بررسی عملکرد ایران‌خودرو در فضای پساتحریم

همکاری با هشت شریک خارجی در عصر برجام

بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، صنعت خودروسازی یکی از جنبه‌هایی است که به‌شدت مورد استقبال شرکت‌های خارجی قرار گرفت و در این راستا شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، براساس گفته‌های مدیرعاملش در فضای پسا‌برجام با 8 شرکت خودروسازی در حال همکاری یا مذاکره است که در این گزارش به بررسی این شرکت‌ها و نحوه همکاری آن‌ها با آبی‌های جاده مخصوص خواهیم پرداخت.

کد : 2411
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395
print
نظرات : 0
همکاری با هشت شریک خارجی در عصر برجام
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

بررسی عملکرد ایران‌خودرو در فضای پساتحریم
همکاری با هشت شریک خارجی در عصر برجام
رامین بیات-دنیای خودرو:  بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، صنعت خودروسازی یکی از جنبه‌هایی است که به‌شدت مورد استقبال شرکت‌های خارجی قرار گرفت و در این راستا شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، براساس گفته‌های مدیرعاملش در فضای پسا‌برجام با 8 شرکت خودروسازی در حال همکاری یا مذاکره است که در این گزارش به بررسی این شرکت‌ها و نحوه همکاری آن‌ها با آبی‌های جاده مخصوص خواهیم پرداخت.
  پژو
شرکت خودروسازی پژوی فرانسه در دور دوم همکاری‌های خود با ایران‌خودرو، این بار در قالب تاسیس یک شرکت جوینت‌ونچر به کشور باز خواهد گذشت. این شرکت فرانسوی این بار با سه‌ محصول جدید شامل پژو 208،301 و 2008 به خط تولید ایران‌خودرو باز می‌گردد. این در حالی است که براساس گفته‌های مسئولان ایران‌خودرو، پژو در فاز اول همکاری 200 میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین این شرکت جدا از سرمایه‌گذاری، مبلغی را به‌عنوان غرامت به ایران‌خودرو پرداخت می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نسبت به قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو بسیار امیدوار هستند. از سوی دیگر بر اساس اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو، پژو 2008 به عنوان اولین محصول شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) تا پایان سال به بازار عرضه خواهد شد.
  رنو
شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال حاضر با ایران‌خودرو قراردادی به امضا نرسانده است، اما به نظر می‌رسد این قرارداد همکاری در آینده نزدیک امضا شود. در همین رابطه مدیر‌عامل ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه قرار است رنو با سهم 80درصدی با یکی از خودروسازان ایرانی همکاری داشته باشد و دو محصول «سیمبل» و «داستر» را تولید کند، اضافه کرد: اما طبق قراردادی که به امضا خواهد رسید، رنو سایر محصولات خود را با همکاری ایران‌خودرو در ایران عرضه خواهد کرد.یکه‌زارع افزود: میزان همکاری ایران‌خودرو و رنو به‌گونه‌ای خواهد بود که 75درصد فعالیت‌های رنو در ایران را شامل می‌شود؛ به عنوان مثال فقط در یکی از محصولات تولید مشترک 300هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.
  فیات
شرکت فیات ایتالیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا، قصد دارد در فضای پسابرجام به صنعت خودروسازی ایران وارد شود و بدین منظور برای همکاری، ایران‌خودرو را انتخاب کرده است. مذاکرات دو شرکت در حال پیگیری است، در این راستا در ابتدای اسفند ماه سال گذشته یک هیات 12 نفره از شرکت خودروسازی فیات ایتالیا وارد ایران شدند و از خطوط تولید ایران‌‌خودروی تهران و شرکت ایساکو بازدید کردند. در آن سفر، هیات فیات در سطح قائم‌‌مقام توسعه کسب‌‌و‌کارهای جدید به ایران سفر کرد و در بین آنها مدیرانی از بخش‌های توسعه محصول، فروش، بازاریابی و صادرات فیات نیز حضور داشتند. حال به نظر می‌رسد مذاکرات دو طرف به صورت فشرده دنبال می‌شود، چراکه قرار است تیپو به عنوان اولین محصول فیات روی خط تولید ایران‌خودرو برود، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت قطعی شدن قرارداد ایران‌خودرو و فیات، این خودروساز ایتالیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک ایران‌خودرو قلمداد خواهد شد.
  سوزوکی 
 شرکت سوزوکی ژاپن در گذشته خودروی ویتارا را روی خطوط تولیدی ایران‌خودرو برده است. حال در شرایط جدید مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: با سوزوکی مذاکرات بسیار خوبی داشته‌ایم و علاوه بر ویتارای جدید، دو محصول جدید سیاز و بالنو را نیز به صورت مشترک، تولید و به بازار عرضه خواهیم کرد.همچنین آکیرا کوبایاشی، مدیرعامل شرکت کانماتسو (شرکت بازرگانی مرتبط با سوزوکی) در این زمینه گفته است: ما به ایران‌خودرو قطعاتی عرضه می‌کردیم ولی به علت وجود تحریم‌ها این ارتباط کاهش پیدا کرد. در شرایط جدید ما به دنبال ارائه الگوهای متفاوتی از همکاری با ایران‌خودرو هستیم. کوبایاشی با اشاره به تجربه حضور شرکت سوزوکی در ایران افزود: با توجه به شناخت سوزوکی از بازار ایران امکان سرمایه‌گذاری از نظر ما در این بازار وجود دارد ولی این موضوع نیازمند اقدامات متفاوتی است.
  داتسون
شرکت داتسون ژاپن از زیرمجموعه‌های نیسان دیگر خودروساز ژاپنی است که ایران‌خودرو قصد همکاری با آن را دارد. بر اساس استراتژی ایران‌خودرو همکاری با داتسون برای تولید خودروهای زیر 50 میلیون تومان صورت خواهد گرفت. 
در همین زمینه مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه مذاکره با شرکت داتسون ژاپن نیز از مدتی قبل آغاز شده است و براساس آن ایران‌خودرو شریک تجاری این شرکت ژاپنی در ایران خواهد بود، اضافه کرد: همکاری با داتسون در مرحله مذاکره است تا به امضای قرارداد منجر شود. البته باید در نظر داشت مذاکراتی از این دست، معمولا بین یک تا یک‌و‌نیم سال طول خواهد کشید.
  دانگ‌فنگ
شرکت چینی دانگ‌فنگ که در گذشته در بازار خودروهای کار‌و‌تجاری ایران حضور داشت، این بار برای تولید خودروی سواری با ایران‌خودرو در حال همکاری است.
 «اچ 30 کراس»محصولی است که دانگ‌فنگ در خطوط تولیدی ایران‌خودرو برده است. این شرکت یکی از دو شریک چینی ایران‌خودرو است که در حال حاضر جوینت‌ونچر اصلی پژو در چین محسوب می‌شود و این موضوع نیز در همکاری ایران‌خودرو  و دانگ‌فنگ بسیار تاثیر گذار 
بوده است.
  هایما
شرکت خودروسازی هایمای چین در گذشته متعلق به مزدای ژاپن بود، اما فاو این شرکت را خرید. حال شرکت هایما حدود یک‌سال است با ایران‌خودرو در حال همکاری است. در حال حاضر نیز ایران‌خودرو و هایما خودروی «اس 7»را روانه بازار خودروی ایران کرده‌اند. اکنون باید دید در آینده همکاری دو خودروساز ایرانی و چینی چه مسیری را خواهد پیمود.
  مرسدس‌بنز
ایران‌خودرو و شركت دايملر (مالک مرسدس‌بنز) با امضاي يك تفاهم‌نامه، همكاري استراتژيک خود را براي ايجاد یک شركت مشترک آغاز كردند. 
دايملر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ايران خودرو كه بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه به‌شمار مي‌آيد، قصد دارند با تاسيس يك شركت مشترك، از مزيت‌هاي نسبي يكديگر استفاده و ضمن تحكيم جايگاه خود، يك قطب توليد خودروهاي تجاري در منطقه 
ايجاد كنند. 
سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات قوای محرکه و تاسیس شرکت مشترك فروش کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات آنها در ايران توسط دايملر ازجمله مواردي به شمار مي‌رود كه در اين تفاهم‌نامه مورد توافق قرار گرفته است. همچنین مرسدس‌بنز 30 درصد از سهام شرکت ایدم را مجددا در اختیار می‌گیرد و 20 درصد از سهام شرکت محورخودرو را نیز خواهد داشت. 
 علاوه‌بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اينكه دايملر اعلام كرده است براي تحقق اين برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه‌ماه نخست سال ۲۰۱۶ ايجاد مي‌كند.
 از سوی دیگر دایملر قصد دارد در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه‌ای کند. طبق این قرارداد نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس و آکسور را می‌توان در سال‌ جاری در ایران توليد و عرضه کرد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید همکاری با هشت شریک خارجی در عصر برجام
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو