هاشم یکه‌زارع به مناسبت بیست‌ویکمین سالروز عرضه سهام ایران‌خودرو در بورس:

پـژو با پـول آمد

 دیروز بیست‌و‌یکمین سالروز عرضه سهام شرکت ایران‌خودرو بود که به این مناسبت مراسمی در تالار بورس حافظ برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل ایران‌خودرو ساعت ۹ صبح به صورت نمادین زنگ آغاز دادوستدها را به صدا درآورد و هم‌زمان عده‌ای او را تشویق و تعدادی از حضار در تالار سعی کردند اعتراض خود را به گوش هاشم یکه‌زارع برسانند. 

کد : 2399
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 مرداد 1395
print
نظرات : 0
پـژو با  پـول آمد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

هاشم یکه‌زارع به مناسبت بیست‌ویکمین سالروز عرضه سهام ایران‌خودرو در بورس:
پـژو با  پـول آمد
اگرچه در حال حاضر در بخش بازار سهام لیدر نیستیم اما در آینده دوباره لیدر خواهیم بود
علی صالحی-دنیای خودرو:
دیروز بیست‌و‌یکمین سالروز عرضه سهام شرکت ایران‌خودرو بود که به این مناسبت مراسمی در تالار بورس حافظ برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل ایران‌خودرو ساعت ۹ صبح به صورت نمادین زنگ آغاز دادوستدها را به صدا درآورد و هم‌زمان عده‌ای او را تشویق و تعدادی از حضار در تالار سعی کردند اعتراض خود را به گوش هاشم یکه‌زارع برسانند. در حالی که سهام ایران‌خودرو در سال‌های جاری با زیان همراه بود، مدیرعامل ایران‌خودرو معتقد است به‌زودی مانند گذشته لیدر بازار سهام خواهند شد.
شرکت ایران‌خودرو در تاریخ 06/05/1372 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات با نماد «خودرو» درج شد و سهام آن براي اولین‌بار در تاریخ 31/04/1374 پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به 29/12/1373 و تقسیم سود 500 ریالی به‌ازای هر سهم؛ مورد معامله قرار گرفت. در سال‌های اخیر قیمت سهام این شرکت کف و سقف تاریخی به ترتیب 837 و 25000 ریال را به ثبت رسانده است.
سرمایه ایران‌خودرو در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال شامل 100 هزار سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال بوده است که در 54 سال فعالیت این شرکت و در 24 نوبت افزایش سرمایه، به 15.3 میلیارد سهم (معادل 15299900 درصد) افزایش یافته است. افزایش سرمایه‌های پی‌در‌پی به دلیل تامین مالی فعالیت‌های شرکت برای گسترش مقیاس‌های تولیدی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی در سال‌های اخیر، ایران‌خودرو را از لحاظ تعداد سهام موجود در زمره 10 شرکت بزرگ بورسی قرار داده است. طبق آخرین آمارهای موجود نیز شرکت ایران‌خودرو از منظر تعداد سهامدار پس از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 141 هزار و 520 سهامدار در تبه دوم قرار گرفته است. سهام این شرکت که در 12 ماه گذشته به‌عنوان برترین نماد بورسی از منظر میانگین ارزش دادوستدهای روزانه مطرح بوده، در سالیان گذشته دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است به نحوی که در سال‌های ابتدایی عرضه این نماد در بورس و تنها پس از گذشت 10 ماه از اولین داد‌و‌ستد سهام «خودرو» در تالار شیشه‌ای؛ قیمت این سهم رشد 167 درصدی را تجربه کرد و در سقف تاریخی قیمتی خود ایستاد.
قیمت 25000 ریالی هر سهم نماد ایران‌خودرو در اردیبهشت 75 معادل 5.63 دلار به نرخ دلار 444 تومانی در سال یاد شده است. با احتساب نرخ کنونی دلار و در نظر گرفتن متوسط نرخ تورم یک‌درصد برای کاهش ارزش سالانه این ارز معتبر؛ به قیمت معادل هر سهم 161500 ریال برای هرسهم این شرکت در سال 75 و در قله تاریخی ریالی آن می رسیم. اما روزهای سیاه سهام شرکت ایران‌خودرو از نیمه‌دوم سال 91 شروع شد. جایی‌که با شدت یافتن تحریم‌های اقتصادی کشور و هزینه‌های گزاف تامین مالی و مشکلات بسیار زیاد نقدینگی مجموعه ایران‌خودرو؛ رفته‌رفته این شرکت به محدوده زیان رسید و دیگر خبری از سودهای اعلامی در صورت های مالی ایران‌خودرو نبود. در همین روزها سهام شرکت ایران‌خودرو با تجربه افت 54 درصدی از محدوده 186 تومان به‌ازای هر سهم به پایین‌ترین قیمت تاریخی خود روی تابلو تالار حافظ و سطح 837 ریال رسید. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد موج مثبت گسترده در میان فعالان تالار شیشه‌ای و تجربه تاریخی رشد شاخص کل در 10 ماه، قیمت سهام ایران خودرو نیز تحت تاثیر چنین فضایی رشد 280 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 4043 ریال به ازای هر سهم رسید. اما اوج خوشبینی‌ها در نیمه‌دوم دی‌ماه سال 92 به پایان رسید و بازار سهام که به عقیده بسیاری از کارشناسان دچار حباب قیمتی شده بود رفته‌رفته در مسیر سقوط قیمت‌ها قرار گرفت و تا زمستان سال 94 دیگر قیمت‌هایی بالاتر از 3300 ریال به ازای هر سهم را به خود ندید. روند فرسایشی قیمت سهام این شرکت و بروز برخی مشکلات جانبی نظیر به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای و ایجاد مشکلات فروش خودرو به‌علت گستردگی رکود اقتصادی در کشور؛ قیمت سهام ایران‌خودرو و به‌طور کلی سهم‌های این گروه را به پایین‌ترین سطح سه سال اخیر رساند. اما این کاهش قیمت‌ها درست مانند فشرده شدن فنری قدرتمند عمل می‌کرد؛ رویدادی که تنها منتظر یک ضربه برای حرکت انفجاری بود. شوک توافق هسته‌ای و امضای قرارداد ایران‌خودرو و پژو بلافاصله پس از این رویداد سیاسی تمام شرایط را برای تجربه سریع‌ترین رشد قیمت سهام این شرکت فراهم کرد. قیمت سهام ایران‌خودرو تنها در 3 ماه رشد خیره‌کننده 228 درصدی (معادل ماهانه 76 درصد) را به ثبت رساند و به بالاترین سطح در 55 ماه گذشته رسید. اما با شروع سال 95 و کاهش هیجان خریداران؛ فضای بورس تهران اندکی به سمت رکود سوق پیدا کرد و در این میان سهام گروه خودرویی به دلیل تاثیرپذیری بیشتر از هیجانات؛ ریزش‌های قیمتی بیشتری را تجربه کرد به نحوی‌که از ابتدای سال تا پیش از برگزاری مجمع سالانه، افت قیمت هر سهم ایران‌خودرو به 32 درصد می رسد. اما به نظر می‌رسد مجمع سال جاری ایران‌خودرو تفاوت عمده‌ای با سایر مجامع دارد، چه  آن که ایران‌خودرو در آستانه ورود به مرحله جدیدی است. مرحله‌ای که با ایجاد شرکت مشترک با پژو و تولید محصولات جدید همراه است ولی نیز در نشستی که به مناسبت بیست‌ویکمین سال ورود ایران‌خودرو به‌ بورس برگزار شد، به این مهم اشاره کرد. بعد از مراسم نمادین آغاز دادوستدهای بورس در نشست خبری حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره عدم اصلاح ساختار و تجدید ارزیابی ایران‌خودرو، گفت: تولید و فروش ما نسبت به دیگر تولیدکنندگان داخلی بیشترین مقدار است، ولی متاسفانه برخی دوستان فکر می‌کنند چون تجدید ارزیابی انجام‌نشده، فاجعه‌ای رخ داده است. اما این‌طور نیست، مطمئن باشید از این مرحله گذر خواهیم کرد.
تولید و فروش ما نسبت به دیگر تولیدکنندگان داخلی بیشترین مقدار است، ولی متاسفانه برخی دوستان فکر می‌کنند چون تجدید ارزیابی انجام‌نشده فاجعه‌ای رخ داده است. اما این‌طور نیست، مطمئن باشید از این مرحله گذر خواهیم کرد. با تجدید ارزیابی مخالف نیستم، ولی این کار باید در زمان مناسب صورت بگیرد و با شرایط خوب انجام شود
وی تاکید کرد: با تجدید ارزیابی مخالف نیستم، ولی این کار باید در زمان مناسب صورت گیرد و با شرایط خوب انجام شود. اگرچه در حال حاضر در بخش بازار سهام لیدر نیستیم اما در آینده دوباره لیدر خواهیم بود.
مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعه شده که قرار است سهام ایران‌خودرودیزل به صورت کامل واگذار شود، گفت: خیر، چنین چیزی نیست.
یکه‌زارع در پاسخ به این پرسش  با توجه به اینکه سهام ایران‌خودرو برای سرمایه‌گذاران ضررده بوده ولی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ تا ۲ و ۳ برابر رشد کرده و در حال حاضر نیز با تلاطم‌هایی مواجه است، علت این تلاطم‌ها را چه  می‌دانید و نقش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در این موضوع چیست، گفت: فضای مجازی واقعیتی است که وجود دارد. چیزی که در بازار سهام ایران اتفاق می‌افتد ناشی از رفتار منطقی نیست، مطمئن باشید که شرکت ایران‌خودرو لیدر بازار خواهد بود و ما در این شرکت کارهای ماندگار و پایا انجام خواهیم داد و این کارها اقداماتی خواهد بود که منافع درازمدت سهام‌داران را برگرداند و این‌طور نباشد که عده‌ای بی‌علت متضرر شوند. وی در پاسخ به اینکه دو مورد از کارهایی که قرار است انجام شود تا تحولی را که از آن صحبت می‌کنیم رخ دهد، نام برید، اظهار کرد: شما یک مورد را نام ببرید که ایران‌خودرو نسبت به رقبایش عقب‌تر باشد. در حال حاضر با ۶ شرکت خارجی مذاکره می‌کنیم. تولید ما بیشترین میزان و فروشمان نیز بیشترین فروش است. یکه‌زارع درباره روش افزایش سرمایه ایران‌خودرو نیز توضیح داد با افزایش فروشی که داشتیم تامین منابع خوبی در حال انجام است. سازمان بورس در حال ایجاد ساز‌وکار‌هایی است که در دو ماه آینده خودرویی‌ها و سایر تولیدکنندگان  بتوانند از منابع مالی خوبی استفاده کنند.
وی تاکید کرد: نگاه به تجدید ارزیابی باید دقیق باشد. باید دید تجدید ارزیابی چه فواید و ضررهایی دارد و در چه زمانی باید استفاده شود. تجدید ارزیابی باید منافع همه را در نظر داشته باشد نه فقط منافع عده‌ای خاص . مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در بازار شرکت سرمایه‌گذاری سمند سهم ایران‌خودرو را می‌فروشد، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سمند کارش خرید‌و‌فروش سهم و موضوعات سود‌وزیانی نیست، این شرکت بازارگردان ایران‌خودرو است و تا جایی‌که من اطلاع دارم این شرکت در دو، سه روز گذشته خرید کرده و فروش انجام نداده است.یکه‌زارع درباره تامین مالی محصولات شرکت ایران‌خودرو از طریق سلف موازی توسط بورس کالا گفت: وقتی درباره این موضوع به نتیجه برسیم از این تامین مالی استفاده خواهیم کرد و امیدواریم این موضوع انجام شود. 
وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد غیر از پراید محصولی از ایران‌خودرو توسط اوراق سلف تامین مالی شود، تصریح کرد: اجازه دهید که وارد این موضوع که کدام خودرو می‌تواند از طریق بورس تامین مالی شود، نشوم اما در کل محصولات خودرویی مشمول این موضوع می‌شوند که شامل قیمت‌گذاری شوند.
مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به اینکه برای تامین مالی از طریق اوراق سلف چه مشکلاتی وجود دارد که تاکنون انجام نشده است، گفت: در این مورد مشکلی نیست برای اینکه این تامین مالی برای اولین‌بار انجام می‌شود ساز‌و‌کارش باید طراحی شود و موضوع جلو رود.
او درباره قراردادهایی که ایران‌خودرو با دیگر شرکت‌های خارجی بسته، توضیح داد: خوشبختانه با ۶ شرکت خارجی غیر‌چینی در حال مذاکره هستیم. دو سال پیش مذاکرات خوبی را با پژو شروع کردیم که آن مذاکرات منجر به تاسیس یک شرکت مشترک شد که این شرکت محصولات پژو را در ایران تولید خواهد کرد. روز گذشته ایران خودرو و پژو هر یک ۴۵ میلیارد تومان به حساب مشترک این شرکت پول واریز کردند. پیش‌بینی می‌شود  در اسفند امسال اولین محصول این شرکت را عرضه کنیم.
یکه‌زارع افزود: با شرکت‌هایی، شرکت مشترک ایجاد می‌کنیم که تولید با تیراژ بسیار بالا داشته باشند، به‌طور مثال با یکی از شرکت‌ها در مواردی به تفاهم رسیدیم که‌چند ماه آینده قراردادش را امضا خواهیم کرد. تیراژ یکی از محصولات این شرکت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود، ولی با شرکت‌هایی که زیر ۳۰ هزار دستگاه تولید در سال دارند قرارداد مشترک نمی‌بندیم.
مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: ایران‌خودرو 27 تا 28 شرکت را برای فروش گذاشته است. باید شرکت‌ها را در بهترین وضعیت که سرحال باشند بفروشیم و از طرفی باید مشتری هم داشته باشیم. سیاست ما فروش این شرکت‌هاست.
او در پاسخ به اینکه آیا تاکنون مشتری هم داشته‌اید، گفت: مشتری‌ها می‌روند و می‌آیند در حال حاضر با دو شرکت در حال مذاکره هستیم، اما هیچ شرکتی در شرف فروش نیست. سیاست ما این است که در این مورد زمانی که جدی شد، اعلام رسمی کنیم.
یکه‌زارع همچنین درباره محصولات جدید ایران خودرو گفت: پژو ۲۰۷ هاچ‌بک در شهریور امسال وارد بازار می‌شود و ۲۰۷ صندوق دار نیز در بهمن ماه امسال با گیربکس اتوماتیک بدون اتکا به پژو عرضه خواهد شد.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پـژو با پـول آمد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو