خودروی لوکس رنو

جدیدترین خودروی لوکس رنو به بازار ایران می‌آید

وقتی حضور رنو در بازار ایران قوت گرفت، کسی فکرش را نمی‌کرد این برند فرانسوی بتواند برای شرقی‌های بازار تهدید حساب شود. واقعیت این است شاید تا امروز هم خطر خاصی برای ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها ایجاد نکرده باشد. ذهنیتی وجود داشت که رنو محصولات ارزان‌قیمت دارد و نمی‌تواند در بازار خودروهای وارداتی موفق ظاهر شود. این گفته بارها باعث شدتعداد فروش خودروهای رنو نسبت به هم‌کلاس‌های خود کمتر باشد.

کد : 2452
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395
print
نظرات : 0
جدیدترین خودروی لوکس رنو به بازار ایران می‌آید
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

جدیدترین خودروی لوکس رنو به بازار ایران می‌آید
حسین دلاور-دنیای خودرو:  وقتی حضور رنو در بازار ایران قوت گرفت، کسی فکرش را نمی‌کرد این برند فرانسوی بتواند برای شرقی‌های بازار تهدید حساب شود. واقعیت این است شاید تا امروز هم خطر خاصی برای ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها ایجاد نکرده باشد. ذهنیتی وجود داشت که رنو محصولات ارزان‌قیمت دارد و نمی‌تواند در بازار خودروهای وارداتی موفق ظاهر شود. این گفته بارها باعث شدتعداد فروش خودروهای رنو نسبت به هم‌کلاس‌های خود کمتر باشد. به‌عنوان مثال رنو لتیتود روزگاری با هیوندای آزرا رقابت می‌کرد که به مراتب فروش آن کره‌ای بهتر بود و حال سفران 5/2 لیتری رقیب خودروهایی چون تویوتا کمری و کیا اپتیما «جِی اف»است. یکی از مسائلی که باعث شد مشتری اولین قدم را برای خرید برخی مدل‌های رنو برندارد، بحث طراحی است و باید قبول کرد خودروهای رنو سبک خاص خود را دارند و با شرقی‌ها متفاوت هستند. می‌توان گفت طراحی رنو فضایی نیست و تا حد زیادی، معمولی به چشم می‌آید و گاهی قدیمی قلمداد می‌شود. اما امروز رنو محصول لوکسی را به بازار معرفی کرده است
 که توانسته  نظر بسیاری از فرانسوی‌ها را به سمت خود بکشاند. طراحی قوی این خودرو باعث شده است مشتریان اولین قدم انتخاب خودرو را محکم به سمت این خودرو بردارند. رنو تَلیسمان یک خودروی سدان است که به‌عنوان لوکس‌ترین سواری رنو شناخته می‌شود. در سفر چند روزه ما به فرانسه که به دعوت رنوپارس و کمپانی رنو صورت انجام شد، شرایطی فراهم شد تا
 به تست تَلیسمان بپردازیم.
تَلیسمان نه تالیسمان
این روزها در خیابان‌های پاریس، تعداد قابل‌توجهی رنو تَلیسمان دیده می‌شود. این خودروی سدان بین مردم به نسبت قیمتش لوکس شناخته می‌شود. اما جالب بود در دفعات متعددی نام این خودرو را تَلیسمان شنیدیم و نه تالیسمان. وقتی با کارشناسان رنو صحبت کردیم، آنها هم تلفظ تَلیسمان را درست می‌دانستند و اعلام کردند گفتن نام تالیسمان کاملا اشتباه است. لذا اولین نکته که باید بازگو کنیم، تلفظ نام صحیح این خودروی فرانسوی است که باید از این به بعد با تلفظ جهانی آن را بیان کنیم.
 خطوط طراحی جدید رنو دیده می‌شود
رنو، تلیسمان را یک محصول جدید می‌داند و آن را به نسلی قبل مرتبط نمی‌کند. این خودرو از نظر ابعاد و اندازه به‌عنوان یک سدان سگمنت «دی»شناخته می‌شود. وقتی به بدنه تلیسمان نگاه می‌کنید، نکات جالبی شما را درگیر این خودرو می‌کند. از کنار اصول طراحی دقیق استفاده شده است و یک‌سوم اتاق به طراحی فوقانی خودرو اختصاص دارد که شیشه‌ها و دید بیرون از آن میسر می‌شود. اکثر خطوط طراحی بدنه به ناگاه رها نشده‌اند و مسیر ثابتی را روی فلز دنبال کرده‌اند یا آرام‌آرام محو شده‌اند. چراغ‌های جلو سبک جدید رنو را دارد و با دی‌لایت «سی»شکل امضای رنو را به ما نشان می‌دهد. البته لوگوی بزرگ با پس‌زمینه مشکی، نماد جدید طراحی این برند را روی تلیسمان کامل می‌کند. در بخش عقب تقریبا در صندوق ابعاد مناسبی دارد. چراغ‌های عقب دو تیکه طراحی و با طرحی برجسته روی این سدان فرانسوی نصب شده‌اند. می‌توان بهترین خودرو متناسب با طراحی جدید رنو را تلیسمان معرفی کرد. زیرا ابعاد و اندازه بسیار مناسب و دقیقی در آن استفاده شده است و هر محصولی را که بعد این خودرو  با این طراحی معرفی ‌شود، یاد خود می‌اندازد. رینگ‌های طراحی شده 18 اینچی که با رنگ‌های ترکیبی تزیین شده‌اند، زیبایی خاصی به این سدان به نسبت بزرگ می‌دهند. از آنجایی که فاصله محوری تلیسمان، 2810 میلی‌متر اعلام می‌شود، بدیهی است این سدان را باید کمی بزرگ‌تر از رقبا معرفی کرد.
 مشخصات فنی دوست‌داشتنی
در حومه پاریس نسخه‌هایی از تلیسمان برای تست ما آمده شد که 190 اسب‌بخار قدرت و ‌260 نیوتون‌متر گشتاور داشت. ولی این در حالی بود که موتور خودرو تنها 1618 سی‌سی حجم داشت و به وسیله فناوری توربو، این قدرت را ایجاد می‌کرد. جالب بود حداکثر گشتاور موتور «تی سی ایی 200»که روی این خودرو نصب بود، در دور موتور 2500«آر پی ام»به راننده تحویل داده می‌شد. در این نسخه از تلیسمان، گیربکس هفت دنده «ایی دی سی»یا همان دوکلاچه نصب است که باعث شده مصرف سوخت و شتاب خودرو بهبود پیدا کند. طبق اعلام رسمی کمپانی رنو، تلیسمان با این مشخصه فنی بین 8/5 تا 2/6 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. در برخی تست‌های شتابگیری جاده‌ای نیز توانستیم صفر تا 100  کیلومتر این خودرو را بین 8/7 تا 8 ثانیه ثبت کنیم. حال سوال اینجاست که این موتور با فناوری بالا، چگونه می‌خواهد با بنزین ایران هماهنگ باشد؟! این سوال را از یک کارشناس رنو پرسیدیم و در پاسخ گفت: طبق بررسی‌های ما بنزین ایران در دو سال گذشته بهبود کیفیت داشته است. از طرفی فناوری موتور «تی سی ایی 200» نیز بر مبنای یورو5 و یورو6 است. برای همین برای جلوگیری از هرگونه مشکل و بد کارکردن موتور، فیلترهایی مخصوص برای بازار ایران طراحی شده است که ابعاد بزرگ‌تری دارد و مشکلات جزئی بنزین با این فناوری را برطرف می‌کند.
نسخه تست شده توسط خبرنگاران ایرانی در جاده‌های فرانسه، به سیستم «کنترل4»نیز مجهز بودند. این سیستم در برخی محصولات رنو از جمله تلیسمان به صورت آپشن نصب می‌شود. «کنترل4»به این سبک عمل می‌کند که با توجه به دستور راننده به فرمان برقی، چرخ‌های عقب در سرعت کمتر از 50 کیلومتر، تا 1/3 درجه در جهت مخالف می‌چرخند و وقتی سرعت خودرو بالای 50 کیلومتر بر ساعت باشد، 7/1 درجه پیچش دارد. این فناوری باعث می‌شود هندلینگ یک خودروی دیفرانسیل جلو تا حد زیادی بهبود پیدا کند و شعاع گردش را برای راننده تا حد زیادی مناسب و کم نگه دارد. طبق گفت‌وگوهای انجام‌شده در فرانسه، رنو تلیسمان بازار ایران به سیستم «کنترل4»مجهز نیست. زیرا تامین بازار ایران از خط تولید کره‌جنوبی انجام می‌شود که هنوز در آنجا این فناوری اجرایی نشده است. البته تلیسمان موتور 6/1 لیتری، نسخه 140 اسب‌بخاری و 193 نیوتون‌متری نیز دارد.
 امکانات رفاهی و ایمنی در حد لوکس
تلیسمان در بازار جهانی در تیپ‌های مختلف عرضه می‌شود که معروف‌ترین مدل آن «آینیتیل»است. این مدل در بخش طراحی داخلی کمی لوکس‌تر ظاهر شده و به پشت‌سری‌های لوکس مجهز است. این پشت‌سری‌ها نیز حس صندلی‌های فرست‌کلاس در هواپیما را به سرنشین منتقل می‌کنند. به غیر از این آپشن و طراحی، برخی امکانات سفارشی نیز بیشتر در این مدل‌ها دیده می‌شود. مانند سقف پانورامیک و چراغ‌شور که به صورت سفارشی روی تلیسمان نصب می‌شود. ولی باز هم در نسخه‌های عادی این خودرو امکانات به نسبت لوکسی وجود دارد. صندلی‌های جلوی برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و فرمان، سردکن صندلی‌های جلو، هدآپ، صفحه نمایشگر «آرلینک» 7/8 اینچی، سیستم صوتی «باس»، 13 بلندگو، نمایشگر پشت آمپر دیجیتال «تی اف تی»، ماساژور صندلی‌های جلو، آینه حساس به نور، چراغ‌های جلوی «ال ایی دی»، روشن شدن اتوماتیک مه‌شکن با توجه به چرخش در پیچ، رادار خطی، رادار نقطه‌کور، سیستم جلوگیری از تصادف، کروزکنترل هوشمند، کروزکنترل و لیمتر سرعت، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینه تاشوی برقی، شیشه‌های اتوماتیک، ستون فرمان با قابلیت تنظیم در چهار جهت، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، روشن و خاموش شدن خودرو به صورت اتوماتیک، روشن شدن خودرو از روی سوئیچ، سنسور نور و باران، پنج حالت پیش‌فرض رانندگی و قابلیت تنظیم پارامترهای متغیر خودرو به صورت دلخواه، نورپردازی داخلی با رنگ‌های متفاوت، تودوزی چرم و طرح چوب، سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت، نور بالای اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب با قابلیت پیش‌بینی شرایط خودرو از کنار، موس وسط، سیستم کمکی پارک نیمه‌خودکار، دوربین دید عقب، پورت«یو اس بی»شارژ برای سرنشیان جلو و عقب و... از جمله امکانات این خودرو محسوب می‌شود. با نگاهی کلی می‌توان متوجه شد رنو با نگرشی جدید امکانات کاربردی و مناسبی برای مشتریان در نظر گرفته است. در سوالی از کارشناسان رنو پرسیدیم چرا سیستم‌هایی مثل تنظیم دما برای سرنشین عقب یا یونیزه کابین در تلیسمان حذف شده است؟ او جواب داد: با توجه به نیاز بازار و بازخوردهایی که از قبل گرفتیم، در رویکرد جدید رنو نیازی نمی‌بینیم امکانات و آپشن‌های پرهزینه و کم‌استفاده را برای مشتریان نصب کنیم و بیشتر به سمت امکاناتی حرکت کرده‌ایم که بتوانیم مشتری را راضی نگه داریم.
 آغاز رانندگی در جاده‌های فرانسه
صبح پنج‌شنبه گذشته بود که با سه دستگاه رنو تلیسمان سفر خود را در جاده‌های اطراف شهر پاریس آغاز کردیم. رانندگی در جاده‌هایی که سرشار از سکوت و آرامش بود و ما را به یاد تیزرهای تبلیغاتی می‌انداخت. یک دستگاه تلیسمان مشکی «آینیتیل»نیز بین خودروها بود که در بخشی از امکانات رفاهی با دو خودروی دیگر متفاوت بود. کامپیوترهای تلیسمان را «ریست»کردیم تا از اطلاعات به نسبت دقیق آن در سفر استفاده کنیم.
اولین نکته جالب برایمان کار کردن با بخش صفحه نمایشگر «آرلینک»خودرو بود. پنج پیش‌فرض برای رانندگی وجود داشت که می‌شد خودرو را در شرایط مختلف قرار داد تا نرمی، راحتی، مصرف سوخت، گازدهی، سفتی فرمان و... تغییر کند. به غیر از این پیش فرض که کامفورت، اسپرت و... نام داشت، در بخش تنظیمات دستی از سفتی صندلی تا میزان حساسیت سیستم تعلیق و گازدهی خودرو قابل تنظیم به صورت متناوت بود. با توجه به اینکه موتور 6/1 لیتری توربو تلیسمان صدای خاصی ندارد و عایق‌بندی قوی در اتاق خودرو استفاده شده است، به عنوان راننده می‌توانستید میزان صدای موتور را که به صورت طبیعی و مصنوعی شنیده می‌شود، تنظیم کنید. این جزئیات به حدی بود که می‌توانستید نمودار گشتاور و اسب‌بخار را روی صفحه کیلومتر خودرو داشته باشید. بارها از این تنظیمات استفاده کردیم. جالب است بدانید وقتی در حالت اسپرت بودیم و روی سنگ‌فرش خیابان حرکت می‌کردیم، تا حدی خشکی صندلی و تعلیق احساس می‌شد. ولی با قراردادن در حالت کامفورت، خشکی صندلی‌ها از بین می‌رفت و صدای تعلیق خودرو کمتر از نصف به داخل اتاق می‌آمد. به غیر از آن بارها سیستم صوتی «باس»خودرو را هم مورد آزمایش قرار دادیم. جالب بود در بیشترین سطح صدا هم عملکرد بلندگوها مختل نمی‌شد. وقتی در فضای شهری بودیم، حداکثر سرعت بین 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت بود. لذا ما هم به همین حداکثر سرعت برای تست‌های پایداری خود اکتفا و گاهی با سرعت به پیچ‌های تند حمله کردیم. توصیف عملکرد سیستم «کنترل4»کار به نسبت سختی است. زیرا این سیستم به قدری جالب فعالیت خود را انجام می‌داد که حدود نیم ساعت ما را متعجب کرده بود. این سامانه باعث می‌شد انتهای خودرو بسیار قابل‌کنترل باشد و هندلینگ به مراتب بهتری در تلیسمان احساس شود. امیدواریم نسخه‌های قابل‌عرضه به بازار ایران نیز به این آپشن مجهز شود. جالب بود خودرو دکمه‌ای برای قطع کردن سیستم کنترل پایداری الکتریکی نداشت و از روی همان نمایشگر «آرلینک»باید سطح پایداری و عملکرد سامانه‌های الکتریکی تنظیم می‌شد.
گیربکس هفت‌دنده دو کلاچه تلیسمان را باید به عنوان یکی از روان‌ترین گیربکس‌های دوکلاچه معرفی کرد. معمولا گیربکس‌های دو کلاچه تاخیر اولیه برای حرکت دارند و عملکرد دلچسبی در سربالایی‌ها ندارند. ولی باور این مساله سخت بود که بتوان با تجربه گیربکس‌های دوکلاچه سابق، پشت فرمان تلیسمان نشست. کمپانی روی گیربکس‌های «ایی دی سی»خود بسیار کار کرده است و آن را به‌عنوان یکی از افتخارات صنعت خودروسازی خود به مشتریان معرفی می‌کند. تعویض دنده‌ها بسیار نرم‌و‌سریع انجام می‌شد و نمی‌گذاشت قدرت موتور توربو در کسری از ثانیه هدر برود. زیرا در صورتی که هدررفت قدرت یا به اصطلاح گاز خلاصی در خودروی توربو و گیربکس دو کلاچه داشته باشیم، امر مفید توربو و کلاچ‌های خودرو به طور محسوسی
 کاهش پیدا می‌کند. لذا هماهنگ کردن این قطعه پیچیده با هم کار سختی است و برخی صنایع خودروسازی نو پا مانند چینی‌ها، دقت لازم را برای این کار ندارند. هماهنگی خوب گیربکس و موتور باعث شده بود شتاب اولیه کمتر از 8 ثانیه را در جاده‌های فرانسه با رنو تلیسمان تجربه کنیم و شتاب ثانویه به مراتب بهتری از رقبای احتمالی در بازار ایران را در آن شاهد باشیم. حین رانندگی متوجه شدیم سیستم جلوگیری از تصادف این خودرو، به شکل دقیقی عمل می‌کند. ابتدا فاصله طولی مطمئن را با خودروی جلویی با توجه به رنگ‌ها به راننده اعلام می‌کند. اگر راننده بیش از حد مجاز به خودروی جلویی نزدیک شود، عددی نشان داده می‌شود که راننده چقدر وقت برای کنترل خودرو دارد (در صورتی که خودروی جلویی
 ترمز ناگهانی بزند). جالب بود مشخصات کروزکنترل هوشمند و رادار فاصله نیز روی هدآپ راننده نوشته می‌شد. موتور توربوی این خودرو چیدمان پیچیده‌ای دارد. ولی جالب است سیستم توربو را پشت موتور نصب کرده‌اند و حرفه‌ای با این مساله برخورد کرده‌اند. کمپانی‌های مطرح برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در تصادفات به توربو و عملکرد یک‌دست آن، سامانه توربو را پشت موتور نصب می‌کنند. کمپانی رنو اعلام کرده است نسخه 190 اسب‌بخاری تلیسمان به سرعت بیش از 235 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مدل 140 اسب‌بخاری هم تا 210 کیلومتر بر ساعت سرعت را تجربه می‌کند. در تست‌های ما از نسخه 190 اسب‌بخار، متوجه شدیم رسیدن به این عدد اصلا دور از ذهن نیست. زیرا گشتاور به چرخ‌های جلو وارد می‌شد و به راحتی می‌توانست در چند ثانیه ما را به سرعت بالای 180 کیلومتر بر ساعت برساند (در مناطق مشخص شده). با اینکه رانندگی ما با تلیسمان تا حدی پر فشار بود، ولی جالب اینکه در حالت‌های فشار، مصرف سوخت بالای 8/7 لیتر را تجربه نکردیم و وقتی در انتهای مسیر مجددا کامپیوتر سفر را «ریست»کردیم و در حالت اکونومی راندیم، به مصرف سوخت کمتر از 7/6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رسیدیم.
رنو تلیسمان در تست تصادف سال 2015، توانست پنج‌ستاره ایمــنی را از موســــسه «یورونکپ»دریافت کند. 86درصد سلامت برای سرنشینان بزرگسال، 84درصد سلامت برای سرنشینان کودک، 68درصد سلامت برای عابرپیاده و 76درصد صحت عملکرد امکانات ایمنی خودرو، باعث شده است این روزها تلیسمان به عنوان یک خودروی ایمن شش ایربگه در بازار اروپا شناخته شود. با توجه به وزن 1444 کیلوگرمی تلیسمان، نقشه‌های مهندسی خودرو نشان می‌دهد از ورق‌های به نسبت مستحکم برای ساخت شاسی آن استفاده شده است



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جدیدترین خودروی لوکس رنو به بازار ایران می‌آید
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو