شش نسل با میتسوبیشی میراژ

ارزان‌ترین هاچ‌بک وارداتی بازار

کلاس هاچ‌بک‌های کوچک در بازار خودرویی کشور ارزان‌ترین رده در میان خودروهای خارجی به حساب می‌آید. کلاسی که از رنج قیمت 70 میلیون تومان آغاز می‌شود. خودروهای موجود در این کلاس یا به درد افرادی می‌خورند که در کلان‌شهر‌های بزرگ دنبال یک خودروی کوچک و خوب هستند یا کسانی که هنوز حاضر نیستند در محدوده قیمتی زیر 100 میلیون تومان تن به استفاده از خودروهای چینی بدهند

کد : 2395
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 مرداد 1395
print
نظرات : 0
ارزان‌ترین هاچ‌بک وارداتی بازار
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

شش نسل با میتسوبیشی میراژ
ارزان‌ترین هاچ‌بک وارداتی بازار
امیر شیرعلیوند-دنیای خودرو:  کلاس هاچ‌بک‌های کوچک در بازار خودرویی کشور ارزان‌ترین رده در میان خودروهای خارجی به حساب می‌آید. کلاسی که از رنج قیمت 70 میلیون تومان آغاز می‌شود. خودروهای موجود در این کلاس یا به درد افرادی می‌خورند که در کلان‌شهر‌های بزرگ دنبال یک خودروی کوچک و خوب هستند یا کسانی که هنوز حاضر نیستند در محدوده قیمتی زیر 100 میلیون تومان تن به استفاده از خودروهای چینی بدهند! به هر حال هاچ‌بک‌های کوچک نیز مشتری‌های خاص خودشان را دارند. اما در بازاری که مردم با بودجه‌شان دنبال بزرگ‌ترین خودروی قابل‌خرید هستند، شاید کراس‌های چینی گزینه پیش‌روی آنها باشد. کلاس هاچ‌بک‌های کوچک از جمله کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شود که در این چند سال اخیر در کشورمان رونق پیدا کرده و تنوع آن بالا رفته است. مهم‌ترین دلایلی که هنگام خرید یک هاچ‌بک مد نظر قرار می‌گیرد، که ویژگی مهم آن قیمت و مصرف سوخت پایین در کنار ابعاد کوچک است. البته این دلایل در بازار ایران چندان دیده نمی‌شود زیرا در این بازار تمام هاچ‌بک‌های وارداتی از قیمت نسبتا بالایی برخوردارند که در همین گام نخست خرید آنها را با اما و اگر مواجه می‌کند. البته این پایان کار نیست چون مصرف سوخت خودروها نیز در کشور ما  جای بحث دارد! همان‌طور که همه می‌دانیم، به دلیل مرغوبیت پایین سوخت در کشور، خودروها معمولا فراتر از آن چه در کاتالوگشان قید شده بنزین می‌سوزانند که این امر در کلاسی مانند هاچ‌بک‌های کوچک بیشتر خودش را نشان می‌دهد. به هر حال امروز در روزنامه «دنیای‌خودرو» سراغ یک هاچ‌بک کوچک شهری رفته‌ایم که از کشور ژاپن آمده است. این هاچ‌بک میتسوبیشی میراژ نام دارد و توسط شرکت آرین‌موتور نمایندگی میتسوبیشی در ایران عرضه می‌شود. این خودرو شاید یکی از گزینه‌هایی است که با تمام شرایط فعلی بازار ایران می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
تاریخی پر فراز و نشیب
اگر بخواهیم در مورد میراژ صحبت کنیم، بسیاری بر این باورند که این خودرو برای اولین بار 4 سال پیش توسط کمپانی میتسوبیشی تولید شده است، اما باید گفت قدمت این خودرو در کمپانی میتسوبیشی 4 سال نیست بلکه 4 دهه است! بله، میراژ یکی از قدیمی‌ترین محصولات کمپانی میتسوبیشی به حساب می‌آید که برای اولین‌بار 38 سال پیش و در سال 1978 توسط این کمپانی ژاپنی تولید شد. نسل اول میراژ در سه کلاس خودرویی سدان، هاچ‌بک دو در و هاچ‌بک چهار در به مدت 5 سال تولیدشد. در سال 1983 میتسوبیشی نسل دوم این خودرو را پس از برکناری نسل اول وارد خط تولید کرد. در نسل دوم شاهد راهیابی این خودروی ژاپنی به دو کلاس خودرویی دیگر نیز بودیم و در این نسل میراژ ون و استیشن قابل‌سفارش بود. میراژ در این چهار‌دهه فقط یک‌بار در نقش ون تولید شده که آن نیز متعلق به همین نسل است. پس از 4 سال بالاخره کار نسل دوم میراژ نیز به پایان رسید تا در سال 1987 جای خود را به نسل جدید بدهد. در نسل سوم دیگر خبری از مدل استیشن و ون برای میراژ نبود و به جای مدل هاچ‌بک چهار در آن نیز مدل لیفت‌بک در نظر گرفته شده بود. نسل سوم میراژ تنها نسل از میراژ به حساب می‌آید که در کلاس لیفت‌بک تولید شده است. این نسل از میراژ نیز بیشتر از 4 سال تولید نشد و در نهایت در سال 1991 جای خود را به نسل چهارم داد. نسل چهارم نیز مانند نسل‌های پیشین با تحولاتی همراه بود که از میان آنها می‌توان به برکناری مدل لیفت‌بک و روی کار آمدن مدل استیشن و کوپه اشاره کرد. سال 1995 آخرین سال تولید نسل چهارم بود و در همین سال نسل پنجم جای آن را گرفت. نسل پنجم میراژ با 8 سال تولید از این حیث بین نسل‌های مختلف این خودرو رکوردار است. در این نسل باز هم شاهد برکناری مدل استیشن بودیم. با از راه رسیدن سال 2003 نسل پنجم میراژ از خط تولید خارج شد و دیگر خبری از نسل جدید نبود. کمپانی میتسوبیشی حدود یک دهه پروژه میراژ را کنار گذاشت و در نهایت پس از گذشت 9 سال باز هم سراغ آن رفت و در سال 2012 جدیدترین نسل آن را به‌عنوان نسل ششم تولید کرد. جدیدترین نسل میراژ تنها در کلاس هاچ‌بک چهار در تولید شد و یک سال بعد مدل سدان نیز به جمع آن پیوست و در حال حاضر این خودروی ژاپنی را می‌توان در این دو کلاس خریداری کرد.
ظاهر محافظه کاری که می‌خواهد جذاب باشد!
در نگاه اول به میتسوبیشی میراژ شاهد هاچ‌بک کوچکی هستیم که خنده بامزه‌ای به چهره دارد. اما با وجود این باز هم ظاهر آن کاملا محافظه‌کار طراحی شده است با این که در سبد محصولات کمپانی میتسوبیشی شاهد طراحی‌های جذابی روی خودروهایی چون اوتلندر، لنسر و... هستیم اما در چهره میراژ نمی‌توان دنبال آن طراحی‌ها بود. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک جلوپنجره بسیار باریک مانند یک خط نازک هستیم. البته با پیشرانه 3 سیلندری که این خودروی کوچک دارد به هواکشی بزرگ‌تر از آن نیاز نیست البته کمی‌ پایین‌تر و روی سپر جلوی آن یک هواکش بزرگ نیز تعبیه شده است که کمی ‌نمای جلوی آن را از یکنواختی خارج می‌کند. در حالت کلی طراحی میراژ با خطوط منحنی و نرم شکل گرفته است و ظاهری کاملا معمولی دارد. شاید یکی از ویژگی‌های جالب در ظاهر آن را باید همان باله نصب شده روی در صندوق بار دانست که کمی‌نمای عقب را از سادگی خارج کرده است. البته کمپانی میتسوبیشی به تازگی مدل جدیدی از نسخه سدان این خودرو را به عنوان محصول 2017 رونمایی کرده و می‌توان گفت با وجود حفظ ماهیت اصلی، ظاهرش بهتر از قبل شده است. البته ممکن است این سدان نیز به جمع خودروهای آرین‌موتور در کشور بپیوندد. زیرا با توجه به قوانین واردات خودرو محدودیتی برای این ژاپنی وجود ندارد و نمایندگی فعال آن یعنی آرین‌موتور نیز در کشورمان حضور دارد.
کابین با کیفیت ژاپنی
میتسوبیشی میراژ به عنوان یک خودروی ژاپنی از کیفیت خوب و مثال‌زدنی بهره می‌برد. قطعا سلاح میراژ برای رقابت با رقبایش همین کیفیت خوبش است که باعث می‌شود حتی خریدار از ظاهر آن چشم‌پوشی کند. البته اشتباه نکنید! کیفیت خوب به معنی استفاده از چرم و چوب نیست! وقتی وارد کابین می‌شوید شاهد یک کابین از جنس پلاستیک و پارچه هستید. اما این پلاستیک و پارچه کیفیت خوبی دارند که در خودروهایی همچون چینی‌ها یافت نمی‌شود. درون کابین نیز مانند ظاهر آن ساده طراحی شده و از خطوط منحنی و نرم شکل گرفته است. سیستم تهویه هوای مطبوع، غربیلک فرمان چرمی ‌با قابلیت تنظیم تلسکوپی، صندلی‌های عقب تاشو، سنسور پارک در قسمت عقب، دوربین عقب با قابلیت نمایش روی آینه‌وسط به دلیل نبود مانیتور، کامپیوتر سفری، درگاه «یو اس بی»، فرمان الکتریکی و... آپشن‌های موجود در میتسوبیشی میراژ جدید است که با قیمت 72 میلیون تومانی به عنوان محصول 2016 در کشور عرضه می‌شود. گفته می‌شود دو آپشن دوربین و سنسور عقب در نسخه جدید به این خودرو اضافه شده است. 
خودرویی با کیفیت در میان‌ هاچ‌بک‌ها
در حال حاضر اگر در بازار خودرویی کشور قصد خرید یک هاچ‌بک کوچک را داشته باشید، 6 گزینه برای انتخاب پیش رویتان وجود دارد. تویوتا یاریس هاچ‌بک، هیوندای «آی 20»، کیا پیکانتو، «ام جی 3»، فیات 500 و در نهایت میتسوبیشی میراژ 6 هاچ‌بک. البته تویوتا یاریس 104 میلیون تومانی به دلیل قیمت بسیار بالایی که نسبت به رقبایش دارد، خرید آن را تا حدودی غیر منطقی می‌کند! اگر یاریس برایتان گران بود یا پرداخت 104 میلیون تومان برای یک هاچ‌بک کوچک غیرمنطقی به نظر می‌رسد، بهتر است بروید سراغ 5 خودروی دیگر که مهمترین آنها میتسوبیشی میراژ است.



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ارزان‌ترین هاچ‌بک وارداتی بازار
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو