حمایت و نظارت؛ کلید حل مشکلات خودروسازان

گران شدن خودرو خارج از انتظار مشتریان است

در هفته‌ای که گذشت یک خودروساز قیمت برخی محصولاتش را افزایش داد. اتفاقی که شاید در دوران پساتحریم زیاد به مذاق مشتریان خوش نیامده است. انتظاری که بازار و مخاطبان داشتند، این بود که با ورود شرکت‌های خارجی و قراردادهای متنوع، شاهد کاهش قیمت باشیم اما تحقق نیافتن این امر دلایل متعددی دارد.

کد : 2398
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 مرداد 1395
print
نظرات : 0
گران شدن خودرو خارج از انتظار مشتریان است
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

حمایت و نظارت؛ کلید حل مشکلات خودروسازان
گران شدن خودرو خارج از انتظار مشتریان است
سارا غضنفری-دنیای خودرو: در هفته‌ای که گذشت یک خودروساز قیمت برخی محصولاتش را افزایش داد. اتفاقی که شاید در دوران پساتحریم زیاد به مذاق مشتریان خوش نیامده است. انتظاری که بازار و مخاطبان داشتند، این بود که با ورود شرکت‌های خارجی و قراردادهای متنوع، شاهد کاهش قیمت باشیم اما تحقق نیافتن این امر دلایل متعددی دارد. از دیگر سو، عده‌ای از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو بازار را تا مرحله تعطیلی و رکود دوباره پیش می‌برد اما از دیگر سو، خودروسازان معتقدند به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینه‌ها این افزایش قیمت حداقلی، اجتناب‌ناپذیر است. هرچند شورای رقابت اوایل امسال، مجوز افزایش محدود قیمت خودروهای تولید داخل را صادر کرد اما به‌علت رکود سنگین در بازار، تولیدکنندگان تاکنون علاقه‌ای به این افزایش قیمت نشان نداده بودند و در حالی که با وجود گذشت یک ماه از تابستان، رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد، در روزهای اخیر تولیدکنندگان داخلی، قیمت برخی محصولاتشان را 300 تا 500 هزار تومان افزایش داده‌اند. حال سوال اینجاست که در چنین شرایطی آیا واقعا افزایش قیمت به صلاح است یا این اخبار برای ایجاد تحرکی هرچندمقطعی در بازار به خواب رفته خودرویی ایران بوده است؟ کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند بازار فعلی کشور، کشش افزایش قیمت خودروها را ندارد و گرانی اخیر سبب رونق معاملات خودروهای دست دوم خواهد شد.
غلام‌محمد زارعی، نماینده کمیسیون صنایع مجلس دهم در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره افزایش قیمت برخی خودروها در هفته گذشته می‌گوید: «طبعا افزایش قیمت خودرو غیرمنطقی است. وقتی شرایط بعد از برجام شکل می‌گیرد و قراردادهای خودرویی امضا می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی در بخش خودرو مشارکت می‌کنند، انتظار جامعه این است که قیمت خودرو کاهش پیدا کند یا حداقل ثابت بماند. افزایش قیمت مناسب نیست و در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.» این نماینده کمیسیون صنایع درباره جلسه‌ای که با خودروسازان داشتند نیز می‌گوید: «مدیرعاملان خودروسازان بزرگ و رئیس سازمان گسترش صنایع گزارشی مبنی بر تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش و مدل‌های جدیدی که در راه بازار است، دادند. شرکت سایپا شرایط نسبتا مناسبی از نظر وضعیت مالی پیدا کرده و بدهکاری‌های سنگینی که در سابق داشت، تبدیل به شرایط مطلوب‌تری شده است. همچنین از شرایطی که در حال ورشکستگی بود به شرایطی در حال رشد و صعود از لحاظ مالی رسیده است. قرار شد در جلسه دیگری که در ادامه همین جلسه است، درباره کیفیت و بحث‌های خدمات پس از فروش موضوع اصلی جلسه بحث شود و راهکاری برای بهبود کیفیت و تثبیت قیمت خودرو و ارتقای کیفیت وجود داشته باشد.»
 آزادسازی قیمت خودرو بدون وجود فضای رقابتی
برخی کارشناسان اعتقاد به آزادسازی قیمت خودرو و رقابتی شدن بازار خودرو دارند. این سیستم آزاد قیمت‌گذاری بدان معناست که بازار بتواند از روی تقاضا، قیمت را تعیین کند و نه با یک بخشنامه از سوی وزارت صنعت یا شورای رقابت. امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو درباره آزادسازی قیمت خودرو می‌گوید: «آزادسازی قیمت خودرو نیازمند وجود یکسری زیرساخت و شرایط است که در حال حاضر هیچ کدام در صنعت و اقتصاد ما وجود ندارد. آزادسازی قیمت‌ها در قدم اول نیازمند یک بازار رقابتی است که در صنعت خودرو چنین رقابتی وجود ندارد و انحصار مجالی برای به وجود آمدن بازار رقابتی نمی‌دهد.» این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این مطلب که انحصار موجب شده است تولیدکننده بیشترین اثر را روی قیمت خودرو داشته باشد، تصریح کرد: با این شرایط اگر دست به آزادسازی قیمت خودرو بزنیم، تنها موجب بدتر شدن وضع بازار می‌شویم و سود دیگری به دست نخواهد آمد.
از دیگر سو، غلام‌محمد زارعی، نماینده مجلس دهم  در این مورد تاکید می‌کند: «البته رقابتی شدن بازار مزایا و معایب خود را توامان دارد. شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم، این است که نباید خودرو از حوزه نظارت خارج شود. چون اگر از حمایت و نظارت خارج شود، نمی‌تواند با سایر خودروسازان دنیا رقابت کند. این حمایت باید در کنار نظارت وجود داشته باشد که موجب می‌شود قیمت رقابتی تعیین نشود. در واقع طرفدار نظارت دولتی هستم. »
  خودرو باید گران می‌شد
از سوی دیگر احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره بهانه قرار دادن افزایش قیمت برخی محصولات برای ایجاد تحرک در بازار بیان کرد: در شرایط فعلی این سیاست بعید به نظر می‌رسد و نباید در این زمینه زود قضاوت کنیم، بنابراین درباره افزایش قیمت، نمی‌توانیم بگوییم همه چیز گران شود اما خودرو نباید تغییر قیمتی داشته باشد.
وی گفت: بی‌تردید تورم کاهش یافته و از ارقام نگران‌کننده به 10درصد یا حتی پایین‌تر رسیده است اما این موضوع معنی ارزان شدن کالاها را نمی‌دهد، بلکه به معنی کاهش تورم و کند شدن شیب افزایش قیمت است، چون هنوز تورم داریم و برای خودروسازان هم این تورم در بخش تامین تجهیزات و هزینه‌های تولیداتشان کاملا محسوس است و لحاظ می‌شود.
کشمکش‌ها بر سر افزایش قیمت خودرو وجود دارد و هنوز مشخص نیست این افزایش قیمت بازار را به سمت استفاده از خودروهای دست‌دوم سوق می‌دهد یا خودروسازان با ارائه تسهیلات جدید با این موضوع مقابله می‌کنند.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید گران شدن خودرو خارج از انتظار مشتریان است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو