بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو

بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو

در سفر چند روزه به پاریس، شرایطی فراهم شد تا از تکنو‌سنتر یا همان مرکز تحقیق و نوآوری رنو بازدیدی داشته باشیم. این بخش از کمپانی رنو که 11 هزار پرنسل دارد، جزو مهم‌ترین بخش‌ها و پایه‌های این کمپانی شناخته می‌شود. در تکنو‌سنتر برنامه‌های طراحی، تحقیقات، فروش و بازاریابی خودروها انجام می‌شود و بیشتر در بحث ارتقای فناروی محصولات نقش موثر د

کد : 2474
تاریخ انتشار : يکشنبه 17 مرداد 1395
print
نظرات : 0
 بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

 بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
حسین دلاور-دنیای خودرو:  در سفر چند روزه به پاریس، شرایطی فراهم شد تا از تکنو‌سنتر یا همان مرکز تحقیق و نوآوری رنو بازدیدی داشته باشیم. این بخش از کمپانی رنو که 11 هزار پرنسل دارد، جزو مهم‌ترین بخش‌ها و پایه‌های این کمپانی شناخته می‌شود. در تکنو‌سنتر برنامه‌های طراحی، تحقیقات، فروش و بازاریابی خودروها انجام می‌شود و بیشتر در بحث ارتقای فناروی محصولات نقش موثر دارد. وقتی در راهروهای انتهایی شرکت راه می‌رفتیم، گاهی به طرحی مفهومی ‌از رنو می‌رسیدیم که دیدن طرح آن خالی از لطف نبود. در نقطه مرکزی سالن اصلی، خودروی فرمول‌یک‌ رنو قرار گرفته بود و در اطراف آن دو نسخه از خودروهای برقی توئیزی در نسخه‌های سفارشی کانسپت پارک شده بودند. دیدن یک دستگاه خودروی فرمول‌یک که فناوری‌های بالایی در ساخت آن استفاده و به سبکی خاص و سفارشی برای یک راننده مشخص طراحی شده است، خالی از لطف نبود. معمولا وقتی این خودرو را برای اولین‌بار می‌بینید، ناخودآگاه دوست دارید یک عکس سلفی (یا خویشتن‌گیر یا عکس داغ دوربین داغ یا هرچیزی دیگر...!)  با آن داشته باشید. 
در این مرکز یک خط تولید کوچک وجود دارد تا محصولات قبل از تولید انبوه در آنجا سرهم‌بندی و ایرادات خط تولید مشخص شود و نقشه‌های سیر تولید به‌درستی به دست کارخانه‌ها برسد. بعد از تولید خودروها به صورت محدود، آن‌ها برای انجام برخی تست‌های خاص راهی پیست‌های مختلف، که تحت‌کنترل رنو است، می‌شوند. معمولا تصاویر این خودروها با برچسب‌هایی روی بدنه از سایت‌های مختلف خارجی منتشر می‌شود. زیرا دیدن این خودروهای جدید از نزدیک و گاهی انتشار تصاویر لورفته از آن‌ها در حال تست، برای مخاطبان خودرویی جذاب است. به عنوان مثال تصاویر نسخه جدید کولئوس جزو عکس‌های لو‌رفته‌ای بود که بارها سایت‌های معتبر خودرویی به آن پرداخته‌اند.
بعضی قسمت‌های تکنو سنتر رنو غیر‌قابل‌بازدید و عکس‌برداری بود و نتوانستیم وارد آن مراکز شویم. ولی کارشناس رنو ما را به بخش شبیه‌ساز رانندگی رنو برد که جزو مهم‌ترین بخش‌های شرکت به حساب می‌آید و سالانه حدود چهار میلیون یورو برای کمپانی رنو، صرفه‌جویی اقتصادی به همراه می‌آورد. این قسمت هم جزو بخش‌های تصویربرداری ممنوع بود، ولی به نظر می‌رسید رنو عهد خود را شکسته و اجازه عکس‌برداری را برای خبرنگاران ایرانی صادر کرده بود. ثبت تصاویر از این فناوری ویژه یکی از نکات مثبت سفر به فرانسه بود. زیرا این بخش جزو امنیتی‌ترین قسمت‌های یک کمپانی خودروسازی به حساب می‌آید و لو رفتن برخی تصاویر از عملکردهای سیستمی، به ضرر شرکت تمام می‌شود. اتونوموس یا همان شبیه‌ساز رانندگی، به بیش از 20 پردازشگر و کامپیوتر مجهز است و از چند پایه متحرک برای ایجاد نوسان در خودرو استفاده می‌کند. 
روی این پایه‌ها، یک دستگاه خودرو به صورت پیش‌فرض قرار دارد و کامپیوتر آن توانایی دارد حس رانندگی هر خودرو از محصولات رنو را قبل و بعد از تولید در آن اجرا کند. شتاب مثبت و منفی، نوسان اتاق، ترمزگیری شدید، فرمان‌پذیری و ... از ویژگی‌های اصلی این سیستم پیشرفته است. اگر در شهر بازی‌ها سوار بر شبیه‌سازهای رانندگی شده باشید، احتمالا بعد از استفاده بیش از 5 دقیقه دچار سردرد می‌شوید. زیرا با توجه به تصاویری که از بازی می‌بینید، واکنش‌های طبیعی دریافت نمی‌کنید و در نتیجه مغز نمی‌تواند دقیق عمل کند و موجب سردرد و چشم‌درد می‌شود. ولی اتونوموس رنو به‌خاطر کیفیت بالای تصاویر و القای تمام واکنش‌های یک رانندگی واقعی، حس سردرد و حالت تهوع را به راننده انتقال نمی‌دهد و باعث می‌شود فرد بارها بتواند آزمایش‌های فنی لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد. کارشناس رنو می‌گفت کارایی این بخش برای شرکت بسیار بالاست. 
به‌عنوان مثال سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک‌ها، قبل از نصب روی محصولات اول در این بخش به صورت مجازی تست می‌شود و با انجام مرحله‌ای برخی آزمایش‌ها، به زمان دقیق روشن شدن خودرو می‌رسد. این امر باعـث شده است امروز اکثر مشتریان رنو از سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک استفاده کنند و باعث آزارشان نشود. 
بعد از آن به بخشی رسیدیم که کاربردش این روزها در صنعت خودروی ایران بسیار احساس می‌شود. در این بخش خودروها قبل از تولید، به صورت واقعیت مجازی پیش چشم طراحان ظاهر می‌شوند. افراد هم با عینک‌های مخصوص به خودرو نگاه می‌کنند و قبل از ساخت، نقاط ضعف آن را در بخش طراحی می‌بینند. این قسمت که آنچنان سخت و پیچیده به حساب نمی‌آید، باعث می‌شود هر طراح، خودروی مفهومی‌خود را قبل از اینکه از روی نقشه بسازد، یک‌بار دیده باشد و در صورت نیاز به بازبینی، روی طرح خود مجددا کار کند. چند سال پیش وقتی یک طراح خودرویی را برای ساخت آماده می‌کرد، ابتدا از مقیاس کوچک با مواد مخصوص آن را می‌ساخت و در هر مرحله اگر ضعفی مشاهده می‌شد، سعی در اصلاح آن می‌کرد. این مقیاس‌ها تا اندازه‌ای تغییر می‌کرد که درنهایت ماکتی از خودروی اصلی با ابعاد مشابه ساخته می‌شد. اگر در آن موقع مشکلی وجود داشت، رفع آن کمی‌سخت و خسته‌کننده بود، زیرا باید بازنگری بیشتری روی ماکت‌های قبلی انجام می‌شد و برای شرکت‌ها هزینه بیشتری به دنبال داشت. ولی با این فناوری که رنو در بخش طراحی استفاده کرده، طراحی قبل از هر چیز می‌تواند خودرویی را که با برنامه‌های مخصوص طراحی کرده است، ببیند و حتی سوار آن شود و دور خودرو چرخی بزند. با نگاهی ساده به تکنو سنتر رنو، می‌توانیم دلیل پیشرفت یک‌باره این کمپانی را متوجه شویم. استفاده از ایده‌های نو قبل از تولید و داشتن خلاقیت، جزو صفاتی است که این روزها در بخش‌های مختلف رنو دیده می‌شود. 
حضور 11 هزار نفر در بخش تکنو سنتر و 5 هزار نفر در بخش‌های تست و ...، نشان می‌دهد تا چه حد مراحل قبل از تولید و فروش می‌تواند مهم باشد و چه نقش‌ها و شغل‌هایی در این سیستم وجود دارد. با نگاه ساده می‌توان فهمید اگر کارها به صورت اصولی انجام شود، خودروسازان ایرانی هم می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و حداقل تعداد نیروی بالایی را استخدام کنند که در راستای هدف‌های مجموعه باعث پیشرفت می‌شوند و حضورشان بیهوده احساس نمی‌شود. جالب است تغییر رویکردهای رنو از جانب بازار مورد قبول بوده است و آمارهای فروش ماهانه در اروپا نشان می‌دهد 
این کمپانی توانسته است بیشترین رشد فروش نسبت به سال گذشته را داشته باشد و از طرفی دومین خودروی پرفروش بازار اروپا را به نام خود ثبت کند. برنامه رنو این است که امسال بتواند رشد فروش بالایی در کل بازارهای هدف خود داشته باشد.
سیستم «جی پی اس»رنو در ایران راه اندازی می‌شود
  طبق گفته برخی منابع رسمی، کمپانی رنو قصد دارد برای سال 2017، تا 85درصد از جاده‌های ایران را تحت پوشش «جی پی اس»و رهیاب خود قرار دهد. سیستم رهیاب که چند سالی است روی اکثر خودروهای جهان وجود دارد و راننده مسیر خود را با آن پیدا می‌کند، به علت برخی تحریم و شرایط، هنوز به‌صورت رسمی‌ در جاده‌های ایران فعال نیستند. بسیاری از برندهای متفرقه در این شرایط «جی پی اس»های غیررسمی ‌معرفی و به‌جای نمایشگر فابریک خودرو نصب می‌کنند تا این ضعف کمتر دیده شود. حال رنو با تغییر‌رویه کار خود امروز تصمیم گرفته است «جی پی اس»را به صورت فابریک روی محصولات خود عرضه کند و نقشه‌های ایران را روی آن قرار دهد. با توجه به تغییر رویکرد رنو درخصوص بازار ایران در شرایط پسابرجام، شاهد هستیم تغییرات در این کمپانی اروپایی به نفع مشتریان ایرانی صورت گرفته است. به عنوان مثال محصولات رنو که به سیستم «آرلینک»یا همان نمایشگر عمودی داخل خودرو مجهز هستند، به‌صورت پیش‌فرض منوی فارسی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و نقشه‌خوان صوتی آن با زبان فارسی با راننده صحبت می‌کند. این جزو معدود دفعاتی است که یک کمپانی خارجی روی محصولات خود به صورت رسمی‌ از منوی فارسی استفاده می‌کند. 
در صورتی که رهیاب رنو در ایران فعال شود، می‌توانیم شاهد عملکرد دقیق سیستم‌های «جی پی اس»باشیم و انتظار می‌رود از این پس شرکت‌هایی که ادعای نمایندگی رسمی دارند، این خدمت را به صورت اصولی به مشتریان ارائه دهند.




برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو