مقایسه بازار خودروی دو کشور مدعی برای تبدیل شدن به مرکز تولید منطقه

راه هاب شدن ایران از ترکیه می‌گذرد

به‌رغم حضور بازیگران متعدد در صنعت و بازار خودروی ایران همچنان بر اساس آمار منتشره،  بازار خودروی ایران سال‌ها در اختیار سه خودروساز بزرگ کشور است. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال گذشته 86.5 درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده‌اند. گرفتن سهم بیشتر در مقابل این سه رقیب قدرتمند شاید این روزها یکی از برنامه‌های تولیدکنندگان است. از سوی دیگر نبود انحصار از مولفه‌های مهم و وسوسه‌آمیز خودروسازان بزرگ برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر به‌حساب می‌آید. 

کد : 2466
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395
print
نظرات : 0
راه هاب شدن ایران از ترکیه می‌گذرد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

مقایسه بازار خودروی دو کشور مدعی برای تبدیل شدن به مرکز تولید منطقه
راه هاب شدن ایران از ترکیه می‌گذرد
ترکیه در حالی به مرکز طراحی و مهندسی تبدیل می‌شود که ایران هنوز نتوانسته است پلت‌فرم ملی طراحی کند
مسلم تقوی-دنیای خودرو: به‌رغم حضور بازیگران متعدد در صنعت و بازار خودروی ایران همچنان بر اساس آمار منتشره،  بازار خودروی ایران سال‌ها در اختیار سه خودروساز بزرگ کشور است. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال گذشته 86.5 درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده‌اند. گرفتن سهم بیشتر در مقابل این سه رقیب قدرتمند شاید این روزها یکی از برنامه‌های تولیدکنندگان است. از سوی دیگر نبود انحصار از مولفه‌های مهم و وسوسه‌آمیز خودروسازان بزرگ برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر به‌حساب می‌آید. 
ایران اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برد و امکان همکاری با شرکت‌های دیگر برایش وجود نداشت ولی حالا در شرایطی ادعای هاب تولید خودرو شدن در منطقه را می‌کند که همسایه‌ای به نام ترکیه دارد. با نگاهی به بازار این دو کشور و شرایط تقسیم بازار متوجه می‌شویم پرداختن به مساله صادرات و تبدیل شدن به هاب منطقه، چندان کار آسانی نیست. ایران سال‌هاست روی برند خودرو و طراحی پلت‌فرم ملی کار می‌کند، درحالی‌که ترکیه مامن سایت‌های تولید و مراکز صادرات خودروسازان جهانی شده است. همسایه و رقیب دیرینه اقتصادی-سیاسی ایران، علاوه بر پیشرفت در ساخت خودروهای روز و موفقیت در صادرات آنها، هر روز به تبدیل شدن به مرکز «طراحی و مهندسی» نزدیک‌تر می‌شود. 
   ایران و غول‌های جاده مخصوص
بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ در سال ۹۴  مجموع تولید انواع خودروی سواری در کشور به ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه رسید. از سوی دیگر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گزارشی خبر از سهم 97.9 درصدی خودروهای تولید داخل می‌دهد و 2.1 درصد بازار ایران را در اختیار خودروهای وارداتی می‌داند. با این حساب در بازار حدود 997 هزار دستگاه خودرو به فروش رفته که سهم خودروهای وارداتی نسبت به سال پیش از آن، حدود 50 درصد کاهش یافته است. این بخش شاید سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص ندهد ولی تنوع محصول در آن بسیار بیشتر از 97.9درصد خودروهای تولید داخل است. 
با احتساب خودروهای ایرانی-چینی حدود 30 مدل خودرو در ایران تولید می‌شود که در مقایسه با بیش از 50 مدل خودروی وارداتی در سال 94 بسیار کمتر است. در میان شرکت‌های خودروسازی نیز سهم بازار به‌صورت متعادل بین خودروسازان بزرگ ایران تقسیم شده است. در این میان ایران‌خودرو توانست  45.9 درصد از سهم بازار را  از آن خود کند. محصولات سایپا نیز 34.3 درصد و محصولات پارس‌خودرو 6.3 درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اگر پارس‌خودرو را زیرمجموعه سایپا حساب کنیم، جمعا 40.6 درصد از سهم بازار خودروی ایران به گروه خودروسازی سایپا می‌رسد. اگر بخواهیم سهم برندها را در بازار ایران حساب کنیم، پراید حدود 14 درصد، پژو ۴۰۵ حدود 12.5درصد، پژو پارس 11.7 درصد، پژو ۲۰۶ حدود 10.7 درصد، سمند 8.5 درصد، تیبا  7.2 درصد و بقیه برندها بین 1 تا  3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. 
   ترکیه و همه شرکت‌های دنیا
ترکیه با وجود اینکه هفتمین خودروساز بزرگ اروپا و شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان است، از کشورهایی به شمار می‌رود که  تمام بازارش در اختیار برندهای خارجی است. بنابر اعلام انجمن سازندگان خودرویی ترکیه، «اٌ اس دی»، این کشور در سال 2015 حدود یک میلیون و 365هزار دستگاه خودرو تولید کرد. صنعت خودروی ترکیه در سال 2015 دو رکورد تولید و صادرات خود را شکست و توانست 992هزار دستگاه از خودروهای خود را به دیگر کشورها صادر کند. کارخانه این کشور ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و 700هزار دستگاه را دارد. تولید خودروی ترکیه در این سال با نرخ رشد 16 درصد و صادرات آن با نرخ رشد 12 درصد رکورد زد. این کشور همچنین توانست در 9 ماه از سال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری در اروپا شناخته شود. 
این همسایه ایران در سال 2014 توانست درآمدی به ارزش 22 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال، از صادرات خودرویی داشته باشد. در سال 2015 با وجود رشد قابل توجه فروش، درآمد این کشور از صادرات کمی کاهش یافت و به 21 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. بازار ترکیه اما برخلاف بازار ایران در سلطه هیچ برندی نیست. فورد، هیوندای، فیات، رنو، تویوتا، هوندا و بسیاری شرکت‌های دیگر در این عملیات تولید حضور دارند. 
نکته جالب در آمارها این است که شرکت‌های فیات-کرایسلر، هیوندای-کیا و تویوتا در حالی در این کشور دست به تاسیس کارخانه زده‌اند که فروش محصولات‌شان از فروش مجموع پراید و پژو 405 در ایران کمتر است.  این کشور علاوه بر شناخته شدن به‌عنوان هاب تولید و صادرات منطقه برای خودروسازان جهانی، روز‌به‌روز به سوی تبدیل شدن به مرکز طراحی و مهندسی خودرو نزدیک‌تر می‌شود. فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز دنیا، بازار ترکیه را در سلطه خود دارد، البته فقط با داشتن 20.6 درصد از سهم بازار این کشور و فروش کمتر از 200هزار دستگاه خودرو.  شرکت رنو-نیسان دومین فروشنده خودروی ترکیه در سال 2015 بود. این شرکت با فروش 188هزار دستگاه و سهم 19.5 درصدی از این بازار به جایگاه دوم دست یافت. فورد با سهم 12.3 درصد و فروش 118 هزار دستگاه، فیات-کرایسلر با سهم 12 درصد و فروش 116 هزار دستگاه، هیوندای-کیا با سهم 7.2 درصد و فروش 69 هزار دستگاه و پژو-سیتروئن با سهم 6.5 درصد و فروش 62هزار دستگاه، رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند. همچنین جنرال‌موتورز با سهم 4.9 درصد، مرسدس-دایملر با سهم 4 درصد و ب‌ام‌و با سهم 3.4 درصد در رتبه‌های بعدی این بازار رقابتی جای گرفته‌اند. در این بازار همان‌طور که آورده شد، 10 گروه خودروسازی بزرگ جهان به رقابت می‌پردازند. طبق اطلاعات «اٌ اس دی»، در بازار ترکیه 42 برند خودرویی از سراسر جهان در آن رقابت می‌کنند. رنو با فروش 117هزار و 363 دستگاه پرفروش‌ترین برند و جیلی با فروش 25 دستگاه کم‌فروش‌ترین برند‌های این بازار به‌حساب می‌آیند.  همچنین 56 خودروی مختلف از سوی این انجمن معرفی شده است که فیات «لاینیا»با فروش 33هزار و 475 دستگاه پرفروش‌ترین و اوپل «اینساینیا»با فروش 686 دستگاه کم‌فروش‌ترین آنهاست. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید راه هاب شدن ایران از ترکیه می‌گذرد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو