ثبت یک برد دیگر برای خودروسازی ایران

اولین محصول سیتروئن - سایپا سال 96 می‌آید

بالاخره بعد از مدت‌ها قراردادی که وعده داده می‌شد بسته شد. قرارداد بین سیتروئن فرانسه و سایپای ایران، دو غول خودروسازی در کشورهای متبوعه خود حالا در دوران پساتحریم نتایج خوبی را رقم زده‌اند. این خبر توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه که روز پنجشنبه 31تیرماه برگزار شد، اعلام شد.

کد : 2404
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 مرداد 1395
print
نظرات : 0
اولین محصول سیتروئن -  سایپا سال 96 می‌آید
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

ثبت یک برد دیگر برای خودروسازی ایران 
اولین محصول سیتروئن -  سایپا سال 96 می‌آید
حجم سرمایه‌گذاری در همکاری دو شرکت بالغ بر 300میلیون یورو است
سارا غضنفری-دنیای خودرو:
 بالاخره بعد از مدت‌ها قراردادی که وعده داده می‌شد بسته شد. قرارداد بین سیتروئن فرانسه و سایپای ایران، دو غول خودروسازی در کشورهای متبوعه خود حالا در دوران پساتحریم نتایج خوبی را رقم زده‌اند. این خبر توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه که روز پنجشنبه 31تیرماه برگزار شد، اعلام شد. در همین زمینه شرکت‌های خودروسازی سایپا و سیتروئن با امضای قرارداد و تاسیس شرکت مشترک، همکاری خود را از سر گرفتند؛ حجم سرمایه‌گذاری اولیه در این همکاری به میزان 300 میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است و نخستین محصول مشترک تا پایان سال 2017 به بازار عرضه خواهد شد. این مراسم با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. 
قرارداد همکاری مشترک دو شرکت سایپا و سیتروئن با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، سید محمدعلی سیدابریشمی، رئیس هیات‌مدیره گروه خودرو‌سازی سایپا و ژان‌کریستف کمار عضو هیات‌مدیره سیتروئن و الیور بورجس،  دبیرکل سیتروئن به معدن امضا رسید. نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه امضای این قرارداد گفت: «چارچوب قرارداد مشارکت بین گروه سایپا و سیتروئن امضا شد و قرارداد نهایی ظرف دو ماه تکمیل و امضا خواهد شد.»
او با تاکید بر اینکه قرارداد زیر نظر شرکا امضا شده است و ما به عنوان وزارت صنعت، سیاست‌ها را مطرح کرده‌ایم، گفت: «در این قرارداد همه نکات ازجمله انتقال تکنولوژی، طراحی، مهندسی و صادرات دیده‌شده است.»
نعمت‌زاده اضافه کرد: «این مشارکت دومین همکاری شرکت‌های ایرانی و فرانسوی بعد از اجرای برجام است و امیدواریم این همکاری‌ها به‌صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد. البته این قرارداد براساس مدل جدیدی از همکاری مشترک تعریف شده است که ان‌شاالله باعث ارتقای صنعت خودرو خواهد شد.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: « در این قرارداد قرار است محصولات روز سیتروئن تولید شود و امیدواریم در کمتر از دو سال آینده خودروی مشترک این همکاری به بازار عرضه شود.» 
   امضای قرارداد با سیتروئن بعد از یک‌سال
در راستای همین برنامه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه امضای این قرارداد گفت: «بالاخره پس از یک‌سال مذاکره بین شرکت سایپا و سیتروئن موفق شدیم آخرین مذاکرات را انجام دهیم و شرکت مشترک سایپا و سیتروئن را تاسیس کنیم.» جمالی تاکید کرد: «آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپای کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپای کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل تمام فرآیندهای زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی مهندسی،  قطعه‌سازی، تولید محصول و فروش و پس از فروش بوده  و مقرر شده است 30 درصد از محصولات تولیدی این شرکت مشترک در شبکه سیتروئن صادر شود.» جمالی ادامه داد: «این همکاری به صورت 50-50 و با نگاه برد، برد برای دو طرف شکل گرفته و بر همین اساس هیات‌مدیره 6 نفره‌ای که 3 عضو ایرانی و 3 عضو فرانسوی خواهد داشت. این نوع همکاری قطعا پتانسیل جدیدی در صنعت به‌وجود می‌آورد.»او افزود: «خودروی مشترک اول از  نمونه‌های موجود و درحال تولید شرکت سیتروئن است و سایر محصولات خودروهای در حال طراحی است که هم‌زمان با عرضه در سایر کشورهای اروپایی در ایران تولید و عرضه می‌شود.»
جمالی تصریح کرد: «همکاری فنی و مهندسی در سطوح مختلف صورت می‌پذیرد و  موتور جدید، که استاندارد یورو 6 را خواهد داشت و قابلیت ارتقا به استاندارد یورو 7 را نیز دارد، بر اساس همکاری مشترک در سال 2019 تولید می‌شود و به تدریج از سال 2020 اغلب قطعات این موتور با همکاری سیتروئن و قطعه‌سازان کشور، داخلی‌سازی می‌شود.» مدیرعامل گروه سایپا گفت: «این شرایط کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا صورت می‌گیرد.»
    سهم ساخت داخل در قرارداد سایپا-سیتروئن  
جمالی مدیرعامل سایپا در مورد سهم ساخت داخل در این همکاری‌ها گفت: «برای شروع، محصول 40 درصد باید داخلی‌سازی شود و در سه سال میزان ساخت داخل  باید به 70 درصد برسد. این داخلی‌سازی با همکاری  مرکز تحقیقات سایپا و قطعه‌سازان در قالب استانداردهای سیتروئن صورت خواهد گرفت. امیدواریم بتوانیم بر اساس شرایطی که وزارت صنعت تعیین کرده است و ملت انتظار دارند، در قالب این همکاری مشترک این صنعت رشد خوبی داشته باشد.»
   خروج تدریجی پراید و تیبا از چرخه تولید
مدیرعامل سایپا در مورد وضعیت تولید محصولات جاری سایپای‌کاشان پس از این همکاری گفت: «تولید محصولات فعلی سایپای‌کاشان تا پنج سال ادامه خواهد داشت؛ بخشی از محصولات مانند تیبا و پراید در کاشان تولید می‌شود که هم‌زمان با ورود محصولات جدید سیتروئن از تولید آنها کاسته می‌شود و به مرور از چرخه تولید خارج خواهند شد و محصولات سیتروئن را جایگزین محصولات فعلی خواهیم کرد.» روزهای خوب سایپا در مجمع عمومی  از دیگر سو، در کنار برگزاری مراسم امضای قرارداد بین سیتروئن و سایپا؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سایپا، برای سال مالی منتهی به 94.12.29 با حضور بیش از81 درصد صاحبان سهام یا نمایندگان قانونی آنان برگزار شد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سایپا با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعضای هیات‌مدیره، حسابرس قانونی، نمایندگان سازمان بورس، نمایندگان سهامداران حقوقی و جمعی از سهام‌داران حقیقی در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سایپا با حضور بیش از 81 درصد از سهامداران یا نمایندگان قانونی آنها برگزار شد و گزارش هیات‌مدیره درباره فعالیت شرکت در سال94 و برنامه‌های سال 95 و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارائه و صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت حساب سود و زیان مورد تصویب مجمع قرار گرفت. 
در این جلسه، دکتر مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی در خصوص ساختار مالی سایپا گفت: «توانستیم فرصت 4 ماهه مالیاتی را از سازمان امور مالیاتی بگیریم و با پیگیری‌های مکرر می‌توانیم در مهلت مقرر ارزش سرمایه را  افزایش دهیم.» او با اشاره به مشکلات گذشته گروه سایپا گفت: «اکثر شرکت‌های گروه مشمول ماده 141 هستند و حقوق مالکانه شرکت 14.5- است و بدهی شرکت 790 میلیارد تومان به سیستم بانکی بوده، این در حالی است که تولید در مقاطعی به 800 دستگاه در روز رسید که امروز خوشبختانه با همراهی همه کارکنان و سهامداران، شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد و به تولید بالای2000 دستگاه رسیده است.» او در خصوص اوراق صکوک گفت: «با توجه به مشکلات مالی که وجود داشت، تصمیم به انتشار اوراق صکوک گرفتیم و در این خصوص برنامه خوبی در حال اجراست که اوراق صکوک زمین و ساختمان به ارزش 2000 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.»
مدیرعامل گروه سایپا گفت: «در حال حاضر تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.»
  بررسی شرایط سال گذشته سایپا
مدیرعامل گروه سایپا گفت: «مرکز مطالعات استراتژیک سایپا طرح های خوبی در خصوص شرکت‌های کم‌بازده و زیان‌ده در دست اجرا دارد که با همراهی هیات‌مدیره تصمیم به ادغام و انحلال این گونه شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.» وی افزود: «در حال حاضر بیش از 85 درصد ظرفیت‌های شرکت‌ها و قطعه‌سازان گروه سایپا استفاده می‌شود.»
 وی گفت: «در الگوی مذاکره با شرکای خارجی برای اولین‌بار از سیتروئن خواستیم سرمایه‌گذاری مستقیم در سایپای کاشان انجام دهد و بخشی از سهام سایپا را خریداری کند و هم اکنون در برد سیتروئن پذیرفته شده که در سایپای کاشان سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهند و 50 درصد سهام سایپای کاشان را به صورت نقدی خریداری کنند.»  از دیگر سو، جمالی درباره اهداف آینده این شرکت در خصوص شرکای خارجی دیگر در قالب جوینت‌ونچر گفت: «مذاکرات خوبی با رنو داشتیم و به‌زودی به تفاهم نهایی خواهیم رسید. هم‌چنین با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم و افق روشنی پیش‌روی مذاکرات است.» جمالی گفت: «با شرکت چانگان هم مذاکرات خوبی داریم. شرکت چانگان شرکتی است که سالانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید می‌کند. همچنین با برلیانس و زوتی نیز کارمان را ادامه می‌دهیم.» وی تصریح کرد: «با شرکت ایویکو و زامیاد نیز در حال مذاکره هستیم و ایویکو نیز مانند سیتروئن پذیرفته که سرمایه‌گذاری مستقیم و صادرات داشته باشد.» جمالی گفت: «با شرکت کیا هم مذاکراتی آغاز کرده‌ایم و در دو هفته آینده در کره‌جنوبی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد.» در پایان باید بازده قیمتی محصول سیتروئن و سایپا را در ایران بررسی کرد. شرکت خودروسازی سیتروئن که بر سر خرید 50 درصد از سهام سایپای‌کاشان با طرف ایرانی خود به تفاهم رسیده است، قصد دارد خودروهایی با قیمت متوسط به بالا را در ایران تولید و عرضه کند که قیمت این خودروها بین 45 تا 120 میلیون تومان خواهد بود.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اولین محصول سیتروئن - سایپا سال 96 می‌آید
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو