انتقاد معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از نحوه فعالیت رنو در ایران

رنو تهـدید به اخـراج از ایران شد

روز گذشته محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد مباحث مختلف خودرویی به صحبت پرداخت. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: عملکرد رنو باید تغییر کند، با شیوه قبلی همکاری ممکن نیست. 

کد : 2513
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1395
print
نظرات : 0
رنو تهـدید به اخـراج از ایران شد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

انتقاد معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از نحوه فعالیت رنو در ایران
رنو تهـدید به اخـراج از ایران شد
گروه خبر-دنیای خودرو: روز گذشته محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد مباحث مختلف خودرویی به صحبت پرداخت. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: عملکرد رنو باید تغییر کند، با شیوه قبلی همکاری ممکن نیست. وی با اشاره به وضعیت قرارداد خودروسازهای خارجی در ایران و ادامه همکاری آن‌ها در این صنعت عنوان کرد: متاسفانه قاعده فعلی رنو به عنوان یک خودروساز خارجی در ایران اصلا قابل‌قبول نیست و باید برای ادامه همکاری تغییراتی در عملکرد خود ایجاد و منطبق با نظرات ما عمل کند.
وی افزود: مدیریت ارشد رنو در مکاتباتی که با من داشت چارچوب‌های کلی توافقات را به عنوان نقشه راه پذیرفته است و در مذاکراتی که با سایپا داشته، قرار شد یکی از واحدهای زیرمجموعه این شرکت داخلی را به عنوان آورده سایپا برای ایجاد یک شرکت مشارکتی بپذیرد و آن‌ها نیز آورده خود را به تناسب داشته باشند.
صالحی‌نیا افزود: به جز برخی محدودیت‌ها که در عرضه برخی محصولات دارند، ارزیابی‌های آن‌ها از آورده‌های خود و پلت‌فرم‌های خود و روش‌هایی که باید از این پس با آن به مذاکره بپردازند، امیدوار هستیم توافق‌های خوبی در همکاری‌های این شرکت خودروساز با خودروسازان داخلی صورت گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه قرارداد ایران‌خودرو‌دیزل با بنز سرعت خوبی دارد، عنوان کرد: قرارداد شرکت ایران‌خودرو با بنز در دو حوزه مشارکتی خدمات پس از فروش و تولید از سرعت خوبی برخوردار است و امیدواریم به زودی بتوانیم خبر رسمی شدن قرارداد این دو شرکت را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم برسانیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت واگذاری ایران‌خودرو عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های مجمع عمومی ایران‌خودرو و سیاست‌های کلی کشور، واگذاری شرکت‌هایی که از این خودروساز اعلام شده‌اند در حال انجام است، ولی تا جایی که اطلاع دارم شرکت ایران‌خودرودیزل در این مجموعه قرار ندارد.
وی همچنین با اشاره به موضوع ارزانی خودرو‌های داخلی که در خارج از مرزها به فروش می‌رسد، عنوان کرد: در بازارهای صادراتی برخی هزینه‌ها مانند مالیات ارزش افزوده و تعرفه‌های برخی قطعات وارداتی حذف می‌شود و قیمت خودرو متناسب با این‌ موارد پایین می‌آید. این امر به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار به شمار ‌می‌رود و به هیچ عنوان اجحاف در حق مصرف‌کننده داخلی نیست.
صالحی‌نیا در ادامه با بیان اینکه صادرات خودروهای داخلی با افت خطرناکی مواجه بوده است، عنوان کرد: افت صادرات خودرو کاملا مشهود است که البته این اتفاق ناشی از مواردی چون اتفاقاتی خاص در کشورهای هدف مانند کاهش قدرت خرید در آن منطقه و ایجاد جنگ و ناآرامی در آن‌هاست که این آمار را رقم زده، اما با این وجود می‌توان گفت فقط ۳۸ درصد از هدف‌گذاری برای صادرات خودرو در برنامه صادراتی محقق شده است. صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که تدابیر وزارت صنعت برای مدیریت واردات خودرو و مبارزه با قاچاق خودرو چیست، گفت: براساس استانداردها و ضوابط تعیین شده خودرویی نمی‌تواند بدون تایید نیروی انتظامی مجوز شماره‌گیری دریافت کند. به همین واسطه شماره‌گذاری خودروهای  قاچاق منتفی است. در مورد واردات خودرو نیز باید بگویم وزارت صنعت ضوابطی را تعیین و براساس آن با نمایندگی‌های غیرمجاز و واردکنندگان متخلف برخورد لازم را انجام خواهد داد.
در حالی‌که معاون وزیر صنعت لب به انتقاد از رنو گشوده است، در محافل خودرویی دو نوع رویکرد در رابطه با حضور این خودروساز فرانسوی در ایران وجود دارد. دسته اول معتقدند رنو در سال‌های فعالیت خود در ایران اقداماتی مناسب و خوب انجام داده است و در زمانی‌که بسیاری از خودروسازان در دوران تحریم و به همین بهانه از همکاری با خودروسازان ایرانی سرباز زدند، رنو به‌رغم فشارهای وارده در ایران ماندگار شد و به فعالیت‌های خود در ایران ادامه داد، برهمین اساس باید در شرایط پسابرجام به این شرکت نگاه ویژه‌ای داشت.
در مقابل دسته‌دوم معتقدند به‌رغم حضور رنو در ایران در زمان تحریم‌ها، این شرکت در تامین قطعات و ارائه خدمات خوب عمل نکرد و از سوی دیگر تکنولوژی که طبق قرارداد باید به خودروسازان کشور  منتقل می‌کرد، نکرد. حال در زمان تحریم‌ها باید با این شرکت رفتار متفاوتی از خود بروز داد تا رفتار گذشته را صورت ندهد. به نظر می‌رسد این دو دیدگاه را باید در مقابل یکدیگر قرار داد و با هم مقایسه کرد.
این در حالی است که باید به انتظار آینده نشست و دید قرارداد سایپا و رنو که قرار است بسته شود، به کجا خواهد رسید.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رنو تهـدید به اخـراج از ایران شد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو