در گفت‌‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو»با مدیر فروش خاورمیانه و آفریقای «بی وای دی»اعلام شد

عرضه خودروهای برقی به زودی در ایران

ایران برای ما بازار بسیار مهمی است و پتانسیل بالایی دارد. شرکت بی‌وای‌دی هم با همکاری شریکش در ایران یعنی کارمانیا از این پتانسیل می‌خواهند همه بهره را ببرند

کد : 2446
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1395
print
نظرات : 0
عرضه خودروهای برقی به زودی در ایران
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

در گفت‌‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو»با مدیر فروش خاورمیانه و آفریقای «بی وای دی»اعلام شد
عرضه خودروهای برقی به زودی در ایران 
ایران برای ما بازار بسیار مهمی است و پتانسیل بالایی دارد. شرکت بی‌وای‌دی هم با همکاری شریکش در ایران یعنی کارمانیا از این پتانسیل می‌خواهند همه بهره را ببرند
علی طجوزی-دنیای خودرو:
شرکت «بی وای دی»یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. این شرکت که تاریخ تولدش به اوایل قرن بیست‌و‌یکم باز می‌گردد، خود را وقف تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی آن و نهایتا طراحی خودروهای سواری و اتوبوس برقی کرده است. این شرکت خودروسازی حتی یک شرکت جوینت‌ونچر با سرمایه‌گذاری مساوی با دایملر آلمان دارد که خودروهای لوکس برقی را با برند «دنزا» طراحی و تولید می‌کند. 
این شرکت جوان که با سرعت بالایی به بلوغ رسیده است و اکنون به عنوان یک شرکت‌ بزرگ در حوزه خود شناخته می‌شود، از جمله شرکت‌هایی است که کارشناسان آینده درخشانی برای آن متصور می‌شوند. حالا این شرکت چینی به بازار ایران هم راه پیدا کرده و شریک آن در ایران شرکت «کارمانیا» است. حضور «بی وای دی»در ایران به این معنی است که خودروهای برقی و هیبرید خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به صنعت خودروی ایران راه پیدا می‌کنند. همکاری کارمانیا و «بی وای دی»هم اکنون آغاز شده است
 و طبق برنامه قرار است تا 3 سال آینده به تولید 50هزار دستگاه و تا 5 سال آینده به سالانه 100هزار دستگاه برسند. در اینجا گفت‌وگویی با ادی هوانگ، مدیر بخش‌ فروش خاورمیانه و آفریقای شرکت «بی وای دی»داشته‌ایم که در ادامه بخش اول این گفت‌وگو را 
می‌خوانید.
به طور مختصر درباره فعالیت‌های شرکت «بی وای دی»توضیح دهید؟
در ابتدا باید بگویم  شرکت «بی وای دی»به طور عام خود را وقف انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است. در مرحله دوم باید گفت این شرکت تکنولوژی ذخیره‌سازی انرژی را در اختیار دارد و با استفاده از  باتری این انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را ذخیره‌سازی 
و بعد با کمک این باتری‌ها، انرژی پاک و قابل اتکایی  برای خودروهای سواری فراهم می‌کند. سومین مرحله از چرخه فعالیت شرکت، طراحی و فراهم کردن این انرژی برای استفاده در سیستم حمل‌و‌نقل
 عمومی است. 
سیاست شما برای انتخاب یک شریک ایرانی (کارمانیا)چه بود و برنامه‌هایتان برای همکاری با این شرکت چیست؟
ایران برای ما بازار بسیار مهمی است و پتانسیل بالایی دارد. شرکت بی‌وای‌دی هم با همکاری شریکش در ایران یعنی کارمانیا می‌خواهند از این پتانسیل همه بهره را ببرند. ما با كارمانيا داراي اهداف  مشترك هستيم و سهامداران اصلي اين شركت سابقه بسيار خوبي در معرفي برندها و ارائه خدمات دارند.اولین محصولی  که در ایران عرضه شده، مدل «اس6»است و بعد از آن خودروی «ایی6»کاملا برقی، که برای کاهش آلودگی خودروی مهمی است، به بازار ایران معرفی خواهیم کرد. 
کار ما در ایران با معرفی یک خودروی اس‌یو‌وی کاملا بنزینی، یعنی «اس6»شروع شد. مزیت این خودرو در بازار، موتور بسیار پرقدرت 2٫4 لیتری و سایز بزرگ‌تر این خودرو در سگمنت خود است. این مدل یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار
 چین ‌است.
قصد ما فقط فروش خودرو به ایران نیست و تمرکز ما بر همکاری برای داخلی‌سازی هرچه بیشتر این محصولات معطوف شده است. در حال حاضر درصد داخلی‌سازی خودروی بنزینی ما یعنی «اس6»حدود 20درصد است و امیدواریم در مدتی بسیار کوتاه به تولید 40درصدی این خودرو در ایران برسیم.  فاز اول ما یک خودروی بنزینی با مزیت‌های خوبی است ولی در کنار آن بحث خودروهای الکتریکی را خواهیم داشت تا شاید بازار از آنچه پیش‌بینی می‌شود، زودتر آماده پذیرش این خودروها باشد
سابقه حضور «بی وای دی»در ایران کمتر از دیگر رقبای چینی است. به خاطر کاهش این فاصله خودروی اس‌یو‌وی را انتخاب کردید یا دلیل دیگری دارد؟
می‌خواستیم اولین محصول‌مان در بازار یک خودروی شاخص و مهم باشد. برای همین موضوع «اس6»را انتخاب کردیم که با دو مزیت سایز بزرگ و قدرت بسیار بالایی که در اختیار راننده قرار می‌دهد
 آن را به بازار آورده‌ایم.
سامسونگ  اخیرا اقدام به خرید بخشی از سهام «بی وای دی»کرده است. دلیل این اقدام چه بوده است و آیا شاهد همکاری بین این دو شرکت خواهیم بود؟
سامسونگ حدود 3میلیارد رنمینبی (رنمینبی واحد پولی چین است که برای معادلات بین‌المللی از واژه یوآن به جای آن استفاده می‌شود) یا 461 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که حدود 1٫92 درصد سهام «بی وای دی»می‌شود. در مورد همکاری باید بگویم سابق بر این هم نزدیک بوده‌ایم و در زمینه قطعات الکترونیکی و باتری موبایل  همکاری داشته‌ایم و الان سازمان دیگری هم از هر دو مجموعه وارد همکاری خواهد شد. ولی برای اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید از سامسونگ سوال بپرسید. 
برنامه شما برای حضور در بازار ایران و استراتژی شما برای ادامه فعالیت در این بازار چیست؟
همان‌طور که گفتیم اولین مدل برای بازار ایران «اس6»بود و پس از آن اس‌یووی دیگری به نام «اس7»خواهد آمد که مدل کامل‌تر و قوی‌تری است. برای درازمدت هم باور داریم تکنولوژی خودروهای برقی در ایران جا خواهد افتاد و در این زمینه با «کارمانیا» همکاری می‌کنیم تا بتوانیم این تکنولوژی را به ایران منتقل کنیم. البته می‌دانیم این اتفاق زمان‌بر خواهد بود ولی استراتژی ما این است که مرحله به مرحله جلو برویم تا این اتفاق در ایران هم رخ دهد. 
به عنوان مثال مجوز فروش «ایی6»را در بازار ایران گرفته‌ایم و این خود یکی از مراحلی است که باید انجام می‌شد. این مدل برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی بسیار مناسب است و با هر بار شارژ شدن می‌تواند 400 کیلومتر طی کند. در مرحله بعد یک مدل خودروی هیبرید به ایران وارد می‌کنیم که «تانگ» نام دارد. اقدام‌ برای دریافت مجوز و استاندارد این خودرو هم آغاز شده است. خودروی تانگ هم‌اندازه «اس6»و برای مصرف شخصی مناسب است. این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند 80 کیلومتر را طی کند و قابلیت کار با برق و بنزین به صورت همزمان 
را هم دارد. علاوه‌بر خودروهای شخصی روی بازاریابی یک اتوبوس به نام «کا9»هم کار می‌کنیم. همین الان هم با بخش‌های دولتی صحبت کرده‌اند تا با یک پشتوانه مالی بتوان آن را به ایران آورد . من و همکارانم در «بی وای دی»باور داریم در طولانی‌مدت، سهم عمده بازار را خواهیم داشت، به‌خصوص در شهرهایی با مشکل آلودگی هوا مثل تهران که همین الان درگیر این مساله است. 
تا زمانی که بازار آمادگی پذیرش خودروهای الکتریکی را به صورت عمده داشته باشد، برنامه شما برای بازار ایران چیست؟
 هما‌نطور که گفتم خودروی فاز اول ما یک خودروی بنزینی با مزیت‌های خوبی است ولی در کنار آن بحث خودروهای الکتریکی را خواهیم داشت تا شاید بازار از آنچه پیش‌بینی می‌شود، زودتر آماده پذیرش این خودروها باشد. قصد ما فقط فروش خودرو به ایران نیست و تمرکز ما بر همکاری برای داخلی‌سازی هرچه بیشتر این محصولات معطوف شده است. در حال حاضر درصد داخلی‌سازی خودروی بنزینی ما یعنی «اس6»حدود 20درصد است و امیدواریم در مدتی بسیار کوتاه به تولید 40درصدی این خودرو در ایران برسیم.
تولید شما در ایران براساس زمان‌بندی پیش رفته یا به تعویق افتاده است؟
تاکنون 95درصد طرح داخلی‌سازی انجام شده و باید بگویم حدودا یک ماه به تعویق افتاده است. ولی باور دارم و مطمئن هستم تا یک ماه آینده این طرح عملیاتی می‌شود و شروع به تولید می‌کند. قصد داریم در 3 سال به تولید 50هزار دستگاه برسیم و در 5 سال آینده به تولید سالانه یک‌صدهزار دستگاه خواهیم رسید. 
آیا این عدد را برای بازار ایران زیاد نمی‌دانید؟
با توجه به شکافی که در بازار ایران وجود دارد و تعداد خودرویی که به ازای هر هزار نفر درایران استفاده می‌شود، حدود 150 دستگاه است که از 250 دستگاه متوسط جهانی بسیار کمتر است و این خود نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خودرو است. همان‌طور که می‌دانید توانایی بازار به سالی سه میلیون  دستگاه هم خواهد رسید. در نتیجه با تکنولوژی «بی وای دی»و استراتژی کارمانیا سهم خوبی از این بازار را در اختیار خواهیم داشت.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید عرضه خودروهای برقی به زودی در ایران
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو