گزارش روزنامه «دنیای خودرو»از امحای 13 خودروی خارجی

نابودی خودروهای لـوکس قاچاق؛ آری یا خیر؟

 قرار است پایان هفته برای اولین‌بار 13 خودروی لوکس خارجی امحا شود. این اقدام در راستای مبارزه با کالای قاچاق صورت می‌گیرد، اما این پرسش وجود دارد که آیا راه‌حل دیگری به غیر از امحا وجود ندارد؟ یک حقوقدان بر این باور است که نابود کردن این‌گونه خودروها به لحاظ قانونی چندان منطقی نیست و مسئولان باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشند.

کد : 2511
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395
print
نظرات : 0
نابودی خودروهای لـوکس قاچاق؛ آری یا خیر؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

گزارش روزنامه «دنیای خودرو»از امحای 13  خودروی خارجی 
نابودی خودروهای لـوکس قاچاق؛ آری یا خیر؟
سیران سعدی-دنیای خودرو:   قرار است پایان هفته برای اولین‌بار 13 خودروی لوکس خارجی امحا شود. این اقدام در راستای مبارزه با کالای قاچاق صورت می‌گیرد، اما این پرسش وجود دارد که آیا راه‌حل دیگری به غیر از امحا وجود ندارد؟ یک حقوقدان بر این باور است که نابود کردن این‌گونه خودروها به لحاظ قانونی چندان منطقی نیست و مسئولان باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشند. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، از اوایل سال جدید و با تاکید مسئولان تحرک جدیدی در مبارزه با قاچاق کالا و  امحای این کالاها به وجود آمده است. چند روز پیش مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از امحای 13 خودروی لوکس قاچاق برای اولین‌بار در آخر این هفته خبر داد. سیدعبدالمجید اجتهادی توضیح داده که پرونده  این 13 خودرو در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس محتویات پرونده، متهم، 13 خودروی لوکس شامل بنز «اس500»، ب‌ام‌و، پورشه و  رنجروور را به‌صورت قاچاق و از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور کرده و حتی تعدادی از آنها را نیز فروخته است. در این پرونده، متهم به پرداخت 14 میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد و خودروها نیز ضبط شدند.
  دلایل مسئولان برای امحای خودروها 
یکی از نکات مهم در این پرونده، موضوع امحای این خودروهای گران‌قیمت است و این پرسش مطرح می‌شود که آیا راهی برای نگهداری یا تبدیل این خودروها به سرمایه ملی وجود دارد یا خیر؟ این خودروها هرچند به صورت قاچاق اما با پول ملی خریداری و وارد کشور شده‌اند و نابودی آن‌ها در واقع نابودی سرمایه‌ای است که صرف خرید آنها شده است.
سیدعبدالمجید اجتهادی اشاره کرده است به دلیل اینکه امکان عرضه این خودروها در کشور طبق مقررات فعلی وجود ندارد و همچنین صادرات آنها نیز مقدور نیست، این 13 خودروی لوکس در استان فارس که پرونده این خودروها در آنجا بررسی شده است، امحا خواهند شد.
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم درباره امحای 13 خودروی لوکس قاچاق، روز گذشته توضیح داد «به دلیل اینکه نمایندگی این خودروهای گران‌قیمت در کشورهای همسایه به صورت عمده و با ضمانت‌نامه، این کالاها را به‌صورت مستقیم از کارخانه خریداری می کنند، به همین دلیل براساس قانون امکان صادرات آن وجود ندارد. بر این اساس نمی‌توان خودروی لوکس قاچاق شده به ایران را که دیگر ضمانت‌نامه لازم ندارد و به صورت تک‌فروشی است، به کشورهای همسایه صادر کرد و براساس قانون، توزیع آن در بازار داخلی نیز امکان‌پذیر نیست.» 
به گفته خورشیدی آیین‌نامه مربوط به مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا، ورود کالاهای مکشوفه به بازار داخلی را ممنوع کرده و اصل را بر این گذاشته است که این کالاها یا باید امحا یا از کشور خارج شوند و تشخیص این‌که چه اقدامی صورت گیرد، به عهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است.
  امحای خودروهای قاچاق منطقی نیست
در این‌باره علی نجفی‌توانا، حقوق‌دان و جرم‌شناس نظر متفاوتی دارد. او به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مبارزه با قاچاق با توجه به طبیعت کالا و وسیله قاچاق شده، اشکال مختلفی دارد. بعضی از انواع موارد قاچاق مانند موادمخدر، مشروبات الکلی، داروهای تقلبی و سایر وسایلی را که براساس استانداردهای موجود درست نمی‌شوند و موجب خسارت به مصرف‌کننده و ارزش‌های ملی خواهند شد، قطعا باید نابود کرد، اما برای سایر کالاهای قاچاق مانند خودرو، و سایل خانگی و غیره دو روش در دنیا مرسوم است؛ یکی از آنها ضبط آن اموال و فروش آنها به عنوان اموال تملیک شده و دوم برگرداندن آن کالا به کشورهای دیگر است.» 
نجفی‌توانا بر همین اساس استدلال می‌کند که نابود کردن این خودروها به این شکل نه بنا به مصلحت و منطقی بوده و نه از لحاظ قانونی قابل دفاع است.
وی می گوید: «فردی که کالا را قاچاق کرده است، دیگر حقی بر کالای قاچاق ندارد  و نمی‌تواند در این‌باره وارد مجادله قضایی و اداری شود، اما بعضی متولیان و متصدیان امور در کشور مانند وزارت صنایع  می‌توانند وارد عمل شوند و در واقع به نوعی با ارائه طریق و اعتراض به این روش، راه‌حل مناسب و جایگزینی را پیشنهاد کنند.» 
این حقوقدان در پایان با تاکید بر اینکه باید به دنبال راه‌حلی غیر از امحای کالاهایی مثل این خودروهای لوکس بود، می‌گوید: «اگر نمی‌خواهند کالای تجملی مانند این خودروها به کشور وارد شود، می‌توان از طریق مبادی ذی‌ربط آنها را به کشورهای دیگر ارسال کرد و فروخت. به نظر من از بین بردن این خودروها با منطق قانون هم هماهنگ نیست و جزو کالاهای از بین بردنی و فاسدشدنی نیست که بخواهیم آن را از بین ببریم.»


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نابودی خودروهای لـوکس قاچاق؛ آری یا خیر؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو