نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های خودرویی در شبه قاره

جایگاه خصوصی‌ها در صنعت خودروی هند

هند بیشترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه را در میان اقتصاد‌های بزرگ جهان دارد. فروش خودروی این کشور که در سال 1991 کمتر از 30 هزار خودرو در ماه بود، حالا به بیش از 200هزار دستگاه رسیده است. حالا به جز بزرگ‌ترین خودروساز این کشور که از ابتدا یک خودروساز دولتی بود، دیگر برندهای جهانی و بومی هم از این بازار سهم می‌برند. 

کد : 2438
تاریخ انتشار : يکشنبه 10 مرداد 1395
print
نظرات : 0
جایگاه خصوصی‌ها در صنعت خودروی هند
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های خودرویی در شبه قاره
جایگاه خصوصی‌ها در صنعت خودروی هند
مسلم تقوی-دنیای خودرو:  هند بیشترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه را در میان اقتصاد‌های بزرگ جهان دارد. فروش خودروی این کشور که در سال 1991 کمتر از 30 هزار خودرو در ماه بود، حالا به بیش از 200هزار دستگاه رسیده است. حالا به جز بزرگ‌ترین خودروساز این کشور که از ابتدا یک خودروساز دولتی بود، دیگر برندهای جهانی و بومی هم از این بازار سهم می‌برند. 
  یک برند دولتی که خصوصی شد
ماروتی اودیونگ که از سال 1982 با سرمایه‌گذاری مشترک بین موراتی اودیوگ و سوزوکی ژاپن شروع به کار کرد، اکنون پرفروش‌ترین برند هندوستان است. 
در ابتدا 74 درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت هندوستان و 26 درصد آن به شرکت سوزوکی ژاپن تعلق داشت. رفته‌رفته سوزوکی سهم خود را افزایش داد و دولت نیز به‌آرامی عقب نشست تا اینکه در سال 2007 دولت هندوستان، تمام سهم خود را به بخش خصوصی هندوستان فروخت و دیگر هیچ سهمی در این شرکت نداشت. با تکمیل فرایند خصوصی‌سازی این شرکت در سال 2010 نام آن از موراتی اودیونگ به موراتی سوزوکی تغییر یافت.
در نیمه ابتدایی سال 2016 کاروتی 46.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. این برند تنها در 6 ماه 655هزار دستگاه به فروش رساند. 
  برندهای خارجی مستقل در هند
بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در هند، برخلاف سوزوکی، بدون همکاری با بخش دولتی کار خود را در این کشور شروع کردند. این شرکت‌ها عموما کار خود را با همکاری بخش خصوصی در هند آغاز کردند و با برند خود وارد این کشور شدند. 
هیوندای با سهم 18 درصدی دومین برند پرطرفدار بازار است که محصولات آن از طریق شرکت هیوندای موتور هند به فروش می‌رسد. این شرکت کاملا متعلق به هیوندای کره و بزرگ‌ترین خودروساز صادرکننده و دومین خودروساز پرفروش در هند است. 
شرکت خصوصی فولکس‌واگن هند نیز از دیگر برندهای پرطرفدار بازار هند کاملا متعلق به شرکت مادر است. شرکت خصوصی دیگری در میان پرفروش‌های بازار هند، تویوتا کرلوسکار است. 
این شرکت توانست در نیمه ابتدایی سال 2016، 61هزار دستگاه بفروشد و 4.3درصد از سهم بازار را در اختیار گیرد. شرکت خودروسازی رنو-  نیسان، خودروسازی هوندا و خودروسازی فورد برندهای بعدی هستند که سهم بالایی از بازار هند را در اختیار دارند و شرکت‌های خصوصی با مسئولیت محدود هستند.
  یک غول خصوصی
گروه صنعتی تاتا یک شرکت خصوصی است که نزدیک به هفتاد سال پیش توسط جهانگیر دادابهوی تاتا که از پارسیان هند بود تاسیس شد. این شرکت با رشد فوق‌العاده بالایی که داشت، تبدیل به مجموعه‌ای عظیم از شرکت‌های صنعتی بین‌المللی شد. تاتاموتورز زیرمجموعه خودرویی این گروه صنعتی محسوب می‌شود و به تنهایی بسیاری از برندها را به بازار هند آورده است. مالکیت تاتا هیسپانو و تاتا دوو که خودروهای تجاری هستند، متعلق به تاتاموتورز است. هیسپانو کاروسرا یک شرکت تولید خودروهای تجاری اسپانیایی بود که کم کم سهام آن توسط تاتاموتورز خریده شد تا اینکه اکنون به کلی متعلق به این شرکت هندی است. بخش خودروهای تجاری دوو هم پس از ورشکستگی و چند پاره شدن این شرکت کره‌ای به تاتاموتورز رسید. علاوه بر اینها تاتا-فیات از شرکت‌هایی است که به واسطه سرمایه‌گذاری مشترک میان فیات ایتالیا و تاتا هند تاسیس شد. از طریق این سرمایه‌گذاری مشترک تاتاموتورز به تکنولوژی سیستم انتقال قدرت و موتورهای دیزلی فیات دسترسی پیدا کرد. البته این شراکت در دوره‌ای به پایان رسید و فیات اکنون محصولاتش را به وسیله شرکت خصوصی فیات هند با مسئولیت محدود، به صورت مستقیم به بازار عرضه می‌کند. این شرکت کاملا در اختیار فیات ایتالیاست. مهم‌ترین بخش فعالیت تاتا از نظر ما خرید خودروساز انگلیسی، جگوار-لندروور است. خودروسازی که نزدیک به یکصدسال قدمت دارد و از سال 2008 کاملا متعلق به شرکت تاتاموتورز است. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جایگاه خصوصی‌ها در صنعت خودروی هند
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو