گردهمایی خودروی مشهد پایان یافت

حاضران در نمایشگاه چه کردند؟

شانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد نیز به پایان رسید تا پرونده کنونی و آتی خودروسازان و واردکنندگان ایرانی بار دیگر ورق بخورد. در این نمایشگاه شرکت‌های واردکننده، خودروساز، قطعه‌ساز و خودروهای سنگین حضور داشتند. بی‌شک اولویت بازدید بسیاری از افرادی که به نمایشگاه می‌آمدند، دیدن خودروهای سبک بود

کد : 2501
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 مرداد 1395
print
نظرات : 0
حاضران در نمایشگاه چه کردند؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

گردهمایی خودروی مشهد پایان یافت
حاضران در نمایشگاه چه کردند؟
حسین دلاور-دنیای خودرو: شانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد نیز به پایان رسید تا پرونده کنونی و آتی خودروسازان و واردکنندگان ایرانی بار دیگر ورق بخورد. در این نمایشگاه شرکت‌های واردکننده، خودروساز، قطعه‌ساز و خودروهای سنگین حضور داشتند. بی‌شک اولویت بازدید بسیاری از افرادی که به نمایشگاه می‌آمدند، دیدن خودروهای سبک بود. زیرا عموم افراد در حال‌حاضر یا آینده، برای داشتن خودرویی جدید تلاش می‌کنند و همیشه قصد دارند با بودجه خود سراغ بهترین خودروها بروند. نمایشگاه خودروی مشهد امسال در شرایطی به کار خود پایان داد که شاهد استقبال خوبی از طرف بازدیدکنندگان بود و توانست در هر روز برگزاری، افراد زیادی را به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد بکشاند. در پرونده امروز به این مساله می‌پردازیم که سهم هر یک از شرکت‌های خودرویی در این نمایشگاه چقدر بوده است و تا چه حدی توانسته‌اند، کیفیت برگزاری نمایشگاه را بالا ببرند. 
نمایش گرند ویتارا با چهره جدید برای اولین بار
در این دوره از نمایشگاه، گروه خودروسازی ایران‌خودرو، فضای بسیار بزرگی را به خود اختصاص داد و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را در قسمتی از نمایشگاه جمع کرده بود. یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های ایران‌خودرو، مربوط به امداد‌‌خودروی ایران بود که هر ساعت می‌توانست تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به سمت خود بکشاند. 
در این غرفه مسابقه تعمیر خودرو برگزار می‌شد و هر کس می‌توانست پژو 206 مورد نظر را روشن کند، جایزه دریافت می‌کرد. از ساعات ابتدایی نمایشگاه همیشه شاهد بودیم که سالن ایران‌خودرو مملو از جمعیت بود و گاهی این شلوغی باعث می‌شد بازدید یک خودرو تا 20 دقیقه هم طول بکشد. در خودروها باز بود و مردم به راحتی داخل خودرو می‌نشستند. همین مساله باعث شده بود بسیاری به‌خاطر اتلاف‌وقت از بازدید دقیق محصولات جدید این شرکت صرف‌نظر کنند. 
ولی اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، ایران‌خودرو در نمایشگاه خودروی مشهد تنها یک محصول جدید معرفی کرد و آن هم سوزوکی گرندویتارای فیس‌لیفت بود. رنو کپچر، کلیو، پژو 208، 301، 508، 2008، رانا، دنا، دانگ‌فنگ «اچ30»کراس،‌ هایما «اس7»و پژو 207آی جدید جزو خودروهایی بودند که قبلا در نمایشگاه‌های خودروی کشور رونمایی شدند و بارها از حضور آن‌ها در بازار ایران صحبت شده بود. جذابیت حضور این خودروها تنها برای بازدیدکنندگان مشهدی و افرادی بود که از نمایشگاه‌های قبلی خودرو در کشور جا مانده و این محصولات فرانسوی و چینی را از نزدیک ندیده بودند. البته این دلیل وجود دارد که شهر مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی- سیاحتی هر روز تعداد زیادی از مردم و مسافران را به خود جذب می کند و از طرفی مشهد و شهرهای حومه، جزو پرجمعیت‌ترین نقاط ایران هستند. در نتیجه به نمایش گذاشتن خودروهایی که قبلا رونمایی شده‌اند، باعث می‌شود تعداد زیادی از مردم با آن‌ها آشنا شوند. همچنین ایران‌خودرو، ستاره ایران را به نمایشگاه نیاورده بود تا همکاری رسمی‌خود را با مرسدس‌بنز آلمان نشان دهد. 
در نمایشگاه شیراز، نماینده این شرکت یک دستگاه «ایی 200»مدل 2014 را در غرفه ستاره ایران به نمایش گذاشته بود. همچنین با نگاهی ساده می‌شد جای خالی پژو 207آی صندوق‌دار، فیات تیپو، سورن توربو و دنا «ایی ال ایکس»در نمایشگاه احساس کرد. قبل از افتتاح این دوره از نمایشگاه مشهد، برخی شنیده‌ها حاکی بود که دنا فیس‌لیفت و فیات تیپو در مشهد رونمایی عمومی‌ می‌شوند. 
 آریزو5 و «ایکس 33 اس»«ام وی ام»، باعث شلوغی غرفه مدیران‌خودرو
شرکت مدیران‌خودرو در نمایشگاه مشهد، با تمام محصولات خود حضور پیدا کرده بود و با باز گذاشتن در خودروها در اکثر اوقات، باعث می‌شد بازدیدکنندگان با نگاهی جامع‌تر به محصولات چینی مونتاژ داخل این شرکت نگاه کنند. چری تیگو5، آریزو5، ام‌وی‌ام «اچ315»،«اس110»،«ایکس 33 اس»اسپرت و 530 جزو خودروهایی بودند که با رنگ‌های نسبتا جذاب در غرفه مدیران‌خودرو
 دیده می‌شدند. 
وقتی بارها به این غرفه مراجعه کردیم، متوجه شدیم در این دوره نمایشگاه، اکثر نگاه‌ها به این شرکت، به‌خاطر حضور چری آریزو5 (یکی قرمز و دیگری سفید) و «ایکس 33 اس»«ام وی ام»است. در اکثر روزها بیشترین شلوغی اطراف این دو خودروی جدید دیده می‌شد و مراجعه‌کنندگان در مورد این محصولات با هم صحبت می‌کردند. چری آریزو5 به عنوان یک سدان چینی که امکانات مناسبی داشت، به چشم بسیاری از بازدیدکنندگان ارزنده به نظر می‌رسید. 
همچنین شرایط فروش اقساطی و آسان مدیران‌خودرو باعث شده بود برخی ثبت‌نام‌ها در غرفه این شرکت پایه‌ریزی شود. مدیران‌خودرو در این چند سال نشان داده است با حضور در نمایشگاه‌های خودرو قصد دارد ذهنیت مشتریان را نسبت به خرید خودروی چینی عوض کند و با ارائه آریزو5 به‌عنوان یک محصول چینی باکیفیت، قصد ادامه راه تیگو5 را در بازار دارد. این شرکت فروش بالای 200 هزار دستگاه در ایران دارد و نشان می‌دهد تا حد زیادی در این راه موفق بوده است. خبرها از داخل این غرفه حاکی است که در نمایشگاه‌های بعدی، مدیران‌خودرو محصولات جدیدی به بازار ایران معرفی می‌کند.
آرین‌موتور، توان ژاپنی‌ها را به رخ دیگران می‌کشید
آرین‌موتور به عنوان نماینده انحصاری میتسوبیشی ژاپن در ایران شناخته می‌شود. این شرکت که چند سالی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده، توانسته است مدل‌های مختلفی از این برند ژاپنی را در بازار ایران معرفی کند. در نمایشگاه مشهد، غرفه آرین‌موتور یکی از شلوغ‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آمد. زیرا این شرکت با آوردن 5 خودرو از میتسوبیشی، توان ژاپنی‌ها را در بحث مهندسی و کیفیت به رخ سایرین می‌کشید. میتسوبیشی «آ اس ایکس»خودرویی بود که به عنوان یک کراس‌اوور در مدل‌های 2015 و 2016 با تخفیف ویژه به فروش می‌رسید و قیمت آن در شرایط نمایشگاهی، رقابتی تعیین شده بود. اوتلندر 2016 مشکی نیز به عنوان یکی از خوش‌سیماترین شاسی‌بلندهای نمایشگاه از نظر مراجعین بود. زیرا طراحی جلوپنجره و عقب خودرو بسیار به‌روز و جذاب انجام شده بود و قیمت 196 میلیون تومانی خرید آن، به‌صرفه بودن آن را نسبت به سایر رقبا نشان می‌داد. اوتلندر 2015 قرمز هم با ظاهر قدیمی‌تر در نمایشگاه حضور داشت و تا حدی برای مراجعه‌کنندگان جذاب بود. اما میراژ سفید رنگ گوشه غرفه یکی از محبوب‌ترین خودروهای نمایشگاه به حساب می‌آمد. زیرا بر خلاف پیش‌بینی‌ها استقبال خوبی از آن شده و به عنوان یک خودروی 2016 وارداتی با قیمت 66 میلیون تومان، برای بازدیدکنندگان جذاب بود. لنسر فیس‌لیفت 2016 که در نسخه تیپ4 به نمایشگاه مشهد آمده بود، بسیاری از جوانان را به سمت خود می‌کشاند. زیرا طراحی جلوپنجره آن خاص‌تر شده بود و از طرفی وجود امکاناتی نظیر دنده پشت‌فرمان، حس اسپرت را با ظاهر آن ترکیب می‌کرد. غرفه آرین‌موتور را می‌توان یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های شانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد دانست.
 غرفه شلوغ محصولات سایپا
شرکت سایپا در سالن نمایشگاه، غرفه‌ای مخصوص داشت که در آن از پراید تا سراتو چیده شده بود. تیبا، ساینا، پراید وانت، وانت پادرا، آریو، سراتو، برلیانس «اچ220»و «اچ230»جزو محصولاتی بودند که غرفه سایپا را پر کرده بودند. در این قسمت سراتو، برلیانس خانواده «اچ200»و ساینا در کانون توجه‌ها بودند و نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود 
جلب می‌کردند. 
امسال مشهدی‌ها استقبال کم‌نظیری از سالن سایپا داشتند و سیتروئن‌ها نیز گل سرسبد خودروهای سایپا بودند.
 لیزینگ انصار در سالن سایپا با خودرویی عجیب
شرکت لیزینگ انصار بدون غرفه‌سازی و درنظر گرفتن جایگاهی برای خودرو، میان خودروهای سنگین انتهای سالن سایپا، یک دستگاه هیوندای سوناتا «ال اف»هیبرید قرار داده و قیمت حدودی 180 میلیون تومان را برای آن اعلام کرده بود. جالب است بدانید هنوز هومولوگیشن این خودرو در ایران انجام نشده و تاییدیه‌ای برای واردات و پلاک‌شدنش صادر نشده است. این شرکت لیزینگ ادعا می‌کند پیش از برنامه آسان موتور حرکت می‌کند و خود تاییدیه‌های ورود این خودرو را به بازار ایران می‌گیرد. در صورتی که این فروش به حقیقت بپیوندد، می‌توانیم شاهد حضور یکی از اصلی‌ترین رقبای تویوتا کمری هیبرید در بازار ایران باشیم.
 رامک‌خودرو با تیوولی دلبری می‌کند
سال گذشته رامک‌خودرو در نمایشگاه مشهد، سانگ‌یانگ تیوولی را رونمایی کرد. با گذشت یک سال در شانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد هم شاهد بودیم که هنوز این خودروی کره‌ای کراس‌اوور، می‌تواند برای بسیاری حس تازه و جدیدی به دنبال داشته باشد. در غرفه این شرکت یک دستگاه تیوولی دو دیفرانسیل «رد پکیج»حضور داشت و به‌خاطر طراحی داخلی اسپرت، بسیاری از جوانان را به سمت خود می‌کشاند. تیوولی‌های تک‌دیفرانسیل نیز به‌خاطر قیمت کمتر از 100 میلیون تومان هنوز برای بازدیدکنندگان از غرفه جذاب بود و بیشتر افراد را بین این خودروی کره‌ای و چینی‌های بازار دچار دوگانگی می‌کرد. سانگ‌یانگ کوراندو که با تحویل فوری به مشتریان تحویل داده می‌شد، به عنوان یک کراس‌اوور دو دیفرانسیل کامل شناخته می‌شد.
 پارس‌خودرو با چینی‌ها و فرانسوی‌ها
شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر‌مجموعه سایپا با رنو ساندروی آبی و مشکی به نمایشگاه آمده بود. این دو رنگ جدید از ‌هاچ‌بک فرانسوی توانست نظر بسیاری را در خصوص زیبایی و طراحی آن تغییر دهد. اگر شرکت پارس‌خودرو بتواند به غیر از رنگ‌سفید و نقره‌ای برای این‌ هاچ‌بک کمتر از 50 میلیون تومان، تنوع رنگ بیشتری را در نظر بگیرد، بی‌شک فروش ساندرو بیشتر خواهد شد. برلیانس خانواده «اچ300»هم در نمایشگاه توانست نظر بسیاری را که قصد خرید دارند، به سمت خود بکشاند. هم‌چنین نسخه کراس «اچ320»با رنگ نارنجی و اسپرت از جذابیت‌های این غرفه به حساب می‌آمد. در قسمتی از غرفه پارس‌خودرو، نسخه چینی نیسان پیکاپ با نام پیکاپ ریچ دیده می‌شد.
 حضور نه‌چندان قوی خودروسازان راین
شرکت خودروسازان راین در این دوره نمایشگاه به واسطه نماینده مشهدی خود حضور پیدا کرده بودند و از نظر غرفه‌سازی بسیار ضعیف‌تر از شرکت‌های رقیب عمل کرده بودند. این شرکت سه خودرو را به نمایشگاه آورده و در فضای باز آن را به نمایش گذاشته بود. راین «وی5»بعد از یک‌سال، فروش خوبی را به عنوان یک سدان چینی کمتر از 40 میلیون تومان نداشته است و ولیکس «سی30»اتوماتیک به‌رغم ویژگی‌های مثبت هنوز در بازار 50 میلیون تومانی‌ها به عنوان یک خودروی نه‌چندان محبوب شناخته می‌شود. راین «دی60»نیز با قیمت بیش از 54 میلیون تومان و تحویل اسفند، با مشخصات ساده‌ای چون گیربکس دستی و طراحی معمولی، به عنوان یک کراس‌اوور شهری هنوز استقبال خوبی را به خود ندیده است. 
کارمانیا تنها با یک مدل سروصدا کرده بود
خودروسازی کارمانیا در نمایشگاه مشهد هم با دو دستگاه «اس6»«بی وای دی»آمده بود. این خودرو که نسخه چینی لکسوس «آر ایکس»نسل دوم به حساب می‌آید، به‌خاطر ابعاد، امکانات، قیمت و کیفیت توانسته بود نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را جلب کند. شلوغی داخل این غرفه به شکلی بود که بسیاری اوقات نمی‌شد از «اس 6»عکس گرفت و تنها تراکم جمعیت دور این خودروها بود که محل استقرار خودروها را نشان می‌داد. شرکت کارمانیا تعدادی کارشناس فنی را به غرفه خود آورده بود تا مشتریان را در خصوص هر بخش از خودرو توجیه کند و اطلاعات دقیقی در اختیار آن‌ها بگذارد. با توجه به قیمت نمایشگاهی و سود مشارکتی که این شرکت به مشتریان خود می‌دهد، شاهد استقبال از این خودرو در مشهد بودیم و پیش‌بینی می‌شود با ورود این محصول به خیابان‌ها، مشهد جزو شهرهای پردد این خودرو برای «بی وای دی»به حساب آید. خبرهای داخل غرفه از حضور محصولات جدید و برقی «بی وای دی»چین در ایران حکایت می‌کرد.
چانگان مانند همیشه شلوغ
در هر دوره از نمایشگاه‌ها، چانگان چین به‌واسطه سایپا غرفه‌آرایی خاصی دارد و محصولاتی را به نمایشگاه‌های ایرانی می‌آورد که شاید برنامه تولیدی برای آن معرفی نشده باشد. به‌عنوان مثال چانگان «ایادو»تمام‌برقی جزو خودروهایی است که هنوز برنامه‌ای برای آن اعلام نشده است. ایدو ‌هاچ‌بک که ظاهری جذاب و اسپرت دارد، شاید در آینده‌ای نزدیک روی خط تولید سایپای کاشان برود و قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان را به خود اختصاص دهد. «سی اس35»نیز به عنوان یک کراس‌اوور شهری با نسخه‌های مونتاژ داخل به نمایشگاه مشهد آمده بود و توانست نظر بسیاری را در این غرفه سمت خود بکشاند. گل سرسبد این بخش از سالن سایپا، «سی اس75»بود که به عنوان یک شاسی‌بلند تک‌دیفرانسیل به نسبت بزرگ شناخته می‌شد و برخی کارشناسان غرفه، قیمت آن را کمتر از 90 میلیون تومان اعلام می‌کردند. این خودرو به موتور 8/1 لیتری توربوی 176 اسب‌بخاری مجهز است. جای خالی چانگان بنی در غرفه احساس می‌شد تا طیف محصولات این برند چینی در ایران کامل شود.
مدیاموتورز با دو محصول انگلیسی- چینی
شرکت مدیا موتورز به عنوان نماینده انحصاری «ام جی»در بازار ایران شناخته می‌شود و حضور آن در نمایشگاه مشهد، نشان از استقبال نسبی مشتریان از محصولات انگلیسی- چینی آن دارد. در نمایشگاهی که گذشت، مدیاموتورز «ام جی6»و «جی اس»را به غرفه خود آورده بود و با درهای باز از مشتریان استقبال می‌کرد. در این غرفه شاهد حضور جوانان و خانواده‌هایی بودیم که دنبال خودرویی متفاوت بودند و معمولا سابقه خوش «ام جی»را در نظر می‌گرفتند. «جی اس»«ام جی»را می‌توان یکی از جذاب‌ترین کراس‌اوورهای نمایشگاه مشهد دانست. زیرا این محصول با موتور دو لیتری توربو، با 217 اسب‌بخارنیرو عرضه می‌شود و از طرفی با توجه به تمایل خرید خودروهای توربو در بازار ایران، نیاز بسیاری از مشتریان را برطرف می‌کند. «ام جی6»هم که به عنوان یک سواری فست‌بک با موتور 8/1 لیتری توربو 160 اسب‌بخاری، چند سالی با سابقه به نسبت خوب در بازار حضور دارد و حال نسخه فیس لیفت آن، امکانات و سواری بهتری را به مالکین خود ارائه می‌کند. شنیده‌ها حاکی است که به‌زودی شرکت مدیاموتورز ام‌جی «جی تی»را به بازار ایران معرفی می‌کند. حضور این خودرو برای برند «ام جی»می‌تواند بازار زیر 100 میلیون تومان این خودرو را زنده کند.
قیمت‌گذاری سیتروئن بسیار مهم است
در سالن سایپا، اولین غرفه مربوط به سیتروئن‌هایی بود که به سفارش بازار چین طراحی و ساخته شده بودند و از نظر کیفی و فنی مورد تایید «پی اس آ»فرانسه قرار می‌گرفتند. ولی آنچه برای همه بازدیدکنندگان، جای سوال داشت قیمت‌گذاری برای محصولات جدید این برند فرانسوی است که شاید تکرار تجربه «سی5»در بازار ایران باشد.«ایکس آر»«سی3»که یک کراس‌اوور شهری به حساب می‌آید قیمتی بین 50 تا 85 میلیون تومان دارد و هنوز برنامه مشخصی برای عرضه آن اعلام نمی‌شود. «سی4ال»به عنوان یک سدان محبوب، 140 میلیون تومان قیمت دارد و باز هم به خاطر ابعاد و اصالت برند، رقابت سختی را در بازار ایران آغاز کرده است. «سی4»ایر کراس هم کاملا شبیه میتسوبیشی «آ اس ایکس»فول 166 میلیون تومانی است و قیمتی بین 170 تا 190 میلیون تومان را برای خود برگزیده است. «سی6»هم در مقام یک سدان لوکس فرانسوی تا 230 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و از الان حواشی آن به چشم می‌آید. بسیاری از بازدیدکنندگان دلیلی برای انتخاب این محصول به‌جای تویوتا کمری هیبرید و هوندا آکورد پیدا نمی‌کردند.
و در انتها...
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته مشهد 95 در حالی به پایان رسید که تا روز آخر، موج استقبال مردم از این نمایشگاه در نوع خود بی‌نظیر بود و تا ساعات پایانی هم این بازدیدها و استقبال به همان میزان ساعات شروع نمایشگاه داغ بود. با این‌که روز آخر نمایشگاه خودروی مشهد، روز تعطیل محسوب می‌شد، اما شرکت‌ها کماکان به ثبت‌نام خودروهای خود پرداختند. در پایان، از سوی متولی نمایشگاه بین‌المللی مشهد با عناوین مختلف، از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه قدردانی شد که غرفه‌های مدیا موتورز، کارمانیا و آرین موتور به‌‌عنوان برترین غرفه‌ها از نظر غرفه‌آرایی تقدیر شدند.











برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حاضران در نمایشگاه چه کردند؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو