«گفت‌وگوی روزنامه «دنیای‌خودرو»با مدیرفروش خاورمیانه و آفریقای «بی وای دی

ایران در صنعت خودروهای پاک پیشـرو خواهد شد

اواسط قرن نوزدهم میلادی، خودروهای الکتریکی به بازار آمده بودند و از اروپا تا آمریکا را تحت سلطه خود داشتند. کارل بنز و هنری فورد کسانی بودند که با توسعه سیستم محرک خودروها به موتورهای احتراقی، صنعت خودرو را وابسته به سوخت‌های فسیلی کردند. این کشف کارل بنز و روش تولید هنری فورد باعث شد خودرو برای مردم در همه جای دنیا فراهم شود. غربی‌ها خودرو را برای پاسخ به نیاز حمل‌و‌نقل بشر اختراع و تولید کردند ولی حالا برخی شرکت‌ها با برعکس کردن روند تاریخ روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنند تا زندگی را به بشر بازگردانند. 

کد : 2450
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395
print
نظرات : 0
ایران در صنعت خودروهای پاک پیشـرو خواهد شد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

«گفت‌وگوی روزنامه «دنیای‌خودرو»با مدیرفروش خاورمیانه و آفریقای «بی وای دی
ایران در صنعت خودروهای پاک پیشـرو خواهد شد
مسلم تقوی-دنیای خودرو:  اواسط قرن نوزدهم میلادی، خودروهای الکتریکی به بازار آمده بودند و از اروپا تا آمریکا را تحت سلطه خود داشتند. کارل بنز و هنری فورد کسانی بودند که با توسعه سیستم محرک خودروها به موتورهای احتراقی، صنعت خودرو را وابسته به سوخت‌های فسیلی کردند. این کشف کارل بنز و روش تولید هنری فورد باعث شد خودرو برای مردم در همه جای دنیا فراهم شود. غربی‌ها خودرو را برای پاسخ به نیاز حمل‌و‌نقل بشر اختراع و تولید کردند ولی حالا برخی شرکت‌ها با برعکس کردن روند تاریخ روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنند تا زندگی را به بشر بازگردانند. شرکت‌هایی که روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنند، دو نوع هستند. نوع اول شرکتی مانند تسلاست که با تبلیغ و فعالیت‌های تحقیقاتی و فروش سهام، کسب درآمد و پیشرفت کرده است و خودروهای آینده را به مردم معرفی می‌کند. گروه دوم هم شرکت‌هایی مانند «بی وای دی»هستند که دست‌به‌کار شده‌اند و اتوبوس‌های برقی خود را وارد بازار کرده‌اند و خودروهای هیبرید‌شان روز‌به‌روز فروش بیشتری پیدا می‌کند. این شرکت‌ با کمک دولت چین شهر شنزن چین را به شهری پاک و نسبتا الکتریکی تبدیل کرده‌است. رویایی که در آمریکا باعث فروش سهام می‌شود، در چین به حقیقت پیوسته است. حالا این شرکت همکاری خود را با خودروسازی ‌کارمانیا از زیرمجموعه‌های کرمان‌خودرو آغاز کرده است و در کنار پیشنهاد فروش این اتوبوس‌ها به خطوط حمل‌ونقل عمومی تهران، می‌خواهد به‌زودی خط تولید خود را با تیراژ بالا در ایران آغاز کند.  با این کار به حقیقت پیوستن رویای حرکت خودروهای پاک در خیابان‌های کشور از آنچه در خبرها می‌خوانیم، به ما نزدیک‌تر می‌شود. در اینجا گفت‌وگویی با ادی هوانگ، مدیر بخش فروش خاورمیانه و آفریقای «بی وای دی»و رئیس بخش انرژی‌های پاک این شرکت داشته‌ایم. 

 قرار است کارمانیا به همراهی شریک تجاری خود، خودروهای برقی را نیز آماده حضور به بازار ایران کند. پرسش در همین رابطه است. چراکه فناوری پاک در چین با سرعت قابل‌توجهی پیشرفت کرده است. همین سرعت پیشرفت را در شرکت بی‌وای‌دی هم می‌توان دید که توانست خیلی سریع به نوعی پا‌به‌پای تسلا پیش برود. دلیل این رشد چیست؟ آیا به فضای فرهنگی چین، سیاست‌های دولت یا استراتژی خاص شرکت بی‌وای‌دی مرتبط می‌شود؟
باید دانست در حال‌حاضر مهم‌ترین راه‌حل کاهش آلودگی خودروها با  خودروهای برقی به دست می‌آید. طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، از نظر تعداد، به طور متوسط 2درصد خودروهایی که در شهرها تردد می‌کنند خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی هستند، 8 درصد کامیون‌ها و خودروهای باری و 90 درصد خودروهای موجود در شهرها خودروهای شخصی هستند. ولی از نظر آلودگی تولید‌شده توسط خودروها، حدود 30درصد از آلودگی متعلق به خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی است که از لحاظ تعداد تنها 2 درصد از جمعیت خودرویی را تشکیل می‌دهند.  آن 8 درصد خودروی باری و کامیون هم 30 درصد آلودگی و 90درصد خودروهای شخصی هم مسئول تولید 40درصد آلودگی هوای شهری هستند. 

این آمار درست است اما دلیل موفقیت بی‌وای‌دی چیست؟
دلیل اول موفقیت شرکت بی‌وای‌دی این است که خود را وقف حل مشکل آلایندگی کرده است. این شرکت تلاش کرد کار خود را با آن 2 درصد شروع کند. پس برای خودروهایی مانند اتوبوس باتری تهیه می‌کنیم تا با الکتریکی کردن سیستم حمل‌و‌نقل شهری هرچه سریع‌تر کاری در زمینه کاهش آلودگی انجام شود. دلیل این انتخاب هم اولویت دادن به مساله آلایندگی است تا بتوان هر چه سریع‌تر آن 30 درصد آلودگی را کم کرد و بعد سراغ بقیه مراحل رفت.  بی‌وای‌دی در کنفرانس «سی او پی21»پاریس هم حضور داشت و تمرکز این شرکت در این کنفرانس بر حل کردن معضل آلودگی شهری معطوف شده بود. در این کنفرانس بسیاری از شرکت‌ها و کشورها انرژی و سرمایه خود را وقف و صرف مساله آلایندگی کرده‌اند.
علاوه بر اینکه سیاست ما در حل این مشکل متمرکز شده است، در زمینه تکنولوژی برای اجرایی کردن این راه حل، بی‌وای‌دی سه فناوری اصلی در اختیار دارد تا بتواند به این مساله بپردازد. این شرکت تکنولوژی باتری، موتور و قطعات خودروها را در اختیار دارد و به راحتی توانسته است در زمینه عرضه محصولات، همه نیازهای خود را پوشش دهد. این دومین دلیل موفقیت شرکت بی‌وای‌دی است.البته علاوه بر دو دلیل استراتژی و داشتن تکنولوژی لازم برای رسیدن به هدف، سومین دلیل موفقیت ما، پشتیبانی دولت بود که برای رفع مشکل آلودگی مصمم بود. هم‌راستا بودن سیاست‌های ما با دولت باعث شد حمایت خوبی از سوی دولت داشته باشیم. دولت حتی برای ما و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی با انرژی‌های پاک، یارانه‌ در نظر گرفت و سعی کرد تا حدی سرمایه لازم برای آنها را تامین کند و بسته‌های حمایتی در نظر گیرد.به طور خلاصه اگر بخواهیم دلیل رشد سریع بی‌وای‌دی را بیان کنیم، باید بگوییم استراتژی خوب و محصول خوب به علاوه پشتیبانی دولت؛ اینها دلیل موفقیت ما در این زمان کوتاه بوده است.

 دلایل رشد سریع خود برای پیشرفت در چین را بیان کردید، حالا سوال اینجاست که بی‌وای‌دی چه پتانسیلی در بازار ایران می‌بیند که قصد دارد با چنین سرعتی تیراژ خود را در اینجا تا سال 1400 به یک‌صدهزار دستگاه در سال برساند؟
به بازار ایران خوشبین هستیم. هم‌چنین به عملیاتی شدن خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی و خودروهای شخصی برقی در ایران امیدوار هستیم. قصد ما این است که تکنولوژی‌مان را به ایران بیاوریم و تولید داخل کشور را شروع کنیم. در زمینه حمایت دولت هم در حال انجام مذاکرات هستیم. در اینجا به بحث مزایا و منافع این تکنولوژی در ایران پرداخته‌ایم که روی آلودگی هوا چه تاثیری دارد. با این‌کارها سعی کرده‌ایم حمایت دولت ایران را برای اجرای این پروژه‌ها و سرعت اجرای آن جلب کنیم. البته در این زمینه رسانه‌ها هم می‌توانند در کنار دولت تاثیرگذار باشند تا انجام چنین اتفاقی به حقیقت بپیوندد.

 بی‌وای‌دی تجربه کار با شرکت‌های بزرگی در جهان را  دارد. دلیل انتخاب کارمانیا به عنوان شریک ایرانی چه بوده است؟
قبلا هم سعی داشتیم برند خود را به ایران بیاوریم. سال 2014 که به ایران آمدیم و با کارمانیا آشنا شدیم، متوجه شباهت‌هایی در مورد روش کاری، آینده مشترک و خود محصولات شدیم. این چشم‌اندازهای مشترک باعث شد همکاری خود با این شرکت  را آغاز کنیم. البته اندازه شرکت‌ها برای آغاز همکاری مهم است ولی بیشتر شیوه همکاری و فرهنگ سازمانی مشترک شرکت‌هاست که باعث می‌شود یک همکاری موفقیت‌آمیز باشد و قطعا این مساله برای ما اهمیت بیشتری دارد. ضمن اینکه بی‌وای‌دی صددرصد خصوصی است و کارمانیا  هم همین‌طور، این هم دلیل دیگری است که با هم هماهنگی بیشتری داشته باشیم. این مسائل قطعا بر اصل همکاری و سرعت رسیدن به اهداف تاثیر مثبت خواهد داشت.

 سامسونگ به تازگی نزدیک 2درصد از سهام بی‌وای‌دی را خریده است. عموما وقتی خبر از همکاری یک شرکت الکترونیکی یا مخابراتی با یک خودروساز به گوش می‌رسد، ناخودآگاه همه به خودروهای خودران فکر می‌کنند. آیا شما هم چنین برنامه‌ای برای همکاری دارید؟
با سامسونگ در ابتدای راه هستیم و برنامه‌های آینده‌مان هنوز مشخص نیست و شاید این اتفاق بیفتد. ولی خود شرکت بی‌وای‌دی روی خودروهای خودران در حال تحقیق و فعالیت است و با همکاری دیگر شرکت‌های چینی در حال انجام چنین کارهایی هستیم. همکاری با سامسونگ هم می‌تواند در بسیاری جهات عملی شود ولی ابتدای راه هستیم و برای مشخص شدن برنامه‌ها هنوز زود است.

در حال حاضر نزدیک 6درصد درآمد خود را صرف بخش تحقیق و توسعه کرده‌ایم و این عدد در حال افزایش است.  فکر می‌کنیم در آینده نزدیک این رقم به بیش از 10 درصد برسد

 فناوری‌های های‌-تک مانند «خودرانی» یا موتورهای سوخت ترکیبی می‌تواند نقشه راه آینده صنعت خودرو باشد. هیچ خودروساز غربی حاضر نیست چنین تکنولوژی را به خودروساز دیگری، خصوصا خودروسازان ایرانی دهد. آیا امکان دارد این تکنولوژی از طریق شرکت چینی بی‌وای‌دی به ایران منتقل شود؟
بله. قطعا بخشی از برنامه‌های ما در ایران همین انتقال تکنولوژی‌های جدید خواهد بود. به‌خصوص بی‌وای‌دی در میان خودروسازان برقی در جهان، پرچمدار و اولین است. به این دلیل که تنها شرکتی محسوب می‌شویم که صاحب و دارنده هر سه تکنولوژی مورد نیاز برای تولید خودروی برقی هستیم. هم در زمینه موتور، هم در زمینه باتری و هم در زمینه قطعات خودروهای برقی بی‌وای‌دی صاحب تکنولوژی است و در زمان تولید این خودرو کاملا می‌تواند این نیازها را برآورده کند.
 معمولا بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا حدود 3.5 تا 5.5 درصد از درآمد سالانه خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. این رقم در شرکت شما چقدر است؟
در حال حاضر نزدیک 6درصد درآمد خود را صرف بخش تحقیق و توسعه کرده‌ایم و این عدد در حال افزایش است. چرا که تحقیقات ما روز‌به‌روز به زمینه‌های گسترده‌تری نفوذ می‌کند و روی تکنولوژی‌های بیشتری کار می‌شود. فکر می‌کنیم در آینده نزدیک این رقم به بیش از 10 درصد برسد. اکنون بخش تحقیق و توسعه در بی‌وای‌دی فقط در بحث باتری نزدیک 3هزار نفر پرسنل دارد و در کل مجموعه سازمان تحقیق و توسعه 15هزار نفر مشغول به کار هستند.
 می‌توانید ارزش دلاری هزینه صرف‌شده در بخش تحقیق و توسعه ‌تان را بیان کنید؟
امسال رقم 6 درصد درآمد سالانه را برای این بخش در نظر گرفتیم ولی در سال گذشته میلادی درآمد شرکت ما به 12میلیارد دلار رسید که حدود 5درصد آن یعنی تقریبا600 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه شد.
 به غیر از باتری روی چه بخش‌هایی تحقیق و توسعه انجام می‌دهید؟
به غیر از باتری که 3هزار نفر در آنجا مشغول به کار هستند، دو بخش کلیدی دیگر یعنی موتور و قطعات الکترونیکی یا کنترلرهای سیستم‌هاست که قطعا عمده فعالیت تحقیق و توسعه ما را به خود اختصاص داده است. دیگر موارد، بخش‌های ایمنی، طراحی، موضوع قابل‌اعتماد بودن قطعات و تکنولوژی‌ها  و در بخش آزمایشگاه و مرکز تست هستند که روی آن‌ها تحقیق می‌کنیم. این‌ها البته مربوط به خودرو بود. در بخش‌های باتری‌های خورشیدی که بزرگ‌ترین تولیدکننده آن در دنیا هستیم، قطعات الکترونیک و باتری‌های وسایل الکترونیک از دیگر بخش‌هایی است که زیرمجموعه فعالیت ما را هم در تولید و هم در تحقیق و توسعه در بر‌می‌گیرد.
 با توجه به سمت شما به عنوان ریاست بخش انرژی‌های پاک، آیا فکر می‌کنید خودروهای هیبرید، سلاطین بلامنازع صنعت خودرو هستند؟
برای آینده خودروهای سواری ترکیبی از خودروهای هیبرید می‌بینم، ولی در مورد خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی که 2درصد از تعداد خودروها و در مورد خودروهای باری و کامیون که 8درصد از بازار را در اختیار دارند، تصور من این است که این 10 درصد خودروهایی که 60 درصد آلودگی را تولید می‌کنند، به صورت 100درصد جای خود را از خودروهای گازوئیل‌سوز به موتورهای برقی می‌دهند. 
البته در مورد خودروهای شخصی نمی‌توان این حرف را قطعی بیان کرد. چرا که این خودروها نوع استفاده‌ خود را دارند و نمی‌توان یک خودرو را برای همه کاربردها در نظر گرفت. ممکن است مسافت‌های طولانی را پیمایش کنند و برای آن‌ها ممکن نیست هر بار برای شارژ کردن توقف طولانی داشته باشند، بنابراین بحث خودروهای هیبرید می‌تواند نقشی بسیار حیاتی در آینده بازی کند.
 با توجه به قوانین وضع شده در مورد تولید خودرو در ایران، آیا  درصد صادرات خودروهای بی‌وای‌دی در مورد خودروهای تولید ایران صدق می‌کند؟ 
بله، حالا هم این برنامه را داریم. خط تولید ما اکنون در منطقه آزاد است و برنامه فروش خودرو از آنجا به کشورهای دیگر را داریم.


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ایران در صنعت خودروهای پاک پیشـرو خواهد شد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو