کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» مطرح کردند

سود و زیان واردات قطعات خودرو با ارز آزاد

دو هفته پیش بود که خبری مبنی‌بر واردات برخی قطعات برای مونتاژ با ارز آزاد منتشر شد. موضوعی که شامل قطعات خودرو نمی‌شود و فعلا تعدادی از قطعات نظیر موتور، کولر و ... باید با ارز آزاد وارد کشور شوند.

کد : 2514
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1395
print
نظرات : 0
سود و زیان واردات قطعات خودرو  با  ارز آزاد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» مطرح کردند
سود و زیان واردات قطعات خودرو  با  ارز آزاد
سارا غضنفری-دنیای خودرو: دو هفته پیش بود که خبری مبنی‌بر واردات برخی قطعات برای مونتاژ با ارز آزاد منتشر شد. موضوعی که شامل قطعات خودرو نمی‌شود و فعلا تعدادی از قطعات نظیر موتور، کولر و ... باید با ارز آزاد وارد کشور شوند. عده‌ای از کارشناسان معتقدند این‌گونه تصمیم‌های ناگهانی در حوزه خودرو؛ آن‌هم در شرایطی که بازار تازه از رکود خارج‌شده، دارای تبعات  است، به‌طوری که هرگونه افزایش هزینه تولید خودرو در‌نهایت باید از جیب مصرف‌کننده جبران شود. به گفته کارشناسان هرگونه افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی با توجه به محدود بودن قدرت خرید خودروهای زیر 100 میلیون تومان باعث افت میزان فروش شرکت‌های خودروساز می‌شود. از دیگر سو، عده‌ای دیگر می‌گویند این اقدام موجب رفتن به سمت تک‌نرخی شدن ارز و استفاده از قطعات داخلی می‌شود. کارشناسان در همین زمینه با روزنامه «دنیای خودرو»نظرات‌شان را در میان گذاشته‌اند.
علی علی‌لو، نماینده پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم و عضو کمیته تحقیق و تفحص درباره دستور جدید وزیر مبنی‌بر واردات برخی قطعات خودرو با ارز آزاد و تاثیر این دستور روی بازار خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «اگر این اتفاق باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودروها شود، در نتیجه تاثیرش را در بازار خودروها خواهد گذاشت. به جای این تدبیر اگر قطعه‌سازان داخلی را تقویت می‌کردند، کیفیت قطعات داخلی را ارتقا و با قیمت تمام‌شده پایین‌تر به بازار ارائه می‌دادند، هم کیفیت خودروهای ما حفظ می‌شد و هم تولید داخلی تقویت می‌شد و هم اینکه قیمت خودرو افزایش احتمالی نداشت.»
  لزومی به چنین قوانینی نیست
این کارشناس صنعت خودروسازی در مورد این که آیا چنین اقدامی موجب خواهد شد خودروسازان از قطعات داخلی استفاده کنند، می‌گوید: «چون در حال حاضر پیش‌بینی وجود ندارد در مورد این که اگر از ارز آزاد استفاده کنیم قیمت تمام‌شده خودروی داخلی چه میزان خواهد بود، در نتیجه نمی‌توان قاطعانه نظر داد. همچنین نمی‌دانیم کیفیت قطعات داخلی در آن قطعات خاص (کولر و موتور) به چه صورت است در نتیجه قضاوتی نمی‌توان کرد. اما سوالی که وجود دارد، این است که چرا ما نمی‌توانیم مانند کشورهای دیگر دو کار را انجام دهیم؛ اول این که اجبار به قطعه‌سازی از طریق ارتقای صنایع داخلی که الزامات کیفی‌سازی را رعایت کنند. دوم این که ممنوعیت واردات قطعه‌هایی که می‌توانند در داخل تولید کنند. بسیاری از کشورها این ممنوعیت‌ها را دارند چرا ما نباید داشته باشیم. اگر این دو راه را الزام کنیم، احتیاج به حاشیه‌رفتن‌هایی نیست که از ارز آزاد استفاده شود. البته برای فشار به خودروسازان برای استفاده از قطعه داخلی.» از دیگر سو، بارها اعلام شده است تا پایان سال قرار بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز است و وقتی نرخ ارز تک‌نرخی شود، در نتیجه فاصله میان ارز آزاد و مبادله‌ای کم خواهد شد. علی‌لو، در این‌باره می‌گوید: «اگر بگوییم سیاست دولت مبنی‌بر تک‌نرخی شدن ارز است، چه لزومی دارد بیاییم با این چند ماه فاصله چنین قوانینی وضع کنیم.»
نماینده پیشین کمیسیون صنایع در مورد این که آیا شاهد رکود در بازار خواهیم بود نیز می‌گوید: «این اتفاق‌ها ما را از رکود خارج نمی‌کند. شاید به بخشی مانند قطعه‌سازان کمک کند اما به بازار خودرو کمکی نمی‌کند.»
  اقدامی در راستای سیاست اقتصاد کلان کشور 
داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این سیاست کلی دولت است که یکسان‌سازی ارز را  یکسان‌سازی نرخ کند. بنابراین برای این کار قدم به قدم و پله‌‌پله می‌خواهد اقلامی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شد، تبدیل به وارد شدن با ارز آزاد کند تا ارز تک‌نرخی شود. دولت این کار را قدم‌به‌قدم انجام می‌دهد، حالا این که چنین اقدامی به نفع خودروساز است یا خیر؛ بحث  جداگانه‌ای است. اما این قانون به نفع قطعه‌سازان است زیرا قیمت تمام‌شده واردات بالا می‌رود و یک انگیزه است تا خودروسازان داخلی‌سازی انجام دهند. ولیکن اگر قیمت بالا برود و منطقی باشد، برای آن خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شود، این شورا افزایش قیمت را می‌پذیرد. اما بعضی خودروها هستند که اصلا مشمول قیمت‌گذاری هم نمی‌شوند.»
میرخانی رشتی، درباره اینکه آیا قدرت خرید در بازار خودرو با چنین قانونی رو به رکود نخواهد داشت؟ می‌گوید:«نمی‌توان گفت بر رکود اثرگذار نیست، اما تصمیم اقتصادی کلان کشور را به خاطر همین یک مساله نمی‌توان اجرا نکرد. اگر بانک مرکزی چنین سیاستی دارد، به هرحال عوارضی هم دارد. اما در اثر این مسائل رکود تشدید نمی‌شود. از دیگر سو، این اتفاق برای قطعه‌سازان مقرون به‌صرفه است که سرمایه‌گذاری کنند و همین اقدام ضد رکود خواهد بود. »
  قانونی در راستای تک نرخی شدن ارز 
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در مورد این قانون به روزنامه «دنیای خودرو»می‌گوید:  «گاهی در گذشته این اقلام با ارز مبادله‌ای وارد می‌شد، در حال حاضر تصمیم گرفته شد ارز آزاد باشد، زیرا قرار است تا پایان سال ارز تک‌نرخی شود. در نتیجه تفاوت زیادی بین ارز مبادله‌ای و آزاد نخواهد بود. حالا بازار خودرو به سمتی خواهد رفت تا بیشترین نیاز خودش را از بازار داخل تامین کند. چون در حال حاضر  بازار داخل با بازار خارج در یک رقابت نابرابر قرار دارند. لذا هرچه قدر به این سمت پیش برویم که با ارز آزاد اقلام وارد شود، در نتیجه داخلی‌سازی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. »
این قطعه‌ساز توضیح می‌دهد موتور در داخل تولید می‌شود و این اقدام به نفع استفاده از اقلام داخلی است. نجفی‌منش تاکید می‌کند:«باید ارز مبادله‌ای به‌آرامی فراموش شود. چند ماه دیگر برای تمام اقلام این اتفاق رخ می‌دهد. برای این که آن موقع به اقتصاد ما شوک وارد نشود، از حالا به صورت خرد خرد این اقدامات را آغاز کرده‌اند و به این سمت می‌رویم. زمانی که بانک مرکزی اعلام تک نرخی ارز را کرد، اقتصاد ما آماده باشد و دچار شوک نشود.»
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در مورد این که آیا با چنین قانونی خودروهای مونتاژ گران نخواهد شد و رکود در بازار تشدید می‌شود، می‌گوید: «بازار دو بخش است. اول بازار خودروسازان و دیگری بازار نمایشگاه‌داران؛ در خودروسازی ما رکود وجود ندارد. یعنی هر آنچه تولید می‌کنند فروش می‌رود. لذا رکودی که ممکن است وجود داشته باشد شاید در بازار نمایشگاه‌داران باشد. ما عمده بازارمان زیر 35 میلیون تومان است و میانگین کمی در خودروی گران‌قیمت وجود دارد. حالا خودروی گران‌قیمت از 100 میلیون شود 150 میلیون کسی از آن صدمه نمی‌بیند. این قانون برای استفاده از قطعات داخلی و حرکت به سمت تک‌نرخی شدن نرخ ارز اعمال شده است. »

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سود و زیان واردات قطعات خودرو با ارز آزاد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو