه خودروهای الکتریکی در سطح ملی کمک کند یا آلایندگی‌های دی‌اکسید‌کربن را در کشور کاهش دهد».به‌علاوه دولت باید به گذشته نگاه بیندازد و به ارزیابی مجدد مدل‌های پرطرفداری مانند وانت‌های پیکاپ و خودروهای پاک بپردازد که سال‌هاست در تایلند تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، همچنین باید بازار آنها را در زمانی که خودروهای تمام‌الکتریکی وارد بازار می‌شوند، در نظر داشته باشد».به باور آقای تاناوات خودروهای الکتریکی در برخی کشورهای توسعه‌یافته که بازار خودرو به بلوغ رسیده است، از اهمیت زیادی برخوردار شده‌اند. او افزود مشخص نیست آیا بازار خودروی تایلند به پختگی کافی دست یافته است یا نه. نکته قابل توجه اینجاست که بازار وانت‌های پیکاپ در این کشور به بلوغ خوبی دست یافته است، اما پروژه ماشین‌های پاک هنوز در مرحله دوم به سر می‌برند و با موفقیت فاصله دارند. پیش‌بینی می‌شود تایلند بین 3 تا 5 سال آینده تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کند و انتظار می‌رود تا آن زمان دولت این کشور زیرساخت‌های لازم  برای توسعه این بازار ایجاد کرده باشد. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دیترویت چشم‌بادامی‌ها
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو