:«مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو

مونتاژ خودروهای یک برند اروپایی در منطقه آزاد ارس

در حالی که بارها سخن از تبدیل منطقه آزاد چابهار به قطب سوم خودروسازی کشور با تاسیس کارخانه تیسکو به میان آمده است، دیگر مناطق آزاد کشور نیز برای ایجاد صنایع خودروسازی دست‌به‌کار شده‌اند. یکی از این مناطق، منطقه آزاد ارس است که هم‌اکنون نیز صنایع خودروسازی مهمی همچون گروه صنعتی آمیکو در آن مستقر است. 

کد : 2430
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1395
print
نظرات : 0
مونتاژ خودروهای یک برند اروپایی در منطقه آزاد  ارس
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

:«مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو
مونتاژ خودروهای یک برند اروپایی در منطقه آزاد  ارس
33درصد از قطعات ایران‌خودرو و سایپا از استان آذربایجان شرقی تامین می‌شود
محمدعلی دیانتی‌زاده-دنیای خودرو:  
در حالی که بارها سخن از تبدیل منطقه آزاد چابهار به قطب سوم خودروسازی کشور با تاسیس کارخانه تیسکو به میان آمده است، دیگر مناطق آزاد کشور نیز برای ایجاد صنایع خودروسازی دست‌به‌کار شده‌اند. یکی از این مناطق، منطقه آزاد ارس است که هم‌اکنون نیز صنایع خودروسازی مهمی همچون گروه صنعتی آمیکو در آن مستقر است. هرچند زمانی قرار بود اصفهان مرکز جدیدی برای صنایع خودروسازی کشور باشد اما به دلیل شرایط مناطق آزاد از حیث قوانین سرمایه‌گذاری جاذبه این مناطق برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیش‌تر است. در این میان، عده‌ای نیز معتقدند که کشور از توسعه صنعت خودرو بی‌نیاز است و سرمایه‌گذاری در این بخش را بیهوده می‌دانند. اما دولت برای انحصارشکنی، کنترل قیمت و افزایش کیفیت خودروها به این طرح‌ها بها می‌دهد و افزایش اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی از این طریق را دنبال می‌کند. تلاش بر این است که 30 درصد از خودروهای تولیدی این مناطق صادر و بقیه وارد سرزمین اصلی شود تا با ورود این خودروها، خودروسازان داخلی برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود و کاهش قیمت‌ها به تکاپو بیفتند و برنامه‌ریزی کنند. در همین باره با محسن خادم عرب‌باغی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که ماحصل آن را می‌خوانید‍.
 ارزیابی و چشم‌انداز شما از وضعیت صنعت خودروسازی در منطقه آزاد ارس به چه صورت است؟
استان آذربایجان شرقی یک قطب مهم در زمینه تولید قطعات محسوب می‌شود. بیش از 33درصد از قطعات ایران‌خودرو و سایپا از این استان تامین می‌شود که پتانسیلی قوی در زمینه قطعه‌سازی به حساب می‌آید. از استان آذربایجان غربی به پژوی فرانسه هم قطعه صادر می‌شود. همچنین منطقه آزاد ارس با 120 کیلومتر فاصله از مرکز استان، بخشی از آن است و می‌تواند از خدمات این استان بهره ببرد. از آن‌جا که این منطقه، یک منطقه آزاد است، تولیدکنندگان می‌توانند محصولاتشان را بدون عوارض وارد این منطقه کنند. یک‌سری قطعات از سرزمین اصلی و برخی دیگر از خارج از کشور وارد منطقه شده و مونتاژ می‌شوند. اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است؛ به‌عنوان مثال زمینی را به یک خودروساز تحویل داد‌ه‌ایم تا کار تولید خودروهای سواری و کاری ازجمله آمبولانس‌های یک شرکت اروپایی را آغاز کنند. این مجموعه در حال ساختمان‌سازی بوده و قرار است به‌زودی کار خود را با مونتاژ شروع کند. همچنین در این منطقه آمیکو را داریم که یک وزنه در عرصه خودروهای کاروتجاری محسوب می‌شود. ما امیدواریم شرکت آمیکو نیز روی بخشی از خودروهایی که به‌صورت «فول سی کا دی»وارد می‌کند، داخلی‌سازی انجام دهد. 
 آیا مشوق‌هایی برای توسعه ساخت داخل در نظر گرفته‌اید؟
برای ورود محصولات از سرزمین اصلی به منطقه آزاد ارس هیچ‌گونه عوارضی دریافت نمی‌شود که این خود یک مشوق است. اگر قطعه‌سازان مواد اولیه موردنیاز خود را از طریق این منطقه وارد کنند، هیچ‌ عوارضی از آن‌ها دریافت نمی‌شود و می‌توانند بعد از تولید قطعه، محصولات خود را به‌منظور صادرات به منطقه آزاد بیاورند. همچنین می‌توان برای قطعه‌سازانی که برای این منطقه فعالیت می‌کنند، معافیت مالیاتی منظور کرد. این امتیازات هم برای کسانی که مایل به فعالیت از طریق منطقه آزاد ارس باشند، بسیار مناسب خواهد بود و هم کمک می‌کند تا در نهایت خودروها با قیمت مناسب به دست مردم برسند. خوشبختانه آمیکو یک برند شناخته‌شده است و محصولات آن در سراسر کشور توزیع می‌شود و ما نیز امکان همکاری با این مجموعه را به‌منظور افزایش تنوع محصول داریم تا بتواند با اضافه‌کردن محصولاتی مانند وانت پاسخگوی نیاز کشور باشد.
‌ زمینی را به یک خودروساز تحویل داد‌ه‌ایم تا کار تولید خودروهای سواری و کاری ازجمله آمبولانس‌های یک شرکت اروپایی را آغاز کند. این مجموعه در حال ساختمان‌سازی بوده و قرار است به‌زودی کار خود را با مونتاژ شروع کند
 چرا با وجود چنین طرفیت‌هایی، مناطق آزاد واردات محورند تا صنعتی و صادراتی؟
هدف از ایجاد منطقه آزاد، ایجاد مرکزی به‌عنوان جایگاه صادرات بود، نه واردات. البته ما در منطقه آزاد ارس در چند محور پیشرفت داشته‌ایم که محور گردشگری یکی از آن‌هاست. این منطقه از مراکز باستانی و تاریخی بسیاری بهره می‌برد و ما هم توانستیم این آثار را احیا کنیم و به‌منظور جلب گردشگران داخلی و خارجی کارهایی را انجام داده‌ایم که رونق و درآمد منطقه در آن‌ها منظور شده است تا آن‌جا که در تعطیلات عید فطر و پیش از آن در نوروز با حجم بالایی از گردشگران مواجه شدیم. بنده معتقدم در بخش صنایع بهتر است محصولات وارداتی را با همان برند در ایران تولید کنیم و برنامه ما همین است. در این زمینه کارهایی هم انجام شده است. به‌طور مثال ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های لوازم آرایش است و آماری حدود 1.5 میلیارد دلار را به قاچاق این کالا اختصاص داده است. از این رو، ما برای شرکت ترکیه‌ای که لوازم آرایشی به ایران می‌فروشد، امکاناتی را فراهم کرده‌ایم که ماشین‌آلات خود را به این‌جا انتقال دهد و با همان برند اما با بهره‌گیری از امکانات و نیروی انسانی ما اقدام به تولید کند. یعنی همان کاری که در صنعت خودرو برای تحقق آن با خودروسازان اروپایی و چینی برنامه همکاری داریم و در صنایع نساجی نیز ترکیه متمایل به انجام آن است. وضعیت ترکیه در تولید لباس حتی پیش از کودتا به‌گونه‌ای پیش رفته بود که تمایل داشته و دارد در منطقه ارس تولید خود را ادامه دهد. طراحی این برندها در ترکیه انجام می‌شود و با استفاده از پارچه‌های ایرانی و ترکیه‌ای تولید می‌شوند. این کارها مسیر خوبی را پیش گرفته است اما کافی نیست و نیازمند کار بیشتری در این زمینه است.
 آیا با وجود پیشینه بحث قاچاق در مناطق آزاد، این احتمال وجود ندارد که با شکل‌گیری صنایع خودروسازی در این منطقه، شاهد ورود قاچاقی قطعات خودرو نیز باشیم؟
معافیت از پرداخت عوارض درخصوص واردات مواد اولیه ساخت قطعه، انگیزه قاچاق در این زمینه را از بین می‌برد. اما به‌هرحال یکی از بحث‌های مطرح در ارس، قاچاق است که نمی‌توان آمار دقیقی از آن ارائه کرد. بخشی از تجارت این منطقه قانونی و از طریق گمرک انجام می‌شود که به سرزمین اصلی یا منطقه آزاد وارد می‌شود. اما کار در زمینه کالاهای مسافری خوب پیش نرفته است. مثلا در ماکو یک محدوده محصورشده ایجاد کرده‌اند که فروشگاه‌ها در آن قسمت قرار دارند؛ کالا به این فروشگاه وارد و بعد از خرید از گمرک خارج می‌شود. اما نتوانستیم این طرح را در جلفا پیاده کنیم زیرا به دلیل گستردگی جلفا، کنترل آن بسیار سخت و بیشترین مشکلات نیز در همین بخش است. اما با اقداماتی ازجمله تجمیع گمرکات و استقرار آن در منطقه، تعبیه دوربین و... توانستیم کنترل را بیشتر کنیم. همچنین به‌تازگی اقدام به استقرار پاسگاهی در این بخش کرد‌ه‌ایم تا جلوی قاچاق از منطقه به سمت خوی گرفته شود. همچنین از ورود کالاها به انبارهای اختصاصی جلوگیری کرده‌ و آن‌ها را به سمت انبارهای عمومی برده‌ایم که البته با اعتراضاتی از سوی صاحبان کالا همراه بوده است. انبارهای عمومی در این منطقه بسیارمناسب هستند. از زمان پهلوی اول که این منطقه مرکز پشتیبانی کشور بود، این انبارها ساخته شده‌اند. در‌حال‌حاضر نیز کنترل‌ها بیشتر شده است و سهمیه‌ها براساس مساحت فروشگاه و میزان فروش آن‌ها اختصاص داده می‌شود. در این منطقه برخلاف قشم و کیش، برگ سبز دریافت می‌شود و جلوی تضمین کالا در خروجی‌ها گرفته شده است. 
 برخی از مناطق آزاد، زمین‌های مناسب کشت و زرع نیز دارند و با توجه به شرایط ویژه این مناطق می‌توان با بهره‌گیری از ادوات و خودروهای مدرن کشاورزی و حتی تولید این خودروها، این مناطق را طلایه‌دار کشاورزی مدرن در کشور کرد. در این خصوص چه نظری دارید‍؟
قطعا همین‌طور است. با همین رویکرد حدود 250 هزار هکتار گلخانه در منطقه آزاد ارس تولید و در طول یک سال 20 واحد بهره‌برداری شده است. خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی و گل برخی از این محصولات هستند. پرورش گل به‌منظور صادرات به کشورهای «سی آی اس»انجام می‌شود، چرا که این کشورها مصرف‌کننده اصلی گل هستند. طی یک‌سال‌ونیم گذشته حدود یک هزار هکتار زمین به روستاییان برای کاشت زردآلو تحویل شده است. آب مورد نیاز این زمین‌ها هم به وسیله پمپاژ از ارس تامین می‌شود. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مونتاژ خودروهای یک برند اروپایی در منطقه آزاد ارس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو