روزنامه «دنیای‌خودرو» مشکلات قطعه‌سازان و دلایل یک ناهنجاری اقتصادی را بررسی می‌کند

واردات قطعه به جای تولید؟

واردات قطعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود، کار شایسته‌ای نیست و عموما قطعه‌سازان و واردکنندگان بر آن اتفاق نظر دارند. ولی وقتی یک قطعه‌ساز به جای اینکه محصولی تولید کند، به دلایل کمتر شدن هزینه دست به واردات آن قطعه از کشوری مانند چین بزند، می‌توان از واژه ناشایست برای آن استفاده کرد

کد : 2403
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 مرداد 1395
print
نظرات : 0
واردات قطعه به جای تولید؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

روزنامه «دنیای‌خودرو» مشکلات قطعه‌سازان و دلایل یک ناهنجاری اقتصادی را بررسی می‌کند
واردات قطعه به جای تولید؟
مسلم تقوی-دنیای خودرو:واردات قطعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود، کار شایسته‌ای نیست و عموما قطعه‌سازان و واردکنندگان بر آن اتفاق نظر دارند. ولی وقتی یک قطعه‌ساز به جای اینکه محصولی تولید کند، به دلایل کمتر شدن هزینه دست به واردات آن قطعه از کشوری مانند چین بزند، می‌توان از واژه ناشایست برای آن استفاده کرد. لطماتی که این اتفاق بر صنعت قطعه‌سازی وارد می‌کند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بی‌اعتمادی خودروسازان و مردم به قطعه‌سازان داخلی، افزایش نرخ بیکاری و بسیاری لطمات بدیهی دیگر نتایج مستقیم این اتفاق است. با وجود این که اهالی صنعت از این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، پرداختن به آن می‌تواند به درکی بهتر نسبت به مشکلات قطعه‌سازان بینجامد. چراکه تولیدکننده‌ای که دست به واردات می‌زند از خطرات آن آگاه و حتما این خطر را به مواجهه شدن با مشکلات ترجیح داده است. پس بروز چنین پدیده‌ای حتما به دلیل مشکلاتی است که قطعه‌سازان با آن مواجه هستند.در اینجا گفت‌وگویی داشته‌ایم با ابراهیم احمدی، قطعه‌ساز و محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان که در ادامه می‌خوانید. 
احمد ابراهیمی، قطعه‌ساز
 طبیعتا وارد کردن کالا توسط تولیدکنندگان کار ناپسندی است و خطرهای بالایی هم برای این شرکت ایجاد می‌کند.  در این شرایط هنوز کسانی هستند که دست به این کار می‌زنند. چرا قطعه‌سازی که کارش تولید است، دست به واردات قطعه می‌زند؟
مهم‌ترین دلیل منفعت است و هر انگیزه‌ای که قطعه‌ساز را به چنین کاری وا می‌دارد، فقط مربوط به سود آن است. اصولا قطعه‌سازی زیرگروه‌های مختلفی دارد که هر کدام سوددهی و سختی متفاوتی دارند. به عنوان مثال ریخته‌گری از کارهایی است که مشکلات زیادی دارد و انجام دادن آن به نسبت منفعتی که دارد کم‌تر است. از سوی دیگر، قوانین کار ما کپی شده از قوانین کار کشورهای دیگر است. این قوانین شاید در کشورهای پیشر‌فته‌تر منطقی باشد ولی در کشور ما بسیاری از مسائل را نمی‌توانیم پوشش دهیم. قوانین سختی کار، تامین اجتماعی و امثال اینها با وجود این که نمی‌توان در خوب بودن آنها شک کرد، ولی برای تولیدکنندگان هزینه‌هایی به بار می‌آورد که بر هزینه تولید اضافه می‌کند. 
 این قوانین برای شما مشکل ایجاد می‌کند؟
در حال‌حاضر بحث ما مشکلات تولیدکننده نیست و مساله آن‌سوی ماجرا، یعنی جایی است که تولیدکنندگان به‌خاطر فرار از هزینه‌ها و سختی‌های کار به سوی واردات می‌روند. استدلالی که باعث می‌شود قطعه‌ساز به سمت واردات برود، این است که «وقتی قطعه‌ای را به جای تولید وارد کنم، گرفتاری کارگر، بیمه، وزارت کار و بقیه مشکلات  این‌چنینی را ندارم و به راحتی قطعه را وارد می‌کنم و در یک بسته بندی شیک و تمیز تحویل مشتری می‌دهم». نکته جالب اینکه بسیاری از این شرکت‌ها سفارش بسته‌بندی را هم می‌دهند و در همان چین بسته‌بندی اختصاصی می‌شود و حتی مشکلات بسته‌بندی را هم ندارند. واردکننده هم این کالاها را به خودروساز، قطعه‌سازان یا فروشندگان می‌دهد. حتی برخی واردکنندگان پا را فراتر می‌گذارند و این محصولات را قاچاقی وارد و بعد هم با برند خود بسته بندی می‌کنند و به فروش می‌رسانند. 
 علت این‌که خرید از یک کشور خارجی با هزینه جابه‌جایی طولانی هنوز ارزان‌تر از تولید می‌شود، چیست؟
قطعا این اتفاق نتیجه طبیعی غیرواقعی بودن قیمت دلار است. وقتی قیمت دلار غیرواقعی باشد، وارد کردن کالا ارزان تر از تولید کردن محصول می‌شود. مضاف بر اینکه ما یک کشور واردکننده هستیم و دولت قیمت ارز را واقعی نمی‌کند. اگر ارز را رها کند و روی قیمت واقعی قرار دهد، تورم به وجود می‌آید و دولت هم بیشتر تمرکزش فعلا روی حل کردن مشکل تورم است. 
 به مساله دلار و قوانینی که هزینه تولید را بالا می‌برد، اشاره کردید. به‌جز این دو چه دلایلی برای بروز این پدیده وجود دارد؟
اینها اصلی‌ترین دلایل هستند. کسی که وارد می‌کند گرفتاری کارگر، برق، بیمه، مالیات و مشکلات دیگر را ندارد و از سوی دیگر به دلیل همان قیمت دلار درصدی به آن می‌افزاید و سودش را هم می‌برد. 
 این امر درعین این که ریسک‌هایی دارد، تنها درکوتاه مدت سودده است و پس از مدتی باعث بی‌اعتبار شدن آن شرکت می‌شود. این‌طور نیست؟
کسانی که این کار را انجام می‌دهند قطعا تصورشان این است که منفعت کافی را برده‌اند و از لحاظ مالی قوی می‌شوند. بعد از آن هم هر کار دیگری را که خواستند می‌توانند با پولی که به دست آورده‌اند، آغاز کنند. حالا قطعه‌سازی را ادامه دهند یا کارشان را در حوزه دیگری آغاز کنند. ولی حقیقتا چنین کارهایی مضرات زیادی دارد. 
 نظر شما، به عنوان کسی که با این اتفاق مخالفید در مورد تاثیرات منفی این امر بر صنعت قطعه‌سازی چیست؟
اولین ضربه‌ای که این کار به ما می‌زند بی‌اعتمادی است. زیرا هم خودروسازان و هم مردم به تولیدات داخلی بی‌اعتماد می‌شوند. علاوه بر این روی اشتغال‌زایی تاثیر منفی دارد. وقتی قضیه واردات جدی شود، سرمایه‌گذاری در بخش تولید کمتر می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای آینده انجام نمی‌شود. البته باید بگویم چون سند و مدرک محکمی وجود ندارد که بتوان با آن وجود این پدیده را اثبات کرد،به همین دلیل امیدواریم چنین چیزی نباشد. در ضمن اگر 10 نفر قطعه‌ساز گفته‌اند چنین پدیده ای وجود ندارد، صلاح بر این است ما هم بگوییم چنین چیزی نیست. 

نجفی‌منش ،دبیر انجمن قطعه‌سازان
 آیا در میان قطعه‌سازان، کسانی هستند که به‌جای تولید دست به واردات بزنند؟
خود قطعه‌سازان برخی اقلامی را که کم دارند، از خارج می‌آورند. برخی مواقع مواد اولیه و برخی مواقع قطعات وارد کشور می‌شود. 
 تولید قطعه‌هایی که این قطعه‌سازان وارد می‌کنند در ایران ممکن نیست؟
معمولا قطعه‌هایی وارد می‌شود که امکان تولید در داخل کشور را ندارند. چراکه قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، به دلیل تعرفه بالا به‌‌صرفه نیست وارد کشور شود. البته اگر نرخ ارز و تعرفه واردات پایین باشد، طبیعی است کسانی این کار را انجام دهند. ما این اتفاق را در مورد لنت و لاستیک داشتیم که در داخل هم ساخته می‌شود و از خارج هم مشابه آن وارد می‌شد. 
 این کار توسط واردکننده انجام می‌شد یا صنعت‌گر؟
اطلاعی ندارم توسط تولیدکنندگان این واردات صورت گرفته باشد. زمانی خبرهایی مبنی بر این امر به گوش می‌رسید ولی چون شایعات زیاد است به آنها استناد نمی‌کنم، مگر اینکه خودم چنین چیزی دیده باشم. تا جایی که اطلاع دارم هیچ تولیدکننده‌ای به این صورت دست به واردات نزده است. 
 اگر این اتفاق افتاده باشد دلیل آن چیست؟
به هر حال کسی که تجارت می‌کند، چه قطعه‌ساز چه واردکننده به فکر درآمد است. اما چیزی را که به صورت اصل قبول داریم این است که اگر محصولی در داخل کشور ساخته می‌شود، مشابه آن نباید وارد شود چون به تولید داخل صدمه می‌زند. حالا اینکه چه قطعه‌ساز و چه تاجر اگر قطعه‌ای با این مشخصات را به کشور بیاورد هم به صنعت لطمه می‌زند و هم اقتصاد. 
 راه جلوگیری از این اتفاق چیست؟
اگر دقت کنید، دولت با بالا بردن تعرفه‌ها و واقعی کردن و یکسان‌سازی نرخ ارز در همین مسیر گام برداشته است. اگر این اتفاقات بیفتد طبیعتا در این ماجرا بسیار تاثیر می‌گذارد. ولی اینکه با زور و التماس بخواهیم جلوی واردات را بگیریم، ممکن نیست، بلکه باید شرایط برای دگرگون کردن سیستم فراهم شود تا انجام چنین اتفاقاتی به‌صرفه نباشد. اگر قیمت دلار را بالا ببریم و از سوی دیگر تعرفه واردات آنقدر زیاد باشد که واردات آن به‌صرفه نباشد، این اتفاق به صورت اتوماتیک رخ خواهد داد.




برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید واردات قطعه به جای تولید؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو