لزوم ادغام قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر

قطعه‌سازان باید مجموعه‌ساز شوند

صنعت قطعه‌سازی کشور در دوران تحریم روزهای بسیار سخت و پر‌مشقتی را سپری کرد، به‌طوری که از یک سو ارتباطات بین‌المللی خارجی آن‌ها قطع  یا بسیار کم‌رنگ شد و از سوی دیگر بنیه مالی قطعه‌سازان بسیار ضعف پیدا کرد و دچار کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شدند. همچنین قطعه‌سازان در سال‌های گذشته بنا به ظرفیت خود به فعالیت پرداختند که این امر مشکلات بسیار زیادی را به بار آورد.

کد : 2451
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395
print
نظرات : 0
قطعه‌سازان باید مجموعه‌ساز شوند
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

لزوم ادغام  قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر 
قطعه‌سازان باید مجموعه‌ساز شوند
رامین بیات-دنیای خودرو:  صنعت قطعه‌سازی کشور در دوران تحریم روزهای بسیار سخت و پر‌مشقتی را سپری کرد، به‌طوری که از یک سو ارتباطات بین‌المللی خارجی آن‌ها قطع  یا بسیار کم‌رنگ شد و از سوی دیگر بنیه مالی قطعه‌سازان بسیار ضعف پیدا کرد و دچار کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شدند. همچنین قطعه‌سازان در سال‌های گذشته بنا به ظرفیت خود به فعالیت پرداختند که این امر مشکلات بسیار زیادی را به بار آورد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، با توجه به اینکه تعداد زیادی قطعه‌ساز کوچک و متوسط در کشور وجود دارد، از حدود 15 سال قبل موضوع ادغام قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر در دستور کار قطعه‌سازان قرار گرفت که این موضوع تاکنون به سرانجام نرسیده است.
این ادغام مزایایی چون افزایش قدرت رقابت با قطعه‌سازان خارجی، افزایش تیراژ تولید قطعات، کاهش قیمت تمام‌شده قطعات، رشد کیفی قطعات تولیدی و ایجاد شرایط مطلوب برای جذب سرمایه‌گذاری های خارجی را در پی خواهد داشت.  در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه در ابتدای دهه 80 پیشنهاد ادغام قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر از سوی انجمن قطعه‌سازان مطرح شد، اظهار کرد: در آن زمان خودروسازان با این امر مخالفت کردند. اعتقاد خودروسازان این بود که در شرایطی که آنها یک قطعه را از چند قطعه‌ساز دریافت کنند، آن وقت هم از نظر قیمتی می‌توانند قدرت مانور داشته باشند و هم اینکه تحت هر شرایطی با یک قطعه‌ساز کار نکنند. به گفته نجفی‌منش، به‌زعم خودروسازان ممکن است در صورت ادغام قطعه‌سازان در یکدیگر، در بازار قطعه‌ای خاص انحصار ایجاد شود و این موضوع مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد می‌کند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قطعه‌سازان کوچک و خرد فاقد واحد تحقیق و توسعه هستند، اضافه کرد: این در حالی است این دسته از قطعه‌سازان از توان صادراتی بهره‌مند نیستند و این امر یک نقصان بزرگ قلمداد می‌شود. از سوی دیگر ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ادغام قطعه‌سازان کوچک موجب دوچندان شدن توان تولیدی آنها خواهد شد، گفت: در زمینه ادغام باید بسترسازی‌های لازم فرهنگی را صورت داد. این فعال قطعه‌ساز با تاکید بر اینکه درصورتی‌که قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر ادغام شوند، نحوه فعالیت قطعه‌سازان خارجی با همتایان داخلی نیز متفاوت خواهد بود، ادامه داد: زمانی که یک قطعه‌ساز مجموعه‌ساز باشد، با زمانی یک قطعه‌ساز تنها یک قطعه را تولید کند در همکاری‌های بین‌المللی تفاوت دارد و در صورتی که قطعه‌سازان ما به عنوان مجموعه‌ساز با شرکای خارجی خود همکاری کنند، قطعا به نتایج بهتری دست خواهیم یافت. دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: موضوع دیگری که در این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، تیراژ قطعه در مقیاس زیاد است که می‌تواند هزینه‌های تولید قطعه در کشور را نیز کاهش دهد. از سوی دیگر داود میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه قطعه‌سازان کوچک باید در یکدیگر ادغام شوند، بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ قطعه‌ساز کوچک در کشور فعال هستند که توان مالی محدودی دارند و نمی‌توانند دانش فنی را خریداری کنند، از این‌رو اقدام به کپی‌کاری می‌کنند زیرا کیفیت قطعات تولیدی در کشور دارای نوسان است.
محمدرضا نجفی‌منش: در ابتدای دهه 80 پیشنهاد ادغام قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر از سوی انجمن قطعه‌سازان مطرح شد
  قطعه‌سازان باید مجموعه‌ساز شوند
بر اساس این گزارش، در حال حاضر اکثر قطعه‌سازان موجود در کشور کارگاه‌های کوچکی هستند که تنها یک قطعه را تولید می‌کنند، در حالی که وجود چنین فضاهایی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد. راه‌حل موضوع این است که قطعه‌سازان کوچک در یکدیگر ادغام شوند و یک واحد مجموعه‌ساز را تشکیل دهند.
در حال حاضر در عرضه جهانی قطعه‌سازان بزرگ تحت عنوان (تایر0/5)  (تامین‌کننده مجموعه‌ای از قطعات) شناخته می‌شوند. این قطعه‌سازان  در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، طراحی و توسعه به فعالیت می‌پردازند، هریک از این شرکت‌ها با یک خودروساز بنام جهانی کار می‌کنند که این امر برای دوطرف مزایا و محاسن بسیار زیادی دارد. در صورتی‌که قطعه‌سازان داخلی نیز به چنین مجموعه‌هایی تبدیل شوند، توان صادراتی صنعت قطعه‌سازی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید قطعه‌سازان باید مجموعه‌ساز شوند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو